Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Chátrající autobusové nádraží ožilo. Brněnská Zvonařka prošla modernizací, kterou vedlo oceňované studio Chybík + Krištof

Architekti ze studia Chybík + Krištof navrhli pro Brno modernizaci jednoho z nejdůležitějších bodů na mapě každého města. Nově revitalizované nádraží si zachová brutalistickou strukturu. V provozu bude již brzy! Momentálně jsou zpřístupněná některá opravená nástupiště.

Autobusové nádraží Zvonařka denně navštíví více než 25 000 cestujících ze všech koutů republiky i Evropy, kteří zde získávají první dojmy o městě. Projekt, který architekti spoluiniciovali, má pozitivně ovlivňovat a zároveň přehodnocovat veřejný prostor na funkční objekt přizpůsobený současným potřebám cestujících. Nové nádraží je přehlednější, a navíc esteticky sjednocené. Autoři nezapomněli promyslet ani jeho dopady na sociální strukturu.

Vizualizace projektu architektů z Chybík + Krištof | Zdroj: Chybík + KrištofVizualizace projektu architektů z Chybík + Krištof | Zdroj: Chybík + Krištof

„Autobusové nádraží Zvonařka považujeme za jeden z nejvýznamnějších veřejných prostorů města, proto je při jeho regeneraci nezbytné brát v úvahu celou řadu faktorů. Zaprvé architektura reaguje na potřebnou funkčnost objektu, jejíž řešení musí být jasně definované a účelné. Zadruhé veškerý důraz je kladen na potřeby uživatele prostoru. Třetím a nejdůležitějším principem je, že architekti zasahují do křehkého ekosystému, ve kterém se propojují společensko-politické faktory, ekonomika, historická dědictví a obavy o životní prostředí. Musíme proto brát v úvahu všechny tyto aspekty,“ dodává jeden z autorů, architekt Ondřej Chybík.

Z nádraží odstranili stánky, které byly přidány v 90. letech. | Zdroj: Chybík + KrištofZ nádraží odstranili stánky, které byly přidány v 90. letech. | Zdroj: Chybík + Krištof

Díky světlému nátěru a přidání osvětlení se prostor zvětšil. | Zdroj: Chybík + KrištofDíky světlému nátěru a přidání osvětlení se prostor zvětšil. | Zdroj: Chybík + Krištof

Brutalistní stavba, navržená v roce 1984 a realizovaná v roce 1988, byla očištěna, spravena a opatřena nátěrem ve světlém odstínu, tak dosáhli architekti ještě větší monumentality objektu. Přidali také 400 nových světelných prvků a navrhli rozšíření konstrukce pro lepší průchodnost a logické členění provozu s centrálním bezbariérovým přechodem. Mobiliář je z části repasován podle návrhu studia Chybík + Krištof a o druhou část se postarali specialisté na venkovní nábytek z mmcité. Poslední fázi úprav představuje předprostor výpravní budovy. Má ji na starosti město Brno a navázat by měla na celkovou rekonstrukci od Chybík + Krištof a investora ČSAD Brno holding, a. s. na začátku tohoto roku.

Původní nádražní budova | Zdroj: Alex Shoots BuildingsPůvodní nádražní budova | Zdroj: Alex Shoots Buildings

A jak se starají o prostory nádraží jiná města?

O stavu českých nádraží jsme již psali, avšak příjemnou zprávou je ohlášení startu přestavby terminálu Smíchov na rok 2021. V létě minulého roku zpřístupnilo nové nádraží město Jaroměř. Rekonstrukce se povedla v Českém Krumlově a ve stejném roce i v Mohelnici. Povedených projektů přibývá a vědomí o důležitosti těchto veřejných budov nám není neznámé. Také město Liberec se proto rozhodlo odkoupit prostor stávajícího nádraží a projekt rekonstrukce se blíží. Zaslouženě. Otázka dopravních systémů a pohodlí cestujících má prioritu jak pro nás, tak pro turismus. Doufáme tedy, že další města budou následovat.

Jaroměřické nádraží má zastřešený terminál i samostatnou úschovnu kol. | Zdroj: Klatovský deníkJaroměřické nádraží má zastřešený terminál i samostatnou úschovnu kol. | Zdroj: Klatovský deník

Modernizace v Českém Krumlově | Zdroj: tvstav.czModernizace v Českém Krumlově | Zdroj: tvstav.cz

Liberecké nádraží | Zdroj: Ota BartovskýLiberecké nádraží | Zdroj: Ota Bartovský

Další články