Celní správa ČR představuje nové logo a vizuální styl, který se propíše i do označení vozidel

Logotyp Celní správy ČR vytvořilo v rámci nové vizuální identity studio Toman Design | Zdroj: Toman Design Logotyp Celní správy ČR vytvořilo v rámci nové vizuální identity studio Toman Design | Zdroj: Toman Design

Celní správa České republiky představuje novou podobu své vizuální komunikace. Vítězný koncept od studia Toman Design vzešel z designérské soutěže pořádané organizací Czechdesign.

Moderní štít jako symbol se zkratkou CS tvoří nové logo, pod kterým bude vystupovat Celní správa ČR. To je součástí komplexní vizuální identity, která od roku 2024 promění veškerou komunikaci úřadu.

„Podobu štítu osvobozujeme od historických vazeb a posouváme jej k aktuální filozofii celní správy. Štít v novém pojetí sice stále funguje jako ochranný symbol, ale zároveň je i platformou pro komunikaci mezi úřadem a veřejností,“ popisuje koncept loga Lukáš Müller ze studia Toman Design.

Rozvržení grafických prvků v rámci vizuální identity Celní správy ČR | Zdroj: Toman DesignRozvržení grafických prvků v rámci vizuální identity Celní správy ČR | Zdroj: Toman Design

V symbolu štítu je obsažený detail v podobě směrových šipek, které odkazují k hlavní náplni celní správy, což je zajištění plynulého toku zboží.

Ukázka práce s vizuálním systémem identity Celní správy ČR | Zdroj: Toman DesignUkázka práce s vizuálním systémem identity Celní správy ČR | Zdroj: Toman Design

Celým konceptem prostupuje modrá barva, která se používala i v minulosti a dlouhodobě je s celní správou spojována. Aktuální kombinace tmavé a zářivě modré však působí současně a je doplněna širší škálou doplňkových barev. Korporátním písmem je font Söhne od novozélandské písmolijny Klim Type.

Merkantilní tiskoviny v rámci nové identity Celní správy ČR | Zdroj: Toman DesignMerkantilní tiskoviny v rámci nové identity Celní správy ČR | Zdroj: Toman Design

Dosud byla komunikace úřadu vizuálně roztříštěná a nebyla důstojně definována jednotným systémem. Používalo se několik variant log, typická modrá barva mívala různé odstíny a ani základní symbol Caduceus, tzn. Merkurova hůl, nebyl jednotně aplikovaný a měl několik podob.

Stávající logo Celní správy ČR | Zdroj: Celní správa ČRStávající logo Celní správy ČR | Zdroj: Celní správa ČR

Proto se zástupci úřadu rozhodli najít vizuální koncept s cílem sjednotit a systematizovat komunikaci Celní správy ČR, posílit komunikaci úřadu směrem ke klientům a sebevědomě jej reprezentovat jako významnou státní organizaci. Designérskou soutěž pro celní správu uspořádala organizace Czechdesign.

Billboard Celní správy ČR v sobě kombinuje grafické prvky a fotografii. | Zdroj: Toman DesignBillboard Celní správy ČR v sobě kombinuje grafické prvky a fotografii. | Zdroj: Toman Design

„Inovace vizuální identity je jedním z nutných kroků Celní správy ČR, podobně jako digitalizace organizace. Celní správa ČR se mění, modernizujeme nejen vybavení, ale také organizační uspořádání a zároveň jsme začali diskutovat o úpravě našich kompetencí. Stávající vizuální identita má kořeny v devadesátých letech a nemá jasně definované principy, a proto se celní správa často navenek prezentovala nejednotně. Z těchto důvodů jsme vybírali novou, která je moderní, určující a uplatníme ji ve všech rovinách komunikace uvnitř organizace i s veřejností,“ komentuje plukovník Jiří Trousil, zástupce generálního ředitele.

Plakát Celní správy ČR v sobě kombinuje grafické prvky a fotografii. | Zdroj: Toman DesignPlakát Celní správy ČR v sobě kombinuje grafické prvky a fotografii. | Zdroj: Toman Design

Vítězný návrh od Toman Design byl oceněn porotou soutěže, složenou z nezávislých odborníků na grafický design a zástupců vyhlašovatele, jako dynamický a odpovídající hodnotám a prezentaci celní správy.

Kladně bylo hodnoceno celkové vyznění symboliky návrhu, vhodné zmodernizování symbolů i jejich aplikovatelnost v digitálním prostředí.

„V návrhu využíváme i jednotlivé segmenty štítu, které rámují formát a zároveň otevírají prostor pro dialog. Dynamika použití segmentů pak vychází z různých proporcí vizuálních formátů a různých forem aplikací na tiskové nebo online prostředí,“ doplňuje koncept loga Lukáš Müller ze studia Toman Design.

„Oceňuji důslednost, profesionální přístup a osobní nasazení zástupců celní správy, se kterým přistupovali k výběru své vlastní vizuální identity. Nepochybuji o tom, že jim nová vizuální identita pomůže lépe prezentovat aktivity, kterým se celní správa věnuje,“ komentuje proces soutěže ředitelka Czechdesignu Jana Vinšová.

Do nové vizuální identity se promění i internetová stránka Celní správy ČR. | Zdroj: Toman DesignDo nové vizuální identity se promění i internetová stránka Celní správy ČR. | Zdroj: Toman Design

Implementace vizuální identity bude probíhat postupně od roku 2024 a veřejnost se s ní bude moci seznámit i na vozidlech celní správy, webu nebo sociálních sítích, jejichž podobu designéři v soutěži navrhovali také.

V nové vizuální identitě bude proveden i polep vozidel Celní správy ČR. | Zdroj: Toman DesignV nové vizuální identitě bude proveden i polep vozidel Celní správy ČR. | Zdroj: Toman Design

Toman Design

Studio Toman Design vzniklo v Londýně v roce 2005 zpočátku jako název pro „one man show“ grafického designéra na volné noze. Reálná existence studia se datuje až s usídlením v Praze nedaleko galerie Mánes v roce 2006.

Tým studia Toman Design | Zdroj: Toman DesignTým studia Toman Design | Zdroj: Toman Design

Od té doby se studio zaměřuje zejména na tvorbu identit, design knih a výstav, podílí se na celkovém budování značek pro české, ale i zahraniční klienty. Na svém kontě má například identitu Českého statistického úřadu, orientační systém centra Bořislavka nebo vizuální styl města Luhačovice. Ve studiu také vznikly desítky knih (například čtyřdílná monografie Josefa Čapka). Za svou práci obdrželo studio řadu ocenění v Česku i v zahraničí.

O soutěži

Soutěž navázala na dvoufázovou soutěž vyhlášenou v roce 2019, která byla zadavatelem z administrativních důvodů po prvním kole zrušena. Do aktuální fáze projektu byla vyzvána studia HMS design a Toman Design, jejichž návrhy byly v původně vyhlášené soutěži porotou ohodnoceny jako nejvhodnější a měly postoupit do 2. fáze soutěže. Soutěž se podařilo po téměř čtyřleté pauze úspěšně dokončit.

Kromě konceptu vizuální identity měli účastníci navrhnout též podobu úvodní stránky webu celní správy, grafické řešení exteriéru služebního vozidla, piktogramy nebo podobu náborové kampaně.

Vítězné studio obdrželo zakázku na dopracování vítězného návrhu, implementaci finálního konceptu a vytvoření grafického manuálu vizuální identity celní správy, studio na druhém místě obdrželo skicovné.

Porota soutěže

Nezávislá část poroty:

  • MgA. Petr Štěpán – grafický designér,
  • MgA. Pavel Frič – grafický designér, pedagog,
  • Mgr. Art. Žaneta Kögler – grafická designérka, emeritní vedoucí ateliéru grafického designu FaVU VUT v Brně.

Závislá část poroty:

  • plk. Mgr. Jiří Trousil – zástupce generálního ředitele a ředitel odboru 20 Mezinárodního a vztahů k veřejnosti,
  • plk. Ing. Radek Kurka – ředitel odboru 10 Kanceláře generálního ředitele.

Související

Reflektuje meandry Ohře i okolní kopce. Studio Colmo navrhlo pro Klášterec nad Ohří novou vizuální identitu, včetně písma Kyselka
Grafický design

Reflektuje meandry Ohře i okolní kopce. Studio Colmo navrhlo pro Klášterec nad Ohří novou vizuální identitu, včetně písma Kyselka

Jarmila Řehořková - 7. 12. 2023 - 5 min.

Od secese k progresi. Státní tiskárna cenin odkrývá nové logo a vizuální identitu
Ostatní

Od secese k progresi. Státní tiskárna cenin odkrývá nové logo a vizuální identitu

Jarmila Řehořková - 6. 3. 2023 - 6 min.

Jasně a nadčasově. SZIF bude komunikovat s novým logem a vizuální identitou od HMS design
Grafický design

Jasně a nadčasově. SZIF bude komunikovat s novým logem a vizuální identitou od HMS design

Jarmila Řehořková - 15. 2. 2023 - 5 min.

Pardubická galerie míří do nové lokace. Budovu Winternitzových mlýnů zabydlí už s novou identitou od Matěje Hanauera a Jana Matouška
Grafický design

Pardubická galerie míří do nové lokace. Budovu Winternitzových mlýnů zabydlí už s novou identitou od Matěje Hanauera a Jana Matouška

Jarmila Řehořková - 13. 1. 2023 - 7 min.

M jako ikona muzea. Muzeum umění Olomouc odtajňuje novou vizuální identitu od kolektivu Anežky Hrubé Ciglerové, Nikoly Wilde a Richarda Wilde
Grafický design

M jako ikona muzea. Muzeum umění Olomouc odtajňuje novou vizuální identitu od kolektivu Anežky Hrubé Ciglerové, Nikoly Wilde a Richarda Wilde

Jarmila Řehořková - 15. 4. 2021 - 6 min.

jelínek
MYP 2024