Ceny designu letos ovládlo sklo. Pro porotu to bylo třikrát studio Dechem. Veřejnost si získaly keramické krystalické vázy Milana Pekaře. Každý rok je tento nablýskaný večer věnovaný tomu nejlepšímu, co za uplynulý rok vzniklo. Je to ale opravdu tak, jak nám cena předkládá? Ocenění získala řada kvalitních prací, otázka však zní, zda se jedná o dostupný design nebo solitérní kusy pro sběratele. S nadsázkou by se tak dalo i napsat Designblok + Křehký sám sobě.
Rituální duch japonské kultury
Sobotní večer 14. března 2015 se nesl v duchu japonské kultury. Předurčil to typický oděv kimono, který byl předáváný jako ocenění. Kimona vytvořila módní designérka a Grand designérka loňského ročníku Monika Drápalová. Z celého předávání tak vytvořila svým způsobem módní přehlídku. Navržené kimono symbolizuje rituál a duchovní sílu. Každé je jedinečné svou kombinací barev.
Kategorie Fotograf roku: Adam Holý
Fotograf Adam Holý získal cenu za fotografie do knihy The Overview Effect.
Cenu předal předseda komise kategorie Michal Nanoru. Porota vybírala mezi fotografy ty, kteří podle slov pana Nanoru mají osobitý rukopis a přináší do fotografií vlastní vklad.
Adam Holý, The Overview Effect
Kategorie Grafický designér roku: Tomáš Celizna, Adam Macháček, Radim Peško
Trojice designérů momentálně žijících v zahraničí získali cenu za koncepci a vizuální styl 26. bienále grafického designu v Brně.
Cenu předal teoretik a předseda této kategorie kurátor Vít Havránek spolu s umělkyní Lenkou Klodovou. “Pří výběru jsme uvažovali o tom, co je v dnešní době smyslem grafického designu. Měl by mimo jiné reagovat na zadání a postavit se k němu kreativně, ale zároveň i kriticky.”
Adam Macháček, Radim Peško, Tomáš Celizna, Vizuální styl grafického bienále v Brně
Kategorie Designér šperku roku: Janja Prokić
Šperkařka Janja Prokić si oblékla kimono za kolekci Hidden Space, která je založena na motivech jejích tří oblíbených pohádek z dětství. Kolekce je založena na prolínaní světů těchto hrdinek, Janjina dětského světa i jejího nynějšího dospělého, nicméně stále pohádkového.
Cenu předali šéfredaktorka Elle Andrea Běhounková a umělec Vladimír Franz, pro kterého je podle jeho slov šperk talismanem, výrazem touhy a přání.
Janja Prokić, foto: Jan Hromádko
Haiku pro zpestření: Porcelánová vázo, komu nabídneš své vnitro. Růži.
Kategorie Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR: DECHEM
Studio DECHEM vytvořilo Materiálovou vázu pro galerii Křehký, Vase study, Bandasky, Laboratory Lights pro českého výrobce domácenského a laboratorní skla Kavalierglass. Cenu si převzala Michaela Tomišková s partnerem Jakubem Janďourkem. Vítěz měl před ostatními náskok nejen podle poroty, ale i podle Akademie.
Glass town, Dechem, zdroj: www.dechemstudio.com
Kategorie Módní designér roku: LaFormela
Kimono pro LaFormelu přišla předat patronka kategorie Daniela Peštová. Cenu získali za kolekci S/S 2015. Trojici českých a slovenských designérů složené z Antonína Soukupa, Miroslavy Kohutiarové a Katariny Ravasové spojuje původ z vesnice i podobné prožitky z mládí. Značka LaFormela je myšlena jako luxusní alternativa ke klasickým mainstreamovým luxusním značkám. Přináší jedinečnost a extravaganci náročným zákazníkům.
LaFormela, kolekce S/S 2015, zdroj: www.laformela.com
Kategorie obchod roku: Kurator
Obchod byl oceněn za výběr sortimentu oblečení, módních doplňků, šperků a designových objektů. Cenu si převzala majitelka obchodu Martina Malá. Obchod se nachází v centru Prahy na ulici Karoliny Světlé 17 a výstižná je pro něj charakteristika „Obchod s kurátorskou činností“.
Obchod Kurator, zdroj: kurator.cz
Kategorie Výrobce roku - Cena za průmyslový design Ministerstva průmyslu a obchodu ČR: Kavalierglass
Cenu pro Kavalierglass za kolekci svítidel Laboratory Lights (navrhlo studio Dechem) předal ministr průmyslu Jan Mládek a herečka Klára Issová. Kavalierglass je tradiční výrobce domácenského a laboratorní skla, který se odvážil jít cestou neotřelého designu a spojit se se studiem Dechem, což se vyplatilo. Vznikla kolekce svítidel, jež po všech stránkách ctí jejich klasický produkt - laboratorní sklo a dává mu nový účel.
Dechem, kolekce laboratory light pro Kavalierglass, zdroj: www.dechemstudio.com
Kategorie Objev roku: Tadeáš Podracký a Markéta Kratochvílová
Profesor na UTB Karel Kolomazník a premiantka polyglotka Open Gate Ibolya Běláková předali cenu vítězům kategorie Tadeáši Podrackému a Markétě Kratochvílové za jejich diplomové práce. Dioscuri (Tadeáš Podracký), Enfant Terrible a kolekce Skywalker, Pineapples, Finland Objects.
Cena veřejnosti: Milan Pekař
Cenu veřejnosti, která mohla hlasovat online na webu CGD a na výstavě finalistů v Národním technickém muzeu, předali ředitelka Designbloku Jana Zielinsky a kreativní ředitel Designbloku Jiří Macek. Vzrůstající počet fashion weeků a design weeků u nás je podle ní důkazem, že veřejnost o design zájem má. Nezapomněla při tom ale připomenout, že Designblok bude jen jeden. Že design weeky tříbí vkus veřejnosti, dokazuje oceněný Milan Pekař, který vytvořil sérii Krystalických váz.
Milan Pekař, Krystalické vázy, Foto: Jan Hromádko
Síň slávy: Jan Solpera
Do síně slávy byl Helenou Koenigsmarkovou, ředitelkou Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Karlem Ksandrem, ředitelem Národního technického muzea uveden grafický designér, typograf a pedagog Jan Solpera.
Písmena k němu promlouvala již od malička, a tak, jak sám řekl, brzy zjistil, že je to ta "správná parketa, na které by měl stát". Jan Solpera vyžadoval jako pedagog na Vysoké škole umělecko průmyslové individuální výraz studentů. V současné době žije v jižních Čechách a podle svých slov dělá to, na co neměl celý život čas, odpočívá od grafického designu.
Grand Designér roku 2014: DECHEM
Cenu designér roku 2014 předával hokejista Dominik Hašek v doprovodu modelky a ředitelka české pobočky Erste premiér. Grand Designéry roku 2014 se stali Michaela Tomišková a Jakub Janďourek se svým studio Dechem.
Dechem se poprvé prezentovali v roce 2013 na Designbloku, kde představili svůj cit pro sklo a touhu objevovat a posouvat možnosti tohoto materiálu.
Kimona a lucerny
Sál Stavovského divadla zdobily rákosové deštníky a lucerny, i skleněný lustr od Isamu Noguchiho, který mimo jiné vytvořil známé papírové lampy Akari. Nešťastně vytvořený pult s mikrofonem byl umístěn do pomyslného altánku, kde ovšem jedna stěna házela oceňovaným do obličeje stín a občas nebyli vidět.
Kimono bylo původně určeno ženám, a tak se i moderátor Roman Zach zpočátku stylizoval do role gejši. Během večera však vystřídal hned několik rolí, přes japonskou školačku ve stejnokroji po samurajského bojovníka. Předávání prokládal japonskými básněmi haiku, nesoucí dávná moudra. Ta však bez kontextu a zřejmého pojítka působila místy jako výkřik do tmy. To, že šlo vlastně o předávání cen nejlepším designérům roku připomínaly jen dané kategorie. Celkově se slavnostní galavečer předávání cen Czech Grand Design nesl v duchu podivuhodné směsice pompéznosti, krásy i patosu.
Czech Grand Design 2014 byl živě vysílán na ČT art. Záznam večera lze shlédnou v archivu iVysílání.










