Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Celní správa se chce lépe prezentovat. Novou vizuální identitu svěří designérům

Generální ředitelství cel se rozhodlo pro Celní správu České republiky najít zbrusu novou vizuální identitu prostřednictvím designérské soutěže, kterou pořádá organizace CZECHDESIGN. Designéři kromě nového loga navrhnou například i označení aut a grafickou podobu webu. Výsledek bude znám v březnu 2020.

Celní správa České republiky je bezpečnostním sborem zajišťujícím výkon kompetencí v oblasti správy cel a některých daní. V současnosti je vizuální prezentace Celní správy roztříštěná a není definována jednotným systémem. Používá se několik variant log plus české státní symboly, typická modrá barva mívá různé odstíny a ani základní symbol Caduceus, tzn. Merkurova hůl, není jednotně aplikovaný.

Symbol Celní správy ČR, zdroj: www.celnisprava.czSymbol Celní správy ČR, zdroj: www.celnisprava.cz

Při absenci celkového jednotného vizuálního stylu napříč státní správou se Celní správa ČR rozhodla svou vlastní vizuální prezentaci aktualizovat, unifikovat a zakotvit pravidly.

Dlouhodobě nás trápí nejednotnost výstupů a rozpolcená prezentace, což chceme změnit. Naším cílem je, aby nová vizuální identita posílila naši image navenek jak k odborné, tak k laické veřejnosti, ale i na mezinárodní úrovni,“ doplňuje plk. Mgr. Jiří Trousil, zástupce generálního ředitele a ředitel odboru 20 – Mezinárodní a vztahů k veřejnosti.

Současné označení vozů Celní správy ČR, zdroj: CS ČRSoučasné označení vozů Celní správy ČR, zdroj: CS ČR

Ukázka současných materiálů Celní správy ČR, zdroj: CS ČRUkázka současných materiálů Celní správy ČR, zdroj: CS ČR

Identita by měla být nadčasová, jednoduchá a srozumitelná. K lepší prezentaci přispěje i nový web, který je také součástí projektu.

K organizaci soutěže zadavatel oslovil Czechdesign. „Ještě než jsme se rozhodli pozměnit naši vizuální identitu, začali jsme se zabývat tím, jakým způsobem zorganizovat soutěž. Jednak jsme chtěli, aby byl výsledek opravdu kvalitní a zároveň jsme nechtěli oslovovat jen jedno, byť renomované grafické studio nebo autora. Brzy jsme však zjistili, že organizace designérské soutěže je činnost, kterou běžně neprovádíme. Uvědomili jsme si, že zde panují určité vnitřní zákonitosti, které člověk odhalí až na základě delší zkušenosti. A zcela upřímně jsme si přiznali, že nemáme dostatek kontaktů v uměleckém prostředí a znalostí na to, abychom úspěšnou soutěž zorganizovali sami. Proto jsme začali hledat někoho, kdo by nám s organizací soutěže pomohl, byl schopen oslovit kvalitní zástupce designérské branže a má dostatek zkušeností. Organizace Czechdesign pak byla přirozenou volbou, informace o její činnosti přesně splňovaly naše požadavky,“ komentuje Trousil.

Soutěž je uzavřená a dvoukolová. Do 1. kola bylo na základě rešerše pozváno 8 studií/designérů, do 2. kola postoupí maximálně 3 účastníci. Všichni účastníci za odevzdaný návrh obdrží skicovné. Vítěz soutěže získá zakázku na realizaci Grafického manuálu na vizuální identitu Celní správy České republiky včetně licence.

Porota soutěže

Nezávislá část poroty / Externí odborníci:

  • MgA. Petr Štěpán, grafický designér,
  • MgA. Pavel Frič, grafický designér, pedagog,
  • Mgr. Art. Žaneta Drgová-Kögler, grafická designérka, pedagožka.

Hlas poradní, náhradník za nezávislou část poroty:

  • Mgr. Jana Vinšová, teoretička designu, ředitelka Czechdesign.

Závislá část poroty / Zástupci celní správy:

  • plk. Mgr. Jiří Trousil, zástupce generálního ředitele a ředitel odboru 20 – Mezinárodní a vztahů k veřejnosti,
  • plk. Ing. Radek Kurka, ředitel odboru Kancelář generálního ředitele.

Hlasy poradní, náhradníci za závislou část poroty:

  • genmjr. Mgr. Milan Poulíček, generální ředitel GŘC,
  • plk. Ing. Martina Kaňková, vedoucí oddělení Vztahů k veřejnosti GŘC, tisková mluvčí.

Soutěžící představíme v některém z příštích článků, výsledek pak v březnu 2020.

Galerie

Další články