Brýle jako autorský šperk nebo užitkový předmět pro každodenní upotřebení? Představíme vám designéry, pro které brýle nejsou jen zdravotní pomůcka či módní doplněk. Vytváří na míru brýle, které se stávají součástí osobnosti. Jejich nositel nemá šanci zaniknout v davu.
Brýle jako umělecké dílo
Tvorba oceňované umělkyně s běloruskými kořeny Nastassie Aleinikavy je rozprostřena mezi autorský šperk a originální, mladistvé tvary a styly brýlí.
Brýle z kolekce Utopie, zdroj: nastassiaaleinikava.com
Autorka, která čerpá z přírodních materiálů i kulturních odkazů, aktuálně navrhla exkluzivní kolekci brýlí pro slovenskou optiku IOKO, která vyniká výraznými brýlovými obrubami.
„V mé dílně vznikají brýle převážně na míru. Jedinou výjimkou je úžasná spolupráce s Danou Prekopovou a její optikou IOKO v Bratislavě, ze které vzešla jedna povedená kolekce brýlí, tento rok plánujeme další,“ říká Nastassia. Zakázkové vyrobě brýlí se věnuje také její muž Pavel Kahotski.
"Čím hlouběji jsem ponořená do tajemství brýlí, tím větší je můj respekt a tím více obdivuji tento objekt jako umělecké dílo. Protože nám pomáhají vidět, vyjadřují hodně o naše vizualitě a jsou jednoduše krásné,” říká k této kolekci Dana Prekopová.
K brýlím se Nastassia dostala, když hledala téma pro svou diplomovou práci na UMPRUM, kde studovala pod vedením Evy Eisler. Od té doby se věnuje šperkům i navrhování brýlí, získala několik nominací na cenu Czech Grand Design a stala se i absolutní vítězkou napříč všemi kategoriemi - Grand designerkou roku 2017. Aktuálně je opět nominovaná v kategorii Designér šperku roku.
Lume: Brýle podle písma
Na posledním Designbloku Aleš Kachlík a Jakub Liška, kteří stojí za značkou Lume, představili zbrusu nový koncept, vizuální styl i nové modely brýlí Light, Medium a Bold. Během prvních dní měli vyprodáno.
Kolekce Light, Medium a Bold, zdroj: Lume
Mladá česká značka představila novou typologii brýlí, rozšířenou o různé variace síly řezů – tři typy obrub podobně jako u písma. Elegantně vzhlížející obroučky ve třech různých tloušťkách, od zdánlivě nejsubtilnějších po ty nejvýraznější, propojují nádech nostalgie s funkčností i aktuálními módními trendy.
"Brýle z řady light jsou ze slitiny, která má mnohem lepší vlastnosti než kovy standardních brýlových obrub. Je proto možné jí vyrobit v mnohem menší síle, a i v této velikosti je stále pevnější a pružnější než tradiční kovová brýle," vysvětluje designér Aleš Kachlík.
Kolekce aktuálně nominovaná na Ceny Czech Grand Design, zdroj: Lume
Kolekce brýlí se snaží obsáhnout celé spektrum řešení specifických očních vad. Technologie brýlí je pro ně zásadní, už čtyři roky spolupracují s optometristou Jakubem Vrbou.
„Všichni se cítíme dobře v něčem jiném, proto chceme nabídnout širokou škálu obrouček v jednotlivých tvarech, aby zákazníky nelimitoval počet dioptrií a mohli si vybrat tvar a styl, který si zamilují,” říká Aleš Kachlík. Svou první kolekci brýlí s názvem Contemporary Classics představil na Designbloku v roce 2014. Od té doby získal s Lume nominaci na Czech Grand Design v kategorii Objev roku a designér Šperku roku a letos je spolu s Nastasií Aleinikavou opět mezi nominovanými.
Ze starší kolekce, zdroj: Lume
ZEW: precizní práce se dřevem
Dalším designérským, precizně zpracovaným kouskem, který nás zaujal, jsou dřevěné ručně vyráběné brýle od značky ZEW. Křehce působící obroučky klamou vzhledem i lehkostí, vynikají naopak svou odolností. Takové vlastnosti umožňuje správná kombinace různých dřev. Díky přizpůsobení na míru obroučky dokonale sedí.
Jeden z nejoblíbenějších modelů, zdroj: www.facebook.com/ZEW
Dnes už zavedená značka, za kterou stojí dvojice Matěj Prokop a Antonín Smělý, byla založena před sedmi lety. Dva roky trvalo, než vyladili dokonalý technologický postup a seznámili se důkladně s možnostmi řemeslné práce se dřevem. A vyplatilo se. Jejich první kolekce z ořechového a javorového dřeva získala nominaci na Czech Grand Design 2015 a u zákazníků je stále jedna z nejoblíběnějších.
První kolekce z ořechového a javorového dřeva získala nominaci na Czech Grand Design, zdroj: ZEW
Dodnes si zakládají na ruční výrobě každého jednotlivého kousku, který vzniká v jejich pražském ateliéru. Díky přírodní povrchové úpravě brýle nevyžadují žádnou údržbu. Jejich současné kolekce, včetně brýlí se zabarvenými skly, které jsou inspirované dvacátými až šedesátými lety, si můžete přijít prohlédnout do ateliéru a dílny na Novodvorské.
Dřevěné obroučky perfektně sedí, zdroj: ZEW
"Naše poslední kolekce jsou vyrobeny z kombinace vysoce kvalitního a na dotek příjemného ovocného dřeva z pohledové části, jádro vždy tvoří eukalyptus, ať už přírodní nebo kouřový," říká Antonín. Zákazník má možnost materiály a kolekce dle chuti kombinovat a přizpůsobovat.
ONYX: Brýle z 3D tiskárny
Myšlenka, jak vyrobit dokonale padnoucí brýle, které by splnily každé přání zákazníka, dlouho pronásledovala optimetristu Bohumila Nagyho. Začalo dlouhé období experimentování s designem i technogiemi, až se mu díky nejmodernější technologii 3D tisku podařilo vytvořit originální design brýlových obrouček.
Brýle z 3D tiskárny, zdroj: ONYX Vision
Jedinečnost jeho brýlí ONYX spočívá v samotném procesu výroby a v technologii barevného tisku s různou mírou průsvitu, která je celosvětově unikátní. Nová česká značka měla premiéru na loňském Designbloku, kde představila část své kolekce. Kromě brýlí různých tvarů a barev návštěvníky nadchla speciální kolekce brýlí Onx Pure od designérky Blanky Rožové. Showroom ONYX byl slavnostně otevřen loni v prosinci v pražském Karlíně.
Brýle si lze prohlédnout v novém showroomu v Karlíně, zdroj: ONYX Vision
Na míru si pomocí 3D tisku nechávají dělat brýle nejen milovníci originálního designu, ale také sportovci, kteří potřebují perfektně padnoucí brýle. Nejprve se změří a naskenuje obličej zákazníka, poté je vytištěn prototyp brýlí a ve finále vzniknou originální brýle s možností nespočtu barevných kombinací a textur.
Brýle, které respektují každou křivku vaší tváře, zdroj: ONYX Vision
OPTIQA: stylové retro
Ondřeje Vicenu a Marka Thera, tvůrce projektu Optiqa, spojují studia na pražské AVU, ale také dlouholetý zájem o optiku minulých dekád. Spolu s Michalem Pavlátem, který se věnuje technickým aspektům optiky, sbírali a repasovali stylové retro brýle. Po čase se rozhodli rozjet i vlastní design.
Z letošní kolekce OPTIQY, foto: Adam Křena, styling: Mark Ther a studio Optiqa, zdroj: Optiqa
„Rádi bychom navázali na zpřetrhané tradice a oživili zájem o minulost 'brýlařského' oboru na území bývalého Československa," říká o projektu Ondřej Vicena. Velký zlom nastal, když začali spolupracovat s nýrskou Okulou. Z této spolupráce vzešla loňská kolekce brýlí OV3 a OV4 s připínacími slunečními klipy, která vychází z klasických celuloidových obrouček.
Brýle navržené pro nýrskou Okulu., zdroj: Optiqa
„Brýle se tvarově opírají o náš dosavadní výzkum designu brýlových obrub na území Československa a vyzdvihují to nejlepší, co se v našem kraji urodilo v oboru ,brejlařiny', jak byla tato kategorie návrhářství v minulosti pojmenována,“ říká Ondřej.
Vedle vytváření vlastního archivu brýlí československého designu začali sbírat i stroje související s výrobou brýlových obrub. Letos se tedy více zaměří na vlastní produkci brýlí za použití těchto strojů. V připravované kolekci inspirované vlastním archívem chtějí poukázat na některé zapomenuté československé návrháře brýlí.
Z letošní kolekce, foto: Adam Křena, styling: Mark Ther a studio Optiqa, zdroj: Optiqa
Současní designéři přinášejí alternativu pro ty, kteří něchtějí nosit brýle jako zdravotní pomůcku, ale jako šperk, který podtrhne osobnost. Vedle estetiky a moderních technologií výroby jsou pro české značky zásadní i aspekty udržitelnosti a etické výroby.