Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Členové Asociace českého průmyslového designu | Zdroj: forbes.cz Členové Asociace českého průmyslového designu | Zdroj: forbes.cz

Bránit český design. Vznikla asociace, která se snaží posílit roli českých firem u nás i v zahraničí

Přední čeští výrobci spojili své síly a vytvořili asociaci, která si dává za cíl nejen rozšířit povědomí o českém designu u nás a v zahraničí. Asociace by také měla přispět k podpoře spolupráce mezi firmami a uměleckými školami, sdružovat průmyslové designéry a nabídnout snadnější komunikaci mezi firmami a státními subjekty. Mnoho předních českých firem je již součástí tohoto uskupení, které bylo představeno Janou Zielinski na letošním Designbloku ministru průmyslu a obchodu Karlu Havlíčkovi i široké veřejnosti. Jak na asociaci reagují designéři a co vše může naší zemi přinést se dočtete níže.

Zakládajícími členy Asociace českého průmyslového designu jsou tradiční čeští výrobci nábytku Tonmmcité, významné české sklárny Lasvit, Brokis, BommaPreciosa spolu s porcelánkou G. Benedikt Karlovy Vary a firmou Profil Media, která každoročně pořádá Designblok, největší přehlídku designu u nás. V jejím čele se nachází také Jana Zielinski, která je ředitelkou Designbloku a rovněž jednou z iniciátorek celé asociace.

„S iniciativou založit Asociaci českého průmyslového designu jsme přišli v období jarního lockdownu. Uvědomili jsme si, že je nutné, aby náš obor, tedy design, měl pro stát a instituce reprezentativního zástupce, který bude pro obor pracovat. Oslovili jsme zakládající členy a začali pracovat. Na Designbloku jsme čerstvě vzniklou Asociaci představili ministru průmyslu a obchodu, panu Havlíčkovi, a tím zahájili i veřejnou prezentaci nově vzniklého uskupení. Před námi je spousta práce, ale český design uplatněný v českém průmyslu má tak silný potenciál, že věřím, že vynaložená energie přinese velké výsledky, říká Jana Zielinski.

Jana Zielinski na letošním Designbloku v bývalém konventu Gabriel Loci | Zdroj: Jana ZielinskiJana Zielinski na letošním Designbloku v bývalém konventu Gabriel Loci | Zdroj: Jana Zielinski

Jakou roli hraje design v našem životě a co si pod tímto pojmem vlastně představit? I na takové otázky chce nově vzniklá asociace odpovědět a seznámit tak design s širokou veřejností. Asociace by mohla změnit povědomí o českém designu nejen v zahraničí, ale taky u nás skrze spolupráce jak se školami, tak se státem. To by mělo pomoci k větší podpoře designu a k vnímání celého oboru jako jednoho ze silných a rychle se rozvíjejících exportních průmyslů naší země. Cílem je také upevnit postavení republiky mezi evropskými průmyslovými výrobci a dokázat, že český design má co nabídnout i ve světovém měřítku.

Co říkají o asociaci někteří její členové?

Jakub Janošík (Janošík okna-dveře):

Jakub Janošík vpravo a pohled do domu v Jinonicích s okny od Janošík okna-dveře, který se stal vítězem soutěže Interiér roku. | Zdroj: janosik.czJakub Janošík vpravo a pohled do domu v Jinonicích s okny od Janošík okna-dveře, který se stal vítězem soutěže Interiér roku. | Zdroj: janosik.cz

1. Co konkrétně si slibujete od existence Asociace českého průmyslového designu?

Přijde mi pozitivní propojení firem samo o sobě. Nejenže v jednotě je síla. Ale myslím si, že si můžeme navzájem být nápomocni a bližší kontakty přijdou vhod.

2. Které jednotlivé kroky po svém založení asociace plánuje?

Vize a cíle se zatím formují. Pomalu dostávají jasnější obrysy. Zaznívají různá témata pro jednotlivé členy méně a více důležitá. Bavíme se o ochraně profesních zájmů, vzdělávací činnosti, informování veřejnosti, zastupování zájmu při jednání s vládou, organizování kulturních akcí. To vše v oblasti průmyslového designu. Silně rezonuje téma ochrany proti plagiátům. To se nás naštěstí úplně netýká.

Dům má velké bezrámové okno v jeho líci. | Zdroj: janosik.czDům má velké bezrámové okno v jeho líci. | Zdroj: janosik.cz

3. Mohli byste říct, co vám v českém prostředí ve vztahu k vašemu podnikání chybí? Co by se mělo nejrychleji zlepšit?

Bylo by dobře, kdyby vzniklá entita měla ještě jeden rozměr. Být rádcem, manuálem, průvodcem. Členové jsou nejzvučnější jména oboru, nejlepší příklady, jak se cestou designu vydat. Jsou mezi nimi i ti, kteří byli inspirací pro nás samotné jít tímto směrem. Z neznalosti různého ta cesta u nás byla delší, než být mohla, i s několika přešlapy. Třeba by díky tomu vzniklo skvělé, co by nevzniklo. Nebo aspoň ušetřilo pár strastí.

Richard Vodička (Egoé):

Richard Vodička a lyže Egoé. | Zdroj: czechdesign.cz a egoe-life.euRichard Vodička a lyže Egoé. | Zdroj: czechdesign.cz a egoe-life.eu

1. Co konkrétně si slibujete od existence Asociace českého průmyslového designu?

Jednou z výhod je určitě celonárodní úroveň, která může pomoci s komunikací nejen mezi firmami a designéry, ale taky s vládními činiteli, ministerstvy nebo agenturami. Věříme, že v jednotě je síla a členové asociace budou zároveň inspirací pro další společnosti, které jsou s investicemi do designu teprve na začátku.

2. Které jednotlivé kroky po svém založení asociace plánuje?

Zvláště v této době bychom rádi zvýšili povědomí o průmyslovém designu / kreativních průmyslech a jejich důležitosti. Nechceme, aby naše země byla vnímána jako montovna, ale aby podniky vytvářely produkty s vysokou přidanou hodnotou, což má zaručit přítomnost vlastních vývojářů a designérů ve firmách. Dále je pro nás důležité vystupovat i v mezinárodních kruzích a dokázat, že Česká republika je silným hráčem. To prozatím platí především o českých sklářích. Dalším krokem bude spolupráce se školami, ať už vysokými, středními, odbornými, nebo i ekonomickými, kde se budeme snažit ukázat výhody (nejen) průmyslového designu i v oblasti podnikání nebo ekonomiky.

Kempingová autovestavba Egoé Nestbox s příslušenstvím. | Zdroj: egoe-life.euKempingová autovestavba Egoé Nestbox s příslušenstvím. | Zdroj: egoe-life.eu

3. Mohli byste říct, co vám v českém prostředí ve vztahu k vašemu podnikání chybí? Co by se mělo nejrychleji zlepšit?

Chybí nám podobné aktivity dnes již zaniklého Design centra České republiky. Tím bychom chtěli alespoň částečně navázat na jeho aktivity a propagovat český design nejen směrem dovnitř naší republiky, ale taky směrem ven, v širším mezinárodním kontextu. Česká republika jako země kreativity, a ne jako levná dílna, za kterou ještě stále býváme považováni. Pojďme vymýšlet, vyvíjet i prodávat koncové produkty nejenom v Čechách, ale i v zahraničí. Věříme, že tyto kroky budou mít dlouhodobý efekt pro celou naši ekonomiku i renomé země.

Jak reagují přední české osobnosti designu na založení asociace?

Dlouhou dobu zde chyběla platforma, která by sdružovala výrobce a designéry, chtěla jim pomoci s propagací a zároveň pomáhala státu a vzdělávala společnost. Nově vzniklá asociace může připomínat kroky svých předchůdců, kterými byly dnes již neexistující Institut průmyslového designu a Design centrum České republiky.

Lucie Koldová a Juicy Muffins vyráběné firmou Brokis. | Zdroj: instagram Lucie KoldováLucie Koldová a Juicy Muffins vyráběné firmou Brokis. | Zdroj: instagram Lucie Koldová

Lucie Koldová, často označovaná jako ambasadorka českého designu, říká: Naše malá republika má světu co nabídnout a já se snažím k této osvětě přispět. Mým úkolem je vytvářet objekty s estetickou hodnotou, které ale zároveň firmám investici do designéra vrátí. Spolupráce s českými značkami je pro mě důležitá, pro řadu z nich jsem již navrhovala, znám osobně jejich majitele i zaměstnance a byl to vždy velmi inspirativní proces. Potřebujeme se navzájem.“

Designér David Karásek | Zdroj: www.archspace.czDesignér David Karásek | Zdroj: www.archspace.cz

„Estetická úroveň prostředí je důležitá pro každého. Měl by to být i veřejný investor, který se na celkové kultivaci prostředí podílí. Požadavek na kvalitu designu a architektury by tedy měl být samozřejmostí i při zadávání veřejných zakázek, neměla by byt určující jen nejnižší cena. I k tomu by měla nová asociace přispět,” vysvětluje David Karásek, jenž se s mmcité zaměřuje na design ve veřejném prostoru. Jako jeden z mála vidí problematiku nejen z pozice designéra, ale i jako výrobce. Karásek také poukazuje na silný ekonomický význam nového seskupení a fakt, že dohromady tito výrobci zaměstnávají více než 3 000 lidí po celé republice.

Roman Vrtiška a Vladimír Žák spolu se svítidly Planets vzniklé ve spolupráci s firmou Brokis. | Zdroj: instagram vrtiska&zakRoman Vrtiška a Vladimír Žák spolu se svítidly Planets vzniklé ve spolupráci s firmou Brokis. | Zdroj: instagram vrtiska&zak

„Jako designéři jednotlivci bychom mohli vyrobit jen velmi exkluzivní a cenově limitované produkty, ale díky výrobcům mohou vzniknout velké série a výrobky jsou tudíž dostupnější. Design se díky tomu dostane k většímu okruhu lidí,“ popisuje přínosy asociace duo Roman Vrtiška a Vladimír Žák. Průmyslový design by tak měl být vnímán jako jedna z oblastí, která nám dává přidanou hodnotu, podporuje konkurenceschopnost a vytváří, stejně jako další nejen umělecká odvětví, naši národní identitu. Jak dodává duo Vrtiška a Žák: „Kvalitní design by neměl být jen pro vyvolené.“ S tím zcela souhlasíme a věříme, že se Asociaci průmyslového designu povede toto mínění u široké veřejnosti změnit.

Aktuálně mezi členy patří: ANV Knives, Bohematic, Bomma, Brokis, Egoé, Festka, G.Benedikt, Jánošík okna-dveře, Kovap, Lasvit, mmcité, M&T, Polstrin, Preciosa, Profil Media, Ravak, Rudolf Kampf, TON a USSPA.

Další články