Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Pelíšky (1999) a Vratné lahve (2007), zdroj: najbrt.cz Pelíšky (1999) a Vratné lahve (2007), zdroj: najbrt.cz

Beznaděj a uniformita českých filmových plakátů. Které vizuály se povedly a které propadly?

Není nic těžšího, než psát „srovnávací článek“ o souboru plakátů, které se prakticky v ničem neliší. Letošní křivka až na několik výjimek převážně z oblasti dokumentárního filmu začíná i končí hlavami hlavních herců a lépe či hůře zvládnutou typografií. Tedy i nejpovedenější plakát by nás letos mohl unudit k smrti. Je podobné dodržování stejných pravidel předpokladem pro úspěch filmu, nebo zkrátka tvůrcům chybí invence?

Kategorie Román pro, Líbáš jako, Muži/ženy v ... 

Cílení na skupinu žen, pro kterou neexistuje větší potěšení než posledních 40 let sledovat peripetie milostného života Marka Vašuta, rozpoznáme podle názvu filmu v tučném růžovém bezpatkovém písmu a hlavních hereckých tvářích vyfocených v co nejširším spektru výrazů, asi abychom už před návštěvou kina věděli kdo bude LOVEn a kdo jen rozverná kamarádka. Budiž mi odpuštěno, ale vzhled této kategorie mě paradoxně zdaleka neirituje tolik jako u kategorií ostatních. Skalní fanoušek tohoto žánru nestojí o vybočení z proudu duševní estetiky Michaela Viewegha ve scénáři, ani na plakátě. Snadno ho na ulici identifikuje, a inzerovaný produkt ho v kině nezklame. V pořádku.

Kategorie „světlo je vidět jen ve tmě“

Podtitul filmu Národní třída dobře vystihuje pocit z plakátů, které v nás možná ihned neprobudí chuť jít do kina, ale zároveň nás (pomineme-li gesto Hynka Čermáka) ničím neurazí. Letecký pohled na herce na střeše místo na jejich detailní portrét je v záplavě letošních plakátů osvěžující.

Když dva dělají totéž

Plakáty, které by snad mohly působit jako vytvořené jednou šablonou, vykazují při bližším ohledání několik rozdílů, které ten k filmu Sněží ! staví o několik příček výše. Znervózňují-li nás na plakátě Sněží ! stěží uchopitelné úhly pohledů 4 postav, je to tak všechno, co se mu dá vytknout. Narozdíl od Uzlů a pomerančů si autor vystačil s jednou barvou a dvěma řezy totožného písma a naše oko po něm putuje přesně tak, jak má – od hlavního sdělení až po kostymérky, které jsou stále čitelné. I proklady v nadpisu Sněží ! jsou svěží. Všimněme si oproti tomu, jak se Ewa Farna na plakátě Uzlů a pomerančů přiklání výrazně raději k Majerovi než k Nohovi, a jak nám obilí na pozadí znemožňuje přečíst většinu informací.

Nejhorší na konec

Sympatie k jakýmkoliv zmíněným filmům stranou, nejsmutněji dopadl plakát k filmu Nabarvené ptáče. Typografie z pekel patrně odpovídá trýznivosti jeho filmových příběhů, ale na plakátě od samotného fimu odvádí pozornost. Neznaje tohoto díla, patrně bych ho považovala za druhořadou detektivku. Jednu z nejkrutějších ran mému jemnocitu zasadil písmový slitek „rv“, na jehož pozadí je navíc ještě (asi původně příliš prořídlé?) hejno naklonované z několika totožných ptáků.

 

Nabarvenému ptáčeti letos může konkurovat snad jenom léto s GENTLEMANEM (všimněte si vyznačeného MAN ve slově gentleman, roztomilé slovní hříčky, u N-abareveného ptáčete už se to tolik nepovedlo). Trojici hlavních postav jako by osvětlovala hned tři různá slunce v různých denních fázích. Když je u Hanzlíka ostré ranní světlo zleva, o 20 cm dál stojící Bareš už má dle čelního odlesku podzimní poledne. Antalová to na focení patrně vůbec nestihla a poslala fotku z dovolené u polárního kruhu. S tím vším koresponduje zbytek hereckého ansáblu neotřele umístěný do okýnek filmového pásu, a korunuje tak Gentlemana na sdílené poslední místo spolu s Ptáčetem.

Vizuál versus návštěvnost

Podobně jako nakladatel u debaty nad podobou knižních obálek nám patrně i filmový producent bude tvrdit, že odklon od toho, jak se to běžně dělá, by nejasná postava „náš čtenář (velmi výstižný výraz Martina T. Peciny z publikace Knihy a typografie) /náš divák“ nepochopil. Inu, pojďme se podívat na žebříček 10 nejnavštěvovanějších českých porevolučních filmů. 1. Tankový prapor, 2. Černí baroni, 3. Kolja, 4. Ženy v běhu, 5. Anděl Páně 2, 6. Vratné lahve, 7. Ženy v pokušení, 8. Tmavomodrý svět, 9. Pelíšky, 10. Obecná škola. Který z plakátů na tyto filmy se vám vybaví? Také jenom Pelíšky?

Film inzerovaný plakátem s plastovou lžičkou místo hlavního hrdiny vznikl už v roce 1999 a do dnešního dne se drží na 9. místě nejnavštěvovanějších filmů, přesto bohužel nebyl přílišnou inspirací pro tvůrce plakátů v dalších letech (pomineme-li studio Najbrt, které má v první desítce ještě další „bezherecký zářez“ s filmem Vratné lahve z roku 2007, protože však ze studia pochází i plakát k Pelíškům, těžko mluvit o inspiraci). Tak snad příští rok.

Další články