aneb jak designér firmě ke štěstí pomoci může.
Spolupráce designéra a firmy je ve většině případů iniciovaná firmou. V případě společnosti Botas a jejich nové kolekce retro tenisek Botas classic 66 se ovšem veškerá iniciativa odehrála přesně naopak. „Dostali jsme ve škole zadání nadesignovat sportovní botu. Vybrali jsme si Botas classic a jen tak z hecu jsme oslovili Botas,
“ říká jeden z designérů botasek Jakub Korouš. Společně s kolegou Janem Klossem se rozhodli, že školní projekt trochu ozvláštní a k původnímu zadání nadesignovat sportovní botu si sami dobrovolně přidali ještě veškerou propagaci včetně obalu. „Primární zadání byl grafický design bez jakéhokoliv ohledu na funkčnost boty. Nás zajímala spíš spolupráce grafického designéra s výrobcem a také práce na konkrétním výrobku,
“ vysvětluje Korouš. Kluci si nakonec vybrali firmu Botas, přestože neměli od začátku úplně jasno. „Původně jsme přemýšleli nad tím, že bychom mohli dělat Botas nebo Prestige, ale Botas nám připadá designově lepší. Nakonec se při návrzích ukázalo, že je graficky tvárnější,“ popisuje Korouš.
Snažili jsme se pracovat v reálné rovině
V současnosti se prodává celkem třináct modelů Botas classic 66. „Ve školním projektu bylo kolem sedmdesáti modelů. Současně jsme představili celý systém propagace. Ze školní práce potom vychází i současné modely,
“ vysvětluje Korouš. Designéři chtěli ukázat, jak může grafik pomoci samotnému produktu, který má kvalitní základ. „Chtěli jsme, aby první kolekce měla přímou návaznost na školní projekt. Koneckonců i ve školním projektu jsme pracovali v reálné rovině. Snažili jsme se nevymýšlet modely, které by si nakonec nikdo nekoupil,
“ popisuje Korouš.
Kolekce Botas classic 66 se prodává v prodejnách Baťa. „Díky společnost Baťa, která nás podpořila a vzala boty do prodeje, se projekt podařilo velice rychle rozjet. Nakonec nás všechny velmi překvapila vysoká poptávka. V současnosti jsou boty k dostání pouze v České republice, ale rádi bychom prodávali i v zahraničí. V nejbližší budoucnosti se chystáme na Slovensko,
“ říká Korouš. Designéři se s botami podívali i na Milánský veletrh, kde byly Botasky vystaveny jako součást výstavy Czech Selection. I tam boty sklidily velký ohlas.
Oba designéři se zabývali hlavně grafickým vzhledem bot. „Neupravovali jsme nijak výrazně funkčnost boty. Pouze jsme rozšířili špičku, aby byla pohodlnější, a zároveň jsme trvali na použití pouze přírodní kůže, protože je nejkvalitnější a k retro tenisce se nejvíce hodí,
“ vysvětluje Korouš.
Botas původně o modelu Classic vůbec neuvažoval jako o módní botě. Podle designérů mají ale Botasky v tomto ohledu jednoznačný potenciál. Nakonec se oběma studentům podařilo přesvědčit Botas o možnostech tohoto modelu a spolupráce začala na plné obrátky. „V současnosti máme plnou podporu firmy,
“ říká Korouš. Botas spolupracoval se studenty designu již dříve, ale nikdy se taková spolupráce bohužel neproměnila v dlouhodobější.
Chceme, aby kolekce stále žila
Kolekce Botas Classic neskončí u současných třinácti modelů. „Vzhledem k úspěchu Botas Classic 66 budeme i nadále spolupracovat s designéry na nových modelech. Předpokládáme, že bychom mohli využít jejich poznatků i v dalších kolekcích, jako jsou hokejové komplety, běžkové boty, boty do haly, na běh a další,
“ vysvětluje jeden z manažerů Botasu Petr Hrabánek. Designéři se chystají každý měsíc nebo dva vypouštět do prodeje pár nových modelů botasek. „Chceme, aby kolekce stále žila,
“ dodává Korouš.
Značka sportovní obuvi Botas vznikla roku 1963. Velmi brzy se z nich staly oblíbené boty. Model Classic se začal vyrábět hned v roce 1966. Jejich design navrhl Marcel Scheinpflug. Model o několik let poté pozměnil Milan Mlynář. Později si botu oblíbili hlavně hráči nohejbalu. Nohejbalovou botou zůstal základní model Botas classic dodnes.