V kategorii Grafický designér roku se bude rozhodovat mezi projektem Machine learning: Programming Patterns, v němž umělá inteligence pod taktovkou Julie Dítětové generuje vzory, navigačním systémem Čitelná Praha pro pěší a veřejnou dopravu hlavního města Prahy od studia Side2 a vizuálním stylem neziskové organizace Člověk v tísni z dílny studia Marvil.
Julie Dítětová
Máte šanci vyhrát cenu Designér roku Cen Czech Grand Design, které se udělují od roku 2006. Jaké podle vás byly nejvýznamnější milníky těchto 17 let, které pomohly oboru grafického designu jako takovému?
JULIE: Ceny Czech Grand Design každý rok pomáhají popularizovat zajímavé projekty a osobnosti z lokální designérské scény. Lepší informovanost veřejnosti je klíčem k lepší kultuře designu a pochopení role designérů.
Kde podle vás grafický design stále citelně chybí? A kde na něj naopak narazíme vcelku přirozeně?
JULIE: Dobrý grafický design určitě chybí ve státní správě. Nejde jen o vizuální stránku, ale především celkovou použitelnost a roztříštěnost aplikací/webů.
Kdo je podle vás nejvíce nedoceněná osobnost nebo realizace grafického designu u nás?
JULIE: Na poli digitálního designu existuje mnoho talentovaných českých/slovenských designérů, kteří jsou součástí úspěšných startupů a studií, přesto se jejich práci u nás nevěnuje zasloužená pozornost.
Studio Marvil
Máte šanci vyhrát cenu Designér roku Cen Czech Grand Design, které se udělují od roku 2006. Jaké podle vás byly nejvýznamnější milníky těchto 17 let, které pomohly oboru grafického designu jako takovému?
STUDIO MARVIL: Je to festival Mouvo, tento projekt vytvořil platfomu pro mezinárodní prezentaci motion designu v Praze, pak to byla publikace Typo 9010 – jedinečná encyklopedie českých digitalizovaných písem. Dalším milníkem byl vizuální styl a interiér NTK. Je to příklad skvělé mezioborové spolupráce a odvážné identity propsané do architektury. A jako poslední milník vnímáme identitu PID, jakožto kultivaci městské hromadné dopravy, která má pozitivní vliv i na veřejný prostor.
Kde podle vás grafický design stále citelně chybí? A kde na něj naopak narazíme vcelku přirozeně?
STUDIO MARVIL: Kvalitní grafický design stále citelně chybí v edukačních materiálech. Vnímáme také, že chybí jednotná prezentace státní správy, která není v mnoha případech na vhodné úrovni.
Kdo je podle vás nejvíce nedoceněná osobnost nebo realizace grafického designu u nás?
STUDIO MARVIL: Obecně je u nás nedoceněný grafický design výstav a expozic. Nemyslíme ani tolik propagační grafiku výstavy, ale spíše výstavní grafiku samotnou, tedy to, co návštěvník vidí přímo v expozici. Pokud je udělaná dobře, tak je to pro běžné diváky v podstatě neviditelná práce. Tomu také často odpovídá finanční ohodnocení.
Side2
Tomáš Machek, Marie Čižmárová, Richard Jaroš | Zdroj: Side2
Členové studia Side2 z časových důvodu na otázky neodpověděli (pozn. redakce).