Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
vlevo: váza z kolekce Glazeruption | Zdroj: Gréta Kušnírová / vpravo: Objekty Talking Shapes | Zdroj: Gréta Kušnírová, Foto: Anna Pleslová vlevo: váza z kolekce Glazeruption | Zdroj: Gréta Kušnírová / vpravo: Objekty Talking Shapes | Zdroj: Gréta Kušnírová, Foto: Anna Pleslová

Často od lidí poslouchám, že moje práce vypadá jako já, říká Gréta Kušnírová, nová tvář českého porcelánu a keramiky

Gréta Kušnírová je studentkou Ateliéru keramiky a porcelánu na UMPRUM. Její tvorba je plná nespoutaných barev, to odráží i její osobnost. Mnohé z barev mají své přesné místo, jiné po objektu svévolně stékají a dotvářejí tak signifikantní tvorbu autorky. Společně jsme se bavily o její touze vyrábět předměty, které slouží člověku a zároveň mu přinášejí radost. Také o její životní cestě, která se dnes z velké části odehrává v nové budově UMPRUM na Mikulandské ulici.

Při tvorkeramiky a porcelánu musí mít člověk určitou trpělivost a také projevovat lásku k tradičnímu řemeslu. Byla jste k tomu vedena od útlého věku?

GRÉTA: Jako malá jsem obdivovala dědečka při ručním vyšívání ubrusů. Byla to jeho relaxační činnost, ve které byly stovky hodin – práce i lásky. Tehdy jsem tomu nerozuměla. Jak může nad jedním ubrusem strávit dvě stě hodin? A já sama teď dokážu dlouhé hodiny pracovat na maličkém šálku.

(POCHM)URNY | Zdroj: Gréta Kušnírová(POCHM)URNY | Zdroj: Gréta Kušnírová

Věnoval se keramice nebo jiné formě umění někdo z vaší rodiny?

GRÉTA: V rodině se keramice nikdo nevěnoval. Přijde mi však, že měl umění každý nějak v sobě. Společně s kulturou bylo u nás doma vždy na prvním místě. Už jako malou mě mamka s tetou braly na různé výstavy i do zahraničí. Těmito výlety za uměním se formovala moje touha tvořit.

A kdy jste se vy rozhodla vydat vstříc užitému umění?

GRÉTA: Přestože jsem nestudovala na střední umělecké škole, ale na gymnáziu, měla jsem k umění a designu vždy blízko. Ve škole byl malý ateliér, který se stal mým útočištěm a místem, kde vznikaly mé prvotiny. Bavilo mě vyrábět předměty, které slouží člověku a zároveň mu přinášejí potěšení. Rodiče mě také přihlásili na základní uměleckou školu, kde jsem navštěvovala kromě jiného i kurzy keramiky. V dospívání jsem měla také štěstí na lidi, kteří podpořili tehdy ještě docela bláznivé plány vydat se po gymnáziu na cestu s užitým uměním.

Gréta Kušnírová a váza z kolekce Glazeruption | Zdroj: Gréta KušnírováGréta Kušnírová a váza z kolekce Glazeruption | Zdroj: Gréta Kušnírová

Proces učení se řemeslu může být různý. Někdo ví od samého začátku, že našel životní vášeň, jiný se díky dlouhým hodinám stráveným při práci stane předním designérem nebo výrobcem. Jak vnímáte svou cestu?

GRÉTA: Nejprve jsem chtěla být produktovou designérkou, asi proto, že to tehdy znělo lukrativně. Tím, že jsem přišla do kontaktu s keramikou a porcelánem, se můj vysněný obor změnil. Zatoužila jsem tento materiál a také řemeslo poznat do hloubky. Zpočátku jsme měli klasický milostný i nenávistný vztah, protože samotný proces učení vyžaduje obrovskou dávku trpělivosti. Nyní, po několika letech a hodinách v ateliérech, je náš vztah čistě vášnivý.

Prostředí, ve kterém žijeme a vyrůstáme, ovlivňuje mimo jiné i naši estetiku. Myslíte si, že domov, ve kterém jste vyrostla, ovlivnil vaši tvorbu a stal se jistou formou inspirace?

GRÉTA: Určitě. Byt, ve kterém jsem vyrůstala, byl a stále je zaplněný uměním. Každá stěna nese několik maleb, kreseb, grafik, fotografií či plakátů z výstav. Jen stěží by tam člověk hledal prázdné místo. Mamka byla dokonce tak laskavá, že mi dovolila udělat mozaiku na sloup, který byl do té doby asi jediným bílým místem v našem obývacím pokoji. Tuto plnost vidím i v mé tvorbě, nedokážu udělat nic sterilního, prázdného. Prostě to nejde! Řídím se mottem Davida Hockneyho: „I prefer living in color“ – preferuji bydlení v barvách.

Kolekce váz Glazeruption s vulkanickými glazurami | Zdroj: Gréta KušnírováKolekce váz Glazeruption s vulkanickými glazurami | Zdroj: Gréta Kušnírová

A jaké místo navštěvujete nejčastěji pro načerpání nové energie a inspirace?

GRÉTA: Za mě má UMPRUM skvělou energii, takže většinu času trávím v ateliéru. Pokud potřebuji odstup, tak se ráda schovám v zahradě Kinských, nedaleko které bydlím.

Z objektů, které vyrábíte, pramení velká dávka optimismu a radosti, je to vaší povahou?

GRÉTA: Děkuji, to jsem moc ráda! Často od lidí poslouchám, že moje práce vypadá jako já. Takže ano, tvorba, kterou tvořím, je odrazem mé povahy.

Kolekce (POCHM)URNY je složena ze tří tvarů uren, do kterých lze uložit jak popel zesnulého, tak i celou úřední urnu. | Zdroj: Gréta KušnírováKolekce (POCHM)URNY je složena ze tří tvarů uren, do kterých lze uložit jak popel zesnulého, tak i celou úřední urnu. | Zdroj: Gréta Kušnírová

Ve mně osobně evokuje explozi sopky, ze které místo lávy pramení různé barvy a struktury… Nese každá barva určitou symboliku?

GRÉTA: Každá barva má pro mě jistou vibraci, emoci a symbolický význam. Mám ráda, když je barevná škála energická, divoká, pulzující. Toho je ale obtížné docílit jednou jedinou barvou, proto je to neustále o správných kombinacích. Například u váz Glazeruption používám hlavně vulkanické glazury, které bublají na povrchu a pohlcují křehký porcelán. Baví mě tento vztah brutálního a citlivého.

Kromě užitého umění, váz a uren se věnujete také volné tvorbě v podobě různých objektů. Máte před výrobou představu o tvaru a barvách, nebo se vše formuje během práce?

GRÉTA: V hlavě a na papíře mám pořád nějaký vizuál. Co se týče barev, vždy má práce spočívá ve zkouškách glazur, kterých jsou desítky. Teprve tehdy zjistím, jaké mám ve skutečnosti barevné možnosti. Technologie mi většinou jemně naruší mé původní představy. Co mám však ráda na celém kreativním procesu, je porovnání prvotních skic s výsledkem.

Objekty Colorflux vystihují radost, hlavním cílem bylo zhmotnit pocit euforie. | Zdroj: Gréta KušnírováObjekty Colorflux vystihují radost, hlavním cílem bylo zhmotnit pocit euforie. | Zdroj: Gréta Kušnírová

Studujete v Ateliéru keramiky a porcelánu, který je vedený Milanem Pekařem. Jste majitelkou některého z jeho produktů?

GRÉTA: Zatím ne, ale už jsem někoho obdarovala jeho vázou a byla to obrovská radost, i z mé strany.

A jak vnímáte studium na UMPRUM?

GRÉTA: Skvěle! V nové budově na Mikulandské máme mnohem více prostoru a možností. Nevím, čím to je, ale jsem tam mnohem produktivnější. Také oceňuji, že se v ateliéru klade důraz na rešerše a teoretickou část projektu, to všechno vzniká ještě před samotnými skicami. Považuji to za dobrý přístup, díky kterému má člověk jasno v tom, co mu vzniká pod rukama.

Galerie

Další články