Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Čas na rozprávky, si.li, zdroj: archiv kurátorek výstavy DEKOR 2 Čas na rozprávky, si.li, zdroj: archiv kurátorek výstavy DEKOR 2

Bio-vázy, cibulák i ilustrace. Čím se dekoruje současný česko – slovenský porcelán a keramika?

Věděli jste, že dekor ovlivňuje proces vzniku porcelánu a keramiky od samotného začátku? Jeho výroba závisí na výběru použité technologie - od klasické, přes alternativní až po tu experimentální. Současné tvorbě a používaným dekorům se věnuje výstava v GALERII CZECHDESIGN. Je na co se dívat, protože „porcelán nabízí tolik možností, že je to vlastně potěšení pro několik životů,“ jak říká jedna z vystavovatelek. Přečtěte si rozhovor a přijďte se nechat okouzlit.

Autorkami projektu DEKOR 2, který je aktuálně k vidění v GALERII CZECHDESIGN, jsou Markéta NovákováMira Podmanická.

Markéta dnes působí na bratislavské VŠVU na pozici odborného asistenta v Ateliéru keramiky a porcelánu vedeného Danielem Pirščem.

Rovněž Mira pracuje na VŠVU, konkrétně na katedře Socha, objekt, inštalácia. V současnosti se věnuje tvorbě instalací a objektu s přesahy do jiných odvětví.

Celá instalace je složená z překližkových modulárních částí, které byly přizpůsobeny prostoru galerie. Projekt přímo navazuje na výstavu DEKOR v bratislavské Galérii X.

Výstava DEKOR 2 v CZECHDESIGN, foto: Jan HromádkoVýstava DEKOR 2 v CZECHDESIGN, foto: Jan Hromádko

Mira Podmanická a Markéta Nováková

* Spolupracujete už delší dobu, jak to celé vzniklo a proč jste se rozhodly uspořádat výstavu DEKOR?

Mira: Začalo to kolekcí váz „Bio-vázy 0-5“ v roce 2013, které jsme vystavily na výstavě „Váza“, a potom i na vícero domácích a zahraničních akcích: např. Talent 2014 v Mnichově, Stolečku, prostři se! 2014 ve Veselí nad Moravou, Designblok 2014 v Praze a na Národní ceně 2015 v Bratislavě. Od té doby jsme kolekci rozšířily o několik dalších kusů. Naše spolupráce však už nezůstává jen u váz, ale připravujeme i jiné projekty. Je to pro mě podnětná zkušenost, neboť se věnuji v první řadě soše a instalaci. Práci s porcelánem a vázami však vnímám též jako druh volné výtvarné trojrozměrné tvorby. Je to jen jiný způsob vyjádření. Spolupráce je ale v některých chvílích náročná, neboť skloubit názory a nápady dvou samostatných a dost rozdílných výtvarnic je dost náročné a kompromisy v tomto směru nejsou tím očekávaným ani chtěným.

Bio-váza 6, Mira Podmanická, zdroj: archiv autorkyBio-váza 6, Mira Podmanická, zdroj: archiv autorky

Markéta: Moje vlastní tvorba se zaměřuje především na techniku lití porcelánu do sádrových forem, nejraději vytvářím doplňky ke stolování a do interiéru. Ve své tvorbě vycházím z geometrie. Z geometrické hry průniků půdorysů a profilů, zásahů do tvaru a přechodů jednotlivých tvarů. Díky spolupráci jsem začala více pracovat s organickými přírodními tvary, s barvou, experimentem a trochu i s náhodou, ale i s výraznější autorskou polohou jednotlivých prací. Co se týče naší společné kolekce Bio–vázy, jsou tam viditelné vlivy z obou našich oborů. Sochařským způsobem jsme domodelovávaly jednotlivé detaily, pracovaly jsme s každým kusem jako s originálním uměleckým dílem. To jsme podpořily i různými keramickými dekoračními technikami. Pracovaly jsme s povrchem s glazurou a bez glazury – tzv. biskvitem, s klasickým obtiskem, malbou kobaltem a kresbou tužkou pod glazuru, nebo s barevnou – zabarvovanou glazurou.

Šeříkové vázy, Mira Podmanická, Markéta Nováková, zdroj: archiv autorekŠeříkové vázy, Mira Podmanická, Markéta Nováková, zdroj: archiv autorek

Na výstavě prací prezentujeme různé přístupy k tvorbě, otevíráme pohled na dekor, co všechno může být dekorem, jaký může být: barevný, plastický, celoplošný. Vzniká za použití různých technologií – klasických, alternativních i experimentálních, od tradičních, po současné, jako je například CNC fréza. Vystavující autoři jsou čerství absolventi, nebo se pohybují na profesionální scéně už několik let. Jsou to absolventi pražské VŠUP, plzeňské FDULS, ústecké FUD UJEP, nebo bratislavské VŠVU. Je zajímavé hledat paralely, souvislosti i odlišnosti odrážející se v jejich tvorbě v závislosti na zkušenostech, absolvované škole, rozdílném pedagogickém přístupu i místě, kde žijí a pracují. Zeptaly jsme se vystavujících na některé věci, které souvisí s jejich tvorbou a také přímo s výstavou.

Simona Janišová

* Jak vznikla výtvarno – designérská dvojice si.li. (Simona Janišová a Linda Viková)? Jak se vám spolu pracuje?

Naše spolupráce vyplynula spontánně ze sdílení společného ateliéru. Úplné prvotiny vznikly spojením našich individuálních prací. Dříve jsme začali vytvářet řadu „basics“, už speciálně pro značku si.li. Spolupracuje se nám nenuceně a vemi příjemně, hlavně asi proto, že ve výtvarných názorech se shodujeme. Za nejpřínosnější považuji to, že vytváříme práce, které by samostatně pravděpodobně nikdy nevznikly.

Čas na rozprávky, si.li, zdroj: archiv kurátorek výstavy DEKOR 2Čas na rozprávky, si.li, zdroj: archiv kurátorek výstavy DEKOR 2

* Tvoje tvorba se pohybuje v široké škále využití klasických, alternativních – experimentálních, ale i těch nejmodernějších technologií. Jak vnímáš rozdíl mezi nimi, jejich možnosti? S jakými prostředky nejraději pracuješ?

Myslím si, že jakákoliv technologie je jen prodloužením ruky autora. I CNC frézu považuji za nástroj, podobně jako špachtli na modelování. Dokud není hlava, ruka ani oko dostatečně vytrénované, nepomůže žádné nářadí. Rozdíl mezi klasickými keramickými technologiemi a promyšlenými technologiemi (využívanými v procesu tvorby keramiky) vidím hlavně v rychlosti. Používaní sowtvaru a hardwaru umožňuje několikanásobně zrychlit hlavně proces prototypování. Za předpokladu, že ho umíme správně ovládat - neboť ani stroj zatím nedokáže všechno. Osobně ale nepreferuji žádný ze způsobů. Když jsem jedním unavená, utíkám k tomu druhému a naopak.

Beech vase, si.li., zdroj: simonajanisova.skBeech vase, si.li., zdroj: simonajanisova.sk

Roman Šedina

* Pro tvou tvorbu jsou typické přesahy, mezioborová spolupráce, experiment, recyklace keramických i nekeramických materiálů a akce. Jakým způsobem a pro koho vznikla váza KA?

Mé realizace jsou vždy spojeny s vášní pro technologie a výtvarné umění. Někdy se pak stane, že více převládá stránka emotivní nežli praktická. Dříve jsem spolupracoval se společnostmi, jako jsou THUN, Český porcelán, atd. Poté jsem založil vlastní značku LIMITED, která se zabývá designem nekonvenčního porcelánu. Tento porcelán je vyráběn pouze v limitovaných sériích. Vybrané materiály a barvy jsou používány tak, aby vznikaly krásné a inspirativní věci. Vázy KA odkazují na stále se vracející keramické okouzlení starověkými japonskými hrnčíři. Ukazují sofistikovanou práci nanášení porcelánu ve vrstvách. Na jednoduchých tvarech je zachycen moment poslední fáze dekorace pastelových odstínů. Vázy KA vznikly při práci na projektu RECYCLE pro RIJKSMUSEUM Amsterdam a také byly prezentovány na místě národní kulturní památky Dolní oblasti Vítkovic. Tam jsme také uspořádali LIVE CERAMIC SHOW - originální instalaci a živou dekoraci nových váz v bývalé kompresorovně.

Vázy KA, Roman Šedina, zdroj: bio-vazy.blogspot.comVázy KA, Roman Šedina, zdroj: bio-vazy.blogspot.com

Markéta Kalivodová

* Při realizaci váz Nice Twice jsi musela zvládnout hned dvě velmi náročné technologie. Práce s porcelánem je sama o sobě dost náročná, o to víc, když jsi ji musela skloubit s technologií tradičního českého broušeného skla. Prozradíš nám, jak vzniká, nebo je to výrobní tajemství?

Váza Nice Twice vzniká litím do formy zapůjčené z fabriky, která je jediným výrobcem pravého cibulového vzoru (Český porcelán Dubí a.s.). Na vzniku porcelánové vázy není nic neobvyklého. Postupně se do formy nalévá porcelánová hmota neobarvená, následně pak hmota obarvená růžovým barvítkem nebo oxidem kobaltu. Při vytváření barevných hmot je důležité, aby na sebe obě kombinované hmoty z technologického hlediska správně „seděly“. Kdyby tomu tak nebylo, mohlo by se stát, že při následném broušení váza jednoduše praskne.

Nice Twice, Markéta Kalivodová, zdroj: archiv kurátorek výstavy DEKOR 2Nice Twice, Markéta Kalivodová, zdroj: archiv kurátorek výstavy DEKOR 2

Samotná váza projde přežahem na 920 stupňů. Pak se odveze do již zmiňované porcelánky v Dubí, kde na ni lepím cibulový dekor. Následně se naglazuje vnitřek a vázu čeká výpal v plynové peci na 1350 stupňů. První vázy jsem si brousila sama, v současnosti však už podstupují výlet, tentokrát na vysočinu do Světlé nad Sázavou do firmy Bomma, kde je na vázu strojově vybroušen požadovaný dekor. Tečkou na výrobě vázy je nalepení popisku, kde jsou kromě mého jména i jména všech institucí, které se na vzniku každé vázy podílely. Popisek je znovu vypálen v peci a váza je pak konečně hotová.

Nice Twice, Markéta Kalivodová, zdroj: archiv kurátorek výstavy DEKOR 2Nice Twice, Markéta Kalivodová, zdroj: archiv kurátorek výstavy DEKOR 2

Nela Havlíčková

* Pracuješ především s porcelánem. Co tě právě na porcelánu fascinuje? Jakou techniku nejčastěji/nejraději používáš? Pracuješ hodně s jednoduchým tvarem a bohatým dekorem, kombinuješ střídmé tvary (užitkových) předmětů s plastickým a barevným rastrem, strukturou až průsvitem. Jak tvoje věci vznikají?

Bárky, Nela Havlíčková, zdroj: archiv kurátorek výstavy DEKOR 2Bárky, Nela Havlíčková, zdroj: archiv kurátorek výstavy DEKOR 2

Porcelán mě fascinuje od chvíle, kdy jsem začala studovat střední keramickou školu. Od té doby jsem z této cesty neuhnula a do dneška mě práce s ním těší. Těžko říci, co přesně to způsobuje. Při výrobě člověk musí počítat s deformacemi a poměrně velkým smrštěním. Lze pracovat se strukturami, barvami, hrát si se samotným tvarem… Porcelán toho nabízí tolik, že je to vlastně potěšení pro několik životů. Člověka neomrzí a nepřestane fascinovat. Při výrobě využívám především techniku lití. Umožňuje mi velkou svobodu tvarového vyjádření. Zároveň mi nabízí možnost velmi tenkého porcelánového střepu a toho ráda ve svých pracích využívám. Snažím se zkoušet hranice tohoto materiálu a maximálně využívat jeho vlastností.  

Komentovaná prohlídka za účasti autorů výstavy DEKOR 2 proběhne ve dnech 15. a 16. dubna. Účast je zdarma, stačí ji potvrdit zde.

Galerie

Další články