Česká firma, která má ambici být nejlepší na světě. Tým Kontrolky vnáší designová řešení do digitálních kokpitů aut

Ondřej Velebný založil firmu Kontrolka v roce 2016. | Zdroj: Kontrolka Ondřej Velebný založil firmu Kontrolka v roce 2016. | Zdroj: Kontrolka

„Je pro nás důležité nemít ego, necítit se jako páni designéři, ale spíše jako řemeslníci,“ říká Ondřej Velebný, zakladatel firmy Kontrolka, se kterým jsme si společně s designérem Richardem Stoklasou povídali v jejich sídle v pražské Michli, kde byste dle skromných prostor několika kanceláří nejspíš netipovali, že zde sedí designéři pracující na zakázkách pro největší automobilky světa. Tým firmy Kontrolka je špičkou v oboru zabývajícím se návrhy a vývojem digitálních kokpitů, přístrojových desek a dalších HMI řešení a jejich design najdeme ve více jak 22 milionech aut. Do budoucna však cílí vysoko, třeba i mimo planetu Zemi. 

Mohli byste mi na začátku přiblížit, čemu se věnuje HMI (Human Machine Interface) design obecně?

ONDŘEJ: Jedná se v zásadě o komunikaci mezi člověkem a strojem. V Kontrolce hledáme nejlepší možnosti, jak může tato komunikace probíhat. Jako firma se specializujeme konkrétně na automotive segment s tím, že si ale rádi rozšiřujeme obzory. Naše práce může být použita i v jiných odvětvích, v nichž člověk komunikuje se strojem. Jedná se třeba o zdravotnictví, letecký průmysl či aerospace.

Jako firma se ovšem vyhýbáme zbrojařskému průmyslu, naopak se snažíme, aby naše práce pomáhala lidem a abychom náš obor posouvali dopředu. Kontrolka vystupuje a profiluje se jako jedno z nejlepších design studií v tomto oboru na světě a i díky tomu spolupracujeme se špičkovými brandy, jež se zabývají automotive designem. Pracujeme se značkami z celého světa – od Ameriky až po Asii. Naši zákazníci jsou automobilky, které vyrábějí více jak dva miliony automobilů ročně, ale naopak také prestižní automobilky vyrábějící třeba jen pár kusů.

Tým firmy Kontrolka | Zdroj: KontrolkaTým firmy Kontrolka | Zdroj: Kontrolka

Jak jste se, Ondřeji, k tomuto velmi specifickému oboru dostal?

ONDŘEJ: Od roku 2006 jsem se úzce specializoval na uživatelské rozhraní softwarů, následně na webové rozhraní. Studoval jsem Fakultu multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a jako student jsem měl možnost dostat se do Izraele, kde má HMI design již své jméno. Katedru tam mají otevřenou zhruba od doby, kdy Steve Jobs uvedl na trh svůj první iPhone. Tehdy vznikalo nové odvětví User experience (UX) či User interface (UI) design. Pro mě bylo velmi zajímavé setkat se s kolegy, kteří se tomuto odvětví věnují naplno. V oddělení Interactive designu jsem pak získal spoustu zkušeností.

Když jsem se vrátil zpět do Česka, říkal jsem si, kde všechny své nově nabyté znalosti zúročím. Jako nejhorší odvětví mi přišlo právě automotive design (smích), které šíleně stagnovalo. Právě proto jsem v něm možná viděl budoucnost. Diplomovou práci jsem psal na téma elektrické rozhraní elektromobilu Škody Citigo a ve chvíli, kdy jsem ji publikoval, jsem začal pracovat na projektech automotive, což bylo někdy okolo roku 2012. O čtyři roky později jsem založil Kontrolku a od té doby pracujeme pro celý svět.  

Kontrolka pracuje na zakázkách pro největší automobilky světa. | Zdroj: KontrolkaKontrolka pracuje na zakázkách pro největší automobilky světa. | Zdroj: Kontrolka

Na jaké typy projektů se zaměřujete?

ONDŘEJ: První naší funkcí je být takovým externím poradcem pro automobilky. Nepředstavujeme náš názor, ale přinášíme zkušenosti z různých druhů projektů. Co jsou trendy a zkušenosti z celého světa. Jako externí partner můžeme na věci koukat jinak, a to je výhoda. Dále pak pracujeme na konkrétnějším zadání. To může znamenat strategii, kam se má automobilka rozvíjet. Koncepty a návrhy na deset a více let dopředu, kde vymýšlíme, jak se vůz bude ovládat a jak by mělo vypadat UX. Takové show-off toho, co by mohlo být. Dále se věnujeme samotné produkci, řešení do aut, co půjdou brzy ven, vizuálnímu jazyku, UX a animaci. Nakonec pak takové té nudě – quality assurance, optimalizaci dat, aby vše v autě fungovalo, a případně spolupráci s developery. Snažíme se zajistit, že jde do auta opravdu to, co se navrhlo a schválilo, a také, aby vše fungovalo. 

Být špičkou v oboru

Jak úzká je vaše spolupráce s automobilkami? Jak specifické zadání od nich dostáváte?

ONDŘEJ: Vždy spolupracujeme přímo s jejich vedením nebo design týmy po celém světě. Zadání může být obecně hodně nekonkrétní, jelikož v nás klient vkládá veškerou důvěru vybudovanou za léta spolupráce.

RICHARD: Spolupráce je opravdu velmi úzká. Potkáváme se s nimi velmi interně. Záleží samozřejmě na druhu projektu, ale většinou dokážeme společně najít cestu. Nikdy se nejedná o „one man show“.

Pravá ruka Ondřeje Velebného – Chief Design Officer Richard Stoklasa | Zdroj: KontrolkaPravá ruka Ondřeje Velebného – Chief Design Officer Richard Stoklasa | Zdroj: Kontrolka

ONDŘEJ: Dáváme nápady dohromady a sledujeme, co z toho vykrystalizuje. Charakterizoval bych nás jako takové nájemné řemeslníky (smích).

Kolik firem v Česku v tomto oboru působí?

ONDŘEJ: Víme asi zhruba o třech firmách, které tady jsou. Pak je zde pár firem, jež se zaměřují na software.   

RICHARD: Jsme schopni zajistit komplexně celé řešení, což je raritní. Firmy se daleko častěji více úzce profilují jen na jednu oblast. My budujeme tým na všech různých úrovních a nabízíme celou škálu zkušeností.

Tvrdíte, že patříte mezi nejlepší firmy v tomto oboru u nás. Vzhlížíte tedy k nějakým firmám v zahraničí? Co je takovým vaším hnacím motorem?  

ONDŘEJ: Chceme se stát světovou jedničkou! Líbilo se nám, jak to před lety dělala firma Fjord Trends. Profilovala se jako významná firma na poli automotive.

RICHARD: Naše práce nás opravdu strašně baví, sledujeme trendy, máme mladý tým. Každý z nás na danou problematiku přináší nové pohledy a vzájemně se posouváme dopředu. Máme pro věc velké nadšení, což je ten hlavní hnací motor, který nás žene dopředu.

Systémy Kontrolky najdeme ve více jak 22 milionech aut. | Zdroj: KontrolkaSystémy Kontrolky najdeme ve více jak 22 milionech aut. | Zdroj: Kontrolka

Říkáte, že sledujete trendy. Kdo tedy v současnosti mezi firmami v této oblasti hraje prim?

ONDŘEJ: Řekl bych, že to jsou spíše jednotlivci. Osobnosti, designéři, kteří se někde vynoří, publikují zajímavé věci a často zase zmizí. My si samozřejmě děláme různé rešerše a hledáme, kdo nás zrovna baví.

RICHARD: Trh se vyvíjí velmi rychle dopředu. My si vždy vyzobáváme to nejlepší, co souvisí třeba s tím, co v současnosti zrovna řešíme, co je pro nás aktuální.

ONDŘEJ: Děláme pro americký, asijský trh, Indii a další země. Každá tato oblast je něčím specifická, všude mají trochu jiný pohled na design. Musíte se do nich umět vcítit. Navíc často pracujeme na něčem, co bude dostupné až třeba za sedm let. Musíme si stanovit, co je v oboru nejlepší, co nás baví, a představujeme různé cesty, kudy jít. Je pro nás důležité nemít ego, necítit se jako páni designéři, ale spíše jako řemeslníci. Jinak bychom narazili.

Stále se zlepšovat

Dá se zobecnit, jak se liší potřeby jednotlivých zemí, pro které pracujete?

ONDŘEJ: Myslím, že asi úplně ne. Existují samozřejmě nějaká klišé, která se dají asi aplikovat, ale s tím, jak se svět stále globalizuje, se mezinárodní standardy vcelku slévají. Některé trhy jsou zaměřené na lokálnost, tradici. Jinde chtějí být zase spíše bezejmenní, což je také zajímavá cesta.

Dokážete vždy říct, co je na daném automotive designu špatně? Co jsou takové největší prohřešky, kterých si vždy v autě všimnete?

ONDŘEJ: Pokud není dobře vyřešená, je to ergonomie. Auto si člověk kupuje z nějakého důvodu a očekává od něj v první řadě ty praktické věci – musí mě vozit, musím se v něm cítit komfortně, musím se do něj vejít… Pokud je toto vše splněno, což je to nejdůležitější, pak bych si začínal hrát s tím, jak to bude vypadat.

Tým Kontrolky nabízí svým klientům celou škálu zkušeností. | Zdroj: KontrolkaTým Kontrolky nabízí svým klientům celou škálu zkušeností. | Zdroj: Kontrolka

Určitě máte ale nějakou profesní deformaci.

ONDŘEJ: To máme hodně silnou (smích).

RICHARD: Já to třeba nemám tak, že hledám chyby, ale hledám to, co naopak designéři udělali dobře.

Co je dnes největším tématem, které váš obor řeší?

RICHARD: Myslím si, že záleží na tom, kam se koukáte. Když se zaměřujete na čistě produkční řešení, řešíte hlavně problémy každodenních uživatelů, pokud máte více koncepční tým, který řeší vizi, zaměřujete se třeba na nové technologie. S námi rezonuje hodně umělá inteligence, ale musíme brát v potaz to, že auta ještě často nejsou na takové technologické úrovni. Musíte si říct, zda se budete orientovat více do budoucna, nebo zda chcete dělat na autech, která mají být na trhu za tři roky.

Jedná se o rychle rozvíjející se odvětví?

ONDŘEJ: Určitě. Automotive se stal z neuvěřitelně zkostnatělého odvětví velmi rychle se vyvíjejícím oborem. Vývoj dnes jede obrovskou rychlostí. Dneska se už to, co se dříve vyvíjelo tři roky, stihne nejdéle za rok.  

RICHARD: Tomu pomohl i vznik nových automobilek, nových jmen. Stávající velcí hráči na trhu museli zákonitě přidat.  

Tým Kontrolky pracuje se značkami z celého světa – od Ameriky až po Asii. | Zdroj: KontrolkaTým Kontrolky pracuje se značkami z celého světa – od Ameriky až po Asii. | Zdroj: Kontrolka

Jako nepopsaný list

Co by měl mít dobrý HMI designér? Kdo jsou vaši zaměstnanci?

ONDŘEJ: Na prvním místě je určitě zvídavost, zájem o trendy, chuť se posouvat dopředu. Náš designér by měl mít také názor na to, co v dnešní době přestává platit. Designér musí být připravený, že zapomene na nástroje, které používal léta, a bude schopný si za tři dny nastudovat nové softwary.

RICHARD: Nemusí být úplně úzce profilovaný. My je necháváme si najít svou vlastní cestu a říct si, kde by se v automotive designu chtěli uplatnit. Poté, po nějaké době, vykrystalizuje určitým způsobem jejich budoucí činnost.

Pro vás je tedy výhodnější mít někoho, kdo třeba úplně nemá přímou zkušenost s vaším oborem?

RICHARD: Určitě. Hledáme někoho, kdo je tvárný, kdo je ochotný učit se nové věci a někdy se i přeučit to, co už umí. Proto také pracujeme s myšlenkou založení vlastní akademie. Chtěli bychom dát možnost novým talentům učit se a ukázat, co v nich je. Pomoct jim rozvinout se a ukázat, že je zde cesta i mimo běžný školský systém.

Cílit vysoko

Kde vidíte Kontrolku za deset let?

ONDŘEJ: Chtěli bychom být určitě nejlepší na světě (smích), ale vážně, už více jak šest let na tom pracujeme. Chtěli bychom být známí inovacemi a být třeba i někde mimo planetu Zemi.

RICHARD: Hlavní je pro nás, abychom se neustále posouvali dopředu.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Nápad, co může zachránit život. Oceňovaná aplikace Vietmed studentky z Liberce chce zbavit starší generaci Vietnamců strachu z návštěvy doktora
Grafický design

Nápad, co může zachránit život. Oceňovaná aplikace Vietmed studentky z Liberce chce zbavit starší generaci Vietnamců strachu z návštěvy doktora

Tereza Urban - 27. 1. 2023

Když se reálný svět propojí s virtuálním. Julie Dítětová získala Cenu Neon, porotu oslovila nápadem, který generuje nespočet originálních vzorů
Grafický design

Když se reálný svět propojí s virtuálním. Julie Dítětová získala Cenu Neon, porotu oslovila nápadem, který generuje nespočet originálních vzorů

Redakce Czechdesign - 13. 9. 2022

Zavolat jen záchranku nestačí. Adrián Gubrica navrhl aplikaci pro výuku první pomoci, která může zachránit život
Grafický design

Zavolat jen záchranku nestačí. Adrián Gubrica navrhl aplikaci pro výuku první pomoci, která může zachránit život

Andrea Juckem - 27. 5. 2022

Nomádský život na kolech se vším pohodlím. Egoé nabízí autovestavby i pro kombíky
Interiér a architektura

Nomádský život na kolech se vším pohodlím. Egoé nabízí autovestavby i pro kombíky

Lilia Gutiérrez - 13. 5. 2022

Po stopách digitálního pokroku. Moderní technologie v posledních letech zásadně ovlivňují práci designérů a architektů
Grafický design

Po stopách digitálního pokroku. Moderní technologie v posledních letech zásadně ovlivňují práci designérů a architektů

Sabina Ježková - 23. 2. 2022

job shop
výstava czd
kruh 2024 duben
shop 4/2024