Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Budoucnost designu: Je co zlepšovat!

Na konci května vystoupil v rámci našeho projektu Budoucnost designu se svou přednáškou o obalovém designu a brandingu designér Lars Wallentin. Jak přednáška, tak setkání s ním pro nás bylo velmi zajímavé. Zaujal nás především zápal pro disciplínu, které věnoval celý svůj pracovní život, a na průzkumnou cestu za poznáním českých obalů v pražských supermarketech budeme rádi vzpomínat. Pro naše čtenáře přinášíme neméně zajímavý Larsův článek o tom, proč je v obalovém designu stále co zlepšovat.

Pokud se zaměříme na způsob, jakým obaly komunikují – tedy na to, jak prodávají zprávy či poselství, jak přesvědčivé mohou být postranní texty a ilustrace nebo zadní strany obalů, vidíme malý nebo žádný pokrok, a to z těchto důvodů:

1. Společnosti jsou příliš vázané pravidly.
2. Mladí brand manažeři mají potíže porozumět heslu „méně je více“.
3. Obaloví designéři nejsou příliš zdatní v typografii.
4. Nepracujeme postupně směrem k řešení a tím pádem pouze plníme obal informacemi.
5. Designéři a brand manažeři nemyslí na „celkovou komunikaci“, tedy jak maximalizovat komunikaci podle druhu média.
6. Používáme příliš mnoho informací a příliš málo komunikace.
7. Většina designérů zapomíná na prodejní roli obalu, tedy jak maximalizovat RTB (reason to believe - důvod věřit) nebo USP (unique selling proposition - jedinečnou nabídku).
8. Brand manažeři nevěří v neustálé změny, aby zůstali top-of-mind (aby nesešli z mysli).
9. Nedostatečně prozkoumáváme obchody. Měli bychom se učit i od jiných kategorií výrobků.
10. Brand manažeři se zdají být příliš vázáni na to, co říkají jejich právní kolegové, aniž by se zeptali na výklad právních předpisů.

Některé z výše uvedených bodů potřebují několik vysvětlení:

Co se myslí tím, že jsou společnosti příliš vázané pravidly? Společnosti zaměřené na spotřební zboží se na slovo řídí směrnicemi a osvědčenými postupy a zapomínají, že hlavní zásada je dělat věci lépe, tj. zlepšovat. Navíc většina směrnic je příliš komplikovaná, a tím omezuje veškerou kreativitu. 

Žijeme ve světě zahlceném informacemi a mladí brand manažeři nemají dostatek zkušeností soustředit se v jednotlivých médiích na to podstatné. „To podstatné“ na obalu může být vkusný a líbivý vzhled POS (point of sale - reklamní materiály využívané v místě prodeje) materiálů, může to být prodejní text, ale i reklama nebo značka. V současné době existuje tendence, aby se vše na obalu dalo duplikovat i v jiných médiích.

Pokud jde o čitelnost, existují tři důvody pro optimalizaci typografie. Skvělá typografie vzbuzuje zájem, je snadno čitelná a nenuceně zdůrazňuje, co je důležité a užitečné. Pochybuji, že obaloví designéři takto uvažují, protože většina zadních stran je nudná a obtížně čitelná. 

Netvoříme žádné rozdíly mezi čistou informací, která nemusí nutně prodávat, a komunikací, která prodej zahrnuje, a tím je vlivná. Chcete-li být top-of-mind, upoutávat pozornost a vynikat, musíte ve svém designu tu a tam něco změnit. Například Toblerone to tak dělá neustále. Stejně tak Google! 

V neposlední řadě, obalový design ještě není ve firmách považován za stejně důležitý jako reklama a výuka obalové komunikace je stále ještě v plenkách. Doufám, že mé webové stránky www.packagingsense.com a moje knihy pomůžou!

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Článek byl zveřejněn s povolením pana Larse Wallnetina. Převzato ze stránek: packagingsense.com

Lars Wallentin je proslulý obalový designér pocházející ze Švédska, kde získal vzdělání na the Graphic Institute ve Stockholmu. V roce 1964 se přemístil do Švýcarska, odkud již více než 40 let rozvíjí kreativní řešení obalů pro značky jako je Nestlé, Nescafé, Maggi, Buitoni, Nesquik nebo KitKat.

Projekt Budoucnost designu je finančně podpořen Fondem EHP.

Další články