Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kolo značky Festka. Zdroj: festka.com Kolo značky Festka. Zdroj: festka.com

Čechy, ráj cyklistů. Představujeme nápady na silnici i do terénu od českých designérů

Na chvíli se zastavte, protože za okamžik vás čeká pořádná jízda. Představte si, že můžete mít jakékoliv kolo na světě a rovnou s ním vyrazit do terénu. Byla by to spíš stylová fixie do uliček vašeho města nebo nejnovější e-bike, se kterým bez námahy zdoláte nenáviděný kopec. A co kolo, které ještě neexistuje, jaké by bylo? V čem by bylo jiné? Když se takhle zasní designeři s výrobci, tyto otázky se stávají výzvou. Někteří svůj nápad představí dechberoucími vizualizacemi, jiní se blýsknou prototypem na veletrhu a ti nejvíce vytrvalí vám nakonec toto "vysněné neexistující" kolo hrdě prodají. Jak Češi sní, a hlavně jak své sny realizují, vám představí tento "jednostopý" článek.

Na celý život

Ondřej Novotný a Michael Moureček snili o kolech, která by byla nadčasová, stárla s grácií a která by mluvila za svého majitele. Protože jejich požadavky nebyl schopen nikdo splnit, rozhodli se jít vlastní cestou. "Tvoříme kola na celý život, cyklistika je součástí naší DNA," říkají o sobě zakladatelé značky Festka. High-endová kola ručně vyrábí na míru, za použití nejmodernějších technologií a materiálů, s pomocí inženýrů, chemiků i bývalých závodníků. Jedinečnost produktů i celé společnosti, která cílí na náročné zákazníky, dokazuje spolupráce s Evropskou vesmírnou agenturou, ČVUT nebo třeba s umělcem Janem Kalábem a ilustrátory Tomski&Polanski.

Kolo značky Festka. Zdroj: festka.comKolo značky Festka. Zdroj: festka.com

Zmrtvýchvstání

Čím slavnější značka, tím obtížnější je její vzkříšení. Závodním a jízdním kolům značky Favorit z Rokycan se to očividně podařilo. Pro dlouhodobější úspěch bylo nutné vytvořit produkt, který odkazuje k historii společnosti, ale myslí na budoucnost. Vznikla tak jízdní kola retro vzhledu, kterým dominuje čistý design trubkových rámů lakovaných jednou barvou, doplněný o minimum nápisů. Použití špičkových komponentů nebo možnost konfigurace geometrie karbonového rámu na druhou stranu zajišťuje, že po technologické stránce kola dosahují nejvyšší kvality. Správná rozhodnutí nového majitele dokládá i ocenění Red Dot Award za rok 2016.

Kolo značky Favorit. Zdroj: czechcrunch.czKolo značky Favorit. Zdroj: czechcrunch.cz

Sázka na dřevo

Tým plzeňského Samorostu vsadil na přírodní materiál. Na přaní vytváří kola s celodřevěným rámem z akátu dle vašich dispozic, zkušeností a očekávání. Zvolit si můžete barevnou kombinaci, vlastní logo i typ osazených komponentů. Dřevěné rámy jsou pevné a pružné, absorbují vibrace a mají dlouhou životnost. Navíc se jedná o obnovitelný materiál z lokálních zdrojů, díky čemuž je výroba maximálně šetrná k přírodě. Po úspěchu s MTB verzí přidali do nabídky i stylovou single speed variantu, kterou vám ve městě bude leckdo závidět.

Dřevěné rámy Samorost. Zdroj: insidecor.czDřevěné rámy Samorost. Zdroj: insidecor.cz

I konstruktéři Jan Mucska s Janem Vidličkou ze Studia Jan přistoupili k výrobě rámů ze dřeva. Zvolili však technologii lepení dýhy, což jim umožnilo stvořit rám z jednoho kusu dřeva bez spojů a přerušení. Avocado, jak konstrukci elipsovitých tvarů nazvali, využívá skvělých vlastností vrstvení materiálu. Mohutnější spodní část poskytuje kolům pevnost, zatímco subtilnější vršek pružnost. V jejich nabídce najdeme nově i rám z bambusu.

Dřevěný rám Avocado od studia Jan. Zdroj: bikejan.comDřevěný rám Avocado od studia Jan. Zdroj: bikejan.com

Držte se

Někdy to chce celé kolo a někdy stačí vyměnit jen jednu součástku. Elegantní dřevěná řidítka TON DA ladných tvarů a vysoké nosnosti vás upoutají na první pohled. Jak už z názvu vyplývá, designér Jerry Koza při vývoji a produkci spolupracoval s českou nábytkářskou firmou Ton. Dřevo díky svým přirozeným schopnostem absorbuje vibrace a tak řidítka působí částečně i jako tlumič drobných nárazů.

Dřevěná řidítka TON DA od designéra Jerryho Kozy. Zdroj:ateliersad.czDřevěná řidítka TON DA od designéra Jerryho Kozy. Zdroj:ateliersad.cz

S nákladem

Pokud jste v Praze zaznamenali kolo, jehož horní a dolní rámové trubky jsou rovnoběžné a jejich meziprostor vyplňuje elegantní brašna, s největší pravděpodobností pozorujete prototyp městského kola Downtown od nadaného designéra Tomáše Vargy. Na neobvyklé konstrukci pracoval přes čtyři roky i v rámci studia na UMPRUM. Praktický úložný prostor, umístěný v těžišti celého kola a chráněný jeho rámem, pojme třeba počítač nebo rozměrnější dokumenty. Po skončení jízdy lze tašku snadno odepnout a vzít do ruky či přes rameno.

Městské kolo Downtown od Tomáše Vargy. Zdroj: lidovky.czMěstské kolo Downtown od Tomáše Vargy. Zdroj: lidovky.cz

Skladnost bez kompromisů

Takzvané "skládačky" se poslední dobou těší ve městech velké oblibě. Jelikož v tomto případě platí, že forma sleduje funkci, můžeme narazit na nejroztodivnější tvary a kombinace prodloužených sedlovek, malých kol a variant jejich složení. Designér Mikuláš Novotný v rámci klauzurní práce na pražské UMPRUM šel vlastní cestou a zkombinoval výhody kola standardní velikosti s výhodami skládacího rámu. Pohodlnější jízdu po nerovnostech i lepší ovladatelnost zaručují 26 palcová kola. Speciálně navržený rám zase umožňnuje jednoduché složení, po kterém vzniká tvar podobný vozíku, s koly vedle sebe, který můžete jednoduše tlačit, a to třeba i do schodů. Návrh získal ocenění Nejlepší prototyp na Designbloku 2010 a vzbudil velkou pozornost i v zahraničních médiích.

Skládací kolo Folder od Mikuláše Novotného. Zdroj: umprum.czSkládací kolo Folder od Mikuláše Novotného. Zdroj: umprum.cz

Srdeční záležitost

Když už máte své vysněné kolo, nebudete ho chtít přece skrývat. S tím by vám mohl pomoci Martin Foret a jeho unikátní držák na kola Heart. Tvar srdce sám o sobě funguje jako neotřelá dekorace, ve spojení se zavěšeným bicyklem ale dostává nový rozměr. Kromě originálního tvaru bylo myšleno i na výběr vhodných materiálů. Na styku kola s držákem jsou použity speciální gumové trubičky, které svým průměrem i barvou odpovídají okolnímu drátu. Kolo si nepoškrábete a z dálky nic nepoznáte. Subtilní drátěná konstrukce zaujala nejenom laickou veřejnost, ale i odborníky, díky čemuž si produkt vysloužil prestižní ocenění Red Dot Award 2017.

Držák na kola Hearth od Martina Foreta. Zdroj: archspace.czDržák na kola Hearth od Martina Foreta. Zdroj: archspace.cz

Proskočte se

Na kolech se nejenom jezdí, ale i skáče. Na zdolávání překážek se používají kola trialová, která se od kol jízdních liší především svojí konstrukcí a velikostí. Možný sen mnoha trialistů zpracovával Ondřej Tobola z Hipposdesign pro francouzskou značku Koxx ve své diplomové práci na UMPRUM. Hlavní inovací byla právě konstrukce rámu z uhlíkové skořepiny s pěnovým jádrem namísto, do té doby běžně používaných, aluminiových slitin. Nižší váha, vyšší tuhost a ostré tvarování rámu vzbudily pozitivní ohlasy mezi profesionály i amatéry. I přes všechna zmíněná pozitiva firma prototyp s názvem Koxx Kompozit do výroby neuvedla a nedlouho poté navíc zkrachovala.

Trialové kolo Koxx Kompozit od Ondřeje Toboly. Zdroj: hipposdesign.czTrialové kolo Koxx Kompozit od Ondřeje Toboly. Zdroj: hipposdesign.cz

Jednou nohou na zemi

I když kolo v názvu najdeme, o bicyklech řeč nebude. Zakladatel značky Yedoo Dan Pilát přizval ke spolupráci designéra Jaroslava Juřicu a grafiky Zuzanu Lednickou a Ondřeje Kahánka ze studia Najbrt a vytvořili spolu silniční koloběžku Yedoo Wolfer. Ta se odlišuje od konkurence především inovativním použitím technologie protlačovaných hliníkových profilů, zaručující rámu lehkost, tuhost a odolnost vůči svislému i bočnímu zatížení. Skvělá týmová spolupráce vynesla firmě ocenění Red Dot Award 2016.

Koloběžka Yedoo Wolfer. Zdroj: yedoo.euKoloběžka Yedoo Wolfer. Zdroj: yedoo.eu

Další články