Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vázy Anny Jožové připomínají lízátka. Zdroj: Anna Jožová Vázy Anny Jožové připomínají lízátka. Zdroj: Anna Jožová

Česká tradice pokračuje. Představujeme naděje sklářského designu

Sklářství má v Česku dlouhou historii a v současnosti znovu sklízí popularitu u nás i za hranicemi. Podíl na tom má nová generace sklářů, kteří tradiční metody spojují s novými přístupy a kombinacemi. Ukazujeme vám čtyři přední osobnosti z pražské Umprum a FUD UJEP v Ústí nad Labem.

Anna Jožová

Co vás fascinuje na skle?

ANNA:  Rozhodně jeho čirost a plasticita. Oblíbila jsem si práci s transparentním, hutně zpracovaným sklem, které dává možnost prolnutí těchto dvou základních pilířů mé osobní tvorby. Velkým životním zlomem byla nepochybně cesta do Barcelony. Architektura tohoto města totiž odvážně kombinuje keramiku a sklo. Keramiku jsem v té době studovala, začala mě proto tato troufalá kombinace zajímat.

Vázy z kolekce Eternity, na které Jožová použila skleněné střepy, zdroj: Anna JožováVázy z kolekce Eternity, na které Jožová použila skleněné střepy, zdroj: Anna Jožová

Na čem aktuálně pracujete?

ANNA: Jsem ráda, že padla tato otázka. Momentálně se totiž zabývám novou technikou vycházející z muránského skla. V tomto odvětví vidím značné množství nevyužitých možností. Síla této techniky spočívá především v detailu, ten ovšem bývá zpravidla utopen v přehuštěném dekoru, který mnohdy nerespektuje budoucí zasazení do interiéru.

Stávající formu je dle mého názoru třeba odlehčit, podpořit její dynamiku a dát tak divákovi možnost objevování nových detailů s živelným nádechem.

Vypracovala jsem proto postup nový. Roztékáním tyčinek do sádrové formy docílím jejich barevného prolnutí, které po jejich nasekání podpořím následným procesem na huti. Tam probíhá deformace postupným natažením a rotováním skla do dřevěné formy. Takto detailní prolnutí barev je ve světě skla revoluční metodou a doufám, že se mi podaří oslovit nejenom kritiky, ale i širokou veřejnost. Momentálně jsem dokončila první sérii váz s italským názvem Europa a sháním finance pro rozšíření tohoto projektu do celé kolekce, která by měla být představena na konci příštího roku.

Vázy z nové kolekce Europa, zdroj: Anna JožováVázy z nové kolekce Europa, zdroj: Anna Jožová

Co vás inspiruje při tvorbě?

ANNA: To je různé, prvotní impuls může přijít jak ze školního zadání, tak třeba při nákupu v supermarketu. Záleží hodně na náladě. Nejvíce si asi všímám humorných aspektů s lehkým nádechem provokace či nahodilého sochařského provedení. Nejvíce pracuji při běhu. Jsem toho názoru, že pohyb je základem svižného designového pojetí.

 

Trofeje k parkurové soutěži, zdroj: Anna JožováTrofeje k parkurové soutěži, zdroj: Anna Jožová

Anna Jožová (*1996) studuje od roku 2017 v Ateliéru skla pod vedením Ronyho Plesla na UMPRUM v Praze. Mezi lety 2016 a 2017 studovala v ateliéru Design keramiky pod vedením Antonína Tomáška na Fakultě umění a designu UJEP v Ústí nad Labem.

Svou tvorbu prezentovala v roce 2018 v rámci několika výstav (London Design Fair, Designblok, Czech Design Week). V posledních letech se věnuje zejména sklářské tvorbě a designu, přičemž kombinací různých, na první pohled nesourodých materiálů a klasických sklářských technik vytváří nové unikátní objekty. K úspěšným realizacím patří trofeje MS v parkurovém skákání nebo Global Champions Prague Playoffs 2018.

Vázy z kolekce Lollipop, zdroj: Anna Jožová Vázy z kolekce Lollipop, zdroj: Anna Jožová

František Jungvirt

Co vás fascinuje na skle?

FRANTIŠEK: Sklo je vyjímečný materiál. Dá se s ním pracovat za horka i studena, s jeho vlastnostmi i barvami. Při práci s ním stále objevujete. Má cesta ke sklu nebyla úplně jasná, ač byl dědeček brusičem skla. Střední školu v Třeboni jsem si vybral náhodou, a to díky svým rodičům. Neurčovali mi, jakou školu mám jít studovat, důležité pro ně bylo, aby se mi tam líbilo a obor mě bavil. Nakonec měli radost, že jsem si místo obchodky vybral řemeslný obor, malbu skla. Chtěl jsem se o skle dozvědět víc, a tak následovalo studium v ateliéru skla na vysoké škole.

Zlacená malovaná kolekce váz ze spolupráce s Moser, zdroj: Katarína HudačinováZlacená malovaná kolekce váz ze spolupráce s Moser, zdroj: Katarína Hudačinová

Na čem aktuálně pracujete?

FRANTIŠEK: Právě jsem obhájil svou klauzurní práci a nyní se soustředím na projekty mimo školu. Dokončuji svůj osobní projekt vzpomínkových truhlic. Připravuji nové designy malovaného skla pro sklárnu Moser v Karlových Varech. Těším se na realizaci kolekcí pro společnost Goldberg a Turistická centra na Šumavě.

Detail vázy vytvořený Františkem Jungvirtem, zdroj: Katarína HudačinováDetail vázy vytvořený Františkem Jungvirtem, zdroj: Katarína Hudačinová

Co vás inspiruje při navrhování nového designu?

FRANTIŠEK: Při navrhování častokrát vzpomínám a vracím se na svou rodnou Šumavu, za rodinou, přírodou. Nezapřu svůj osobní zájem o klasická řemesla, obdivuji a respektuji osoby zručných řemeslníků. Mezi mé oblíbené umělce a designéry patří například Caravaggio a Michelangelo, Jaime Hayón, ale i Viktor Frešo. Ve své knihovně mám ale i knihy s umělci pop-artu a současnými malíři.

Vázy z kolekce Merano Pop Rallye Lights, zdroj: Katarína HudačinováVázy z kolekce Merano Pop Rallye Lights, zdroj: Katarína Hudačinová

František Jungvirt (*1996) studuje na pražské UMPRUM v Ateliéru skla pod vedením profesora Ronyho Plesla. Absolvoval studium umění a řemesla ve skle se specializací na malbu při odborné škole v Třeboni. Má za sebou řadu výstav v Jeruzalémě, Londýně, Miláně a Praze. Je držitelem pěti ocenění, z nichž například uveďme Cenu Ludwiga Mosera za rok 2018 nebo Master of Crystal 2018. Pro jeho tvorbu je charakteristická práce s barvami a propojování tradičních sklářských technik s novými technologiemi. Do malovaných váz rád ukrývá emoce a příběhy, které si zákazníci mohou interpretovat po svém a propojovat je s vlastními jedinečnými zkušenostmi. Jeho tvorbu si můžete prohlédnout do 11. 10. na jeho výstavě SHAPE v Karlových Varech.

Vázy z kolekce Merano POP, zdroj: Katarína HudačinováVázy z kolekce Merano POP, zdroj: Katarína Hudačinová

Lukáš Novák

Co Vás fascinuje na skle?

LUKÁŠ: Můj zájem a fascinace sklem je tak nějak přirozená. Narodil jsem se do rodiny, kterou sklo živilo. Sklo bylo vždycky okolo. Je to fenomén mého rodného města.

Stále mě na něm překvapuje něco nového. S každým novým projektem, zadáním, nebo výstavou se dostávám hlouběji do možností, které mi nabízí, nebo narážím na jeho limity.

Výstava skla v galerii Kvalitář, zdroj: Lukáš NovákVýstava skla v galerii Kvalitář, zdroj: Lukáš Novák

Na čem aktuálně pracujete?

LUKÁŠ: Nedávno skončila v pražské galerii Kvalitář moje samostatná výstava. Dále jsem dokončil skupinovou výstavu českého skla v Číně. Nedávno mě také oslovila ke spolupráci značka Rückl, pro kterou právě teď dokončuji nové kolekce. Rückl je moje srdcová záležitost, pracujou tam skvělí lidé, které osobně znám. Například můj bývalý profesor Rony Plesl značku vede jako kreativní ředitel. Dále se snažím posouvat svou vlastní kolekci skla Lost and Found, vzniklou díky 200 let staré zapomenuté technice. Po roce a půl práce se začínají dostavovat zajímavé výsledky, které překračují původní recepturu, ze které jsme původně vycházeli a troufnu si říct, že pomalu vzniká něco nového a současného.

Výstava v galerii Kvalitář, zdroj: Lukáš NovákVýstava v galerii Kvalitář, zdroj: Lukáš Novák

Co Vás inspiruje?

LUKÁŠ: Pro mé projekty může být inspirací například nástroj, kterým se sklo nebo i jiný materiál tvoří, deformuje, opracovává. Mám rád proces samotný. Život a oheň, který díky tvorbě vzniká. 

Často popkultura smíšená s tradičními principy. Používat staré novým způsobem.

Sklo má zavedené způsoby tvorby, má svoji typologii. Já jsem tady jen jako někdo, kdo mu může otevřít dveře do 21. století. No a samozřejmě, ne vždycky se to povede.

Váza z kolekce Lost and Found, zdroj: Lukáš NovákVáza z kolekce Lost and Found, zdroj: Lukáš Novák

Lukáš Novák je absolvent pražské UMPRUM (Ateliér skla Ronyho Plesla) a střední průmyslové školy sklářské v Novém Boru. Je zakladatel vlastního studia, ve kterém se věnuje projektům na pomezí řemesla, umění a designu. Za kolekci Lost and Found, kterou oživil sklářskou techniku z roku 1818, získal nominaci na Designéra roku v anketě Czech Grand Design 2018. Lukáš Novák vnímá sklo jako médium, které je schopno přenášet emoce a myšlenky skrze formy a příběhy. Jeho práce jsou často inspirovány jednoduchou, až pop-artovou asociací. Pro jeho práci je charakteristické znovuobjevování starých technik, které se v současnosti užívají sporadicky. 

Váza z kolekce Lost and Found, zdroj: Lukáš NovákVáza z kolekce Lost and Found, zdroj: Lukáš Novák

Marcela Šilhánová

Co vás fascinuje na skle?

MARCELA: Na rozdíl od mých spolužáků sklo v rodině nemám, cestu jsem si k němu musela najít sama. Jako středoškolský obor jsem si zvolila produktový design. Tenkrát se mi samotný název zdál sexy a věřila jsem, že tohle má pro mě budoucnost vzhledem k tomu, že jsem odmala stále něco tvořila. Studium však probíhalo na škole sklářské. Za ta léta mi sklo přirostlo k srdci a já zatoužila stát se součástí tohoto neobyčejného světa.

Vázy z kolekce Marcely Šilhánové, zdroj: Marcela ŠilhánováVázy z kolekce Marcely Šilhánové, zdroj: Marcela Šilhánová

Na čem aktuálně pracujete?

MARCELA: V posledních několika dnech si oživuji a prohlubuji znalosti ve 3D programu Rhinoceros, který je pro mne při navrhování nedílnou součástí. Chystám se totiž přes léto na praxi do firmy zabývající se lustry, a tak bych si v tomto ohledu nerada uřízla ostudu. Mimo to pomáhám s drobnou grafickou úpravou pro kroužek jabloneckých záchranářů, kteří každoročně chystají závody v Jablonci nad Nisou.

Tvorba Marcely Šilhánové, zdroj: Marcela ŠilhánováTvorba Marcely Šilhánové, zdroj: Marcela Šilhánová

Co Vás inspiruje?

MARCELA: Myslím, že inspirací je pro mne už samotné zadání nějakého úkolu. Je to chvíle, kdy se na vás nabalí vlna adrenalinu a zároveň touhy vydat ze sebe to nejlepší. Nepracuji ale pouze jako designér. Všeobecně pak jako inspiraci pro svou tvorbu vnímám i pouhé úryvky textů z knih a článků nebo mýty, které mě nutí přemýšlet a dodávají mi odvahu vytvářet něco nového.

Pro Marcelu Šilhánovou je důležitá geometrie a estetičnost, zdroj: Marcela ŠilhánováPro Marcelu Šilhánovou je důležitá geometrie a estetičnost, zdroj: Marcela Šilhánová

Marcela Šilhánová studuje na FUD UJEP v Ústí nad Labem ve sklářském ateliéru pod vedením Marcela Mochala. Sklem se zabývá více než 5 let, a to už od studia na SŠUP v Železném Brodě, kde se se sklem seznámila. Její zaměření však ale není omezené pouze na materiál sklo. Zabývá se také tvorbou kožených šperků. K jejím úspěchům patří ocenění v soutěži Master of Crystal 2017, ocenění ze Sympózia Libereckého kraje 2013 nebo Vítězný návrh Půllitru pro pivovar Konrád 2012. Pro její práci je charakteristická fascinace geometrií a vysokou estetičností. 

Z tvorby Marcely Šilhánové, zdroj: Marcela ŠilhánováZ tvorby Marcely Šilhánové, zdroj: Marcela Šilhánová

 

Galerie

Další články