Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Boj o přežití. Zeptali jsme se zásadních českých firem, které se věnují designu, jak je ovlivní koronakrize

Již několik měsíců se celý svět potýká s epidemií koronaviru COVID-19. V České republice byl více než dva měsíce vyhlášen nouzový stav a omezení pohybu osob. Ústavní problémy s tím spojené protentokrát nechme stranou. Důležitým faktem zůstává, že nikdo z nás takový začátek roku neočekával. Mnoho designových firem v důsledku striktních opatření doslova bojuje o přežití, jiné právě naopak. Jak vypadá česká designová scéna po koronaviru?

Zeptali jsme se několika lokálních značek na to, jak se na nich (ne)podepsala epidemiologická krize. Zajímalo nás, jak v této otázce vnímají roli státu a jaké mají plány a strategie do budoucna.

Obchodní křehkost skla

Ačkoli aktuální stav zasáhl všechna odvětví, situace se zdá nejhorší ve sklářství. „Pro celý segment sklářství je situace upřímně velice obtížná. Náš velmi sensitivní sektor skla okamžitě pocítil propad poptávky ze strany koncových zákazníků v zahraničí. K dalšímu propadu tržeb došlo úplným zastavením turistického ruchu, který je především pro ručně vyráběné tradiční sklářské výrobky zcela stěžejní,“ říká Eva Kozarová, ředitelka marketingu ze společnosti Rückl. Pro zachování značky bylo třeba – a to bohužel ve všech směrech, radikálně redukovat náklady. Lidé z Rücklu ovšem udělají maximum pro to, aby řemeslo a nadání sklářských mistrů, brusičů a designérů i nadále vytvářelo hodnotu, která přetrvá tuto krizi.

Eva Kozarová k tomu ještě dodává, že je zároveň velmi potěšilo zjištění přízně zákazníků i během pandemie. Zaznamenali totiž zvýšený počet objednávek na e-shopu a s radostí sledovali četná sdílení fotek na sociálních sítích: „Bereme to jako důkaz, že křišťál od Rücklu díky svému designu, řemeslné kvalitě, a především díky silné emoci a příběhu plní svou hlavní funkci – přináší radost do každodenních momentů a umí zpříjemnit i současné nelehké chvíle.“

Kolekce Hamlet, Rückl | Zdroj: ruckl.comKolekce Hamlet, Rückl | Zdroj: ruckl.com

Kolekce Rusalka, Rückl | Zdroj: ruckl.comKolekce Rusalka, Rückl | Zdroj: ruckl.com

Nábytek v době virové

Okamžité snížení objednávek, a zvláště těch zahraničních, zaznamenali také v TON. V jejich případě nejde ani tak o škodu zapříčiněnou nařízeními vlády, jako o škodu způsobenou zastavením celosvětového obchodního provozu. Reálné ztráty se ale velmi těžko počítají. „Věštíme z křišťálové koule, ale myslíme si, že se někdy na začátku roku 2021 budeme pohybovat na 80 % objemu zakázek, než tomu bylo před „krizí“. Na druhou stranu poslední dny ukazují, že to možná nebude až tak dramatické. Například asijské trhy se již mírně probouzí,“ komentuje aktuální situaci ředitel marketingu Jan Juza.

Nová kolekce nábytku TON od designéra Alexe Guflera s názvem Again | Zdroj: ton.czNová kolekce nábytku TON od designéra Alexe Guflera s názvem Again | Zdroj: ton.cz

Nová kolekce nábytku TON od designéra Alexe Guflera s názvem Again | Zdroj: ton.czNová kolekce nábytku TON od designéra Alexe Guflera s názvem Again | Zdroj: ton.cz

Naprosto odlišná situace panuje u jiné tuzemské nábytkářské značky – Master&Master. Její zakladatelé Luděk SteiglOndřej Zita tvrdí, že u nich počet objednávek neklesl, ba spíše naopak. Důvodem podle nich může být to, že lidé v uplynulých týdnech trávili veškerý čas doma, a tak měli více prostoru přemýšlet nad řešením interiérů svých domů. „Během karantény jsme také pracovali na zakázkách, které jsme měli nasmlouvané před vyhlášením vládních opatření. Dá se říct, že fungujeme na 100 %. Je nám jasné, že v tomhle máme velké štěstí. Spoustu jiných ho nemělo a museli svoje podnikání na čas omezit nebo úplně zastavit. To je nám líto a doufáme, že časem svoje činnosti zase nastartují.“

Kolekce nábytku Master & Master | Zdroj: masterandmaster.euKolekce nábytku Master & Master | Zdroj: masterandmaster.eu

Neprodaná jarní kolekce

Ve světě módy rozhodně není nikomu veselo. Všem značkám se takřka z minuty na minutu zastavily výrobní linky a ve skladech teď leží celé kolekce jaro/léto 2020, které se již nestihnou prodat. Veliké slevy neprodaného oblečení také nepřicházejí v úvahu, jelikož by mohly zničit celý trh. Co s krizovou situaci mohou módní značky dělat?

„Naši návrháři navrhnou méně produktů, respektive budeme vyrábět jen ty nejlepší produkty, které budou aktuálně trendy a které doplníme o kolekci, již jsme teď nemohli díky celostátní karanténě nabídnout zákazníkům,“ odpovídá brand manažerka Vladimíra Dittrichová z české módní značky KARA. Jedním dechem dodává, že všichni zaměstnanci prodejen museli také ze dne na den zůstat doma. A z domova se prodávat nedá: „Proto jsme i my byli nucení s některými ukončit spolupráci, i když jsme nechtěli. Ta krize byla příliš dlouhá a po otevření prodejen bude pokračovat. Kromě obratu tak ztrácíme i lidský kapitál.“ Podle Vladimíry Dittrichové se ztráty budou pohybovat v řádů několika desítek miliónů korun. Číslo se navíc nezastaví ani po obnovení normálního chodu života. Je možné, že bude trvat dlouhou dobu, než si zákazníci opět zajdou bez obav na nákup do obchodních center tak, jak tomu bylo ještě před Vánoci.

Kolekce značky KARA | Zdroj: kara.czKolekce značky KARA | Zdroj: kara.cz

Kolekce značky KARA | Zdroj: kara.czKolekce značky KARA | Zdroj: kara.cz

Krizová role státu

A jak fungoval stát během krize? Byl dostatečnou oporou pro české designové značky, nebo jim spíše házel klacky pod nohy? Kluci z Master&Master odpovídají jednoduše: „Zatím je brzy přístup státu hodnotit, ale je jasné, že toho pro své občany za jejich peníze moc neudělal. Pouze zákazy, kličky a omezení. Takže palec dolů.“ Jejich pohled na věc sdílí i ostatní firmy. Eva Kozarová vypočítává, že Rückl by uvítal například překlenovací úvěr, aby byl schopen zajistit provozní financování skláren a celé firmy.

Kolekce Krakatit od firmy Rückl | Zdroj: ruckl.comKolekce Krakatit od firmy Rückl | Zdroj: ruckl.com

Jan Juza k tomu říká: „Některým rozhodnutím rozumíme, jiným méně, všechna ale respektujeme a dodržujeme. U výdejového okénka hospody se denně protočí mnohem více lidí než u nás na prodejně TON, a přesto jsme museli mít zavřeno. Z našeho pohledu nic nebránilo otevřít některé obchody již dříve (za dodržení platných hygienických opatření).“

Podle Vladimíry Dittrichové z KARA se díky rychlým krokům vlády situaci podařilo dobře stabilizovat, nicméně některá opatření se často měnila na poslední chvíli, a tak bylo těžké na ně adekvátně reagovat. Hodně podnikatelů navíc na finanční pomoc od státu čeká doteď: „Například jsme ještě nedostali zpět všechny peníze z programu Antivirus, ani žádný bezúroční úvěr. Nyní nedočkavě čekáme na pomoc státu při placení nájemného v době nouze. Již třetí měsíc existujeme s nulovým obratem a všemi náklady.“

Kolekce nábytku z dílny Master & Master | Zdroj: masterandmaster.euKolekce nábytku z dílny Master & Master | Zdroj: masterandmaster.eu

Stát tak sice udělal některé dobré kroky, ke zdárnému zvládnutí krizové situace mají ale jeho zástupci zatím opovážlivě daleko. Finanční podpory se českým firmám buďto vůbec nedostává, nebo na ni musí absurdně dlouho čekat. Krize navíc ještě není u konce a tak by stát rozhodně měl přijít s relevantním plánem, jak nastalou situaci dlouhodobě smysluplně řešit tak, aby maximálně podpořil české výrobce.

A jak teď dál?

Všichni zástupci oslovených značek se shodují na tom, že doufají v brzký konec veškerých opatření a obnovení spolupráce napříč Českem, ale i Evropou. Právě čas aktuálně hraje pro spoustu subjektů na trhu velmi významnou roli. Firmy si již nyní stanovují strategie, které počítají s dopady krize a snaží se je minimalizovat. Rückl plánuje v příštích týdnech posílit svou on-line prezenci na mezinárodních portálech a navázat komerční spolupráci s evropskými i americkými partnery. Cílit ale bude také na trh domácí. Eva Kozarová k tomu dodává: „Rádi bychom začali spolupráci s dalšími českými značkami, které sdílí stejné hodnoty, ať už se jedná o oblast gastronomie, nebo výrobu parfémů. Dále bychom si přáli realizovat limitované edice s vybranými českými umělci a v neposlední řadě představit několik nových kolekcí. Doufáme, že na tyto plány budou tento rok potřebné prostředky i energie, koronaviru navzdory.“

Nový věšák Logs od firmy TON z pera designérů büro famos | Zdroj: ton.czNový věšák Logs od firmy TON z pera designérů büro famos | Zdroj: ton.cz

TON odložili některé investice, ale kvůli krizi rozhodně nechtějí uhnout z cesty, na kterou se vydali před deseti lety – kvalitní design, perfektní zpracování a servis, výroba v tuzemsku z lokálních surovin. Jan Juza vysvětluje, že snížili náklady, kde se dalo: „Někdo zlevňuje, to my nemůžeme. Naše produkty nemají marketingově vykalkulovanou cenu, ale jsou odrazem jejich reálné hodnoty.“ Výrazně zlevnit nábytek tudíž nemohou, jelikož by to pro firmu bylo likvidační. Stejně jako ostatní tak spoléhají na rychlou obnovu výroby po skončení opatření.

Křeslo Cocon z dílny Master & Master od designérky Lucie Koldové | Zdroj: masterandmaster.euKřeslo Cocon z dílny Master & Master od designérky Lucie Koldové | Zdroj: masterandmaster.eu

KARA se nyní spolehne především na dobrou komunikaci. Chtějí přesvědčit zákazníky, že se nemusejí bát vstoupit do prodejen a vyzkoušet si oblečení. Vladimíra Dittrichová ujišťuje: „Máme skvělý personál, který se o zákazníka umí postarat, takže se nemusí ničeho bát. Připravujeme navíc speciální kolekce a nabídku pro naše kamenné prodejny. Chceme, aby si každý našel svůj produkt.“

„Naším cílem je i nadále spolupráce s českými designéry, udržení lokální výroby, rozšiřování kolekce a důraz na přímý prodej přes e-shop. Věříme, že poctivý přístup si své příznivce najde krize nekrize,“ uzavírají téma Luděk Steigl a Ondřej Zita z Master&Master. Nezbývá tedy než doufat v ten nejlepší možný výsledek. Krizová situace ještě zdaleka neskončila. To nejhorší může teprve přijít. Tak jako tak je znát zájem o nabídku ze strany zákazníků a snaha o podporu lokálních značek na všech úrovních. Za to vám, milí čtenáři, upřímně děkujeme.

Další články