Střídmá barevnost a poetika tvarů
„Máme rádi čisté geometrické věci. Doslova si libuji v utváření různých kompozic, třeba v naší plně funkční knihovně KALLAX z IKEA. Cestuje se mnou od studentských let a řekl bych, že je už takovým kultovním kouskem, tipuji, mnoha domácností. Mnohem raději mám v bytě různé průhledy. Třeba odsud,“ stojíme s Patrikem v obývacím pokoji a díváme se směrem do ložnice. „Baví mě způsob, jakým hraje černá grafika od Michala Bačáka s okolím. Když naopak ležím v posteli, uklidňuje mě pohled na čtvercový formát plátna, které jsem Evě namaloval. Dopadající světlo z ložnice s ním rozehrává určitý dialog,“ popisuje Patrik, který má za sebou celou řadu spoluprací s českými i zahraničními produktovými značkami jako např. KaiKai, Devoto, Braasi, Mimiconcept. Jeho práce můžete najít i v oblasti editoriální ilustrace pro Ambiente, učebnice pro děti základních škol Cyril Mooney Education, časopis Raketa apod.
Jako ilustrátor se Patrik příliš neobklopuje svými pracemi. Jeho autorské počiny, které visí na zdech, ve většině vytvořil pro Evu. „Například tohle plátno mi muž namaloval v době covidu, kdy jsme pracovali z domu. Jednoduché a něžné. Pamatuji si, jak mi kolegové při callech neustále chválili pozadí,“ vypráví Eva, která má na pracovním stole značky Master & Master vedle počítače zarámovanou fotografii, na níž je Guggenheimovo muzeum. Připomíná jí pobyt v New Yorku, kde strávila v Českém centru tři měsíce. Architektura od Franka Lloyda Wrighta se stala motivem i druhé ilustrace pro Evu, kterou najdeme v kuchyni. Tam manželé tráví vůbec nejraději svůj společný čas. Milovníkům asijského a izraelského jídla nechybí vedle ALFABETY řada kuchařek, podle nichž pár pravidelně vaří.
Knihovnu zdobí Patrikova ilustrace, která vznikla pro časopis Nový prostor. | Foto: Anželika Rybak
Alfabeta vedle kuchařek
Knihu ALFABETA – Patrikovu slavnou prvotinu – čeká snad již brzy její pokračování. Didaktická kniha pro děti je souborem pracovních listů, z nichž každý představuje jedno písmeno. Listy se dají vystřihovat a vybarvovat a díky tomu je učení abecedy především zábava. Pro Patrikovu tvorbu jsou humor, nadsázka a hravost typické. Jsou však také nezbytné pro malé čtenáře, pro něž Patrik tvoří. Důležitým prvkem je barevná paleta, která hraje prim i ve vršovickém bytě.
Dřevěný nábytek doplňuje vybalancovaná barevnost, již určuje z velké části modré křeslo z IKEA, kousek z kolekce z roku 2013, a tyrkysová pohovka. Střídměji ji pak doplňuje skladba grafik na zdech. Například originály od Kateřiny Dobroslavy Drahošové, Přemysla Černého nebo Arthura Brakowicze (neboli Marek Rubec). V bytě zdobí zdi i dvě koláže od Evy – v kuchyni s motivem „láska prochází žaludkem“ a druhá s profilem africké ženy. Nechybí ani vzpomínka na studia grafiky a ilustrace v Ústí nad Labem v podobě semestrální práce plakátu Apokalypsa a grafiky, kterou Patrik dostal v době stáže ve Varšavě od svého polského kolegy, asistenta z ateliéru Pracownia Nr 6 Mateusza Dąbrowskiego – ten neměl na zaplacení papírů, které mu Patrik pořídil, a tak mu na oplátku dal svůj výtvor.
Ilustrace od Patrika pro Evu, na níž je sama vyobrazena. | Foto: Anželika Rybak
Dva měsíčky
„Prostor v bytě vzniká spíše organicky, plno věcí máme právě ze studentských let, pár věcí přinesla Eva. Snažíme se podobu bytu držet v rovině čistoty, proto se neobklopujeme příliš velkým počtem nábytku. Stačí nám dvě velkorysé skříně v ložnici. Osobně mě uklidňuje pohled jenom na čistě bílou zeď, která je v ložnici. Ve stěně jsou dva průduchy, jelikož v pokoji není topení. Ve tmě, kdy je obývací prostor rozsvícený, se stávají z průduchů dva měsíčky romanticky prosvětlující ložnici. Jsou to takové malé detaily a hra geometrie, která mě nesmírně baví.“
Ložnice je pojata ve velmi střídmém a prostém stylu. | Foto: Anželika Rybak
Odkládací stolek spolu s nočním stolkem si manželé sami vyrobili ze zbytkového materiálu z cívky ulovené v Hornbachu. Zálusk má Patrik i na ručně skládaný papírový lustr, který je zatím ve fázi idey. Jeden kousek si majitelé nechali vyrobit i na míru, a to dřevěný jídelní stůl s lavicí od studia Óda. „Ten s námi bude do smrti. Stůl z masivního dřeva je prostě investice, která se vyplatí.“