Co jsou milníky v grafickém designu posledních 17 let? A kde stále nejvíc chybí? Nominanti na Czech Grand Design odpovídají v anketě

/ Julie Dítětová: AI generované vzory – Machine learning: Programming Patterns | Zdroj: Julie Dítětová / Studio Marvil (Olga Benešová, Jiří Karásek, Tereza Saitzová, Vojtěch Vavřín, Pavel Zelenka): vizuální styl pro neziskovou organizaci Člověk v tísni | Zdroj: Studio Marvil / Julie Dítětová: AI generované vzory – Machine learning: Programming Patterns | Zdroj: Julie Dítětová / Studio Marvil (Olga Benešová, Jiří Karásek, Tereza Saitzová, Vojtěch Vavřín, Pavel Zelenka): vizuální styl pro neziskovou organizaci Člověk v tísni | Zdroj: Studio Marvil

Už zítra 21. března 2023 se rozhodne o vítězích prestižních Cen Czech Grand Design i o absolutním vítězi napříč obory – Grand designérovi 2022. Co jsou milníky v grafickém designu posledních 17let a kde stále nejvíce chybí? Na to odpověděli nominovaní grafičtí designéři.

V kategorii Grafický designér roku se bude rozhodovat mezi projektem Machine learning: Programming Patterns, v němž umělá inteligence pod taktovkou Julie Dítětové generuje vzory, navigačním systémem Čitelná Praha pro pěší a veřejnou dopravu hlavního města Prahy od studia Side2 a vizuálním stylem neziskové organizace Člověk v tísni z dílny studia Marvil.

Julie Dítětová

Máte šanci vyhrát cenu Designér roku Cen Czech Grand Design, které se udělují od roku 2006. Jaké podle vás byly nejvýznamnější milníky těchto 17 let, které pomohly oboru grafického designu jako takovému?

JULIE: Ceny Czech Grand Design každý rok pomáhají popularizovat zajímavé projekty a osobnosti z lokální designérské scény. Lepší informovanost veřejnosti je klíčem k lepší kultuře designu a pochopení role designérů.

Kde podle vás grafický design stále citelně chybí? A kde na něj naopak narazíme vcelku přirozeně? 

JULIE: Dobrý grafický design určitě chybí ve státní správě. Nejde jen o vizuální stránku, ale především celkovou použitelnost a roztříštěnost aplikací/webů. 

Kdo je podle vás nejvíce nedoceněná osobnost nebo realizace grafického designu u nás?

JULIE: Na poli digitálního designu existuje mnoho talentovaných českých/slovenských designérů, kteří jsou součástí úspěšných startupů a studií, přesto se jejich práci u nás nevěnuje zasloužená pozornost.

Vlevo: Projekt Programming Patterns byl původně diplomovou prací Julie Dítětové. Teď jej uvidí statisíce návštěvníků Signal Festivalu. I Zdroj: Signal Festival / Vpravo: Julie Dítětová | Zdroj: archiv Julie DítětovéVlevo: Projekt Programming Patterns byl původně diplomovou prací Julie Dítětové. Teď jej uvidí statisíce návštěvníků Signal Festivalu. I Zdroj: Signal Festival / Vpravo: Julie Dítětová | Zdroj: archiv Julie Dítětové

Julie Dítětová / AI generované vzory – Machine learning: Programming Patterns | Zdroj: Julie DítětováJulie Dítětová / AI generované vzory – Machine learning: Programming Patterns | Zdroj: Julie Dítětová

Studio Marvil 

Tým Studia Marvil: Tereza Saitzová, Vojtěch Vavřín, Jiří Karásek a Olga Benešová | Zdroj: Studio MarvilTým Studia Marvil: Tereza Saitzová, Vojtěch Vavřín, Jiří Karásek a Olga Benešová | Zdroj: Studio Marvil

Máte šanci vyhrát cenu Designér roku Cen Czech Grand Design, které se udělují od roku 2006. Jaké podle vás byly nejvýznamnější milníky těchto 17 let, které pomohly oboru grafického designu jako takovému?

STUDIO MARVIL: Je to festival Mouvo, tento projekt vytvořil platfomu pro mezinárodní prezentaci motion designu v Praze, pak to byla publikace Typo 9010 – jedinečná encyklopedie českých digitalizovaných písem. Dalším milníkem byl vizuální styl a interiér NTK. Je to příklad skvělé mezioborové spolupráce a odvážné identity propsané do architektury. A jako poslední milník vnímáme identitu PID, jakožto kultivaci městské hromadné dopravy, která má pozitivní vliv i na veřejný prostor.

Studio Marvil (Olga Benešová, Jiří Karásek, Tereza Saitzová, Vojtěch Vavřín, Pavel Zelenka) / vizuální styl pro neziskovou organizaci Člověk v tísni | Zdroj: Studio MarvilStudio Marvil (Olga Benešová, Jiří Karásek, Tereza Saitzová, Vojtěch Vavřín, Pavel Zelenka) / vizuální styl pro neziskovou organizaci Člověk v tísni | Zdroj: Studio Marvil

Kde podle vás grafický design stále citelně chybí? A kde na něj naopak narazíme vcelku přirozeně? 

STUDIO MARVIL: Kvalitní grafický design stále citelně chybí v edukačních materiálech. Vnímáme také, že chybí jednotná prezentace státní správy, která není v mnoha případech na vhodné úrovni.

Kdo je podle vás nejvíce nedoceněná osobnost nebo realizace grafického designu u nás?

STUDIO MARVIL: Obecně je u nás nedoceněný grafický design výstav a expozic. Nemyslíme ani tolik propagační grafiku výstavy, ale spíše výstavní grafiku samotnou, tedy to, co návštěvník vidí přímo v expozici. Pokud je udělaná dobře, tak je to pro běžné diváky v podstatě neviditelná práce. Tomu také často odpovídá finanční ohodnocení.

Side2

Tomáš Machek, Marie Čižmárová, Richard Jaroš | Zdroj: Side2Tomáš Machek, Marie Čižmárová, Richard Jaroš | Zdroj: Side2

Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) / Čitelná Praha – navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu (Hlavní město Praha) | Zdroj: Side2Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) / Čitelná Praha – navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu (Hlavní město Praha) | Zdroj: Side2

Členové studia Side2 z časových důvodu na otázky neodpověděli (pozn. redakce). 

Související

Nepochopitelný alibismus. Grafický designér Záruba vysvětluje, proč je zrušení Bienále Brno nenahraditelnou ztrátou pro celý obor
Ostatní

Nepochopitelný alibismus. Grafický designér Záruba vysvětluje, proč je zrušení Bienále Brno nenahraditelnou ztrátou pro celý obor

Kristína Fišerová - 30. 5. 2022 - 11 min.

Nejlepší je umyvadlo! Ceny Czech Grand Design si odnesla dvojice Vrtiška a Žák, do síně slávy vstoupila Liběna Rochová, kdo další bodoval?
Ostatní

Nejlepší je umyvadlo! Ceny Czech Grand Design si odnesla dvojice Vrtiška a Žák, do síně slávy vstoupila Liběna Rochová, kdo další bodoval?

Redakce Czechdesign - 22. 3. 2022 - 8 min.

Kdo letos usedne na designérský trůn? Nominace na ceny Czech Grand Design jsou zveřejněny
Produktový design

Kdo letos usedne na designérský trůn? Nominace na ceny Czech Grand Design jsou zveřejněny

Veronika Pařízková - 23. 1. 2018 - 6 min.

Ceny Czech Grand Design ovládli mladí tvůrci, vyhráli Bačák, Herrmann a studio deFORM
Grafický design

Ceny Czech Grand Design ovládli mladí tvůrci, vyhráli Bačák, Herrmann a studio deFORM

Jindřich Oukropec - 21. 3. 2017 - 5 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024