Ctižádostiví textilní návrháři musí v dnešní době čelit hromadě překážek, hodnotí situaci Zuzanna Wójcik z Polska

Vlevo: Zuzanna Wójcik obsadila první místo v kategorii Product & Industrial design v soutěži Best in Design pořádané festivalem Zlin Design Week. | Zdroj: archiv autorky / vpravo: V rámci projektu Touch the Textile experimentuje s tkacími technikami. | Zdroj: Zuzanna Wójcik Vlevo: Zuzanna Wójcik obsadila první místo v kategorii Product & Industrial design v soutěži Best in Design pořádané festivalem Zlin Design Week. | Zdroj: archiv autorky / vpravo: V rámci projektu Touch the Textile experimentuje s tkacími technikami. | Zdroj: Zuzanna Wójcik

Přijela do Zlína a oslnila svým dílem Touch the Textile, které získalo hlavní cenu v soutěži Best in Design. Polská designérka Zuzanna Wójcik se přitom málem textiliím ani nevěnovala, když ještě na bakaláři studovala módní design. Svět látek a různorodých textur, které člověka lákají k dotykům, ji ale natolik učaroval, že se k oděvu již nevrátila. Na své úspěšné cestě však i ona naráží na problémy, které s sebou současná produkce látek přináší.

Zazářila ve Zlíně

Je to jen pár týdnů, co jste získala nejvyšší ocenění v soutěži Best in Design na Zlin Design Weeku. Jaké jsou vaše pocity?

ZUZANNA: Za ocenění jsem nesmírně vděčná. Designéři vynaložili spoustu tvrdé práce na vytvoření komplexních projektů, a proto je to nádherný pocit, když vaši práci někdo ocení a uzná. Znamená to také, že vaše práce má na lidi dopad a něco v nich vyvolává.

Cílem díla Touch the Textile je posílit haptický zážitek a vytvořit širokou škálu hladkých i drsných textur. | Zdroj: Zuzanna WójcikCílem díla Touch the Textile je posílit haptický zážitek a vytvořit širokou škálu hladkých i drsných textur. | Zdroj: Zuzanna Wójcik

Jaká další práce vás mezi nominovanými nejvíce zaujala? 

ZUZANNA: Výběr designérů a designů v soutěži byl ohromující! Obzvlášť se mi líbila módní sekce a práce Jany Vaterkové, jež pracuje s textiliemi, jako jsou gobelíny a koberce. Zaujal mě také soubor hraček Tímey Kepové, který využívá recyklované dřevo, nebo aplikace Terezy Vaškové pro pacienty s onemocněním štítné žlázy.

Jak jste se o soutěži Best in Design dozvěděla? Jaké je o ní povědomí mezi polskými studenty či absolventy? 

ZUZANNA: Pokud si dobře vzpomínám, myslím, že mi soutěž doporučil kamarád nebo jsem na ni narazila při hledání různých soutěží v oblasti designu na internetu. Řekla bych, že povědomí o soutěži Best in Design není zatím zvlášť rozšířené. V Polsku máme podobnou soutěž s názvem „make me!“, která hraje klíčovou roli v rámci Łódź Design Festivalu. Má podobný formát s výstavou a slavnostním vyhlášením vítězů a také přitahuje mezinárodní účastníky.

Jak se vám ve Zlíně líbilo? Navštívila jste během festivalu nějaké workshopy nebo přednášky?

ZUZANNA: Ve Zlíně se mi moc líbilo. Je to velmi malebné město obklopené kopci, poli a lesy s živou zelení. Obzvlášť se mi líbil park v centru. Vzhledem k mému pozdnímu příjezdu v pátek jsem však měla na program jen jeden celý den. V sobotu jsem navštívila výstavu Design pro všechny a samozřejmě přehlídku Best of Design. Obě výstavy nabídly rozmanitou a zajímavou škálu obsahu – od mobilních aplikací a módy až po produktový design.

 Autorka spatřuje cestu ve vytvoření emocionální vazby k dlouhotrvajícímu využívání a udržitelnému přístupu bez nutnosti brzké obměny nebo náhrady. Toho je docíleno doteky, které mají tu moc vyvolávat emoce a pomáhají budovat vztahy, jak mezi lidmi, tak i k produktům. | Zdroj: Zuzanna Wójcik Autorka spatřuje cestu ve vytvoření emocionální vazby k dlouhotrvajícímu využívání a udržitelnému přístupu bez nutnosti brzké obměny nebo náhrady. Toho je docíleno doteky, které mají tu moc vyvolávat emoce a pomáhají budovat vztahy, jak mezi lidmi, tak i k produktům. | Zdroj: Zuzanna Wójcik

Od módy k textilu

Výherní práce Touch the Textile odráží vaši vášeň pro haptiku a multisenzorické vnímání textilu. Jak jste se k tomuto tématu dostala?

ZUZANNA: Toto téma je součástí mé designérské cesty od doby, kdy jsem zformulovala svůj program během magisterského studia na Swedish School of Textiles. Ještě před tímto projektem jsem se věnovala také svému prvnímu magisterskému studijnímu projektu, který jsem dokončila na Akademii výtvarných umění v Lodži, a mnoha dalším malým i větším pracím. Vždy mě však přitahovala jejich určitá hmatatelnost. Zatímco textilie sdílejí podobnost s malbou, grafickým designem a sochařstvím, jejich určující charakteristikou je jejich neodmyslitelná výzva k doteku. Textilie jsou úzce spojeny s tělem, neboť nás obklopují v našem každodenním životě skrze oblečení a interiéry. Lidé přirozeně cítí nutkání dotýkat se textilií, když je vidí. Mým cílem je zesílit toto nutkání a umocnit pocity, které vznikají při dotýkání se textilních povrchů.

Tvorba Zuzanny Wójcik | Zdroj: Zuzanna WójcikTvorba Zuzanny Wójcik | Zdroj: Zuzanna Wójcik

Jaká byla vaše cesta k textiliím? Bylo to něco, čemu jste se chtěla vždy věnovat? 

ZUZANNA: Zpočátku jsem se zaměřovala na módní design, který jsem i studovala. Nakonec jsem si však uvědomila, že nemám skutečný zájem o vytváření tvarů a konstrukcí oděvů. Místo toho jsem se ocitla v zajetí říše textilního designu. Po dokončení studií módy jsem se rozhodla přesunout své zaměření výhradně na textilie, ale v jiném kontextu než v tom módním. Vyvinula jsem si silnou náklonnost k interiéru a navrhování předmětů podobných nábytku. Když jsem se ponořila do textilního designu, zprvu jsem pracovala výhradně s textilními látkami, ale postupně jsem začlenila i trojrozměrné tvary. Nakonec jsem vytvořila svou závěrečnou diplomovou práci skládající se z různorodé škály předmětů v různých měřítkách a tvarech, navržených pro různé typy interakcí.

Floor Piece | Zdroj: Zuzanna WójcikFloor Piece | Zdroj: Zuzanna Wójcik

Studovala jste dva magisterské tituly, jeden z nich ve švédském Boråsu. Proč právě tam?

ZUZANNA: Švédská škola textilu v Boråsu je nepochybně nejlépe vybavenou školou v Evropě. Měla jsem privilegium denního přístupu k více průmyslovým žakárovým stavům a řadě dalších fascinujících strojů. Instituce je pečlivě organizována tak, aby poskytovala nejlepší možné prostředí pro studenty. Proces přestěhování se do Boråsu byl naprosto bezproblémový, nesetkala jsem se s žádnými obtížemi při hledání ubytování nebo při začleňování se do školního kolektivu a nového systému. Škola jde nad rámec podpory studentů v různých aspektech každodenního života. S tím jsem se jinde nesetkala.

Zuzanna vysvětluje, že najít v dnešní době cenově dostupnou a přitom kvalitně vybavenou dílnu je extrémně náročné. | Zdroj: Zuzanna WójcikZuzanna vysvětluje, že najít v dnešní době cenově dostupnou a přitom kvalitně vybavenou dílnu je extrémně náročné. | Zdroj: Zuzanna Wójcik

Překážky pro tvorbu

Jak těžké je v dnešní době najít kvalitní textilní dílny? 

ZUZANNA: Jak jsem již zmínila, ve škole ve Švédsku jsem měla přístup k nejmodernějším strojům. Po ukončení studia jsem také absolvovala šestiměsíční stáž v TextielLabu v Tilburgu v Nizozemsku. V průběhu svého pobytu, během něhož jsem pracovala s umělci a designéry, jsem se podílela na každém kroku výrobního procesu – od programování až po obsluhu strojů. Nacházím velké uspokojení v řešení složitých aspektů výrobního procesu. Nevadí mi například trávit hodiny programováním vazeb v CAD softwaru. Bohužel, po dokončení studia a stáže jsem již neměla přístup k tak kvalitním strojům. V důsledku toho jsem od té doby neměla příležitost vytvořit nové produkty.

Najít kvalitní textilní dílny se ukázalo být velkou výzvou. Pokud už jsou tyto dílny dostupné, jsou často neúnosně drahé nebo plně obsazené, takže je neuvěřitelně obtížné vyrobit i malé množství textilu. Navíc má většina tkalcoven nastavený systém minimálního množství objednávek, což celý proces dále komplikuje. Najít dodavatele příze, který by prodával i po menším množství, vyřešit skladování, zajistit dopravu nebo se jen dostat se k cenově dostupným softwarům je velmi náročné, ne-li nemožné. Zdá se mi, že ctižádostiví mladí textilní návrháři musí v dnešní době čelit hromadě překážek. 

Three Elements | Zdroj: Zuzanna WójcikThree Elements | Zdroj: Zuzanna Wójcik

Co stojí za procesem vytváření nových textilií a nových struktur?

ZUZANNA: Podle mých zkušeností proces začíná vytvořením si vizuální inspirace a knihovny materiálů. Když jsem se zpočátku ponořila do tohoto tématu, shromáždila jsem četné drobné předměty, jež měly zajímavé textury. Následně jsem se pustila do programování za využití rozmanité škály materiálů zahrnujících měkké i hrubé textury. Také jsem experimentovala s tím, jak měřítko vazby ovlivňuje hmatové pocity. Jakmile jsem měla pevný základ, ponořila jsem se do zkoumání barev. Sladění haptických vlastností s barvami a tvary vneslo do projektu jasnost. Jedná se o velmi rozsáhlý proces zahrnující vytvoření četných vzorků. 

Jak dlouho celý proces trvá?

ZUZANNA: Vzhledem k tomu, že nikdy nepracuji pouze s jednou textilií, je tento proces poměrně složitý. To také znamená zaměřit se na různé formy, které může projekt mít. Čerpám ze znalostí získaných z mých předchozích projektů. Proces pro „Touch the Textile“ tedy vlastně začal už dva roky předtím, než jsem se do něj reálně pustila. Spuštění nového projektu obvykle trvá několik měsíců. 

Zuzanna Wójcik ovládla Zlin Design Week. Dílo Touch the Textile zvítězilo hned ve dvou kategoriích. | Zdroj: Zuzanna WójcikZuzanna Wójcik ovládla Zlin Design Week. Dílo Touch the Textile zvítězilo hned ve dvou kategoriích. | Zdroj: Zuzanna Wójcik

Kdo je vaším vzorem v oblasti textilního designu?

ZUZANNA: Existuje mnoho lidí, kteří mě velmi ovlivnili. S několika z nich jsem měla to štěstí setkat se osobně během studia nebo stáže. Zejména Hella Jongerius vyniká svým experimentálním přístupem, Mae Engelgeer jemnou estetikou, dále mě inspiruje Aleksandra Gaca, se kterou sdílím podobné zájmy, a Kustaa Saksi, jejíž textilní tvorba mě uchvátila, když jsem ji poprvé viděla před lety v muzeu designu v Gentu.

Související

Polka Zuzanna Wójcik ovládla Zlin Design Week. Dílo Touch the Textile zvítězilo hned ve dvou kategoriích
Produktový design

Polka Zuzanna Wójcik ovládla Zlin Design Week. Dílo Touch the Textile zvítězilo hned ve dvou kategoriích

Redakce Czechdesign - 10. 5. 2023

Design, který pomáhá. Konference Zlin Design Week přiblížila možnosti, jak design může sjednocovat a pomáhat
Design služeb

Design, který pomáhá. Konference Zlin Design Week přiblížila možnosti, jak design může sjednocovat a pomáhat

Klára Rokosová - 7. 6. 2022

Konference, kde se hledá řešení nejtěžších společenských problémů. Zlin Design Week láká na mezinárodní jména, pro která je odpovědnost priorita
Produktový design

Konference, kde se hledá řešení nejtěžších společenských problémů. Zlin Design Week láká na mezinárodní jména, pro která je odpovědnost priorita

Redakce Czechdesign - 23. 3. 2022

job shop
výstava czd
kruh 2024 duben
shop 4/2024