Čeští architekti by neměli plnit jen funkci nástroje pro bohaté klienty, říká zakladatelka studia KOGAA, které sbírá jednu cenu za druhou

Viktor Odstrčilík, Alexandra Georgescu a Tomáš Kozelský | Foto: Kubicek studio Viktor Odstrčilík, Alexandra Georgescu a Tomáš Kozelský | Foto: Kubicek studio

„Musíme začít stavět budovy, které se dokážou adaptovat, jsou časově flexibilní a více mobilní,“ říká Alexandra Georgescu, architektka, zakladatelka festivalu Brno Design Days, jenž každoročně propojuje lokální designérskou a byznysovou scénu, a spoluzakladatelka brněnského studia KOGAA, které nedávno získalo prestižní oborové ocenění Design Vanguard 2021 a před týdnem také Cenu Ministerstva průmyslu a obchodu v soutěži Česká cena za architekturu. O tom, proč se podle ní architektonické soutěže přeceňují, na jaké realizace je nejvíce pyšná a na co by se měli podle ní čeští architekti více zaměřovat, si přečtěte v našem rozhovoru.

Světoběžnice našla domov v Brně

Vyrůstala jsi v Itálii, studovala ve Velké Británii, Dánsku, Nizozemsku a pracovně působila v Číně. Co tě vedlo k tomu, že ses rozhodla usadit zrovna v České republice?

ALEXANDRA: Mám velké zkušenosti z oblasti interiérového designu, kterým jsem se zabývala v Miláně na bakalářském studiu. Své znalosti jsem si ale chtěla prohloubit, a tak jsem se přihlásila na univerzity ve Velké Británii, Dánsku a Nizozemsku a dostala se na všechny. Zaměřila jsem se tedy více do hloubky na náplň učiva a nejvíce mě zaujala univerzita v Rotterdamu s architektonickou scénou se studii, jako jsou OMA OFFICE, MVRDV – Architects, Mecanoo a další. Studovala jsem tam dva roky a poznala také svého společníka, ze kterého se nakonec stal i můj partner, Tomáše Kozelského. Společně jsme se přestěhovali do Číny, kde jsme získali v Pekingu místo v jednom architektonickém studiu.

Coffee hub GROUNDS | Foto: Alex Shoots BuildingsCoffee hub GROUNDS | Foto: Alex Shoots Buildings

Tomáš začal časem cítit potřebu založit si vlastní studio a já jsem ho podpořila. Byli jsme ale oba velmi mladí a naivní. Neměli jsme tušení, co to znamená mít svou vlastní firmu a obstarávat byznys. Rozhodovali jsme se, zda se nevrátíme zpět do Nizozemska, Británie, ale Česko nás lákalo svým vzkvétajícím trhem a možnostmi. Rozhodli jsme se tedy usadit zde a založit si své vlastní architektonické studio, což bylo v tu dobu vcelku jednoduché. Bydlení zde bylo také, v porovnání s ostatními evropskými státy, relativně levné. Náš třetí partner Viktor Odstrčilík, Tomášův kamarád, zde pobýval a měl vytvořenou síť kontaktů, která se nám hodila.

A pro Brno jste se pak rozhodli kvůli tomu, že měl k němu někdo z vás vazbu?

ALEXANDRA: Ano, přesně tak, Tomáš i Viktor v Brně studovali. Na začátku se nám podařilo zabodovat v jedné soutěži, ze které jsme získali nějaké peníze, díky čemuž jsme si byli schopni pronajmout svou první kancelář.

Coffee hub GROUNDS | Foto: Alex Shoots BuildingsCoffee hub GROUNDS | Foto: Alex Shoots Buildings

„Byli jsme naivní“ 

Jak vzpomínáš na první projekty KOGAA studia?

ALEXANDRA: Nejlepším krokem, který jsme udělali, bylo, že jsme začali tvořit své vlastní realizace. Ze začátku jsme se zaměřovali na návrhy rodinných domů. Myslím si ale, že pokud nemáte úplně propracované portfolio, je to těžké a chybí vám zkušenosti. Rozhodli jsme se pracovat na projektu bývalé destilérky, která nabízela velké možnosti. Nebylo tam vůbec nic, elektřina, rozvody vody… zrenovovali jsme ale jednu z menších místností a udělali si tam své studio a začali pořádat eventy. Z peněz z pronájmů a nejrůznějších akcí jsme byli schopni investovat do rekonstrukcí dalších částí budovy. Bylo na tom opravdu hodně práce, ale těšilo nás, že je tento projekt velmi úspěšný. Do velké míry jsme si na něm vybudovali v Brně své jméno a díky němu jsme začali získávat nové zakázky. Ráda vzpomínám také na projekt DADA Distrikt, který právě minulý týden získal Cenu Ministerstva průmyslu a obchodu v soutěži Česká cena za architekturu 2021. Původní skladovací budovu jsme přetransformovali na bytové jednotky. Mnoho našich současných projektů vychází ze stejné myšlenky.

Projekt DADA Distrikt je konverzí původních industriálních skladů na loftové bydlení v nově rozvíjené části Brna na nábřeží řeky Svitavy. | Foto: Kubicek studioProjekt DADA Distrikt je konverzí původních industriálních skladů na loftové bydlení v nově rozvíjené části Brna na nábřeží řeky Svitavy. | Foto: Kubicek studio

Jak moc ovlivňují tvé zkušenosti, které se do značné míry liší od zkušeností Tomáše a Viktora, tvůj styl práce?

ALEXANDRA: Tomáš se specializuje na adaptaci starých budov, princip re-use. Na tento způsob práce se zaměřoval i během svých magisterských studií. Myslím, že jeho zájem naše projekty do velké míry ovlivňuje. Viktor je zase velkým znalcem lokality, ve které se pohybujeme. Dokáže vždy najít cestu, skvěle komunikovat s obcemi a byrokracie mu nedělá větší problém. Mé zkušenosti s interiérovým designem zase do tohoto mixu přinesly nový pohled na architekturu. Myslím, že třeba u použití barev chybí české architektuře dostatek odvahy. V tomto jsem já jiná. Z týmu jsem já hlavním komunikátorem. Ráda se setkávám s partnery, klienty, designéry a dalšími umělci. Každý z nás má v našem studiu nezastupitelnou roli, je v něčem dobrý, jde jen o to ji objevit a naučit se své silné stránky používat.

Projekt DADA Distrikt | Foto: Kubicek studioProjekt DADA Distrikt | Foto: Kubicek studio

Propojovat krásu s funkčností

Někdo chce naopak jít proti tomu, co mu úplně nejde a dávat si nejrůznější výzvy. Máš ty sama něco takového?

ALEXANDRA: Dřív jsem byla strašně špatná s čísly, dnes se ale starám o finance celého studia. Možná mi to trvá delší dobu a musím své síly napnout o trochu víc. Když si ale budu říkat, že jsem špatná s čísly, nic tím nezměním. Sama sebe budu do jisté míry jen sabotovat.

Nedávno jste získali mezinárodní ocenění Design Vanguard 2021, čím si myslíte, že jste porotu nejvíce oslovili?

ALEXANDRA: Ocenění je v tomto případě založeno na tom, jakým způsobem jako studio přemýšlíme. Projekty pro nás nejsou jen o designu a zajímavé architektuře. Rádi pracujeme s prostory, kterým můžeme vnést novou funkci a propojit je s tamní komunitou. Funkce se může také v daném prostoru proměňovat. V současné době se nechávají developeři ovlivňovat převážně finanční stránkou. Navrhnou budovu, přitáhnou lidi, rychle ji zpeněží, a to je pro ně konec. Budova je často navržena jen s jednou jedinou funkcí. Musíme ale začít stavět budovy, které se dokážou adaptovat a jsou časově flexibilní a více mobilní.

Brno Design Days 2019 v Bochnerově paláci | Foto: Foter Brno Design Days 2019 v Bochnerově paláci | Foto: Foter

Myslíš, že tento způsob přemýšlení českým architektům chybí?

ALEXANDRA: Myslím, že by čeští architekti měli více pracovat na svých vlastních projektech a neplnit jen funkci nástroje pro bohaté klienty. To není dobře. My architekti bychom se měli snažit vytvářet stavby s dlouhodobou hodnotou a zlepšovat naše okolí. Měli bychom k tomu vyzývat i své klienty a architektonickou obec. V tomto se třeba podle mého názoru přeceňují architektonické soutěže, které se často zaměřují jen na jednu problematiku.

V tomto ale právě ocenění Design Vanguard tvé nároky splňuje?

ALEXANDRA: Přesně tak, neboť bere v úvahu všechny naše projekty a nedívá se jen na výsledek. Porotce zajímá i pozadí vzniku daného návrhu. Všichni ocenění mají podle mě určitě co říct a jejich projekty jsou velmi výrazné.

AIR SQUARE | Foto: Javier AntónAIR SQUARE | Foto: Javier Antón

Na stejné vlně

Na jakou realizaci jsi nejvíce pyšná?

ALEXANDRA: Velmi si cením toho, že jsme si za roky působení dokázali vybudovat klientskou základnu, která je s námi na stejné vlně a rozumí tomu, jak o věcech přemýšlíme. Jsem ráda, že díky našim projektům můžeme měnit věci kolem sebe. Pracujeme na spoustě realizací, z nichž je velká část založena na adaptivním opětovném použití. Nadšená jsem třeba z projektu Circo Aéreo, u něhož jsme poprvé přemýšleli nad architektonickou realizací jako nad produktem, který si můžete objednat a znovu používat na jiném místě.

AIR SQUARE | Foto: Josema CutillasAIR SQUARE | Foto: Josema Cutillas

Kde je v současné době vaše hlavní základna. Nedávno jste otevřeli kancelář v Praze, znamená to, že se z Brna stěhujete?

ALEXANDRA: To bych úplně neřekla. Základnu máme v Brně i Praze, což je vzhledem k množství cest, které musíme zvládnout, relativně náročné, zároveň však vzrušující, jelikož se nám tím otevírá nový trh. 

AIR SQUARE | Foto: Javier AntónAIR SQUARE | Foto: Javier Antón

Související

Středověký hrad kraluje české architektuře. Jeho rekonstrukce vynesla autorům prestižní ocenění v soutěži Česká cena za architekturu
Interiér a architektura

Středověký hrad kraluje české architektuře. Jeho rekonstrukce vynesla autorům prestižní ocenění v soutěži Česká cena za architekturu

Redakce Czechdesign - 8. 11. 2021

Její rukopis nesl kultovní časopis Živel nebo řada architektonických studií. Grafická designérka Klára Kvízová nyní zakládá vlastní studio
Grafický design

Její rukopis nesl kultovní časopis Živel nebo řada architektonických studií. Grafická designérka Klára Kvízová nyní zakládá vlastní studio

Tereza Urban - 29. 4. 2021

Problém českých designérů je často ego, říká v podcastu CZECHDESIGN Vítek Škop, grafik, který chce naučit děti fyziku
Grafický design

Problém českých designérů je často ego, říká v podcastu CZECHDESIGN Vítek Škop, grafik, který chce naučit děti fyziku

Tereza Urban - 18. 1. 2021

Ne všechny odnesl čas. Textilní fabriky bývaly chloubou republiky, nyní se některé opět probouzejí k životu
Interiér a architektura

Ne všechny odnesl čas. Textilní fabriky bývaly chloubou republiky, nyní se některé opět probouzejí k životu

Nela Kuhnová - 18. 8. 2021

Propojit kreativní a byznys scénu. Dva světy, které si často nerozumí, se pokusil spojit festival Brno Design Days
Ostatní

Propojit kreativní a byznys scénu. Dva světy, které si často nerozumí, se pokusil spojit festival Brno Design Days

Tereza Urban - 15. 10. 2020

shop – provozní
kruh 09/23
SHOP Kolekce 9/2023
designblok 2023
LAB – Liberec muzeum