Bývalou továrnu na kloubouky proměňují na školu s minimem limitů. Základní škola Square v Nuslích sází na promyšlené detaily i vhodné grafické prvky

Všechno to začalo mateřskou školkou Bambíno, kterou zakládali Tomáš Trnka společně s Lucií Pivoňkovou v roce 2008. O deset let později následovalo otevření základní školy Square ve Svatoslavově ulici. | Zdroj: Square Všechno to začalo mateřskou školkou Bambíno, kterou zakládali Tomáš Trnka společně s Lucií Pivoňkovou v roce 2008. O deset let později následovalo otevření základní školy Square ve Svatoslavově ulici. | Zdroj: Square

Výjimečnost základní školy Square umístěné v pražských Nuslích nespočívá pouze ve speciálním vzdělávacím programu „Letokruhy“ a individuálním přístupu k dětem, ale také v prostorech umožňujících alternativní vzdělávací prostředí. Že o takový koncept vzdělávání v Praze zájem je, dokazuje plánované otevření gymnázia v nadcházejícím roce.

Od Bambína po gymnázium

Všechno to začalo mateřskou školkou Bambíno, kterou zakládali Tomáš Trnka společně s Lucií Pivoňkovou v roce 2008. O deset let později následovalo otevření základní školy Square ve Svatoslavově ulici, která svou filozofií na myšlenku Bambína přirozeně navazovala. „Chtěli jsme vytvořit vzdělávací program, který rozvíjí primárně silné stránky žáků, klade důraz na nadstandardní znalost angličtiny a zaměřuje se na měkké dovednosti,“ vysvětluje Tomáš. V roce 2021 se škola rozšířila o budovu s kubistickým průčelím, bývalou továrnu na klobouky v Kloboučnické ulici. „Loni v září jsme stihli zrekonstruovat druhé patro a jsou zde aktuálně všechny třídy druhého stupně základní školy. Současně se provádí rekonstrukce zbývajících prostor bývalé továrny a jejich přestavba na gymnázium,“ dodává Tomáš. 1. září 2024 zde plánují otevřít čtyřleté česko-anglické gymnázium. 

Cílem bylo vytvořit inspirující prostředí, ve kterém se děti cítí dobře, mají dostatek prostoru pro podnětnou práci, odpočinek a relaxaci. | Zdroj: Square Cílem bylo vytvořit inspirující prostředí, ve kterém se děti cítí dobře, mají dostatek prostoru pro podnětnou práci, odpočinek a relaxaci. | Zdroj: Square

Prostor s co nejméně limity

Navrhovatelem vnitřních interiérů bylo architektonické studio Life4Arch, které zakladatelé vybrali bez soutěže na základě dobrých zkušeností při renovaci Samoty Hojšín, statku na České Sibiři. Pro architekty bylo klíčové vytvořit kultivovaný prostor, který vybízí k otevřenosti, respektu a vztahu k okolnímu prostředí. Dle Tomáše, který se sám na realizaci podílel, sebekvalitnější prostor sám o sobě dobrou školu nedělá. Avšak nevhodné řešení dispozic může vytvářet limity při naplňování vzdělávacího programu, nevhodný design strhávat pozornost, unavovat. „Myslím, že cílem každého majitele školy by měl být prostor, který má limitů pro danou školu co nejméně a vhodně doplňuje a podporuje DNA dané školy. A přesně toto bylo mým cílem při spolupráci s architekty, designérem i výtvarníkem,“ uvádí.

Veškeré prvky na míru jsou dílem architektky Ivany Svatošové a realizují je čeští dodavatelé. | Zdroj: SquareVeškeré prvky na míru jsou dílem architektky Ivany Svatošové a realizují je čeští dodavatelé. | Zdroj: Square

Zadáním bylo vytvořit ve stávajících prostorách střední školy interiér současný a zároveň uzpůsobený potřebám moderní výuky základní školy. Při realizaci byl kladen důraz na otevřený a svobodný prostor, kde se děti mohou realizovat a rozvíjet. Prostor, který bude dostatečně vzdušný, prosvětlený a zároveň bezpečný. „Dále zde bylo potřeba uzpůsobit měřítko prostor menším dětem. Základním materiálovým a barevným řešením je užití odstínu bílé a šedé barvy doplněné o dřevěné vestavné prvky, jako jsou zárubně, úložné prostory ve třídách, pódia, knihovny a barevné akcenty formou informačního systému, osvětlení a mobilního vnitřního mobiliáře,“ vysvětluje Tomáš. 

Za dodavatele vyzdvihuje Tomáš Trnka truhlářskou dílnu pana Marka Stejskala. Dále Actonagroup, Opviq či Modus. | Zdroj: SquareZa dodavatele vyzdvihuje Tomáš Trnka truhlářskou dílnu pana Marka Stejskala. Dále Actonagroup, Opviq či Modus. | Zdroj: Square

Snaha vytvořit alternativní vzdělávací prostředí k frontální výuce se promítla do návrhu rozdělením třídy na prostor s modulárním nábytkem – stoly a židle – tak, aby děti mohly pracovat jak jednotlivě, tak ve skupinách. Dále byly vymezeny prostory pro výuku mimo lavice – sedací pytle a dřevěná podia, které jsou využívány pro výuku například konverzace a prezentace. Dalším důležitým prostorem je centrální chodba, která byla doplněna o sedací nábytek pro relaxaci či interaktivní prvky na podlaze a stěnách. V každém patře byl doplněn čistě relaxační prostor.

Dalším důležitým prostorem je centrální chodba, která byla doplněna o sedací nábytek pro relaxaci či interaktivní prvky na podlaze a stěnách. | Zdroj: SquareDalším důležitým prostorem je centrální chodba, která byla doplněna o sedací nábytek pro relaxaci či interaktivní prvky na podlaze a stěnách. | Zdroj: Square

„Chtěli jsme vytvořit inspirující prostředí, ve kterém se děti cítí dobře, mají dostatek prostoru pro podnětnou práci, odpočinek a relaxaci. Změnili jsme koncept vnitřního osvětlení tak, aby byla zvýšena kvalita vnitřního prostoru. Dle odborných studií je prokázáno, že kvalita osvětlení může až o 15 % zvýšit schopnost se učit. Proto jsme dbali na jeho rovnoměrnost a v návrhu jsme zapracovali různé typy svítidel dle jejich umístění funkce daného prostoru. Tomu napomohl i fakt, že velké plochy jsou navrženy ve světlých tónech, které dobře a rovnoměrně odráží světlo, a barevné tóny jsou především na mobilních prvcích, které se dají obměňovat a děti mohou prostor samy dotvářet barvami pomocí svých výtvorů,“ vysvětluje Tomáš.

Koncept vnitřního osvětlení byl změněn tak, aby byla zvýšena kvalita vnitřního prostoru. Architekti proto dbali na rovnoměrnost osvětlení a do návrhu zapracovali různé typy svítidel dle jejich umístění funkce daného prostoru. | Zdroj: SquareKoncept vnitřního osvětlení byl změněn tak, aby byla zvýšena kvalita vnitřního prostoru. Architekti proto dbali na rovnoměrnost osvětlení a do návrhu zapracovali různé typy svítidel dle jejich umístění funkce daného prostoru. | Zdroj: Square

Hra s barvami

Ilustrace v interiéru školy vycházejí z firemní identity Square, kterou si zakladatelé nechali před pěti lety navrhnout grafickým studiem Bojka. Základním charakteristickým prvkem je barevný přetisk, který se propisuje do všech vizuálů, loga i navigačního systému. Cílem bylo vytvořit minimalistické a vkusné řešení s důrazem na detail. „Pro první stupeň klademe důraz právě na jednoduché barevné objekty jako symboly pro jednotlivé třídy i všechny učební předměty. Pomáhají nám také komunikovat různá pravidla, směrovky, plakáty na akce a hrají prim i na každoročním školním merchi,“ vysvětluje Tomáš. 

Ilustrace v interiéru školy vycházejí z firemní identity Square, kterou si zakladatelé nechali před pěti lety navrhnout grafickým studiem Bojka. Autorem ilustrací je Patrik Antczak. | Zdroj: SquareIlustrace v interiéru školy vycházejí z firemní identity Square, kterou si zakladatelé nechali před pěti lety navrhnout grafickým studiem Bojka. Autorem ilustrací je Patrik Antczak. | Zdroj: Square

Autorem ilustrací je výtvarník a ilustrátor Patrik Antczak, se kterým měli zakladatelé taktéž dobré předchozí zkušenosti. „Jeho věci nás i děti ohromně baví, a proto jsme ho oslovili i s návrhy pro druhý stupeň ZŠ a gymnázia. Potřebovali jsme něco komplexnějšího, co bude víc oslovovat teenagery, ale stále s hravostí a vtipem. Dané prostory s jednoduchou, ale výraznou typografickou navigací zdobí ručně malované ilustrace a plánujeme i nějaký mural na fasádě vznikajícího gymnázia Square,“ uvádí Tomáš.  

Školy podle Trnky

Na závěr jsme se Tomáše Trnky zeptali, jaké jsou podle něj limity současných škol, ať již z hlediska prostorů či přístupu ke vzdělávacímu programu. „Obecně jsou stávající požadavky norem uzpůsobené na frontální výuku, od které se už často opouští nebo se kombinuje. Ve stávajících školách nebyl prostor pro relaxaci a odpočinkové aktivity. Vzhledem k tomu, že řešené prostory sloužily střední škole, bylo potřeba tyto věci v našem návrhu doplnit a změnit,“ dodává na závěr Tomáš. 

Související

Opuštěná ruina, která dostala druhou šanci. Samotu Hojšín objevila parta kamarádů a rozhodla se jí vdechnout nový život
Interiér a architektura

Opuštěná ruina, která dostala druhou šanci. Samotu Hojšín objevila parta kamarádů a rozhodla se jí vdechnout nový život

Veronika Pařízková - 24. 11. 2021 - 5 min.

České školství sází na moderní a atraktivní budovy. Jak vypadají nejkrásnější vzdělávací instituce v republice?
Interiér a architektura

České školství sází na moderní a atraktivní budovy. Jak vypadají nejkrásnější vzdělávací instituce v republice?

Tereza Bíbová - 1. 9. 2020 - 10 min.

České školky mění svou tvář. Sází na světlo, barvy a propojení s přírodou
Interiér a architektura

České školky mění svou tvář. Sází na světlo, barvy a propojení s přírodou

Iveta Křížová - 9. 4. 2019 - 5 min.

Dřevěný labyrint pro děti. Nová školka připomíná nekonečné schody
Interiér a architektura

Dřevěný labyrint pro děti. Nová školka připomíná nekonečné schody

Alice Muziková - 29. 6. 2017 - 2 min.

MYP 2024
Design do uší
Fotograf 2024
Štěpí soutěž