Bojují za kulturní Česko. Zpovídáme osobnosti, které mají v popisu práce kopat za umění

Pavla Petrová, ředitelka IDU na nádvoří nového prostoru v pražské Nekázance | Foto: Michal Hančovský / Nově zrekonstruované prostory IDU v pražské Nekázance od studia ABS, interiéry MgA. Kateřina Kulanová. | Foto: Michal Hančovský Pavla Petrová, ředitelka IDU na nádvoří nového prostoru v pražské Nekázance | Foto: Michal Hančovský / Nově zrekonstruované prostory IDU v pražské Nekázance od studia ABS, interiéry MgA. Kateřina Kulanová. | Foto: Michal Hančovský

Od letošního roku sídlí Institut umění – Divadelní ústav v malebné vile v pražské Nekázance, jejíž exteriér zrekonstruovalo studio ABS spol s.r.o., návrhy interiérů pak zpracovala MgA. Kateřina Kulanová. Přinášíme vám nejen exkluzivní pohled do čerstvě revitalizovaných prostor (kam snad brzy budou moci zavítat první hosté), ale také portréty osobností IDU, jejichž aktivity v nemalé míře ovlivňují českou kulturu.

„Dalo by se říci, že IDU je takový hub pro současné umění a kulturu,“ uvádí mě do tématu Pavla Petrová, ředitelka IDU od roku 2008 a zároveň generální ředitelka Pražského Quandriennale. Svoji myšlenku dále rozvíjí úctyhodným seznamem činností, jimiž se IDU zabývá – od workshopů pro pracovníky v kreativních odvětvích až po kritické podcasty o stavu současné kultury. Přinášíme vám výsledek rozhovorů s pěti členy tohoto kulturního hubu, kteří nám umožnili nahlédnout pod pokličku instituce.

Návštěva CZD nových prostor IDU na pražské Nekázance | Foto: Michal HančovskýNávštěva CZD nových prostor IDU na pražské Nekázance | Foto: Michal Hančovský

Jak vypadaly inscenace před padesáti lety?

Na to by nám dokázala odpovědět Denisa Šťastná, vedoucí Oddělení sbírek a archivu. Náplní její práce je mimo jiné péče o rozsáhlé fotografické a scénografické fondy, jimiž IDU disponuje. Jedná se archivaci, systematizaci, digitalizaci a interpretaci artefaktů divadelní kultury. „Budujeme a uchováváme paměť českého divadla,“ vysvětluje Denisa a dodává, že své sbírky zároveň rádi zprostředkovávají všem badatelům (akademickým i soukromým) nejen z Česka. „Naše systematicky budované a početně bohaté databáze (Virtuální studovna) české divadelní kultury jsou totiž unikátní i v zahraničním kontextu.“

Denisa Šťastná, vedoucí Oddělení sbírek a archivu ve svém království v IDU | Foto: Michal HančovskýDenisa Šťastná, vedoucí Oddělení sbírek a archivu ve svém království v IDU | Foto: Michal Hančovský

Divadlo citlivě i nemilosrdně odráží stav naší společnosti, vytvářet jeho paměť a pečovat o ni je proto klíčovou záležitostí. Archiv ovšem nemusíte objevovat jen jeho navštívením, rozmanitou bohatost sbírkových fondů lze poznávat zprostředkovaně – například pomocí knižních edic, výstav a přehlídek nebo v rámci různých akcí pořádaných IDU.

Denisa nám představuje některé z nich: „V aktuální edici Osobnosti české scénografie, která reflektuje výraznou tradici českých scénografů a scénografek, vyšlo již 11 dílů. Svým rozsahem mimořádný počin byl také projekt Česká divadelní fotografie, který probíhal v letech 2012–2017 a na nějž právě navazujeme novou monografickou edicí.“ Výzkum projektu se soustředil na historické fotografie spjaté s divadelní kulturou. Výsledky rozsáhlého historiografického bádání se zhmotnily ve výstavě, virtuální prohlídce, publikaci i v soutěžní přehlídce. Zkrátka a dobře, je z čeho vybírat a slova Denisy Šťastné dokazují, že práce v archivu rozhodně není zanedbatelnou záležitostí v každodenním fungování instituce.

Nově zrekonstruované prostory IDU v pražské Nekázance od studia ABS, interiéry MgA. Kateřina Kulanová | Foto: Michal HančovskýNově zrekonstruované prostory IDU v pražské Nekázance od studia ABS, interiéry MgA. Kateřina Kulanová | Foto: Michal Hančovský

Kreativní Evropa

IDU také významně podporuje rozvoj domácích kulturních institucí, aby v dramaticky se vyvíjející společnosti nabízely kulturu, která je živá, přínosná a rozvíjející. Své o tom ví Magdalena Müllerová, vedoucí kanceláře Kreativní Evropa.

Magdalena Müllerová, vedoucí kanceláře Kreativní Evropa Kultura v novém prostoru IDU v pražské Nekázance | Foto: Michal HančovskýMagdalena Müllerová, vedoucí kanceláře Kreativní Evropa Kultura v novém prostoru IDU v pražské Nekázance | Foto: Michal Hančovský

Kreativní Evropa je program Evropské unie na podporu kulturních a kreativních odvětví. Kancelář pomáhá žadatelům o grant ve fázi přípravy projektů, aby se jejich šance na získání finanční podpory maximalizovaly. Další možností pro rozvoj kulturních organizací je využít nabídky Akademie IDUJedná se o kurz pro lídry kulturních organizací, jeho cílem je zlepšit vedení a vypracovat strategii. Absolvovalo ho již přes 50 organizací,“ vysvětluje Magdalena a dodává, že mezi další naléhavá témata, kterými se dlouhodobě zabývají, patří například udržitelnost kultury, nově i rovnost pohlaví či podpora kvalitní žurnalistiky. Mezioborové přesahy a kritická témata jsou tedy zásadní náplní činnosti kanceláře propojující Česko s Evropou.

Nejen divadlem, i hudbou lidé žijí

Velkou rozmanitost aktivit IDU v našem rozhovoru potvrzuje také Márton Náray, v jehož gesci je řízení proexportní hudební kanceláře SoundCzech: „Snažíme se podporovat českou hudební scénu tak, aby se dokázala lépe prosadit v zahraničí. Soustavně pracujeme na PR, propojujeme české a zahraniční profesionály, finančně podporujeme turné v zahraničí, ale i natáčení videoklipů a hudební tvorbu samotnou.“

Márton Náray, ředitel hudební kanceláře SoundCzech ve dvoře nového objektu IDU v pražské Nekázance | Foto: Michal HančovskýMárton Náray, ředitel hudební kanceláře SoundCzech ve dvoře nového objektu IDU v pražské Nekázance | Foto: Michal Hančovský

O tom, že se jejich vytyčené cíle daří plnit, svědčí i to, že zásadní oborová konference Eurosonic Noorderslag probíhající v Holandsku věnovala celý jeden ročník právě české a slovenské scéně. V minulých letech SoundCzech také kooperovala s londýnskou International Live Music Conference, další významnou akcí na evropském hudebním poli. Márton a jeho tým tak nemalou měrou přispívají k tomu, aby česká scéna nebyla jen česká (potažmo slovenská), ale aby byla skutečně mezinárodní ve všech ohledech.

Česko je kulturní!

Naší čtvrtou zastávkou byla kancelář Evy Žákové, jež vede Institut umění. Oddělení, které vzniklo před 15 lety, si klade za cíl propojovat kulturní pracovníky a umělce napříč obory a posilovat jejich profesní růst na národní i mezinárodní scéně. „Sledováním a informováním o trendech z oblasti kulturní politiky se rovněž snažíme podněcovat strategický přístup ke kultuře,říká Eva a dodává, že hojnost a podpora aktivit, které oddělení pořádá, jen dokazuje, že po podobných činnostech je v České republice opravdový hlad.

Eva Žáková, vedoucí Institutu umění IDU na dvoře nově rekonstruované budovy v pražské Nekázance | Foto: Michal HančovskýEva Žáková, vedoucí Institutu umění IDU na dvoře nově rekonstruované budovy v pražské Nekázance | Foto: Michal Hančovský

Asi nejúspěšnějším je v tomto ohledu server Culturenet navigující profesionály v umění, ať už jde o informace o nových iniciativách, nabídky práce, zapojení se do různých výzev a mezinárodních projektů. Doplňuje jej platforma czechmobility.info či Kreativní Česko. Ta aktuálně koordinuje výzvu vládě týkající se (ne)dostatečné podpory kulturního a kreativního sektoru z Národního plánu obnovy. „Mimo to všechno pořádáme také workshopy, konference a další akce zaměřené na sdílení nových relevantních trendů využitelných v oblasti umění a kultury,“ uzavírá Eva.

Nově zrekonstruované prostory IDU v pražské Nekázance od studia ABS, interiéry MgA. Kateřina Kulanová. | Foto: Michal HančovskýNově zrekonstruované prostory IDU v pražské Nekázance od studia ABS, interiéry MgA. Kateřina Kulanová. | Foto: Michal Hančovský

IDU jako útočiště kreativy v době nepřející

Naše cesta po IDU by nebyla kompletní, kdybychom nezmínili mezinárodně známý festival současné scénografie a architektury Pražské Quadriennale, které se bude znovu konat v roce 2023, mimo jiné v prostorách Pražské tržnice. Poslední ročník přinesl do Česka více jak 800 umělců z celého světa a na 11 dní hostily prostory pražského Výstaviště expozice ze 79 zemí, 600 performancí, workshopů a přednášek.

Aby byl IDU skutečně mezioborový, reflektuje zároveň aktuální dění napříč společností. „Ať již v ohledu spolupráce na strategických dokumentech v oblasti kultury či v širším pojetí, například v reakci na pandemii nebo klimatickou krizi,“ vysvětluje Pavla Petrová, ředitelka IDU i zmíněného PQ, a dodává, že k tématu jsou nově publikovány také podcasty.

Pavla Petrová, ředitelka IDU na nádvoří nového prostoru v pražské Nekázance | Foto: Michal HančovskýPavla Petrová, ředitelka IDU na nádvoří nového prostoru v pražské Nekázance | Foto: Michal Hančovský

Štědré zásluhy IDU a jeho neúnavné podpory kultury se jistě stávají o to naléhavějšími v současnosti, kdy jsme bohužel svědky opomíjení tohoto pro život zásadního segmentu společnosti. Budeme tedy společně držet palce tomu, aby k nám kultura v blízké době mohla znovu pronikat nikoli pouze skrze obrazovky našich mobilů a počítačů, ale také „naživo“ prostřednictvím vystoupení, festivalů, přednášek, workshopů a dalších akcí, při nichž se budeme moct setkat, třeba v prostorech vily na Nekázance, a předat si to nejcennější, co máme – naše kulturní cítění a prožitky.

Související

Diskriminaci mužů jsme chtěli předejít, říká autorka kampaně proti sexuálnímu obtěžování v MHD. Jak ji hodnotí odborníci?
Grafický design

Diskriminaci mužů jsme chtěli předejít, říká autorka kampaně proti sexuálnímu obtěžování v MHD. Jak ji hodnotí odborníci?

Tereza Bíbová Jolana Mandíková - 10. 9. 2024 - 10 min.

Právo a design. V čem se liší ochranná známka a průmyslový vzor a jak ochrání vaši značku?
Kritika a teorie

Právo a design. V čem se liší ochranná známka a průmyslový vzor a jak ochrání vaši značku?

Liběna Šrámková - 4. 9. 2024 - 9 min.

Žijeme lidsky? Na to se ptá výstava v UPM, která seznamuje se Svazem československého díla. Jaká byla jeho úloha a které instituce ho následují?
Interiér a architektura

Žijeme lidsky? Na to se ptá výstava v UPM, která seznamuje se Svazem československého díla. Jaká byla jeho úloha a které instituce ho následují?

Nela Kuhnová - 29. 7. 2024 - 14 min.

Při vzdělávání grafiků se vedle řemesla zabýváme i etickými hodnotami, říká vedoucí ateliéru na Sutnarce. Jak to vypadá v praxi?
Grafický design

Při vzdělávání grafiků se vedle řemesla zabýváme i etickými hodnotami, říká vedoucí ateliéru na Sutnarce. Jak to vypadá v praxi?

Jana Mattas Horáčková - 4. 7. 2024 - 8 min.

Právo a design. Jak se bránit kopírování výrobku? Cest je několik, říká advokátka. Předejít úspěšně sporům však vyžaduje proaktivní přístup
Kritika a teorie

Právo a design. Jak se bránit kopírování výrobku? Cest je několik, říká advokátka. Předejít úspěšně sporům však vyžaduje proaktivní přístup

Liběna Šrámková - 31. 5. 2024 - 7 min.

Otec průmyslového designu. Zdeněk Kovář, autor Tatry 603, navrhoval stroje jako dokonale funkční sochy
Kritika a teorie

Otec průmyslového designu. Zdeněk Kovář, autor Tatry 603, navrhoval stroje jako dokonale funkční sochy

Kateřina Hubertová - 1. 7. 2024 - 12 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž