Co nás čeká v budoucnosti? Designér z Twitteru má jasno, za pár let budeme muset pomáhat umělé inteligenci my

zdroj: Nick Reynolds, unsplash.com zdroj: Nick Reynolds, unsplash.com

Dan Saffer vede produktový design Twitteru a od roku 1995 navrhuje aplikace, weby, interiéry automobilů, služby, sociální sítě i roboty. Dá se tedy říct, že má dost zkušeností a vhledu na to, aby se pustil do otázky, jak navrhovat budoucnost. To bude ostatně jeho téma na blížícím se 11. ročníku konference WebExpo. V rozhovoru pro Czechdesign mluví o tom, jak se v budoucnu promění role designérů nebo jak přistupovat k vlastní kreativitě a pracovnímu procesu.

Téma vaší přednášky na letošním WebExpo je „Jak navrhovat budoucnost“. Co pro vás vlastně budoucnost znamená? Jak vypadá? Jak je vzdálená? 

V jistém slova smyslu designéři pokaždé navrhují budoucnost. Vše, co děláme, je změna přítomnosti v lepší budoucnost. Ale budoucnost může být hned zítra nebo přijde až za deset let. Záleží na výchozím zadání. Budoucnost, kterou se budu zabývat ve své přednášce, je blízká budoucnost, která přijde za pár let. 

Co by se měli současní designéři odnaučit, aby byli připraveni na budoucnost?

Jistotu a kontrolu. Když navrhujete do budoucnosti, i když se jedná jen o pár let dopředu, opravdu nemáte představu, co vše se může stát. V podstatě hádáte, nicméně výzkum a data vám do určité míry můžou pomoci.

Jak se změní role designéra za 10 let? 

Nejspíš velmi výrazně, hlavně zhruba do pěti let. Napsal jsem o tom článek, a zatím se mé předpoklady setkávají s realitou: budeme se čím dál více soustředit na získávání poznatků, formulování problémů a netradiční řešení pro těžké problémy, které umělá inteligence sama nebude schopna vyřešit.  

4 designéři na 335 milionů uživatelů

Jaký je tým produktových designérů v Twitteru a jak fungujete?

Můj tým u Twitteru je netradiční, například tím, že je nás málo (čtyři) a soustředíme se na strategii, což znamená, že jsme všichni designéři. 

Většina částí naší firmy má designéry zapojené přímo do produktových týmů, které se soustředí na konkrétní úkoly, jež je třeba udělat podle metody Jobs To Be Done, často jde o velmi specifické věci. Například pro nástup, zaučení se a adaptaci nového zaměstnance (onboarding) máme takto poskládaný specifický tým. U většiny týmů se jedná o kombinaci modelů Agile a Waterfall (viz schéma), v souvislosti s tím, co týmy řeší a o co se týmy snaží. 

Proces mého týmu byl zatím vcelku netradiční, i když se v současnosti přesouváme k tradičnějším designérským procesům.

zdroj: Segue Technologieszdroj: Segue Technologies

Jak jste tento proces vytvořili? Jak jste přišli na to, co pro vás nejlépe funguje? Jak dlouho vám to trvalo? 

To budu právě popisovat ve své přednášce. Bylo to hodně pokusů a omylů a trvalo nám to zhruba devět měsíců.

Nenahraditelná síla psaní a storytellingu

Jaké procesy a praktické nástroje jsou pro vás nejvíce užitečné a zůstaly s vámi i přes nové trendy, frameworky a metodiky? 

Překvapivě, jedna z konstant mé kariéry je psaní. Pokud dokážete něco jasně vysvětlit i v psané formě, pravděpodobně tomu dobře rozumíte a můžete to navrhnout. Psaní vám také pomůže vyprávět příběh, což se stane důležitým, pokud se snažíte prodat klientům, akcionářům nebo jiným důležitým stranám, které o projektu rozhodují a mají na něj vliv.

zdroj: WebExpozdroj: WebExpo

Co byste doporučil designérům, aby sami lépe chápali a vnímali svou kreativitu? 

Nejdůležitější věc je pochopit, kdy jste nejkreativnější a rozumně s tím časem pracovat. Pro většinu lidí je to buď brzy ráno nebo pozdě v noci, což většinou není ideální pro spolupráci. Ale můžete přijít i na to, kdy jste nejméně kreativní a dělat své nekreativní úkoly v té době. Já vím, že jsem celkem nepoužitelný mezi čtvrtou a šestou odpoledne.  

Jaké máte osobní tvůrčí návyky? Jak jste je utvořil? 

Moje osobní tvůrčí návyky jsou pracovat od šesti do osmi ráno, jako když pracuju na knize. Když pracuju s týmem moje nejlepší časové bloky „tvůrčího času“ jsou mezi desátou a dvanáctou dopoledne a jednou a třetí hodinou odpoledne. Pokud je to tedy možné, rád si na tyto časy plánuju myšlenkově náročné úkoly a brainstormingy. 

Co děláte v Twitteru pro to, abyste zůstal kreativní a inovativní? (Například tvůrčí techniky, co čtěte, koho sledujete, posloucháte, na co koukáte atd.) 

Naštěstí máme u Twitteru celkem pravidelně přednášky, což je skvělé. Také sleduji na Twitteru řadu designérů, takže od nich získávám tipy na řadu zajímavých článků. Také čtu mnoho knížek. Snažím se o 40 ročně, ale většinou se mi to úplně nepodaří. (pozn. redakce: Souhrn knih odborných i beletrie najdete na Danově blogu na Medium)

Pozvánka

Všechny čtenáře Czechdesign zveme na konferenci WebExpo, která se uskuteční již 21. - 22. 9. 2018 v Lucerně. V 7 sálech vystoupí 60 řečníků s tématy jako design thinking, pracovní procesy, machine learning i marketing. Jako každý rok jde o jedinečnou příležitost k setkání se a propojení s lidmi z různých oborů od designérů přes vývojáře po lidi z byznysu. 

Přednášku Dana Saffera si nenechte ujít v sobotu 22. 9. od 11 hod. ve Velkém sále Lucerny.

Související

WebExpo 2019
 

WebExpo 2019

Konference
20. 9. 2019 - 22. 9. 2019

WebExpo 2018
 

WebExpo 2018

Konference
21. 9. 2018 - 22. 9. 2018

Identita míří do kin. Film o grafickém designu vyzdvihne Baťu, turistické značky i současnou generaci tvůrců
Grafický design

Identita míří do kin. Film o grafickém designu vyzdvihne Baťu, turistické značky i současnou generaci tvůrců

Redakce Czechdesign - 15. 4. 2024

AI potřebuje člověka, který ji kreativně vede. Výzkumnice Lenka Hámošová vysvětluje, jakou máme oproti umělé inteligenci konkurenční výhodu
Grafický design

AI potřebuje člověka, který ji kreativně vede. Výzkumnice Lenka Hámošová vysvětluje, jakou máme oproti umělé inteligenci konkurenční výhodu

Barbora Čápová - 25. 3. 2024

Cukr, káva, limonáda. Přivítejte blížící se jaro s chutnými a vizuálně atraktivními nápoji od srdcařů v oboru
Grafický design

Cukr, káva, limonáda. Přivítejte blížící se jaro s chutnými a vizuálně atraktivními nápoji od srdcařů v oboru

Tereza Urban - 13. 3. 2024

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10
Grafický design

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10

Jarmila Řehořková - 13. 2. 2024

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove
Grafický design

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove

Jarmila Řehořková - 8. 2. 2024

Skrytý poklad veřejného prostoru. V Ústí nad Orlicí vznikl podchod, který může být vzorem i ostatním
Grafický design

Skrytý poklad veřejného prostoru. V Ústí nad Orlicí vznikl podchod, který může být vzorem i ostatním

Adéla Zahálková - 4. 3. 2024

job shop
výstava czd
kruh 2024 duben
shop 4/2024