Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Oděvní designérka Lucie Kutálková tvoří pod značkou Leeda, Foto: archiv L. Kutálkové Oděvní designérka Lucie Kutálková tvoří pod značkou Leeda, Foto: archiv L. Kutálkové

Česká slow fashion má jméno Leeda. Návrhářka Kutálková nabízí šaty na zapůjčení nebo plavky ze zbytků látek

K českému designérskému prostředí příklon k upřímné šetrnosti zkrátka patří a najdeme zde mnoho zajímavých návrhářů a značek, které se udržitelné módě snaží věnovat v celé šíři problematiky. Jednou z nich je i Leeda Lucie Kutálkové, která na českém trhu působí již 16. rokem. Pod její taktovkou vzniklo mnoho zajímavých udržitelných projektů, mimo jiné například kolekce zero waste plavek či půjčovna šatů Rental.

V posledních letech neustále se zvedající vlny udržitelnosti se s eco-friendly projekty doslova roztrhl pytel. Dnes již okřídlený pojem slow fashion nabyl až magické moci a začal se objevovat i v často neadekvátním kontextu marketingových kampaní gigantických nadnárodních firem, které po jeho pravé podstatě s grácií šlapou. Taková popularizace začala samozřejmě vyvolávat jistou dávku kontroverze a otázek po komplexnosti udržitelných přístupů. Není zkrátka snadné se v tom zorientovat.

Nicméně českému designérskému prostředí se příklon k upřímné šetrnosti nedá upřít a najdeme zde mnoho zajímavých návrhářů a značek, které se udržitelné módě snaží věnovat v celé šíři problematiky. Jednou z nich je i Leeda Lucie Kutálkové. „Věci raději dělím na dobré a špatné, než na nové a staré,“ vysvětluje. Na svém projektu pracuje kontinuálně již šestnáctým rokem a svojí otevřeností, kooperacemi s dalšími tvůrčími obory a přirozenou šetrností přispívá k dobrému jménu české slow fashion.

Model z nejnovější kolekce Catch Me, foto: Jiří HroníkModel z nejnovější kolekce Catch Me, foto: Jiří Hroník

Se svojí značkou jsi vyšla na trh v roce 2003. Jak se ti od začátku dařilo prosadit a jaké kroky jsi pro to podnikala?

LUCIE: Kroků, ale taky přešlapů, bylo mnoho. Začátky probíhaly dost punkově a občas se divím, že jsem to přežila a vydržela. O to ale bylo vše zábavnější a napínavější. Začínalo nás pět, postupně všichni odpadli. Nejdéle vydržela Lucie Trnková, se kterou jsem spolupracovala 10 let. Ta si poté otevřela kavárnu a módě se přestala věnovat. Nikdy jsem neměla žádného investora, i proto šla a jde spousta věcí pomaleji. I to má ale své výhody.

Abych mohla značku rozvíjet, dlouhou dobu jsem pracovala mimo Leedu a musela jsem stihnout oboje. Dělala jsem hlavně styling, psala články atd. I díky tomu jsem měla možnost spolupracovat s mnoha zajímavými lidmi jak v Čechách, tak i v zahraničí. Například s Liv Tyler, Priyankou Chopra, Olgou Kurylenko... Je potřeba být trpělivý, pracovat souvisle na kvalitě, péči o zákazníka, učit se i prezentovat nové projekty.

Originální a čistý interiérový design showroomu Leeda na Starém Městě, foto: Jiří HroníkOriginální a čistý interiérový design showroomu Leeda na Starém Městě, foto: Jiří Hroník

Jak vypadal tehdejší český udržitelný fashion v porovnání s dneškem?

LUCIE: V roce 2003 se v podstatě ještě nic jako slow fashion nenazývalo, o tématu udržitelnosti v módě se mluvilo minimálně. Lidé sice nakupovali v second handech, ale o masové fast fashion jako jednom z nejšpinavějších byznysů se vůbec nemluvilo. Já jsem se vždycky snažila vytvářet co nejméně odpadů a neplýtvat. Byla jsem tak vychovaná. Mít úctu k přírodě, lidem i věcem, nekupovat zbytečnosti, sdílet, protože ne všichni musí mít doma vrtačku, nebo dětský kočárek, který potřebují jen na prázdniny. A tyto tendence jsem tak automaticky přenesla i do své práce.

Na rozdíl od mnoha jiných značek vnímáš otázku udržitelnosti komplexně. Jaká kritéria během vývoje nových kolekcí zvažuješ?

LUCIE: Na prvním místě stojí lokální výroba, pokud možno i materiály. Pokud nelze využít český trh, objednávám převážně z Itálie nebo Anglie. Vyhledávám nové materiály. Zpracovávám látky do posledního možného kousku. Vznikají i zero waste modely ze zbytků látek, které díky tomu představují neopakovatelné originály. Pokud už u nás zbytky zpracovat nelze, pošlu je dál. Třeba designérům, kteří se přímo upcyklací zabývají, na výtvarku atd. A také je nově možnost si Leedu půjčit. S heslem „Sdílení je radost. Méně je více“, nově nabízíme možnost zapůjčení vybraných modelů. Půjčovna je dalším krokem k udržitelnosti. 

Model z nejnovější kolekce Catch Me, foto: Jiří HroníkModel z nejnovější kolekce Catch Me, foto: Jiří Hroník

Pověz nám víc o půjčovně neboli projektu Rental. Jak k němu přistupují zákazníci?

LUCIE: Mám mnoho zákaznic, které chodí často na společenské akce a nechtějí si pokaždé kupovat nové šaty. Kolekce znají, a když zjistily, že si jejich oblíbený model mohou půjčit, byly nadšené. A tak šaty „žijí“ dál. Není potřeba mít mnoho oblečení, ale přemýšlet nad kombinacemi a mít nadčasový a kvalitní základ, který se dá kombinovat. Z mého pohledu je to další z mnoha cest k udržitelnosti. Některé modely si nechávám jako vzorky ke střihům, pro potřeby focení, zkoušení a následné zakázkové výroby,  nebo dělám styling různým známým osobnostem. Oblečení pak už nelze prodat a zůstává nám v atelieru. Z mého pohledu není důvod vlastnit oblečení jen pro jednu akci, pokud to není zrovna model, ke kterému vás pojí třeba citová vazba. Chtěla jsem, aby i ostatní ženy, nejen známé osobnosti, měly možnost jednorázového zapůjčení a dostalo se jim stejné péče včetně doporučení celkového stylingu atd.

Můžeš zhruba odhadnout kolik výpůjček proběhlo v loňském roce?

LUCIE: Vzhledem k tomu, že je to poměrně nový projekt a minulý rok jsme se tomu ještě moc nevěnovali, tak v řádech desítek zápůjček. Už se to ale rozkřiklo a zájem roste. Je proto potřeba se vždy dopředu objednávat, abychom se klientům mohli plně věnovat.

Zapůjčené modely Leeda z projektu RentalZapůjčené modely Leeda z projektu Rental

Kde sháníš materiál na své modely? Odvíjí se použité látky od návrhů nebo se naopak návrhy podřizují možnostem materiálů?

LUCIE: Většinu materiálů si vybírám ze vzorníků, které mi výrobci zasílají. Nejdřív si vytvořím představu o celé kolekci a pak pracujeme na velkoplošných vzorech i menších tiscích na látky. Občas se ale stane, že během hledání látek najdu něco úplně jiného, co mne osloví a prostě to musím mít. A cesta se nečekaně zakroutí. Vytvářet kolekci je proces, který se v průběhu vyvíjí, mění i doplňuje.

Ve tvých kolekcích se často opakují vzory i látky. Jedná se o designérský záměr nebo recyklaci zbytků?

LUCIE: Oboje. Třeba u úpletů, které používám opakovaně pro basic řadu, nemám důvod dodavatele zatím měnit. Snažím se zpracovat veškerý materiál, který mi z kolekce zbyde. Nemám ráda skladové zásoby látek a už vůbec nevyužitý materiál. Také se ráda vracím k mým oblíbeným materiálům, se kterými se mi dobře pracuje. Na kolekci plavek a prádla jsem letos využila stejný vzor ze starší kolekce Marks, protože mne pořád baví a pro jednoduchou linii se skvěle hodil. Prostě slow fashion bez lpění na sezónách.

Model z nejnovější kolekce Catch Me, foto: Jiří HroníkModel z nejnovější kolekce Catch Me, foto: Jiří Hroník

Kromě e-shopu provozuješ i showroom na Starém městě. Funguje z obchodního hlediska lépe e-shop či kamenná prodejna nebo to zkrátka navazuje jedno na druhé?

LUCIE: Stále lépe funguje kamenná prodejna. Zákazníci oceňují osobní přístup, možnosti konzultací. V Leedě je vždy i větší výběr, zdaleka ne všechny modely je možné zakoupit v e-shopu.

Model z kolekce LEEDA DARK, foto: Anežka HorováModel z kolekce LEEDA DARK, foto: Anežka Horová

Kam bys ráda svoji značku posunula v následujících letech? Máš nějaké konkrétní plány?

LUCIE: Ať už se bavíme o nových kolekcích či rozvoji značky, o plány a nápady není nouze. Ráda bych více času věnovala kontaktům v zahraničí. Zajímavé nabídky a možnosti naštěstí přicházejí i bez plánování, takže přijímám a rozvíjím výzvy, které přichází.

Další články