Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Lenka Bakeš dokončila svůj magisterský titul v Ateliéru fotografie a interaktivních médií na FUD UJEP v Ústí nad Labem. Je též zakladatelkou umělecké skupiny DUNA. Manžel Richard Bakeš, člen umělecké skupiny Grou Guma Guar, působí jako grafický designér a spoluutváří se svou ženou galerii Berlínskej model. | Foto: Anželika Rybak Lenka Bakeš dokončila svůj magisterský titul v Ateliéru fotografie a interaktivních médií na FUD UJEP v Ústí nad Labem. Je též zakladatelkou umělecké skupiny DUNA. Manžel Richard Bakeš, člen umělecké skupiny Grou Guma Guar, působí jako grafický designér a spoluutváří se svou ženou galerii Berlínskej model. | Foto: Anželika Rybak

Bydlet jako designér. Při vůni kadidla a hudby znějící ze starých reprobeden nám ukázali svůj byt na Letné galeristi Lenka a Richard Bakešovi

V novoroční atmosféře nás přivítala ve svém bytě studovaná fotografka, galeristka a kulturní manažerka Lenka Bakeš, která společně se svým manželem, grafickým designérem Richardem Bakešem sbírá současné umění. Svůj byt na pražské Letné si oba zařídili nábytkem z 30. let a odráží v každém jeho koutě svůj „životní sloh“. Vítejte v domácí galerii manželů Bakešových.

Partners in crime

Vcházím do nájemního bytu o rozloze 3+kk manželů Lenky a Richarda Bakešových na pražské Letné. Při vstupu na mě dýchne vůně vykuřovadel, které Lenka s oblibou v bytě pálí. Poslední přírůstek si přivezla z nedávné cesty do New Yorku, kam s manželem odjeli za prací. Připravovali zde společně pro Galerii Grand Below na dolním Manhattanu výstavu, kde představili díla šesti českých umělců a umělkyň. Čerství novomanželé jsou totiž partneři i v pracovním životě. Provozují spolu galerii s názvem Berlínskej Model, kterou najdete opodál v pražském Art Districtu na Letné, ale také studio Sharp Objects, kreativní agenturu, kde připravují vizuální i textovou komunikaci pro klienty zejména z kulturního odvětví.

Obývací pokoj s křeslem Eames Lounge Chair, za pohovkou je plátno od Alžběty Říhové, konferenční stolek je zhotoven z bahenního dubu z truhlářství Petra Bakeše. Na konferenčním stolku váza od Alvara Aalta a sklenice od Jakuba Berdycha Karpelise. | Foto: Anželika RybakObývací pokoj s křeslem Eames Lounge Chair, za pohovkou je plátno od Alžběty Říhové, konferenční stolek je zhotoven z bahenního dubu z truhlářství Petra Bakeše. Na konferenčním stolku váza od Alvara Aalta a sklenice od Jakuba Berdycha Karpelise. | Foto: Anželika Rybak

„V prostoru galerie Berlínskej Model mají umělci volnou ruku. Platforma poskytuje místo pro neotřelé přístupy a neokoukanou estetiku s přesahy do politiky, ekologie a dalších sociálně angažovaných směrů uměleckého vyjádření,“ vysvětluje Lenka, která s manželem Richardem bez nadsázky pro umění a s uměním žije i dýchá. V jejich bytě najdete díla od Daniela Vlčka, Štěpána Brože, Elišky Konečné, Alžběty Krňanské a Davida Krňanského, Alžběty Říhové, Filipa Dvořáka, Jana Nálevky, dua Mitríková – Demjanovič, Jiřího Kovandy, Veroniky Drahotové, Jany Babincové, dua Oleq a Kaska a také sochu od Tomáše Roubala. „Pro nás osobně je tvorba neoddělitelná od osobnosti umělce, proto se s každým autorem, kterého vlastníme, známe osobně. Nechtěla bych malbu od někoho, s kým bych nebyla duševně spřízněna. Máme rádi příběhovou linku každého díla, což se týká bez výjimky i designu nebo módy,“ popisuje Lenka a dodává, že jinak veškerý nábytek v bytě mají koupený z druhé ruky po bazarech. 

Lenka Bakeš ve svém bytě na Letné. Jako galeristka přemýšlí o svých obrazech i doma, proto neustále rotují a s manželem je přemisťují. Naopak nábytek má své stálé místo. | Foto: Anželika RybakLenka Bakeš ve svém bytě na Letné. Jako galeristka přemýšlí o svých obrazech i doma, proto neustále rotují a s manželem je přemisťují. Naopak nábytek má své stálé místo. | Foto: Anželika Rybak

Socha od Tomáše Roubala na domácím baru | Foto: Anželika RybakSocha od Tomáše Roubala na domácím baru | Foto: Anželika Rybak

Lenka propadla vykuřovacím rituálům a na jednom z pian si vytvořila „vonný koutek“. | Foto: Anželika RybakLenka propadla vykuřovacím rituálům a na jednom z pian si vytvořila „vonný koutek“. | Foto: Anželika Rybak

Stylová čistota 30. let

Oba navíc až na malé výjimky intuitivně dodržují stylovou čistotu a eleganci 30. let a linku holandského modelu bytové kultury. Přesto vybočují dva kousky – postel a konferenční stolek, srdeční záležitosti, které si Lenka a Richard sami navrhli. „Postel je vyrobena z jasanového dřeva, které pochází z lesa mého dědy. Nechal jej 50 let sušit v kůlně a pak mi ho věnoval. Konferenční stolek je zase vyhotoven z bahenního dubu. Oba kousky jsou práce bratra Richarda Petra Bakeše, který se živí jako truhlář,“ popisuje Lenka, která hned jako další chloubu bytu označuje šatní skříň. Horká adeptka na další díl Šatníky Veroniky Ruppert se nezdráhá a ukazuje mi své nejoblíbenější kousky. Ač jí to ani přátelé nevěří, opravdu s manželem obývá pouze jednu vintage skříň, kde uskladňuje své veškeré oblečení. Pravdou je, že pár sezónních kousků a páry bot jsou uložené na společné chodbě v domě, i tak se Lenka drží hesla „více je méně“ jak v pořizování nábytku, tak i módy s neokázalou grácií.

Postel z masivního jasanového dřeva. Nad ní visí obraz od Alžběty Krňanské. Textilní dílo je práce Elišky Konečné. | Foto: Lenka BakešPostel z masivního jasanového dřeva. Nad ní visí obraz od Alžběty Krňanské. Textilní dílo je práce Elišky Konečné. | Foto: Lenka Bakeš

Pár razí myšlenku minimalismu a šatníku s pár kvalitními kousky. | Foto: Anželika RybakPár razí myšlenku minimalismu a šatníku s pár kvalitními kousky. | Foto: Anželika Rybak

U textilu ještě chvíli zůstaneme. Ten je kupodivu zastoupen v ložnici v netradiční formě – nikoliv v podobě polštářů nebo závěsů – ale originálně, a jak jinak než v podobě haptického díla od Elišky Konečné, na němž je zobrazena Ofélie, která ulehá do vody. Dalším textilním prvkem je pak koberec z recyklovaného materiálu od Lenky Vackové.

Richard Bakeš je kromě sběratele umění také milovník hudby a sběratel kláves. Jak sám prozradil, Lenku k sobě poprvé zval na sbírku německých můr, které visí nad jeho další z vášní – sbírkou kapesních nožů. | Foto: Anželika RybakRichard Bakeš je kromě sběratele umění také milovník hudby a sběratel kláves. Jak sám prozradil, Lenku k sobě poprvé zval na sbírku německých můr, které visí nad jeho další z vášní – sbírkou kapesních nožů. | Foto: Anželika Rybak

Knihovnu si za pár korun s pomocí dřevěných prken a cihel sestavil Richard sám. | Foto: Anželika RybakKnihovnu si za pár korun s pomocí dřevěných prken a cihel sestavil Richard sám. | Foto: Anželika Rybak

Životní sloh 

Hlavní prostory interiéru tvoří převážně dvě velké místnosti – obývací a spací část, která je spojena s pracovnou. Nad Richardovým stolem, který kromě umění sbírá také staré klávesy a kapesní nože, visí, jakožto milovníkovi a tvůrci elektronické hudby, díla od Daniela Vlčka. „Jeho malby mají jedinečný vizuální styl čerpající z práce s vinylovými nosiči, které používá jako šablony tak, že s jejich pomocí ryje do mokré barvy, a tím tvoří vizuální efekty často reprodukující sonické úkazy,“ vysvětluje Richard. Třešničkou na dortu je pak obsah knihovny, kterou Richard vyrobil svépomocí. Řeč je o publikaci Vlčkovy umělecké práce v letech 2013–2019, za jejíž grafickou podobou stojí. Vedle ní je pak v knihovně celá řádka dalších knih z Richardovy dílny, ať už jde o publikaci Letná, čerstvou bibli Model, která shrnuje 10 let práce manželů Bakešových a jejich galerijních projektů, a jež bude v prodeji od ledna 2022, až po vlastní kulturní periodikum s názvem RAJÓN

Pracovna je propojena s ložnicí. Židle je z třicátých let. Obrazy od Daniela Vlčka a Štěpána Brože. |  Foto: Anželika RybakPracovna je propojena s ložnicí. Židle je z třicátých let. Obrazy od Daniela Vlčka a Štěpána Brože. | Foto: Anželika Rybak

Obrazy s reliéfem od Alžběty Říhové | Foto: Anželika RybakObrazy s reliéfem od Alžběty Říhové | Foto: Anželika Rybak

Od knihovny se pár kroky přesouváme do obývací části bytu, kde dominuje černá kombinace s kovem a různými druhy dřeva. Na stěně za „gaučákem“ visí ručně a na míru namalované plátno od Alžběty Říhové. Kultovní křeslo značky Vitra od designérského dua manželů Charlese a Ray Eamesových je také z druhé ruky, tedy z Designbanky Kvalitář. V kuchyni je pak rozkládací jídelní stůl Halabala, naproti němuž má Lenka svůj pracovní kout, ke kterému usedá do ikonické vyplétané židle MR Chair od Ludwiga Mies van der Rohe.

Jídelní stůl Halabala, mísa na ovoce Alvar Aalto a grafika Mitrikova & Demjanovič / Lenky pracovní kout s obrazem od Elišky Konečné | Foto: Anželika RybakJídelní stůl Halabala, mísa na ovoce Alvar Aalto a grafika Mitrikova & Demjanovič / Lenky pracovní kout s obrazem od Elišky Konečné | Foto: Anželika Rybak

Banánovník, vyplétaná židle MR Chair od Ludwiga Mies van der Rohe a obraz od Elišky Konečné | Foto: Anželika Rybak Banánovník, vyplétaná židle MR Chair od Ludwiga Mies van der Rohe a obraz od Elišky Konečné | Foto: Anželika Rybak

Obytný prostor manželů Bakešových odráží životní styl, který oba razí – a to lásku ke kvalitní produkci, která je už dnes dávnou minulostí. Proto oba dávají nový život starým, zato kvalitním věcem v estetice 30. let. Gesamtkunstwerk tohoto postoje končí automobilem Volva 940, na který nedají manželé dopustit. „Všechen nábytek, obrazy, kterými se obklopujeme, budou s námi stárnout a vezmeme si je společně do domu na venkov, kam bychom se jednou chtěli z Prahy přestěhovat,“ uzavírá naše povídání Lenka. 

Obraz David Krňanský, grafika Mitrikova & Demjanovič | Foto: Anželika RybakObraz David Krňanský, grafika Mitrikova & Demjanovič | Foto: Anželika Rybak

Kovové nožičky s tabulí skla slouží jako odkládací stolek při vstupu do bytu. | Foto: Anželika RybakKovové nožičky s tabulí skla slouží jako odkládací stolek při vstupu do bytu. | Foto: Anželika Rybak

Další články