Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Co Čech(ia), to logo. Kolik identit na sebe bere Česká republika?

Zkusíte-li si pogůglovat obrázky k „logo České republiky“, skočí jich na vás až hanba. Zatímco jedno v zahraničí reprezentuje Českou republiku turistům, jiné tak činí na půdě českých center a webu spravovaném ministerstvem zahraničních věcí. Potom je tady kauza Czech republic versus Czechia. A jako třešnička na dortu zavedení nové značky Czech Republic-The Country for The Future. Jak se v tom vyznat?


Aktuální oficiální logo České republiky. Zdroj: Studio Side2Aktuální oficiální logo České republiky. Zdroj: Studio Side2

Ahoj!

Oficiální vizuální styl reprezentování země v zahraničí má Česká republika od Studia Side2 (konkrétně Tomáše Machka, Luďka Kubíka a Karla Halouna) a byl vybrán v soutěži pořádané ministerstvem zahraničních věcí ČR.

Aktuální oficiální logo České republiky. Zdroj: Studio Side2Aktuální oficiální logo České republiky. Zdroj: Studio Side2

Grafika pochází z roku 2006 a po poměrně pompézním startu včetně výhry v soutěži Czech Grand Design pomalu zmizela z povědomí. Stále ovšem figuruje na webu www.czech.cz

Grafický manuál k používání loga Czech Republike. Zdroj: Studio MarvilGrafický manuál k používání loga Czech Republike. Zdroj: Studio Marvil

Czech Republike

Republike (zkuste si to vyslovit nahlas) není oficiálním logem České republiky a má sloužit výhradně turistickým účelům. Pochází ze soutěže zadavatele CzechTourism pořádané v roce 2011 a nahradilo tak předchozí logo s vlajkou. Jeho autory jsou Olga Benešová, Tereza Pavelková, Jiří Karásek, Pavel Zelenka a Martin Procházka ze studia Marvil. V době svého zveřejnění v roce 2012 bylo zdrojem mnoha memů od Czech rePUBlike po ProtektoRÁD Čechy a Morava. Nu, alespoň logo nějak žije. Lajk

Pražská zastávka inzerující výlet do České republiky. Zdroj: Studio MarvilPražská zastávka inzerující výlet do České republiky. Zdroj: Studio Marvil

Czechia

Jak svědčí logo využívané CzechTourismem a Ministerstvem Průmyslu ČR mezi lety 2000 a 2006, název Czechia se tak nějak používal do doby, než ho vláda v dubnu 2016 přijala za oficiální název.

Loga používaná CzechTourismem v minulosti: 2000-2006 Czechia, 2006-2011 Česká republika. Zdroj: Ondřej Šmerda a CzechTourismLoga používaná CzechTourismem v minulosti: 2000-2006 Czechia, 2006-2011 Česká republika. Zdroj: Ondřej Šmerda a CzechTourism

Debata o názvu se nám pomalu rozplizla, a jak je vidět v následujícím odstavci, “Country for the Future” zůstává dvouslovná Česká republika. Logo Czechia s motivem vlajky vytvořil v roce 1999 grafik a pedagog Ondřej Šmerda.

Hlavní logo plánu pro inovační strategie. Zdroj: vlada.czHlavní logo plánu pro inovační strategie. Zdroj: vlada.cz

Czech Republic-The Country For The Future

Hned 9 log na nás 23. ledna vychrlila Rada pro výzkum, vývoj a inovace. Ač to možná vneslo do naší logosituace jistý zmatek, v tomto případě se nejedná o nový oficiální vizuál České republiky, ale o součást konceptu prezentace Inovační strategie pro období 2019–2030. Premiér Andrej Babiš, který radě předsedá, loga představil jako „značku, kterou teď uvidíme všude“. Tíživost oné informace má alespoň v mém případě na svědomí hlavně osoba prezentéra, samotná grafika pochází od Pavla Fuksy a kromě pocitu bezmoci z existence “devítiloga” se jí nedá nic vytknout.

9 pilířů strategického plánu vycházejících ze základního loga. Zdroj: vlada.cz9 pilířů strategického plánu vycházejících ze základního loga. Zdroj: vlada.cz

Hlavní zastřešující logo odkazuje k hvězdě, jako k symbolu nejvyšší kvality, vyjádření záblesku nápadu, inspirace nebo inovace. Kromě českých národních barev se zde objevuje zlatá, která přináší hodnotu, prosperitu, nadšení, vědomost a odvahu. „Další loga pak pracují s prostorem pátého hrotu hvězdy, který vyplňují ikonickým ztvárněním tématu–hledáním ,hvězd' v tématu Excellence, stylizovaným raketovým startem v tématu Start-upu, ikonou patentu u Patentů nebo datovým propojením dvou subjektů u tématu Digitalizace,“ komentuje symboliku Pavel Fuksa. K vizuálu patří i jeho skvělé ilustrace, v tomto případě v barevnosti jednotlivých pilířů, ale na jejich zveřejnění si ještě musíme počkat.

Další články