Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Od 19. května 2021 se můžete projet tramvají č. 9121, která je jako první opatřena novým barevným řešením podle výsledků soutěže na novou vizuální identitu PID. | Foto: Sandra Sedlecká Od 19. května 2021 se můžete projet tramvají č. 9121, která je jako první opatřena novým barevným řešením podle výsledků soutěže na novou vizuální identitu PID. | Foto: Sandra Sedlecká

Červeno-šedá jízda po kolejích. Do ulic Prahy poprvé vyjela tramvaj v designu vzešlém z naší soutěže

Do pražských ulic vyjela 19. května 2021 kloubová nízkopodlažní tramvaj Škoda 14T ev. č. 9121, která je jako první opatřena novým barevným řešením podle výsledků soutěže na novou vizuální identitu Pražské integrované dopravy. Po testovacím autobusu Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) SOR NB12 ev. č. 3694, který v novém nátěru vyjel v loňském roce, si mohou cestující sami vyzkoušet, jak nová jednotná podoba vozidel Pražské integrované dopravy vypadá. Nový vizuální styl vzbudil u široké veřejnosti velké emoce a spoustu otázek. Na tu nejčastější přinášíme odpověď na konci článku.

Podle vítězného návrhu nové podoby Pražské integrované dopravy od studia superlative.works tvořeného designéry Petrem Štěpánem, Bohumilem Vašákem a Mikulášem Macháčkem je nyní v plánu postupně změnit a sjednotit vizuální styl nejen dopravních prostředků v Praze a Středočeském kraji, ale také upravit stávající logo PID a s tím související prvky pro cestující.

Po autobusu vyjela po modernizaci do pražských ulic také první tramvaj 14T v novém designu Pražské integrované dopravy. Všechny nové vozy PID budou mít do budoucna novou tvář: moderní barevné řešení, díky kterému snadno každý rozpozná dopravní prostředky, kde platí Lítačka. Jednotná podoba má vyzdvihnout hlavní přínos integrované dopravy, což je možnost cestovat napříč Prahou i regionem na jednu jízdenku bez ohledu na druh dopravy či dopravce. Postupně bude podoba každého autobusu, tramvaje, vlaku nebo metra neodmyslitelně patřit k jedné značce – té naší, pro kterou dopravci jezdí,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Za novou vizuální identitou PID stojí studio superlative.works. | Foto: Sandra SedleckáZa novou vizuální identitou PID stojí studio superlative.works. | Foto: Sandra Sedlecká

„Jsme rádi, že nová vizuální identita PID ožívá i na tramvajích. Věříme, že její aplikace napříč dopravními prostředky do budoucna zjednoduší cestování mezi Prahou a Středočeským krajem,říká Petr Štěpán ze studia superlative.works.

„Společně se Středočeským krajem nyní chystáme schválení nového grafického manuálu, který se tak stane závazným pro celý společný integrovaný dopravní systém Prahy a Středočeského kraje. Kromě jednotného vzhledu vozidel MHD, příměstských a regionálních autobusů i vlaků řeší tento projekt též změnu loga PID i dalších návazných jednotících prvků. Základní manuál budeme po jeho schválení dále rozpracovávat pro cca 60 jednotlivých typů vozidel, která se v celé integrované dopravě pohybují,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.

Nová vizuální identita má cestujícím napomoci k snadnějšímu orientování. | Foto: Sandra SedleckáNová vizuální identita má cestujícím napomoci k snadnějšímu orientování. | Foto: Sandra Sedlecká

Nový design také myslí na vozíčkáře a rodiče s kočárky. Navádění bude mnohem více uživatelsky příjemné a přehledné. Dnes se musí lidé orientovat podle malých samolepek u dveří, které přestanou být vidět po otevření dveří. Teď je vystřídá jasné a výrazné navádění, které nikdo nepřehlédne. Jsem rád, že v rámci soutěže pro finální návrh od studia superlative.works nakonec společně hlasovala Praha i Středočeský kraj. Našli jsme shodu – a co je u nové vizuální identity důležitější?“ dodává Adam Scheinherr.

Nové jednotné barevné řešení vozidel bude aplikováno pouze na nově pořizované vozy nebo tam, kde by stejně musel být aplikován nový nátěr nebo polep. Nové barevné schéma PID ponese také nejbližší dodávka nových elektrobusů Škoda a autobusů Solaris pro DPP.

Ředitel ROPID Petr Tomčík a Jana Vinšová, ředitelka CZECHDESIGN, diskutují nad výsledkem společného projektu. | Foto: Sandra SedleckáŘeditel ROPID Petr Tomčík a Jana Vinšová, ředitelka CZECHDESIGN, diskutují nad výsledkem společného projektu. | Foto: Sandra Sedlecká

Jsem rád, že se u nové jednotné vizuální identity dopravních prostředků PID podařilo najít rovnováhu mezi výtvarným pojetím a praktičností z pohledu údržby vozidel s důrazem na minimalizaci vícenákladů, např. při vyměňování jednotlivých dílů. Jednotné barvy PID ponesou už všechna nově nakupovaná vozidla DPP. Letos to bude 20 midibusů+ značky Solaris a první elektrobus Škoda E’City, příští rok zbytek elektrobusů, a také první nové trolejbusy. Stávající vozidla budeme převádět do nové barevnosti pouze v případě celkové opravy vozidla s nutností jeho přelakování. Vzhledem k velikosti, průměrnému stáří a životnosti vozového parku DPP se nová identita bude na vozidlech DPP objevovat postupně. U autobusů předpokládáme obměnu zhruba za 10 let, u tramvají nebo souprav metra to bude trvat ještě déle, říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Tramvaj 14T ev. č. 9121 jsme pro převlečení do nových barev PID nevybrali náhodně. Na tomto vozidle jsme plánovali tzv. malou modernizaci, v rámci které se kompletně odstrojuje interiér. Tyto tramvaje pak odlišujeme novým celopolepem od těch, u kterých modernizace ještě neproběhla. Navíc lak na některých částech karoserie byl poškozen a plánovali jsme jeho obnovu. Proto je přední a zadní čelo tramvaje přelakováno do nové identity, zatímco pro zbytek karoserie jsme využili celopolep. Jinými slovy, přebarvení tramvaje do nové identity PID nestálo DPP ani korunu navíc. Její domovskou vozovnou, ostatně jako pro všechny tramvaje 14T, budou Kobylisy. Ještě dnes se touto tramvají mohou svézt cestující, odpoledne bude jezdit na lince 17. V dalších dnech se s ní nejčastěji setkají kromě 17 také na linkách 3, 8 a 10,dodává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Nové barevné řešení bude aplikováno pouze na opravované nebo nově pořizované vozy. | Foto: Sandra SedleckáNové barevné řešení bude aplikováno pouze na opravované nebo nově pořizované vozy. | Foto: Sandra Sedlecká

Nejčastější dotaz zaznívající ve veřejných diskuzích míří na umístění pruhů na jednotlivých dopravních prostředcích. Mnoho diskutujících si všimlo, že umístění pruhů nectí rozmístění dveří, nebo že na čele autobusů ani tramvají nezasahují pruhy nad přední sklo. Popište nám, prosím, podle jakého principu jste pruhy rozmístili a s čím jste se při rozvaze museli potýkat.

„Vzhledem k tomu, že oproti minulosti v designu skříní narostl významně podíl skleněných ploch a skleněné jsou na moderních vozidlech všechny dveře, nelze je obarvovat. Řešení pruhů respektuje frázování dveří v celé délce vozidla. Například u autobusů šířku červeného pruhu určuje vzdálenost mezi dveřmi. U tramvají i autobusů je pruh na čele i zadní části ukončen spodní hranou okna. Některé autobusy mají nad čelním oknem displej až do úrovně střechy a protažení pruhu není u těchto typů možné, druhým důvodem našeho řešení je, že boční pruhy probíhají přes střechou vozidla. Pokud by byl čelní pruh také průběžný, s bočními pruhy by se na střeše křížil. Vznikl by tak u autobusu dojem balíku svázaného mašlí nebo by na střeše pruh z čela a zadní části musel být násilně ukončen, abychom se křížení vyhnuli. Ukončení pruhu přirozenou hranou okna zaručuje jednotnost barevného řešení napříč všemi vozidly a je zcela logické,“ vysvětlují autoři vizuálního stylu ze studia superlative.works.

A kde si můžete tramvaj 14T v novém kabátě vyzkoušet? Stačí zadat do Mapy spojů PID číslo vozu 9121 a zobrazí se vám aktuální poloha tramvaje včetně konkrétní linky a pořadí. 

Další články