Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Matěj Polách a Vojtěch Říha se svými Superior Objects, foto: Puf Creatif Matěj Polách a Vojtěch Říha se svými Superior Objects, foto: Puf Creatif

Boří hranice mezi obory. Typograf a designér keramiky vymysleli unikátní prostorové písmo

Typograf Vojtěch Říha a designér porcelánu Matěj Polách na Designbloku 2018 prezentovali další očekávanou vývojovou fázi u společného projektu Superior Objects. Konkrétně se jejich prostorové rotované litery začaly skládat do slov. Na české poměry odvážný interdisciplinární projekt ukazuje, že hranice mezi obory jsou dávno zbořeny.

Vznik projektu sahá do roku 2015, kdy oba designéři na základě autorské abecedy Vegan Sans Vojtěcha Říhy převedli pomocí rotace liter písmena do prostoru. Podařilo se jim vytvořit organický a životaschopný celek, všechna písmena abecedy (malá i velká), která se mohou následně užívat jako dekorativní či užitné předměty s přesahem do sochařského umění. Fungují jak solitérně, tak i navršené na sebe do jakýchsi totemických objektů. Vojtěch Říha k tomu dodává: „Navíc je zde ještě přesah v tom, že každý kus je originál, vše je dělané ručně. Vázy jsou točené na kruh, svícny jsou ručně vysoustružené, svíčky jsou ručně dolité.“

Designblok 2018, foto: Vojtěch ŘíhaDesignblok 2018, foto: Vojtěch Říha

Designblok 2018, foto: Vojtěch ŘíhaDesignblok 2018, foto: Vojtěch Říha

Designblok 2018

Na loňském Designbloku byla představena, jak jsem zmínila v úvodu, již jednotlivá slova vybraná ze slovníku mladé generace. Na Designbloku se objevilo například motto rapového zpěváka a herce 2Paca THUG LIFE nebo různé drsné slangové výrazy a zkratky: thug, nova, xan, RNB a další. Vojta Říha upřesňuje: „Vycházeli jsme z tzv. Rapové subkultury. Člověk si ale od nás může objednat i svoje vlastní slovo, nebo jméno, ze kterého se může stát váza, nebo svíčka.“

Čili forma a obsah i funkčnost je zde, stejně jako u vycizelovaných grafických fontů liter, v dokonalém souladu. Nejzajímavějším a nejzábavnějším momentem na celém projektu je ten fakt, že prostorové litery se chovají totožně jako klasické písmo na papíře nebo napsané na zdi. Z jakéhokoli úhlu pohledu vypadají stejně a lze nápisy z nich utvořené opravdu přečíst, pokud se člověk trochu seznámí s tvary písmen. V souvislosti s rapovou kulturou a prostorovostí mě napadá přirovnání Superior Objects k známým graffiti objektům "Point" Jana Kalába umísťovaných na nároží pražských domů nebo k obřímu trojrozměrnému ilegálnímu nápisu téhož slova na Palachově náměstí v Praze. Ostatně do veřejného prostoru by chtěly směřovat i Superior Objects.

Designblok 2018, foto: Vojtěch ŘíhaDesignblok 2018, foto: Vojtěch Říha

A co dál?

Předznamenáním další složitější vývojové fáze byla nedávná prezentace objektu příznačně nazvaného Entita na výstavě v Le Corbusierem navrženém Unité d'habitation v Marseilles, která skončila 30. září loňského roku. 3D litery odlité do betonu byly naskládány na sebe, aby utvořily zmíněné slovo. Zhruba dvoumetrová socha pojmenovaná Totem Entita byla první vlaštovkou v experimentu s velkými objekty, které posléze v prostoru mohou sloužit jako městský mobiliář (lavičky, prolézačky pro děti) nebo jako samostatné skulptury. Vojtěch Říha prozrazuje další směřování projektu: „Chtěli bychom se dostat s projektem do veřejného prostoru a vytvářet betonové nápisy.“

To je tedy další meta, a už se těšíme, že budeme vídat třeba nápisy náměstí nebo názvů stanic metra v tomto unikátním prostorovém fontu.

Totem Entita vystavený poprvé na výstavě v Unité d'habitation v Marseilles, foto: Kolektiv 318Totem Entita vystavený poprvé na výstavě v Unité d'habitation v Marseilles, foto: Kolektiv 318

Další články