Chtěla studovat historii, vymyslela ale svítidlo, se kterým vyhrála Master of Crystal. Katarína Nábilková je novou nadějí českého skla

Vítězný projekt soutěže Master of Crystal, kterou pořádá Preciosa: lustr Balance of Nature od Kataríny Nábilkové. | Zdroj: archiv autorky / Katarína Nábilková | Foto: Petra Hurai / @theshamrockgreen Vítězný projekt soutěže Master of Crystal, kterou pořádá Preciosa: lustr Balance of Nature od Kataríny Nábilkové. | Zdroj: archiv autorky / Katarína Nábilková | Foto: Petra Hurai / @theshamrockgreen

Katarína Nábilková chtěla původně studovat historii. Její badatelský zájem o technologie zpracování skla nakonec přerostl do kreativní roviny navrhování designu skla. To, že to byla dobrá volba, potvrzuje také její vítězství v soutěži Master of Crystal, kterou pro mladé designéry pořádá Preciosa.

Její závěsné svítidlo Balance of Nature se do finále propracovalo s dalšími třemi skvělými návrhy, o nichž jsme psali nedávno. Porotu zaujal především vizuální minimalismus svítidla a jeho komplexní variabilita. „Světlo Kataríny bylo na první pohled poutavé svým čistým, jednoduchým a univerzálním rukopisem. Zapůsobila ovšem i v druhém plánu. Svítidlo totiž můžete libovolně variovat a přizpůsobit různým interiérům. S nadsázkou lze říct, že lustr vám zůstává, ale byty se mění,“ shrnuje názor odborné poroty Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Czechdesign.

Ambicí samotné autorky bylo vytvořit ambientní osvětlení, které se v různých denních dobách přizpůsobí potřebám uživatelů a zároveň bude univerzálně kombinovatelné téměř s jakýmkoli interiérovým designem.

Svítidlo Balance of Nature, s nímž designérka Katarína Nábilková vyhrála letošní ročník soutěže Master of Crystal. | Zdroj: archiv autorkySvítidlo Balance of Nature, s nímž designérka Katarína Nábilková vyhrála letošní ročník soutěže Master of Crystal. | Zdroj: archiv autorky

Jak ses dostala k práci se sklem? Ovlivnilo tvé rozhodnutí například prostředí, v němž jsi vyrůstala?

KATARÍNA: Ke sklu jsem se dostala ve druhém ročníku střední školy. Studovala jsem grafický a prostorový design, ale brzy jsem začala řešit, kam se budu hlásit na vysokou školu. Vždy existovaly dva materiály, ke kterým jsem měla přirozeně blízko, co se týká navrhování – kov a sklo. Můj otec má kovovýrobu, takže technologie zpracování kovu jsem znala dobře, ale sklo bylo pro mě neznámé. Bydlela jsem blízko Lednických Rovných, kde je velká sklárna Rona. Tam taky byla sklářská škola, ale bez maturity, takže jsem ji nemohla studovat. Navštěvovala jsem tam ale různé workshopy, chodila jsem se dívat na huť.

Potom jsem také cestovala na huť František do Sázavy, kde jsem si dělala kurzy pískování, rytí, gravírování. Takže jsem se takto seznamovala s tím materiálem a snažila jsem se vytvořit nějaká díla, která by v portfoliu zrcadlila můj zájem o sklářskou technologii. Neřešila jsem design skla, ale chtěla jsem prezentovat ukázku toho, že se učím technologie. 

Máš v rodině nějaké designéry nebo lidi z výtvarných oborů?

KATARÍNA: My jsme absolutně neumělecká rodina. Na střední jsem se dostala vlastně takovým zvláštním stylem. Kreativně jsem k tomu až tak neinklinovala, spíše mě zajímala historie, dějepis. Pak jsem přečetla Gombricha a Kolesára a vlastně jsem si řekla, že to je to, co chci studovat a čemu se chci věnovat. Ale první dva roky jsem nevěděla, jestli to chci dělat na kreativní rovině, nebo jen teorii. 

Série prstenů Shadow in Space do Kataríny Nábilkové | Zdroj: archiv autorkySérie prstenů Shadow in Space do Kataríny Nábilkové | Zdroj: archiv autorky

Aktuálně studuješ třetím rokem v ateliéru K.O.V. na UMPRUM. Hlásila ses třeba i na sklo?

KATARÍNA: Hlásila jsem se do Zlína a do Bratislavy na sklo. Na UMPRUM jsem si vybrala K.O.V. z toho důvodu, že jsem nebyla primárně zaměřená jen na sklo a nestudovala jsem ho. Přišlo mi, že multidisciplinární přístup, který se v ateliéru vyučuje, a konceptuální umění, ke kterému tíhnu, by pro mě mohl být ten správný. Jsem tam velmi spokojená, jsem ráda za tu volbu. V ateliéru K.O.V. mám svobodu v projevu, zadání jsou velmi volná a netlačí se tam na funkci. 

Proč ses zúčastnila soutěže Master of Crystal?

KATARÍNA: Už na střední to byla velmi propagovaná soutěž, věděli jsme o ní a zpracovávali jsme ta témata. Já jsem se vlastně hlásila už do ročníku, kde bylo téma „Jsem z křišťálového údolí“. Téma jsem sice zpracovala, ale nakonec jsem práci neposlala, protože jsem s ní prostě nebyla spokojená. Řekla jsem si, že tento ročník ne. A teď to bylo téma osvětlení, a to mi přišlo jako skvělá příležitost realizovat produkt, který na škole z finančních důvodů nezrealizujete samostatně. Takže jsem si řekla, že to zkusím. Vyhovuje mi si i při školních pracích vypracovávat zadání z různých soutěží. 

Last course, Katarína Nábilková | Foto: Anna PleslováLast course, Katarína Nábilková | Foto: Anna Pleslová

Co tě v průběhu přípravy realizace návrhů nejvíce zaskočilo, co pro tebe bylo největší novinkou?

KATARÍNA: Setkala jsem se s tím, s čím se potkávám často – vizualita designů, které navrhuji, je vždy postavená na jednoduchosti, díky čemuž se těžko skrývají technologické detaily, které pak dělají problémy. Ale technologové v Preciose a celý tým, který to měl na starosti, se velmi snažili a řešili jsme to společně. V kompozici světla byl největší problém skrýt klouby svítidla tak, aby nebyly viditelné, ale byla tam ta jejich funkce. Jinak žádné problémy nevznikaly. A to zázemí Preciosy, pokud jde o skleněné a kovové komplementy, je tak silné, že to v podstatě dokážou dost pohotově vyřešit. 

Myslela sis, že vyhraješ, nebo to pro tebe bylo překvapení?

KATARÍNA: Každý subjektivně inklinujeme k nějakému vizuálu a každý ze soutěžících pojal zadání jako koncept úplně jinak. Já jsem měla favorita Yuna Byouchanga. Přišlo mi, že skvěle splnil téma well-beingu, co se týká cirkadiálního rytmu a večerního osvětlení. Když před 140 lety ještě nebyla žárovka, světlo šlo ze země jako oheň v krbu, takže když tu jeho lampu dáme na zem, skvěle se to vrací k té době ještě před žárovkami. Myslím, že porota měla těžké rozhodování.

Výstava finálních prací soutěže Master of Crystal, která proběhla v rámci Designbloku 2022. Autoři zleva: Yun Byounchang, Katarína Nábilková, Lenka Holubcová. | Zdroj: archiv autorkyVýstava finálních prací soutěže Master of Crystal, která proběhla v rámci Designbloku 2022. Autoři zleva: Yun Byounchang, Katarína Nábilková, Lenka Holubcová. | Zdroj: archiv autorky

Můžeš mi popsat koncept svého vítězného projektu?

KATARÍNA: Lustr Balance of Nature se skládá z několika na sobě nezávislých skleněných objemů, jakýchsi organických bublin, které se s pomocí téměř neviditelných závěsných lanek vznáší v prostoru. Během dne lze měnit intenzitu i barvu světla – jasnější světlo pro práci, a naopak mírnější světlo pro klidný večer. Každá bublina je dutá. Vedou do ní nerezové trubky s LED diodami. V bublině je zároveň závit, kde je schovaný kloub, na základě kterého se ty bubliny dají snadno pohybovat rukou a různě natáčet až o 360°.

Mým záměrem bylo, aby se dala měnit škála vnitřního osvětlení od studeného po teplé. Samotné objekty jsou zároveň zabarvené – zelená, modrošedá a čirá. Je to taková latentní barevnost, aby příliš neovlivňovala zdroj světla.

Vítězný projekt soutěže Master of Crystal, kterou pořádá Preciosa: lustr Balance of Nature od Kataríny Nábilkové. | Zdroj: archiv autorky.Vítězný projekt soutěže Master of Crystal, kterou pořádá Preciosa: lustr Balance of Nature od Kataríny Nábilkové. | Zdroj: archiv autorky.

Doporučila bys svoji zkušenost s výrobou v Preciose také dalším začínajícím designérům?

KATARÍNA: Určitě. Je důležité nebát se poslat návrh – tedy to, čeho jsem se ještě před dvěma roky bála. Jak člověk zkouší víc soutěží, tak si říká, že na to je tam porota, aby rozhodla, jestli je to dobrý, anebo špatný návrh. Nemusí být nutně špatný, ale jen nemusí být vhodný pro dané téma.

Určitě bych to doporučila, Preciosa ty návrhy dokáže zvládnout technologicky, takže je to skvělá zkušenost. Já si před přihlášením se do soutěže vždy dělám nějakou rešerši, a když jsem se podívala na katalog Preciosy, dokázala jsem zjistit, kde jsou jejich možnosti. Před přihlášením se do jakékoliv soutěže je dobré tento krok udělat a podívat se, s čím ta společnost pracuje. 

String Theory, objekt na tělo od Kataríny Nábilkové | Zdroj: archiv autorkyString Theory, objekt na tělo od Kataríny Nábilkové | Zdroj: archiv autorky

Jaké máš se svítidlem Balance of Nature další plány?

KATARÍNA: Já myslím, že bychom měli mít ještě výstavu v muzeu v Jablonci nad Nisou. A můj další plán je toto konkrétní svítidlo dát jako dar mému bratrovi. Staví si velmi pěkný a architektonicky zvládnutý dům, který s tím osvětlením přímo počítá. Daruji mu ho, protože je to moje podpora tady v Praze a můj věčný konzultant. I když je statik mostů, je nadšený do umění. Pak uvidím, co dál.

Mám hodně návrhů, jak lustr posouvat dál na více objektů a pracovat s barevností, takže uvidím, jestli se do toho pustím a dál to rozpracuji. Protože jak jsme vystavovali na Designbloku, dostávali jsme zpětnou vazbu. Překvapilo mě a potěšilo, že lidi se neptali, o čem to je, ale spíš se ptali, jestli se to dá koupit. V té euforii jsem vlastně ani nevěděla, jak odpovědět, nebyla jsem připravená a neměla jsem vizitky, nic. Nečekala jsem takový zájem. Takže uvidím, jak to dál posunu. 

Katarína Nábilková se svým svítidlem Balance of Nature | Foto: Petra Hurai / @theshamrockgreenKatarína Nábilková se svým svítidlem Balance of Nature | Foto: Petra Hurai / @theshamrockgreen

Existuje něco, co by sis v budoucnu ráda navrhla?

KATARÍNA: Asi nemám konkrétní sen, co by to mělo být, ale láká mě pohybovat se mezi různými disciplínami designu a volného umění. Taky přemýšlím, že po bakaláři půjdu studovat teorii na UMPRUM. Takže jsem v tom rozpolcená, mám ráda teorii a ráda píšu, ale zároveň potřebuji i tu kreativní činnost.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Mistr všech sklářů. Katarína Nábilková zvítězila v soutěži Master of Crystal s rafinovaným a působivým svítidlem, které se umí přizpůsobit interiéru
Produktový design

Mistr všech sklářů. Katarína Nábilková zvítězila v soutěži Master of Crystal s rafinovaným a působivým svítidlem, které se umí přizpůsobit interiéru

Redakce Czechdesign - 11. 10. 2022

Pomáhá mladým designérům prorazit. Preciosa vyhlašuje další ročník prestižní soutěže Master of Crystal na téma wellbeing
Ostatní

Pomáhá mladým designérům prorazit. Preciosa vyhlašuje další ročník prestižní soutěže Master of Crystal na téma wellbeing

Tereza Bíbová - 11. 3. 2022

Lustr, jako identita interiéru. Preciosa otevřela v Praze nový showroom
Interiér a architektura

Lustr, jako identita interiéru. Preciosa otevřela v Praze nový showroom

Tomáš Čech - 12. 3. 2017

Klasické lustry značky Preciosa rozzářily interiér vídeňského paláce Hofburg
Produktový design

Klasické lustry značky Preciosa rozzářily interiér vídeňského paláce Hofburg

CZECHDESIGN.CZ - 12. 11. 2014

job shop
výstava czd
kruh 2024 duben
shop 4/2024