Červený puntík za všechny prachy. Je ocenění Red Dot opravdu prestižní výhra, nebo jen drahá falešná hra?

Zavis Lacina z firmy Opio, která získala ocenění za obaly přírodní kosmetiky od Petra Novagua. | Zdroj: archiv Opio Zavis Lacina z firmy Opio, která získala ocenění za obaly přírodní kosmetiky od Petra Novagua. | Zdroj: archiv Opio

Červenou tečku zná na poli designu téměř každý. Co vše ale musí zájemci pro její získání udělat? Dobrým, ne-li skvělým designem produktů či grafických projektů to nekončí. Důležité je rovněž nebát se do ocenění investovat pro mnohé nemalé peníze. O své postřehy se s námi podělili vybraní výherci minulých ročníků prestižních cen Red Dot, které čeští výrobci opakovaně získávají.

Jedno z nejznámějších světových ocenění v odvětví designu – Red Dot – každoročně vyhrávají za své počiny ti nejlepší výrobci, firmy a designéři. Čtyřicetičlenná porota odborníků z celého světa vybírá z velkého kvanta přihlášených prací a během jednoho večera „ověsí“ červenými puntíky nejlepší projekty, které za poslední léta vznikly.

„Zde je důležité podotknout, že je velký rozdíl, když cenu dostane studio, jež má několik zaměstnanců, a na druhé straně jedinec (designér),“ domnívá se Zavis Lacina z firmy Opio, která získala ocenění za obaly přírodní kosmetiky, a dodává: „V našem případě platí druhá varianta. Cenu pro nás získal Petr Novague, který má jako jedinec cen Red Dot Design šestnáct.“ 

Tradice a velkolepost

Ceny existují od roku 1955, kdy zájemci mohli soutěžit v odvětví produktového designu. Za tu dobu se ceny rozšířily o další 2 kategorie – „Red Dot Award: Brands & Communication Design“ a „Red Dot Award: Design Concept“. V samotném produktovém designu přibylo dalších 51 podkategorií, do kterých mohou soutěžící svá díla přihlásit.

Nepostradatelnou součástí Red Dot je muzeum výherních prací v Essenu. „Výstavu prací si prohlédnu vždy velmi pečlivě, protože se jedná o přehlídku toho nejlepšího, co se v oboru děje,“ říká Lenka Novotná, jednatelka společnosti Plastia, která získala první ocenění v roce 2012 za sestavu květináče Calimera od Jana Čtvrtníka a stojanu Baobab a Triangolo od designéra Petra Mikoška a druhé v roce 2017 za Vermikompostér Urbalive, který navrhl Jiří Pelcl.

Lenka Novotná z firmy Plastia spolu s designérem Jiřím Pelclem získali ocenění Red Dot v roce 2017 za Vermikompostér Urbalive. | Zdroj: archiv PlastiaLenka Novotná z firmy Plastia spolu s designérem Jiřím Pelclem získali ocenění Red Dot v roce 2017 za Vermikompostér Urbalive. | Zdroj: archiv Plastia

Plastia získala Red Dot v roce 2012 za květináč Calimera od designéra Jana Čtvrtníka. | Zdroj: archiv PlastiaPlastia získala Red Dot v roce 2012 za květináč Calimera od designéra Jana Čtvrtníka. | Zdroj: archiv Plastia

Samotné muzeum se od roku 1997 nachází v bývalé kotelně průmyslového komplexu uhelného dolu Zeche Zollverein. „Je to smysluplně a obchodně dobře využitý areál, navíc i architektonicky zajímavý,“ dodává Lenka Novotná. Za povedenou rekonstrukcí budovy stojí renomovaný britský architekt Lord Norman Foster, který proměnil nevyužitou kotelnu ve velkolepé výstavní prostory.

Pro jednoho úspěch, pro jiného strohý verdikt

Po zaregistrování do soutěže a zaplacení nemalého poplatku 450–850 eur (přibližně 10 000–20 000 Kč) prožijí soutěžící několik měsíců v napětí, zda-li bude jejich design oceněn, nebo ne. Porota zpravidla hodnotí přihlášené práce v průběhu jara a na jeho konci zveřejní výsledky. „Přihlášku do Red Dot jsme vyplňovali 4x, z toho ocenění jsme dostali 2x. Není to tedy tak, že ocenění dostane každý, kdo se přihlásí,“ upozorňuje Lenka Novotná.

Dřevěné prkénko Vlajka od firmy UBRD získalo Red Dot v roce 2019. | Zdroj: archiv UBRDDřevěné prkénko Vlajka od firmy UBRD získalo Red Dot v roce 2019. | Zdroj: archiv UBRD

S Lenkou Novotnou souhlasí i Jiří Krůta z firmy UBRD, která získala ocenění v roce 2019 za dřevěné prkénko od designéra Petra Novagua: Z vlastní zkušenosti víme, že získat toto ocenění není jen o přihlášce a poplatku, ale skutečně o kvalitním designu a funkčnosti samotného produktu. Máme za sebou již tři přihlášky a pouze jednu úspěšnou.“

Ti, kteří promění přihlášku ve výhru, se těší z úspěchu, ostatní očekávají alespoň relevantní zpětnou vazbu, které se podle Lenky Novotné i Jiřího Krůty nedostává.V případě, že člověk neuspěje, dostane pouze strohý verdikt. Bylo by naopak hodně přínosné dozvědět se, jak porota vnímá váš produkt a proč se rozhodla ho neocenit,“ domnívá se Jiří Krůta.

V záři reflektorů

Pár šťastlivců na konci jara zajásá a sejde se během slavnostního ceremoniálu. Je více než patrné, že se jedná o jedinečnou chvíli, během níž jsou středem pozornosti výherci pro daný rok. „My ocenění vnímáme především jako společenskou událost. Na minulé i budoucí vyhlašovací ceremoniály a následnou večeři bereme designéry, je to ocenění jejich práce a příležitost se potkat s dalšími lidmi z oboru,popisuje Lenka Novotná.

Jan Musil, generální ředitel LIKO-S, a zástupci ze studia Reaktor se těší z výhry během předávání cen Red Dot. | Zdroj: archiv LIKO-SJan Musil, generální ředitel LIKO-S, a zástupci ze studia Reaktor se těší z výhry během předávání cen Red Dot. | Zdroj: archiv LIKO-S

Výherce čeká neopakovatelný zážitek, zájem novinářů i slavnostní ceremoniál. Každoročně bývá oceněno okolo 2000 prací. Aby se vše během jednoho večera stihlo, může někdy vyhlašování výherců působit jako opakující se smyčka. K vlastní negativní zkušenosti z předávání cen Red Dot 2022 se vyjadřuje Zavis Lacina: Vadilo mi předávání cen (diplomu), který na ceremoniálu neobdržíte, ale pošlou vám ho v PDF. Vyfotíte se jen s maketou diplomu, kterou vám pak vezmou, a jde se fotit další.“

Předcházení korupci, nebo úspěšný byznys?

Jak už bylo řečeno, ocenění Red Dot zná téměř každý. Málokdo si je ale vědom všech poplatků, které na soutěžící čekají. Za přihlášení práce je pro rok 2023 stanovena již zmíněná částka 450–850 eur. Výherci pak do kapsy sáhnou ještě hlouběji. Po oznámení výhry je čeká platba nejméně 4500 eur, tedy 110 000 Kč, aby mohli být řádně oceněni a aby se mohli prezentovat červeným puntíkem.

Když někomu řeknu, kolik celá věc kolem Red Dot stojí, tak se chytá za hlavu. Nejen laik, ale i majitelé firem,“ přiznává Jiří Krůta. „V kontextu České republiky se to může zdát jako vysoká částka,“ zastává stejný názor i Jan Musil, generální ředitel společnosti LIKO-S, která získala ocenění v roce 2023 za modulární zasedací místnost ve spolupráci se studiem Reaktor, a dále doplňuje: „Na druhou stranu si myslím, že výhra má pro firmu hodnotu, která vstupní poplatky výrazně převyšuje.“

Jan Musil je generálním ředitelem společnosti LIKO-S International, která získala ocenění v roce 2023 za modulární zasedací místnost Oasis. | Zdroj: archiv LIKO-SJan Musil je generálním ředitelem společnosti LIKO-S International, která získala ocenění v roce 2023 za modulární zasedací místnost Oasis. | Zdroj: archiv LIKO-S

Modulární zasedací místnost Oasis | Zdroj: archiv LIKO-SModulární zasedací místnost Oasis | Zdroj: archiv LIKO-S

S tím souhlasí i Jiří Krůta: „Když získáte ocenění, máte ohromnou konkurenční výhodu při vyjednávání obchodních kontraktů, máte otevřené dveře do světa a v neposlední řadě si troufnu tvrdit, že díky tomuto ocenění se nám podařilo získat mediální prostor v hodnotě 1 000 000 Kč za 0 Kč,“ shrnuje výhody.

Michal Zoubek, vývojář produktů ve firmě TechTest, která získala ocenění v roce 2023 za Recognoil 3W, za jehož designem stojí studio Martin Tvarůžek Design, věří, že poplatky jsou vynaloženy na kvalitní a zodpovědné posouzení jednotlivých prací. Zároveň se domnívá, že peníze jsou nezbytné pro profesionální organizaci soutěže. „Výši poplatků vnímám také jako motivační prvek při zvažování přihlášky, jenž jednak uchazeče donutí provést vlastní autocenzuru před podáním samotného návrhu, ale současně poslouží jako motivace pro kvalitní zpracování přihlášky,“ dodává Michal Zoubek.

S jiným vysvětlením vysokých poplatků přichází Zavis Lacina: „Pokud chcete udržet prestiž ceny a zamezit korupci, tak to bez poplatků nejde. Je zde cca 40 porotců, kteří to zadarmo nedělají a pokud by je neplatil Red Dot, tak je zaplatí firmy, které chtějí cenu vyhrát.

Na Designbloku 2021 představilo duo Mikolášková&Drobná svůj první projekt Scene Collection. | Zdroj: archiv Kristýny Mikoláškové a Terezy DrobnéNa Designbloku 2021 představilo duo Mikolášková&Drobná svůj první projekt Scene Collection. | Zdroj: archiv Kristýny Mikoláškové a Terezy Drobné

Pro mnohé designéry nebo začínající firmy se tak z důvodu vysokých financí stává z Red Dot téměř nedosažitelné ocenění. „Tyto sumy jsou relevantní pro velké zavedené značky a nikoliv pro malá studia, jako jsme my,“ přiznává designérské duo Mikolášková&Drobná, které spolu tvoří od roku 2021. I když v nejbližších letech neuvažují o přihlášení svých produktů do soutěže, uvádí mezi hlavními důvody především vysoké poplatky. „Pokud bychom podobné investice zvažovaly, raději je využijeme k naší propagaci v rámci jiných kanálů,“ vysvětlují Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná.

Příležitost pro mladé designéry

Mohlo by se zdát, že se díky vysokým poplatkům stala z Red Dot soutěž převážně pro velké firmy. Není tomu ale tak vždy. Příležitost bezplatného přihlášení do kategorie produktového designu mají studenti a mladí designéři, kteří odpromovali v minulých pěti letech. Pro ty vznikl takzvaný „Young Professionals Application Day“, který se letos odehraje 6. 12. 2023.

Mladí designéři mají 24 hodin na nahrání pěti fotografií a krátké anotace soutěžní práce spolu s kopií získaného diplomu. Porota ze všech přihlášených vybere 50, kterým umožní bezplatné přihlášení do soutěže. „Jednoho z našich bývalých stážistů jsme k přihlášení motivovali,“ prozrazuje Lenka Novotná. Jednalo se o Jiřího Maxmiliána Blštáka, který se dostal do výběru 100 nejlepších studentských prací roku 2022. Ocenění nakonec nezískal.

Celoroční set pro krmení ptáků od Jiřího Maxmiliána Blštáka | Zdroj: archiv PlastiaCeloroční set pro krmení ptáků od Jiřího Maxmiliána Blštáka | Zdroj: archiv Plastia

Pokud designéři, kterým Red Dot umožní bezplatné přihlášení do soutěže, získají ocenění, odpustí jim organizátoři i další poplatky s ním spojené. Díky tomu budou moci bezplatně využívat všechny výhody ze „základního balíčku“ včetně mediální propagace výherní práce. Začínajícím designérům tak může tato příležitost pomoci se zviditelněním i s odstartováním vysněné kariéry.

Benefitem větší důvěryhodnost i získání nových zákazníků

Uspět na trhu a odlišit se od konkurence je snem i cílem každého výrobce. Velkými pomocníky při dokazování kvality a jedinečnosti produktů jsou právě výhry v národních i mezinárodních soutěžích. Získaná ocenění mohou firmy použít ke své prezentaci nebo k oslovování nových zákazníků.

Jedním z nejprestižnějších ocenění, které firmám pomáhá s prosazením na trhu, je právě Red Dot. Pro některé je získání červeného puntíku tak zásadní, že se z téměř zapomenuté firmy stane uznávanou, jak dokazuje i zkušenost Jiřího Krůty: „Úspěch pro nás byl velmi zásadní v etablování se k designovým značkám na rozdíl od obyčejných truhlářů. Zájem o naši značku stoupl v řádu tisíců procent, takže na zákazníky to má obrovský dopad.

Výhra v soutěži není přínosná pouze pro firmu zabývající se truhlařinou, ale také pro firmu spadající do kategorie průmyslového designu. „V oboru, ve kterém podnikáme, není u nabízených produktů toto ocenění běžné a umožňuje nám vzbuzovat u potenciálních zákazníků vyšší důvěryhodnost,“ vysvětluje Michal Zoubek z firmy TechTest a dále dodává: „Ocenění si o to více ceníme s ohledem na naši aktuální obchodní strategii zaměřenou na západní trhy, kde povědomí o Red Dot vnímáme jako významně větší než v tuzemsku.“

Michal Zoubek je vývojářem produktů ve firmě TechTest, která získala společně se studiem Martin Tvarůžek Design ocenění v roce 2023 za Recognoil 3W. | Foto: Filip Šlapal a archiv TechTestMichal Zoubek je vývojářem produktů ve firmě TechTest, která získala společně se studiem Martin Tvarůžek Design ocenění v roce 2023 za Recognoil 3W. | Foto: Filip Šlapal a archiv TechTest

Recognoil 3W | Foto: Isabel MagdićRecognoil 3W | Foto: Isabel Magdić

S větším zájmem o produkty se setkal také Jan Musil z firmy LIKO-S: „Přínosy jsou pro nás hlavně ve vnímání nových zahraničních zákazníků. Červenou tečku přeci jen nemá kdovíjaký produkt a ocenění zvyšuje důvěryhodnost naší firmy u odborné veřejnosti, která nás třeba doposud neznala.“ Získání Red Dot tak mnoha tuzemským firmám přineslo vytoužené uznání, pomohlo s odlišením od konkurence i přilákalo nové zákazníky. Námi oslovení zástupci společností se tak shodují, že investování do ocenění bylo pro ně dobrou volbou a těží z něj do dnešních dní.

Související

Červené úspěchy českého designu. V mezinárodní soutěži The Red Dot Design Award bodovalo pět jmen
Produktový design

Červené úspěchy českého designu. V mezinárodní soutěži The Red Dot Design Award bodovalo pět jmen

Redakce Czechdesign - 6. 7. 2023

Česko se začervenalo. V mezinárodní soutěži Red Dot Design uspěla řada lokálních firem a tvůrců
Produktový design

Česko se začervenalo. V mezinárodní soutěži Red Dot Design uspěla řada lokálních firem a tvůrců

Tereza Pinkasová - 20. 7. 2022

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024