Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Botas 66, Patriot, foto: BOD BOD BOD Botas 66, Patriot, foto: BOD BOD BOD

Botasky 66 končí. Designéři, kteří stáli za úspěšným vzkříšením socialistické značky, ohlásili konec

BOTAS 66 – cool boty pro lidi s vkusem, podnikatelský úspěch, spolupráce české značky s progresivními designéry. Tahle legenda skončila. Designéři a výrobce se definitivně rozešli po dlouhotrvajících sporech. Shodnou se na jednom: boty značky BOTAS 66 už vyrábět nechtějí.

Designéři Jan KlossJakub Korouš dodávali firmě Botas a.s. návrhy na boty, které se pak prodávaly právě pod značkou BOTAS 66. Vytýkají Botasu, že používali jejich design i na jinou obuv, aniž by je o tom informovali – například když dodali speciální edici botasek pro firmu Škoda (2014), Parkhotel (2015) či letos na jaře také pro Kaufland. Všechny měly aspoň některé prvky podle návrhů designérů: barevnost, logo, barevné tkaničky, krabici, dezén podrážky. Podobné prvky a barvy používala firma také pro řadu Botas Hobby Line. Firma Botas a.s. to nepovažuje za zásah do autorských práv – jak říkají, ze strany designérů šlo pouze o úpravu barevnosti, nikoliv autorské dílo.

Obchod Botas 66 store, foto: BOD BOD BODObchod Botas 66 store, foto: BOD BOD BOD

Šlo také o odměny: ve smlouvách mezi designéry a výrobcem bylo uvedeno, že z každého páru podle jejich návrhu dostanou tvůrci malou částku; je to obvyklý způsob, který část finančního rizika přenáší na designéry. Tak nastavené vztahy však současné vedení považuje za nevýhodné. „Finanční nároky obou pánů byly po celou dobu velmi nemravné. Drzost a nadřazenost při komunikaci s naší společností již překročila veškerou míru,“ píše ve svém vyjádření pro Czechdesign.cz František Nestával, statutární ředitel firmy Botas a.s.

Jan Kloss a Jakub Korouš, foto: BOD BOD BODJan Kloss a Jakub Korouš, foto: BOD BOD BOD

Tenhle příběh přitom začal už před deseti lety a dlouho to vypadalo jako radostná spolupráce mezi mladými designéry a českou značkou. V roce 2008 Jan Kloss a Jakub Korouš společně studovali grafický design na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Semestrální zadání znělo překvapivě, navrhnout boty. Do toho se jim jako grafikům moc nechtělo. „Chtěli jsme ukázat, že síla grafika je jinde, než ve vymýšlení bot,“ vzpomíná Jan Kloss. Rozhodli se, že využijí prostředky, které jsou jim vlastní. Vzali nejklasičtější botasku Botas Classic a vymysleli nové barevné kombinace. Plus přidali nové logo, krabice a další marketingové zbraně. A na světě byl produkt, který se mohl rovnou nabídnout veřejnosti. „Pozvali jsme tehdy zástupce do školy firmy, a ti byli nadšení,“ vzpomíná Jan Kloss.

Botas 66, Sunset Hill, foto: BOD BOD BODBotas 66, Sunset Hill, foto: BOD BOD BOD

Mladí designéři brzy jeli do továrny ve Skutči a mohli vyvzorovat první modely, které se pak začaly vyrábět pod značkou BOTAS 66. Aby podpořili jejich prodej, založili designéři spolu s Darinou Zavadilovou firmu BOD BOD BOD, která zajišťovala marketing a distribuci. Prodávala boty online, zřídila dva kamenné obchody v Praze a též se starala o potřebný „hype“ –boty se objevily v mnoha průvodcích po cool Praze a třeba také The New York Times doporučovaly návštěvníkům, ať si koupí „novou verzi socialistické sneakersky“.

Mezitím se ovšem ve firmě Botas a.s. změnilo vedení. Od roku 2013 se statutárním ředitelem stal právě František Nestával, který smlouvu s designéry považoval za nevýhodnou a snažil se ji upravit. S designéry jednali, mezitím se ovšem na trhu objevovaly boty, které nápadně připomínaly kreativní práci designérské dvojice. „Firma nás o tom vůbec neinformovala, natož aby to s námi konzultovala. Dělali to všechno na vlastní pěst,“ říká Jan Kloss. Napětí vyvrcholilo letos na jaře. Tehdy se boty podobné BOTAS 66 objevili v řetězci Kaufland. „Volali nám to známí, kteří byli náhodou nakupovat v Kauflandu. Jinak bychom se to vůbec nedozvěděli,“ říká Jan Kloss.

Botas 66, Patriot, foto: BOD BOD BODBotas 66, Patriot, foto: BOD BOD BOD

Boty měly téměř identické barevné kombince jako jejich kolekce BOTAS 66, stejný dezén podrážky a také označení, že vyhráli cenu European Design Award. „Tu cenu jsme vyhráli my jako designéři,“ vysvětluje Kloss. Botas však řadu prezentoval jako „speciální edici“ pro Kaufland, za níž stojí „vývojové oddělení pod vedením p. Sodomky,“ jak píše ředitel Nestával. Také v propagačním klipu vystupuje jako hlavní autor designu dlouholetý firemní konstruktér Lukáš Sodomka.

Ve čtvrtek vydal designér Jan Kloss a firma BOD BOD BOD prohlášení o konci své spolupráce s Botasem. „Mrzí nás to hodně. Chtěli jsme dělat kvalitní design, který by byl dostupný pro lidi, chtěli jsme dokázat, že to jde,“ říká Kloss. BOD BOD BOD s.r.o. ani Botas a.s. ovšem nekončí. Obě firmy slibují další boty. „Pro naše obchody chystáme úplně nový projekt,“ vzkazuje Jan Kloss.

Botas 66 od dvojice Korouš&Kloss a Botas Hobby Line podle vlastního vývoje Botasu, zdroj: BOD BOD BODBotas 66 od dvojice Korouš&Kloss a Botas Hobby Line podle vlastního vývoje Botasu, zdroj: BOD BOD BOD

Inspirace nebo plagiát? Botas 66 dvojice Korouš&Kloss a botasky pro Kaufland Lukáše Sodomky, zdroj: BOD BOD BODInspirace nebo plagiát? Botas 66 dvojice Korouš&Kloss a botasky pro Kaufland Lukáše Sodomky, zdroj: BOD BOD BOD

Další články