Stojí za plakáty pro Aerofilms nebo vizuální identitou Kina 35 ve Francouzském institutu. Studenti grafického designu, vedeni Ondřejem Fučíkem, a studenti médií a IT pod taktovkou Davida Petrycy vytvořili návrhy webu a loga pro neziskovou organizaci Petra Kočnara Talking Through Art, která pomáhá znevýhodněným lidem ve Rwandě žít lepší život.
Umění pomáhá(t)
Tato organizace dnes podporuje více než 80 osob s různými znevýhodněními. Díky nápadu Petra Kočnara, který se po letité zkušenosti s uměním a prací s postiženými a znevýhodněnými lidmi rozhodl založit organizaci Talking Through Art, se tito lidé od roku 2015 v Kigali učí dovednostem, které se jim budou v životě hodit, mohou se zúčastnit lekcí terapie uměním, kurzů angličtiny a mohou také navštěvovat hodiny ručního pletení tradičních košíků.
A právě ty jsou mezi zahraničními turisty a na místech jako jsou hotely, restaurace nebo obchody se suvenýry, velikým lákadlem. Talking Through Art tak dokáže výrobky lidí z Rwandy distribuovat do různých konců světa a podporovat je tak i finančně. A aby se organizaci mohlo dařit lépe, potřebuje novou vizuální identitu a srozumitelný a přehledný web.
Obraz, který spolu účastníci kurzu vytvořili. | Zdroj: TTA
Pomoc z Česka
Petr Kočnar se s tímto požadavkem obrátil na studenty v České republice, konkrétně na ty z Prague College, nyní Prague City University. Dal jim tak jedinečnou příležitost navrhnout novou vizuální identitu a web, který bude v budoucnu sloužit neziskové organizaci a pomáhat mnoha ženám a mužům ve Rwandě. Web, který by reflektoval zdejší kulturní prostředí, tradice, a zároveň dokázal být vizuálně poutavý a také přehledný pro návštěvníky.
„Pro oba úkoly si studenti připravili standardní kreativní brief, který vycházel z interview s klientem a důkladné rešerše zadání. Pro logo v něm definovali základní hodnoty organizace, které si klient přeje komunikovat, cílové skupiny, základní aplikace a prostředí použití. Pro web jsme analyzovali obsah stávajících stránek, uživatelské skupiny a jak je obsah konzumován, a soustředili se především na user experience. Každý ze studentů zvolil mírně odlišný přístup, přičemž se ale držel modelové struktury obsahu,“ uvedl Ondřej Fučík.
Talking Through Art Petra Kočnara pracuje se znevýhodněnými lidmi ve Rwandě. | Zdroj: Makram Alnaber
Projekty v čase karantény
Práce na projektu byla zajímavá také díky způsobu tvorby. Ze značné části probíhala v době karantény, a tedy na dálku a online. „Prvotní analýzu obsahu a brainstorming jsme ještě stihli ve škole, což bylo ideální. Strhla se docela intenzivní debata, k jaké by online asi nedošlo,“ upřesňuje Fučík. Jako vedoucí studentů designu také dohlížel na tvorbu loga, které se studenti dobrovolně ujali: „Práce na logu byla větší výzvou. Místo společného skicování jsme používali vzdálenou plochu a sdílené soubory. Nakonec to bylo docela zábavné, opravovat v přímém přenosu studentovi návrh přímo na jeho ploše, za hlasitých protichůdných komentářů spolužáků,“ dodává.
Webová tvorba na dálku byla také zkoušená, avšak dle profesora Davida Petrycy měla svá pozitiva: „Při práci s kódem je skupinová dálková práce efektivnější než práce ve třídě. Studenti totiž mohou jednoduše sdílet svůj projekt na obrazovku ostatních, a konzultovat tak svou práci nejenom s vyučujícím, ale se všemi spolužáky ve virtuální třídě.“ Zdá se tedy, že i v časech pandemií způsobené izolace, dokáže dobrý tým studentů a profesorů efektivně spolupracovat.
Web s dobrým úmyslem
Práce na tvorbě webu se soustředila na kódování webových stránek s co největším ohledem na návrhy studentů designu, neméně důležitá byla ale také funkce webu přizpůsobovat se prohlížečům, které jsou z hlediska rozměrů velice fluidní. Ani Sanikidze, autorka jednoho z návrhů webu, definuje situaci blíže: „Jak víme, až 60 % dnešní webové aktivity pochází z mobilních zařízení. Soustředila jsem se proto na tvorbu webové stránky, která odpovídá chování spotřebitele a prostředí určené velikostí obrazovky, nebo konkrétní platformy.“ Projekt pro Talking Through Art byl pro Ani její první prací na tvorbě vlastní webové stránky. Organizace s dobročinným záměrem ho udělala ještě zajímavější: „Věřím, že vytvořením tohoto webu zvýšíme povědomí o organizaci a jejich členech a pomůžeme jim žít lepší život.“
V duchu symbolů
Hned na první pohled poutavým vypracováním návrhu pro vizualitu společnosti je ten od studentky Kateryny Sotníkové – Koncept Ethnos. Písmena názvu společnosti nahradila tvary, které odpozorovala v tradičních afrických symbolech, které následně proměnila v nový originální font. Autorka tak fontem zaručuje, že cokoliv, co ním napíšete, bude součásti identity Talking Through Art. Černobílé provedení se postará o potřebný kontrast, ale je také ekonomičtější variantou pro další užívání, například pro aplikaci na reklamní předměty.
Kresby z Rwandy
Nádherně barevná a inspirativní je vizualita vypracovaná studentem Makramem Alnaberem. „Chtěl jsem vytvořit vizuální identitu, která všechnu pozornost soustřeďuje na účastníky organizace. Celý projekt jsem se rozhodl odvodit od obrazu, který spolu všichni v centru namalovali,“ uvedl Alnaber. Barevné kresby tak převedl do vizuálně jednotného stylu.
Vizuální identita Talking Through Art vycházející z kreseb členů kurzu. | Zdroj: Makram Alnaber
Lepší budoucnost díky designu
Talking Through Art plánuje v budoucnu podporovat vzděláním i děti znevýhodněných lidí ve Rwandě, aby později, ve své dospělosti, mohly rodičům lépe pomáhat a vést kvalitnější život. Díky návrhům nového webu a vizuální identity od studentů z Prague College, nyní Prague City University, ze kterých by měl být jeden vybrán v červnu letošního roku, se doufáme bude této neziskové organizaci Petra Kočnara dařit ještě o něco lépe.