Cesta značky Želé za úspěchem. Šperkařka ze Zlína tvoří šperky z netradičních materiálů a bodovala na Designbloku

Veronika Zelezníková je absolventka Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, jedna ze zakladatelek centra kreativních průmyslů UPPER a hlavně vítězka letošního Designbloku v kategorii Šperk se svou značkou Želé jewellery. Jak to všechno začalo? Co může mladým designérům přinést ocenění na Designbloku? A co Želé jewellery do budoucnosti chystá? Odpovědi přinášíme prostřednictvím rozhovoru.

Začneme postupně, jak to celé vlastně začalo? Kdy a kde vznikla idea Želé jewellery?

VERONIKA: Za mě byl začátek celé myšlenky spojený s fakultní prezentací na tehdejším Milan Design Weeku, kde jsem byla zapojená ještě jako student do projektu Pop Up Show. Při designování mého PopUp Table jsem se tenkrát poprvé setkala se zpracováním pryskyřice, která mě velmi zaujala. Začala jsem se více zabývat tímto materiálem a intenzivněji s ním pracovat. Myšlenka designu šperku přišla celkem nevinně. 

Jeden večer jsem měla jít někam na akci, nesehnala jsem nic, co by se mi líbilo, tak jsem si řekla, že si nějaký šperk zkusím vyrobit sama. Pryskyřice mi tenkrát přišla jako super materiál, se kterým se dá zajímavě pracovat.

Kolekce Treasures od Želé jewellery | Zdroj: Veronika ZelezníkováKolekce Treasures od Želé jewellery | Zdroj: Veronika Zelezníková

Dlouho ses šperku věnovala spíše jako koníčku, kdy se to překlenulo ve fulltime job?

VERONIKA: Pracovala jsem dlouho pro firmy egoé a mmcité+ v Bílovicích, kde jsem ale většinu času navrhovala design, později jsem se věnovala grafice a marketingu, chyběla mi tudíž manuální práce, dělat něco rukama. Čím dál tím víc jsem se začínala věnovat šperkům a vůbec budování značky Želé jako takové. Původně jsem si šperky vyráběla sama pro sebe, ale čím víc jsem je nosila, tím víc mě začali oslovovat ostatní, jestli se to dá někde koupit, odkud to mám a že by o to měli zájem.

V roce 2016 jsem pak založila instagramový účet, kde jsem začala s nějakou prvotní prezentací svojí tvorby. No a jak šel čas, tak mi docházelo, že to řemeslo a vlastně specificky šperk je to, co mě baví nejvíc, co mě naplňuje a čemu se chci věnovat. Tak jsem se rozhodla, že dám výpověď a že to zkusím naplno a od ledna 2019 se tím snažím živit. :)

Kolekce Autenticita od Želé jewellery | Zdroj: Veronika Zelezníková | Foto: Filip BeránekKolekce Autenticita od Želé jewellery | Zdroj: Veronika Zelezníková | Foto: Filip Beránek

Želé jewellery o čem to tedy je a čemu se teď věnuješ?

VERONIKA: Hledala jsem cestu, kterou se vydat, s jakými materiály pracovat a jak do těch šperků přenést co nejvíce ze sebe. Líbily se mi přírodní materiály a kameny, zároveň jsem ale chtěla najít takový kámen, jehož tvar bych mohla co nejvíce ovlivnit já sama. Ze začátku jsem pracovala hodně s minerály, nicméně po pár kolekcích jsem měla pocit, že mě to již nikam neposouvá a že by to chtělo něco nového. Pak jsem natrefila na bismut a ten mě jako materiál úplně uhranul.

Kolekce Autenticita | Zdroj: Veronika Zelezníková | Foto: Dušan TománekKolekce Autenticita | Zdroj: Veronika Zelezníková | Foto: Dušan Tománek

Bismut, jak se ti s ním pracuje a proč je podle tebe tak unikátní?

VERONIKA: Na bismut jsem přišla díky svým kontaktům na šikovné geology a chemiky, za kterými jsem si šla pro radu. Společně jsme došli právě na bismut, o kterém mi řekli základní informace a zbytek už jsem pak dohledávala v odborné  literatuře a z dalších volně dostupných zdrojů. Strávila jsem několik desítek hodin načítáním si informací o tom, co to vlastně bismut je a jak se s ním dá pracovat.

A pak přišla fáze experimentování. Byla jsem nadšená z toho, že bismut mohu proměnit v estetický doplněk – syntetický krystal, který se jinak využívá především v průmyslu jako příměs či technický materiál.

Syntetické krystaly z bismutu | Zdroj: Veronika ZelezníkováSyntetické krystaly z bismutu | Zdroj: Veronika Zelezníková

Co tě na tvojí tvorbě nejvíc baví?

VERONIKA: Já se nepovažuji ani za šperkaře, ani zlatníka. Jsem designér, který se snaží najít nejlepší cestu jak vyrobit finální produkt. Nebojím se oslovit na spolupráci profesionální zlatnickou dílnu, kde mi s vývojem dokáží pomoct a poradit. Můj přínos a ten zápal pak naopak vidím v tom, že chci vytvořit co nejvíce unikátní krystal. To je to, kde já můžu ovlivnit tvar či velikost, to je to, kam můžu dát kus sebe. Baví mě ta alchymie a to experimentování, co stojí za tvorbou a za výsledným vzhledem krystalů. Nejvíc si užívám proces komponování samotného šperku do konečné podoby.

Designblok, získala si první místo v rámci kategorie Šperk, jaké přípravy za tím stály?

VERONIKA: Velké. Bylo to náročné. Se vším mi pomáhal a velmi mě podporoval můj přítel. Tím, že se oba věnujeme produktovému designu, jsme kromě samotných produktů chtěli sdílet s lidmi i ten příběh, který stojí za mojí tvorbou. Splnili jsme si sen a vytvořili jsme si tam vlastní galerii. Celkový koncept instalace typologicky korespondoval se šperkem. Tím pádem jsem nevytvářela jen samotné šperky, ale vyráběli jsme i nábytek, na kterém jsme mou kolekci následně odprezentovali.

Osobně jsme tam celý týden byli od rána do večera a za každého, kdo se k nám přišel podívat, jsme byli vděční a věnovali se mu.

Instalace Želé jewellery na Designbloku 2019 | Zdroj: Veronika Zelezníková | Foto: Filip BeránekInstalace Želé jewellery na Designbloku 2019 | Zdroj: Veronika Zelezníková | Foto: Filip Beránek

Stálo to za to? Co ti to ocenění a výhra daly?

VERONIKA: Určitě jsem ráda za to, že naše snaha byla oceněná. Přineslo to samozřejmě pozornost lidí i mimo Zlín, podařilo se nám navázat spolupráce s jinými designéry a studii, to je pro mě velmi důležité. Zvýšily se mi také objednávky, ozývají se mi lidi z celé republiky, ale i ze zahraničí. Největším přínosem pro mě ale je to, že jsme tam opravdu osobně po celou tu dobu mohli být a mluvit s těmi lidmi.

Získali jsme díky tomu strašně moc cenných kontaktů a poznali skvělé lidi. Bavilo mě na tom, že mám jako autor možnost poznat se se svým potenciálním zákazníkem, vše mu vysvětlit a ukázat.

Předávání cen Designblok 2019 | Zdroj: DesignblokPředávání cen Designblok 2019 | Zdroj: Designblok

Jakým směrem se chceš vydávat dál? Co tě čeká?

VERONIKA: Začali jsme pracovat společně s přítelem. Založili jsme studio plody.work, kde se zaměřujeme především na design nábytku. Naší vizí je přimět lidi, aby se zamýšleli nad předměty, kterými se obklopují. Důležité je pro nás vyvolat v lidech myšlenky, ve kterých se budou zaobírat tím, jak jim předměty kolem ovlivňují myšlenkové pochody, jakou pro ně mají hodnotu.

Chceme tvořit nábytek, který bude zároveň ozdobou, šperkem té oné domácnosti. Něco unikátního, co podtrhne individualitu zákazníků. Zároveň také něco udržitelného, co bude mít schopnost lidem kultivovat interiéry. Výhra na Designbloku mě motivovala k myšlence vytvořit prostor / galerii, kde budeme tvořit a prezentovat společně nové kolekce šperků i nábytku. Myslím si, že ve Zlíně místo, kde by se lidi rádi potkávali a dozvěděli se víc o mladých výtvarných talentech, chybí. Takže od nového roku, pokud se vydáte do Zlína, jste u nás vítaní.

Šperky, které zdobí osoby i obydlí. Specifická tvorba mladé designérky a syntetické krystaly, která zaujaly porotu letošního Designbloku. Želé jewerelly - vítězka kategorie ŠPERK. Gratulujeme!

Instalace Želé jewellery | Zdroj: Veronika Zelezníková | Foto: Filip BeránekInstalace Želé jewellery | Zdroj: Veronika Zelezníková | Foto: Filip Beránek

Související

České lyže od Egoé. Firma ze Zlína představila kompletní sérii na hory, která vyniká zpracováním i designem
Produktový design

České lyže od Egoé. Firma ze Zlína představila kompletní sérii na hory, která vyniká zpracováním i designem

Nikol Galé - 21. 11. 2019 - 4 min.

Krteček, řepka olejka a Čapí hnízdo. Barbora Lexová navrhla protestní šperk, který symbolizuje odpor k dnešní moci
Móda a šperk

Krteček, řepka olejka a Čapí hnízdo. Barbora Lexová navrhla protestní šperk, který symbolizuje odpor k dnešní moci

Kateřina Michálková - 14. 11. 2019 - 6 min.

Jsem v Národním muzeu, aniž bych byl vycpaný. Deset a jedna otázka pro šperkaře Hanuše Lamra
Móda a šperk

Jsem v Národním muzeu, aniž bych byl vycpaný. Deset a jedna otázka pro šperkaře Hanuše Lamra

Veronika Soukupová - 26. 8. 2019 - 8 min.

Jsou mladí a jsou ze Zlína. Představujeme moravské talenty, které stojí za pozornost
Produktový design

Jsou mladí a jsou ze Zlína. Představujeme moravské talenty, které stojí za pozornost

Eva Gartnerová - 19. 3. 2019 - 5 min.

Firmy ze Zlína, které se prosadily za hranicemi. Jejich výrobky zná celý svět
Produktový design

Firmy ze Zlína, které se prosadily za hranicemi. Jejich výrobky zná celý svět

Eva Gartnerová - 30. 7. 2018 - 5 min.

MYP 2024
Design do uší
Fotograf 2024
Štěpí soutěž