Břeclav ve víru tance. Město na křižovatce cest představuje novou vizuální identitu

Nové logo města Břeclav | Zdroj: Little Greta
Nové logo města Břeclav | Zdroj: Little Greta

Mladistvou vizuální identitou, která současně odkazuje k tradici, se bude nově prezentovat město Břeclav. Vytvořila ji kreativní agentura Little Greta, která uspěla v designérské soutěži pořádané odbornou organizací Czechdesign.

Moravský dopravní uzel, křižovatka cest, město u hranic 3 států a soutoku 2 velkých řek. To je Břeclav, která se se svými 25 tisíci obyvateli donedávna prezentovala především prostřednictvím znaku se lvem, lužními lesy a hradní věží.

V poslední době ale vznikla potřeba posunout vizuální prezentaci města do moderní, současné a široce aplikovatelné formy, která se propíše do klasických i digitálních médií. Zároveň bylo třeba vytvořit zastřešující systém komunikace i pro městské příspěvkové organizace, jako je turistické informační centrum, knihovna, sportoviště nebo muzeum. To vše bylo předmětem dvoufázové designérské soutěže, kterou pro město uspořádala organizace Czechdesign. 

Dle Martina Černého, vedoucího ekonomického odboru městského úřadu a iniciátora projektu, mělo město dlouhodobě mezery v marketingové oblasti: „Chceme dostat Břeclav do povědomí, přilákat turisty a zvýšit celkovou atraktivitu města. Korporátní identita je první krok k vytyčenému cíli. Děláme spoustu nového, býváme pravidelně oceňováni za různé zkvalitňovací projekty, měníme město k lepšímu, ale neumíme to prodat. Od nové vizuální identity očekáváme, že bude moderní, jednoduchá, nezaměnitelná a hravá. Chceme se prezentovat jako pokrokové město, ale jsme dostatečně hrdí na charakter místa, jedinečnost okolní přírody a lužních lesů.“

B symbolizuje i dopravní, železniční nebo historickou křižovatku v organickém provedení. | Zdroj: Little GretaB symbolizuje i dopravní, železniční nebo historickou křižovatku v organickém provedení. | Zdroj: Little Greta

Nové identitě z dílny Little Greta dominuje písmeno B, kterému dala agentura hravou podobu a měkké, roztančené linie.

„Znak představuje hrozen a zároveň srdce jako odkaz na přátelskost, uvolněnost, atmosféru a dobrou náturu Břeclavanů, ale i protínající se cesty jako odkaz na fakt, že město je historickou křižovatkou,“ komentuje Milan Nguyen z agentury Little Greta. 

Primární barvou nové identity je zelená, která se objevuje i ve znaku města. Autoři ji ale posunuli do tmavého tónu, který působí seriózně a hodí se pro účely vizuálního stylu města. 

Merchandise, který baví | Zdroj: Little GretaMerchandise, který baví | Zdroj: Little Greta

„Za nás symbolizuje zelená také svěžest regionu vyznačujícího se přírodním bohatstvím a typickými vinohrady,“ doplňuje Nguyen.

I ostatní barvy v nové identitě odkazují na historický znak. Porota soutěže ocenila, že je výsledný barevný posun atraktivní, působí odvážně, ale zároveň je důstojný a dobře reflektuje atmosféru města.

Ukázky plakátů demonstrují variabilitu práce s identitou - od ilustrace až po fotografii. | Zdroj: Little GretaUkázky plakátů demonstrují variabilitu práce s identitou - od ilustrace až po fotografii. | Zdroj: Little Greta

Kromě typického geografického umístění je Břeclav spojována též s cyklistikou. Tohoto spojení se autoři rozhodli využít a jako jednu z ilustrací navrhli lva na kole. Ilustrace lze využít v navigačním systému nebo ve vizuálech akcí. V rámci spolupráce mezi designéry a městem vznikne takovýchto ilustrací více.

„Z návrhu vizuální identity čiší mladistvá energie, jež je usměrněna profesionalitou zpracování jednotlivých aplikací. Autoři dobře porozuměli potřebám komunikovat různým způsobem jak s místními, tak turisty. Za bonus považuji i to, že za návrhem stojí břeclavský rodák, a to autor identity Milan Nguyen. V návrhu bylo použito písmo FK Grotesk autora Květoslava Bartoše, který rovněž pochází z Břeclavi,“ komentuje Eliška Malečková, vedoucí soutěžní sekce organizace Czechdesign.

Podle Jakuba Matušky, místostarosty Břeclavi, má město díky výsledku soutěže potenciál napravit svou prezentaci. „Nový design městského zpravodaje, logo města nebo reklamní předměty jsou věci, se kterými přicházejí občané a návštěvníci denně do styku. Myslíme, že v soutěži zvítězila jedna ze střízlivějších variant, a jsme zvědaví, jak ji přijmou občané Břeclavi.“

Hravost vizuální identity propsána do radničního měsíčníku. | Zdroj: Little GretaHravost vizuální identity propsána do radničního měsíčníku. | Zdroj: Little Greta

Vizuální identita bude veřejnosti poprvé představena na Slavnostech břeclavského piva 10 a 11. června, kde bude návštěvníkům představen nový merch, a to např. břeclíky – preclíky ve tvaru písmene B z nového loga města. Na podobu vítězného návrhu se můžete podívat v následujícím videu. 

Little Greta

Kreativní agentura Little Greta se specializuje na strategie a budování značek a následnou kreativní aplikaci prostřednictvím grafického designu, digitálních médií a multimédií. Kromě nové značky Břeclavi aktuálně pracuje na rebrandingu města Uherský Ostroh a Zlínského kraje. Na vítězné identitě pro město Břeclav konkrétně spolupracovali Milan Nguyen, Mateusz Slovakiewicz, Pawel Ratajczyk, Tomáš Nedvěd, Zuzana Behová a Nikola Timkovičová.

Milan Nguyen ze studia Little Greta | Zdroj: Little GretaMilan Nguyen ze studia Little Greta | Zdroj: Little Greta

O soutěži

Designérská soutěž probíhala jako dvoufázová a vyzvaná, přičemž do první fáze bylo vyzváno 5 subjektů: Jakub Vaněk Studio, Jindřiška Mikešová, Little Greta, duo Přemysl Herka a Tereza Drábková a Studio Pixle. 

Do fáze druhé postoupila Little Greta, Studio Pixle a designérka Jindřiška Mikešová. Soutěžní návrhy finalistů budou představeny veřejnosti v průběhu léta v online Magazínu Czechdesign.

Kromě grafického konceptu a systému vizuální identity a logotypu museli soutěžící navrhnout též podobu místního zpravodaje, propagačních předmětů a plakátu pro městské slavnosti.

Všichni soutěžící za svůj návrh obdrželi skicovné, vítězná agentura pak zakázku na vypracování nové vizuální identity Břeclavi a spolupráci při její implementaci.

Porota soutěže

Závislá část poroty / zástupci vyhlašovatele:

  • Bc. Jakub Matuška – místostarosta města,
  • Ing. Martin Černý – vedoucí ekonomického odboru městského úřadu.

Nezávislá část poroty / grafičtí odborníci:

  • MgA. Roman Černohous – grafický designér a typograf,
  • Mgr. art. Žaneta Kögler – grafická designérka a pedagožka,
  • doc. MgA. Mikuláš Macháček – grafický designér a pedagog.

Související

Aktuálně z Czechdesignu: známe účastníky soutěže na vizuální styl pro město Břeclav
Grafický design

Aktuálně z Czechdesignu: známe účastníky soutěže na vizuální styl pro město Břeclav

Eliška Malečková - 25. 11. 2021

Aktuálně z Czechdesignu: hledáme účastníky soutěže na vizuální styl pro Břeclav
Grafický design

Aktuálně z Czechdesignu: hledáme účastníky soutěže na vizuální styl pro Břeclav

Jarmila Řehořková - 5. 10. 2021

Důstojná a nadčasová. V Břeclavi vznikla smuteční síň ze dřeva a betonu podle návrhu místního architekta Libora Foukala
Interiér a architektura

Důstojná a nadčasová. V Břeclavi vznikla smuteční síň ze dřeva a betonu podle návrhu místního architekta Libora Foukala

Tereza Urban - 29. 6. 2020

Nápadité a živé Luhačovice. Město představuje historicky první vizuální styl a logo
Grafický design

Nápadité a živé Luhačovice. Město představuje historicky první vizuální styl a logo

Jarmila Řehořková - 11. 11. 2019

job shop
Přerov lab
výstava czd
SHOP Snoubení