Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Na exhibici budou představena ikonická díla českých umělců, která demonstrují kreativitu, inovaci, perfektní technické zpracování a kvalitu českého designu. | Zdroj: České centrum v Miláně Na exhibici budou představena ikonická díla českých umělců, která demonstrují kreativitu, inovaci, perfektní technické zpracování a kvalitu českého designu. | Zdroj: České centrum v Miláně

České barvy hájí v Miláně mladá krev. Na slavném veletrhu představí kinetické křeslo a ručně šité boty

České centrum Milán představí na letošním „Supersalone“ mladé tváře českého designu: Oldricha Voytu a Karla Matějku, jejichž produkty jsou charakteristické kombinací perfektního technického zpracování a inovativního designu.

Hlavním cílem 60. ročníku milánského Design Weeku je návrat společnosti k normálnímu životu. Transformaci, kterou jsme si všichni prošli, shrnuje ambiciózní podtitul „Supersalone“. Proto i letošní výstava Českého centra, která se uskuteční v termínu od 6. do 9. září 2021 v budově Generálního konzulátu ČR v Miláně, bude „super výstavou“.

Inspirovaná atmosférou divadelního prostředí a baletem

Oldrich Voyta bude prezentovat kolekci módní obuvi na podpatku s biomechanicky vhodnou podporou chodidla z up-cyklovaných materiálů od firmy Polstrin. Fotografie doplňující výstavu uvádějí návštěvníka do prostor Národního divadla v Praze. Toto místo stojí za inspirací kolekce Ópera, která vychází z atmosféry divadelního prostředí a efemérnosti baletu. 

Tvorba tohoto designéra je zpravidla inspirována liniemi lidského těla, které jsou předneseny jako námět nebo z biomechaniky pohybu vychází design koncept jako takový. | Zdroj: České centrum v MiláněTvorba tohoto designéra je zpravidla inspirována liniemi lidského těla, které jsou předneseny jako námět nebo z biomechaniky pohybu vychází design koncept jako takový. | Zdroj: České centrum v Miláně

„Jako bývalý tanečník si uvědomuji potřebu pečovat o své nohy, udržovat je v luxusu. Spolu s chodidly jsou nástrojem těla tanečníka a tomu je přizpůsobena i podoba celé kolekce – šířka obuvi se zvětšuje v prstové části a podélná klenba se zvedá s biomechanicky vhodnou podporou. Tím, ačkoli jde o obuv módní, jsou určité elementy převzaté z principů zdravého obouvání, aby přinesly pohodlí ruku v ruce s krásou jejímu nositeli,“ říká Voyta.

Modely představují plus nejen pro oko zákazníka, ale i pro životní prostředí, a maximalizují tak proenvironmentální cesty výroby. | Zdroj: České centrum v MiláněModely představují plus nejen pro oko zákazníka, ale i pro životní prostředí, a maximalizují tak proenvironmentální cesty výroby. | Zdroj: České centrum v Miláně

Celá kolekce je ručně šitá, vyhotovená ve Zlíně, kde Oldrich působí v Centru výzkumu obouvání provozovaném Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně. Modely jsou vyhotoveny z trendových, avšak udržitelných materiálů, které jsou zároveň „cruelty-free“. 

Fenomén pohybu při navrhování nábytku a interiérových doplňků

Karel Matějka představí inovativní kinetická křesla Restless, zatím poslední objekt ze série L'Instabilité, která představuje netradiční pohled na fenomén pohybu při navrhování nábytku a interiérových doplňků. Výsledkem této snahy je organicky tvarované křeslo, které se umí nejen houpat, ale zároveň otáčet kolem své osy, což sedícího velmi hravě vrátí do dětských let.

Co se stane, když založíte ergonomii sedacího nábytku na pohybu a hravosti? Zjistíte například, že vás ani po dlouhém sezení nebolí záda a také, že jste si nečekaně užili jinak nudnou akci. | Foto: Jan MahrCo se stane, když založíte ergonomii sedacího nábytku na pohybu a hravosti? Zjistíte například, že vás ani po dlouhém sezení nebolí záda a také, že jste si nečekaně užili jinak nudnou akci. | Foto: Jan Mahr

„Miluji ten pocit euforie a radosti, když blbnete, když jste zase dítětem, a navíc je to dovolené. Chtěl bych, aby přesně tento pocit lidé při sezení na mém novém křesle zažívali,“ dodává Matějka.

 Elegantní design a výrazné barvy rozveselí jakýkoli prostor. | Foto: Petra Hurai Elegantní design a výrazné barvy rozveselí jakýkoli prostor. | Foto: Petra Hurai

Díky propracovanému designu může křeslo Restless posloužit jako solitér v privátním sektoru (terasy, bazény, zahrady), ale hodí se ideálně i do veřejného prostoru – před galerie, muzea, do hotelů a business center. Všude tam dokáže tento hravý objekt ve škále pestrých barev uvolnit napětí a umožní všem zrelaxovat a načerpat novou energii.

Oldrich Voyta

Oldrich Voyta vystudoval design obuvi na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Nyní pokračuje na doktorských studiích v prohlubování implementace technologií do obuvi na Fakultě technologické UTB. Několik let působil jako vedoucí designér v Pekingu, ve studiu VO5 a v design&technology studiu DeFacto, se kterým za projekt wearable high-tech protismogové masky získal ocenění 1. ceny RedDot Award 2018. Pravidelně svoji práci představuje ve světě i v ČR: Beijing Design Week, London Fashion Week, Milano Design Week, Consumer Electronic Show – CES v Las Vegas, 3D Expo v Paříži, Designblok, Mercedes Benz Prague Fashion Week aj. 

Oldrich je absolventem Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, díky které strávil několik let na jevištích v divadlech v ČR i v zahraničí. | Foto: Petr ŠpačekOldrich je absolventem Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, díky které strávil několik let na jevištích v divadlech v ČR i v zahraničí. | Foto: Petr Špaček

Karel Matějka

Designér Karel Matějka provozuje své vlastní studio, kde navrhuje nejen nábytek, doplňky a světla, ale také sportovní vybavení. V roce 2019 získal nominaci na titul Designér roku v rámci udílení Cen Czech Grand Design. Jeho práce jsou vždy výsledkem kreativního talentu kombinovaného s technologickým know-how a netradičními řešeními.

Karel Matějka: „Pohybuji se v různých sektorech, které se prolínají, baví mě poznávat a překračovat hranice oborů a materiálů a rozvíjet originální koncepty v různých formách.“ | Foto: Eva KořínkováKarel Matějka: „Pohybuji se v různých sektorech, které se prolínají, baví mě poznávat a překračovat hranice oborů a materiálů a rozvíjet originální koncepty v různých formách.“ | Foto: Eva Kořínková

Další články