Český Krumlov nemá být jen skanzen pro turisty. Karel Matějka navrhl pro město odvážný mobiliář, který nezboří městskou kasu a poslouží i místním

Nový městský mobiliář pro Český Krumlov navrhl produktový designér Karel Matějka. | Foto: Jan Mahr Nový městský mobiliář pro Český Krumlov navrhl produktový designér Karel Matějka. | Foto: Jan Mahr

Veřejný prostor je jedním z klíčových prvků města a městský mobiliář je jeho neodmyslitelnou součástí. Vytvořit mobiliář pro historické město Český Krumlov, jehož veřejný prostor každodenně užívá místní obyvatelstvo společně s mnoha turisty, se tak mohlo zdát nelehkým úkolem. Karlu Matějkovi se však podařilo navrhnout kvalitní a nadčasovou kolekci, která splňuje nejen nezbytnou funkčnost, ale zároveň reflektuje charakter tohoto významného města.

Princip nadčasovosti a moderní tvarosloví

Nový mobiliář pro Český Krumlov navržený Karlem Matějkou byl představen na jaře roku 2022. První část obsahovala lavičku s opěradlem, lavičku bez opěradla, odpadkový koš a stojan na kolo. Druhá část, prezentovaná veřejnosti koncem roku 2022, byla již doplněna o lehátko, parkový stůl, květináč a převlékárnu. Návrh navazuje na historickou podobu tamní lavičky sestávající ze dvou kamenů s překladem. Designem reflektuje princip nadčasovosti, pracuje s moderním tvaroslovím i materiály a respektuje kontext místa a genius loci. Je funkční, dobře zapamatovatelný, a přesto na sebe nestrhává zbytečnou pozornost. 

Mobiliář pro Český Krumlov navazuje na historickou podobu místní lavičky sestávající ze dvou kamenů s překladem. Vpravo stojan na kola. | Foto: Jan MahrMobiliář pro Český Krumlov navazuje na historickou podobu místní lavičky sestávající ze dvou kamenů s překladem. Vpravo stojan na kola. | Foto: Jan Mahr

Jedná se o mou první práci v oblasti městského mobiliáře, přestože prvkům do veřejného prostoru jsem se již dříve věnoval (kinetické křeslo Restless). Nejzajímavější na tomto projektu je komplexita návrhu, který musí vycházet z principů dobrého designu – být funkční, estetický, zároveň nenápadný, nadčasový a v neposlední řadě ekologický. Jednotlivé prvky by měly na sebe vizuálně navazovat a celá kolekce působit uceleným dojmem. Mobiliář v tuto chvíli obsahuje sedm prvků, přičemž některé návrhy mají své podvarianty,“ uvádí designér Karel Matějka. 

Houpací křeslo Restless oscilující na hraně exteriéru a interiéru nabízí ucelený pohled na fenomén pohybu a hravě zkoumá limity fyzických zákonů při tvorbě nábytku. Prezentováno na Salone del Mobile. | Foto: Jan MahrHoupací křeslo Restless oscilující na hraně exteriéru a interiéru nabízí ucelený pohled na fenomén pohybu a hravě zkoumá limity fyzických zákonů při tvorbě nábytku. Prezentováno na Salone del Mobile. | Foto: Jan Mahr

Kovové části mobiliáře jsou z žíhaného nerezového plechu. Žíháním nerezový plech změní barvu na zlatohnědou a lépe splyne se svým okolím. Dřevěné díly jsou z masivního dubu. Výběr materiálu byl po konzultaci se zadavatelem vybrán tak, aby dobře stárnul a měl co nejmenší nároky na údržbu. Český Krumlov chce v budoucnu využít lokálních zdrojů v podobě městských lesů při dodávání dubových hranolů.

Kovové části, jako např. plášť odpadkového koše nebo nohy lavičky, jsou z žíhaného nerezového plechu. Žíháním nerezový plech změní barvu na zlatohnědou a lépe splyne se svým okolím. | Zdroj: Karel MatějkaKovové části, jako např. plášť odpadkového koše nebo nohy lavičky, jsou z žíhaného nerezového plechu. Žíháním nerezový plech změní barvu na zlatohnědou a lépe splyne se svým okolím. | Zdroj: Karel Matějka

Veřejný prostor a jeho kultivace

Kultivaci veřejného prostoru Českého Krumlova předcházela dlouhá diskuze společně s městským architektem Ondřejem Bustou. „Jako město jsme se stále častěji dostávali do situace, kdy jsme jednali o ceně dodávaného mobiliáře a materiálu na jeho opravu od výrobců, jejichž cenová politika v posledních letech dostala dynamický rozměr. Také jsme se potýkali s problémem, kdy jsme si vyhledali lavičku, která by designem a cenově odpovídala našim představám, neplatilo to u dalších kusů, kterými byly koš či kolostav,“ popisuje začátky městský architekt Ondřej Busta. 

Ve městě je rozmístěno zhruba 200 laviček a 300 odpadkových košů, které budou po etapách postupně nahrazeny novými prvky městského mobiliáře. | Foto: Jan MahrVe městě je rozmístěno zhruba 200 laviček a 300 odpadkových košů, které budou po etapách postupně nahrazeny novými prvky městského mobiliáře. | Foto: Jan Mahr

Město se tak postupně dostalo k definici jasného zadání, že si městský mobiliář musí umět nejen samo opravit, ale také vyrobit. Nejlépe tedy tak, aby byl snadno zhotovitelný v běžných podmínkách lokálních dodavatelů.Začali jsme se tak ptát lidí, kteří podobnou myšlenku vlastního městského mobiliáře již úspěšně zrealizovali, jako například město Vodňany, Šlapanice a Praha. Postupně jsme tak získali obraz o tom, koho hledáme – tedy renomovaného designéra s praktickou zkušeností, který bude schopen dodat nejen kvalitní návrh po vizuální stránce, ale také dokumentaci společně s prototypem, které budou funkční a praktické,“ uvádí architekt Busta a dodává: „To vše se nám podařilo najít v Karlu Matějkovi, který vzešel z našeho interního a velmi náročného výběru.“ Samotný návrh je poté výsledkem řady diskuzí s městem, jeho pracovní skupinou a designérem, kdy město kontrolovalo celý proces návrhu.

Nelehký úkol

Karel Matějka tak dostal nelehký úkol, a to vytvořit mobiliář, který svou funkčností a estetickým vyjádřením bude splňovat potřeby nejen místních obyvatel, kteří veřejný prostor Českého Krumlova využívají každodenně, ale také turistů, kteří v historickém městě stráví pouze jedno odpoledne. Také tato polarita hrála velkou roli během projednávání města společně s Ondřejem Bustou. „Kvalita veřejného prostoru měst je naprosto zásadní pro vnímání kvality celku. Veřejný prostor ovlivňuje životy všech, nejen turistů, ale především místních, kteří si přes něj nacházejí cestu a vztah k městu jako takovému. Otázka, zdali se to děje pod značkou UNESCO, by však ve finále neměla být důležitá, protože veřejný prostor je hlavně o kvalitě života lidí, kteří jej užívají teď a tady,“ dodává architekt. 

Samotný návrh je výsledkem řady diskuzí s městem, jeho pracovní skupinou a designérem, kdy město kontrolovalo celý proces návrhu. | Zdroj: Karel MatějkaSamotný návrh je výsledkem řady diskuzí s městem, jeho pracovní skupinou a designérem, kdy město kontrolovalo celý proces návrhu. | Zdroj: Karel Matějka

„Přestože se jedná o historické město a je jedno z nejnavštěvovanějších míst v České republice, žijí zde stálí obyvatelé a potřeby těchto dvou skupin jsou odlišné. Veřejný prostor, ale i celé město musí vyhovět těmto dvou aspektům a vhodným způsobem je propojit tak, aby nevznikl skanzen. Nedílnou součástí návrhu tak byla právě úvaha nad využitím mobiliáře jak návštěvníkem, tak obyvatelem města, což vyústilo v podobu, která by měla tyto rozdílné světy propojit,“ uzavírá Karel Matějka.

„Celá kolekce obsahuje v současné chvíli sedm prvků, přičemž některé návrhy mají podvarianty“ uvádí Matějka. | Foto: Jan Mahr„Celá kolekce obsahuje v současné chvíli sedm prvků, přičemž některé návrhy mají podvarianty“ uvádí Matějka. | Foto: Jan Mahr

Po Českém Krumlově je v současnosti rozmístěno přibližně 200 laviček a 300 odpadkových košů. Mobiliář byl prezentován městské radě a posléze veřejnosti v podobě prototypů. K implementaci jednotlivých prvků dochází postupně po etapách.

Související

Výloha pod taktovkou skla a šperku. Kateřina Handlová z Rückl a šperkařka Adéla Schicker zabydlí svými kousky Myslíkovu 5
Produktový design

Výloha pod taktovkou skla a šperku. Kateřina Handlová z Rückl a šperkařka Adéla Schicker zabydlí svými kousky Myslíkovu 5

Redakce Czechdesign - 6. 9. 2024 - 2 min.

Baví mě si s hlínou povídat, říká mladý talent Mikuláš Juráček. Ačkoliv studuje sochu na AVU, zkoumá také hranice užitého designu
Produktový design

Baví mě si s hlínou povídat, říká mladý talent Mikuláš Juráček. Ačkoliv studuje sochu na AVU, zkoumá také hranice užitého designu

Tereza Häckelová - 6. 9. 2024 - 13 min.

Pracovní stůl snů, kam se vměstná vše. Jiří Krejčiřík navrhl „kancelář“, kterou schoval v jeden objekt
Produktový design

Pracovní stůl snů, kam se vměstná vše. Jiří Krejčiřík navrhl „kancelář“, kterou schoval v jeden objekt

Redakce Czechdesign - 2. 9. 2024 - 2 min.

Sklenice připomínající kroucené bonbónky a další skvosty navrhl designér Ivo Jedlička ve spolupráci s UM
Produktový design

Sklenice připomínající kroucené bonbónky a další skvosty navrhl designér Ivo Jedlička ve spolupráci s UM

Redakce Czechdesign - 4. 9. 2024 - 3 min.

Domácí kino plné designu. Bang & Olufsen vyhlašuje ideovou architektonicko-designérskou soutěž na návrh interiéru s produkty značky
Interiér a architektura

Domácí kino plné designu. Bang & Olufsen vyhlašuje ideovou architektonicko-designérskou soutěž na návrh interiéru s produkty značky

Jarmila Řehořková - 2. 9. 2024 - 3 min.

Odolný a dostupný. Student ČVUT Matěj Nedvěd navrhl zátěžový koš pro Prahu, navázal na Olgoj Chorchoj
Produktový design

Odolný a dostupný. Student ČVUT Matěj Nedvěd navrhl zátěžový koš pro Prahu, navázal na Olgoj Chorchoj

Jolana Mandíková - 13. 9. 2024 - 10 min.

MYP 2024
Design do uší
Fotograf 2024
Štěpí soutěž