Martine, nedá mi to nezeptat se, co pro vás znamená světlo?
MARTIN: Někdy relax, občas stres. Světlo je příležitost, výzva, funkce a asi bych mohl jmenovat dál do nekonečna. Sbaleno do jednoho slova – radost!
Bulb jste zakládali před dvaceti lety, jaký byl zdejší trh a co jste za ta léta museli Čechy naučit? Povedlo se vám to?
MARTIN: Na trhu se stále ještě odrážel minulý režim, lidé neměli zkušenosti konzultovat s architekty, projektanty či dozorem stavby a nechtělo se jim investovat do dnes už nepostradatelných profesí, na trhu navíc chyběla generace mladých odvážných architektů. Koupit si hezké drahé auto bylo normální, ale pořídit kvalitní design, to se Češi učili o poznání pomaleji. Jestli se nám to povedlo? Velmi dobře.
Martin Vít v ilustraci Elišky Podzimkové | Zdroj: Bulb
Na co si však místní trh stále zvyká a jaké má rezervy?
MARTIN: Stále cítím velkou rezervu v tom nebát se zaplatit za odborníky, ať už jde o návrh od architekta nebo samotnou realizaci. Pořád tu máme dost nedůvěřivců, kteří si myslí, že když si pomůžou sami nebo s kamarády, tak ušetří. Je to samozřejmě přesně naopak, ale zpočátku to nikdo nechce slyšet.
Patřili jste mezi první firmy, které se rozhodli dovážet prémiový design. Musely jste zahraniční značky přesvědčovat, že to má v Česku smysl?
MARTIN: Trh byl otevřený a poměrně nenasytný. Začali jsme s belgickou značkou Modular, která byla pro svůj perfektní design a kvalitní provedení to nejlepší pro naše zakázkové interiéry a výstavní expozice. A protože jsme tu práci dělali dobře, začali nás výrobci světel oslovovat sami – chtěli expandovat na nepolíbený český trh. Některé značky nám doporučili také architekti a najednou to nabralo takový spád, že jsme začali soustředit primárně na světlo. Když jsme značkám dokázali, že to má smysl, přišlo mnoho dalších.
Showroom Bulb najdete v pražských Holešovicích na adrese Jankovcova 1037/49 | Foto: Bulb
Co pro vás osobně znamenají dvě dekády s Bulbem?
MARTIN: S kolegy, kteří jsou v Bulbu od začátku často vzpomínáme a dost se u toho nasmějeme. Některé instalace byly zábavné, jindy přišla nějaká hláška a občas nám taky něco spadlo… Jedeme dál a baví nás to stále víc a víc. Výzvou jsou pro nás nové projekty nebo ty technicky složitější, ale když před námi stojí výsledek, nastartuje nás to do další práce.
Jaké značky zastupujete exkluzivně a podle jakého klíče vybíráte nové značky do svého portfolia?
MARTIN: S exkluzivitou to dnes na trhu není jako před dvaceti lety, stále si ale držíme značky Louis Poulsen, Modular, Moooi a Bocci, se kterými máme za ta léta nadstandardní vztahy. Jinak samozřejmě nabízíme celou řadu dalších značek, a to od velkých firem, po úplně malé brandy individuálních designérů. Vlastně se neustále rozhlížíme a hledáme něco nového a neokoukaného, i to si trh žádá.
Neprodáváte ale jen svítidla a interiérový design, jaké další služby nabízíte?
MARTIN: Samozřejmostí je montáž, plánování, výkresy, výpočty osvětlení a dnes také konzultace designu. Využít našich služeb může kdokoli, ať už jde o zákazníka, který staví dům a nemá architekta nebo právě interiérový designéři a architekti. Ti, kteří už nás znají, často nastaví pouze směr, ale samotné řešení už nechají na nás.
Realizace osvětlení do interiéru podle návrhu studia Formafatal | Zdroj: Bulb
Marketing i komunikaci značky pojímáte poměrně netradičně – co vás vede k tomu jít proti proudu tradičních prodejců interiérového designu a kde se bere motivace spolupracovat s lokálními umělci?
MARTIN: To má na starosti moje skvělá žena, zeptejte se jí…
Ireno?
IRENA: Zjednodušeně se dá říct, že si hledáme jakékoli zpestření, jak to pracovní snažení okořenit. Marketingem se spíš bavíme, než abychom tlačili na pilu. Je až moc jednoduché dělat věci dvacet let stejně, ale ruku na srdce, koho by to bavilo? Když to jen trošku jde a máme prostor, oslovíme mladé designéry i umělce, jejichž práci maximálně respektujeme. Navíc mají příjemnou energii a entuziazmus, který nám taky trochu dobíjí baterky.
Kdybyste si mohl doma rozsvítit pouze jediné svítidlo, jaké by to bylo?
MARTIN: Artichoke od dánské značky Louis Poulsen. Původní design pochází z roku 1958 a až na rozšířenou nabídku barevného provedení je stále stejný. Je to absolutně nadčasový klenot každé domácnosti a jsem přesvědčený, že ikonou bude taky za padesát let.
Ikonické svítidlo Artichoke od značky Louis Poulsen | Zdroj: Archiv firmy
Proč je důležité obklopovat se doma kvalitním designem?
MARTIN: Kvalitní design? Kvalitní znamená věčný – je to skvělý sluha i dokonalý bankéř – slouží i šetří. A co se týče konkrétně světla, tak to navozuje atmosféru, dělá dobrou náladu, má svou nepostradatelnou funkci a svým způsobem také léčí.
Domov prozradí o člověku mnohé – jaké oblíbené kousky svítí ve vaší domácnosti?
MARTIN: Máme rádi Dánsko, jejich mentalitu, kulturu, energii a design. Pro mě osobně neznamená severský chladný, ale spíš domácí a nepomíjivý. Jinak řečeno, vévodí u nás Louis Poulsen.
Svítidla dánské značky Louis Poulsen | Zdroj: Archiv firmy
Obligátní otázka posledních týdnů – co pro vás znamenal režim posledních měsíců?
MARTIN: Osobně jsem měl trochu víc času na koníčky a sport. V práci jsme první dva týdny vyřizovali resty za několik měsíců nazpět a pak se vše poměrně rychle vrátilo do starých kolejí. Výhodou je, že jsme si zase všichni začali uvědomovat, jak máme naší práci rádi a těšíme se na kolegy.
V jakém světle vidíte Bulb za dalších dvacet let?
MARTIN: Určitě ho povede někdo mladší, s novou energií, doufám, že se brzy někdo takový najde, ale naše filozofie by měla zůstat stejná – firma musí dělat radost lidem okolo, mně i celému týmu.
Značky Modular a Moooi zastupuje Bulb na českém trhu exkluzivně. | Zdroj: Archiv firem
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.