Bez nás už se neobejde! Začal největší festival designu na světě, kdo hájí české barvy v Miláně?

Rozmanité barvy, odvážný design a výrazná atmosféra – hesla letošní expozice společnosti BOMMA | Zdroj: BOMMA Rozmanité barvy, odvážný design a výrazná atmosféra – hesla letošní expozice společnosti BOMMA | Zdroj: BOMMA

Do Milána opět míří čeští designéři a umělci na letošní týdenní veletrh designu. Tentokrát se představí opravdu ve velkém, proto rozhodně stojí za to se za jejich díly vypravit. Představí se jak mladé tváře, tak etablovaní umělci a špičky v oboru. Celé české výpravě dominují dva hlavní projekty, a to rozsáhlá výstava skla, porcelánu a keramiky Made by Fire a také Krásná práce, která propojuje mladé designéry s tradičními řemesly a bude probíhat v Českém centru v Miláně. Salone del Mobile se v Miláně koná již od 60. let, letos probíhá od 18. do 23. dubna.

Milánský design week má tradičně na tuto akci vyhrazený veletržní komplex Fiera v obci Rho, severozápadně od Milána. Letos tomu není jinak. Na expozice bude taktéž možné narazit i na mnoha místech přímo v centru Milána – například ve známých čtvrtích Brera a Isola či v zóně Tortona, jejíž součastí jsou například Armani Silos, muzeum Mudec či kulturní centrum BASE. Rovněž se bude vystavovat v budově milánského Triennale, kde mimo jiné zazáří česká sekce pod taktovkou Moravské galerie s jejím projektem Made by Fire. 

Další tvorbu z rukou českých designérů představí také projekt Českého centra v Miláně – Krásná práce. Nese se v duchu předávání starých řemeslných znalostí mladým lidem. Navazuje na tradiční lidovou uměleckou výrobu a propojuje ji se svěžími návrhy šedesáti současných studentů českých uměleckých vysokých škol. 

Made by Fire

Tato velkolepá výstava odstartovala již v pondělí 17. dubna. Představují se zde jak mladé tváře české designérské scény, tak zaběhnutá designérská jména. Ambiciózní přístup celé výstavy je možné vidět jak v samotném konceptu kurátorek Evy Slunečkové a Danici Kovářové, architektonické propracovanosti a inovativnosti studia edit! architects, tak v uměleckém zpracování katalogu, který výstavu shrnuje a svými fotografiemi ho doplnila fotografka Hana Knížová. Má za cíl předvést dosud největší výběr českého skla, porcelánu a keramiky novodobé historie České republiky. Také byl kladen důraz na udržitelnost, pro účely výstavy byly proto použity upcyklované barely, střepy z porcelánu Thun 1794 a podstavce z nedávné výstavy keramiky Terra Alba.

Podrobněji jsme o Made by Fire psali v tomto článku, jehož součástí je i rozhovor s kurátorkou Evou Slunečkovou. Ta v něm odkryla záměry a procesy, které stojí za celým projektem.

Dokumentace výstavy Made by Fire | Foto: Vojtěch VeškrnaDokumentace výstavy Made by Fire | Foto: Vojtěch Veškrna

Část výstavy Made by Fire je zaměřená na ekologii. | Foto: Vojtěch VeškrnaČást výstavy Made by Fire je zaměřená na ekologii. | Foto: Vojtěch Veškrna

Kurátorský tým – Eva Slunečková, Maxim Velčovský a Danica Kovářová | Foto: Hana KnížováKurátorský tým – Eva Slunečková, Maxim Velčovský a Danica Kovářová | Foto: Hana Knížová

Projekt Moravské galerie v Brně ve spolupráci s Designblokem zkoumá hranice užitého umění a nebojí se je ani překračovat. Expozice uvede čtyřicet tvůrců a jejich díla, z nichž mnohá se rozpínají mezi několika obory a médii. Za zmínku stojí například rozstřílená auta dovezená z Ukrajiny od Maxima Velčovského. Projekt byl k vidění již na loňském Signal Festivalu. 

Rozstřílené auto Maxima Velčovského | Zdroj: Profil MediaRozstřílené auto Maxima Velčovského | Zdroj: Profil Media

Také Klára Horáčková se nebála vybočit z tradičního využití materiálů se svým zrcadlovým Billboardem. S prvky zrcadla se představí i Mirror Man od Stanislava Müllera.  

Rozměrný objekt Billboard od Kláry Horáčkové | Zdroj: Profil MediaRozměrný objekt Billboard od Kláry Horáčkové | Zdroj: Profil Media

Z řad studentské scény se představí například Tereza Hrušková a její Selfie vázy. Tereza se zaměřila na význam rukodělné výroby a její nesrovnatelnosti s tou strojovou. Přibližuje diváka ke konkrétním podmínkám výroby a odkrývá k ní vynaložené úsilí. 

Tereza Hrušková se svou prací snaží obhájit místo rukodělné výroby v dnešní moderní době. | Foto: Anna PleslováTereza Hrušková se svou prací snaží obhájit místo rukodělné výroby v dnešní moderní době. | Foto: Anna Pleslová

Dále se pak představí například Luba Bakičová se svou sérií plastických objektů nesoucí název Yes name, světelná koláž Phenomena od studia DECHEM či Lenka Záhorková se svým sociálně-uměleckým projektem Tak to bylo, na němž spolupracovala se seniory, kteří porcelán ilustrovali svými příběhy.

„Tekoucí sklo“ Luby Bakičové s názvem Yes Name | Zdroj: Profil Media„Tekoucí sklo“ Luby Bakičové s názvem Yes Name | Zdroj: Profil Media

Studio DECHEM na projektu Phenomena spolupracovalo se sklářskou firmou BOMMA. | Foto: Vojtěch VeškrnaStudio DECHEM na projektu Phenomena spolupracovalo se sklářskou firmou BOMMA. | Foto: Vojtěch Veškrna

Do projektu „Tak to bylo“ od Lenky Záhorkové se zapojili senioři se svými příběhy. | Foto: M. Machek & G. BenediktDo projektu „Tak to bylo“ od Lenky Záhorkové se zapojili senioři se svými příběhy. | Foto: M. Machek & G. Benedikt

Celá expozice se z Milána poté přesune do Míčovny Pražského hradu, kde bude vystavená během Designbloku (4.–8. října) a finálně zakotví v Moravské galerii v Brně, kde bude k vidění od 17. listopadu až do 31. srpna následujícího roku.

Krásná práce

Projekt Českého centra v budově Generálního konzulátu letos představuje české řemeslo a lidové umění v nových souvislostech. Předkládá alternativu k pojetí dnešního interiéru a také reaguje na aktuální poptávku po autentickém a udržitelném oděvu. Zkušení mistři v oboru se spojili se studenty z nejvýznamnějších uměleckých vysokých škol – UMPRUM, FaVU, FUD UJEP a zlínské UTB.
Společně vytvořili soubor užitých předmětů, ve kterých se prolínají témata jako návrat k přírodě, potřeby vlastního zakotvení či pocit hrdosti na naše tradice. Studenti přinášeli současný výraz do tradičních řemeslných technik, zatímco odborníci v tradičních řemeslech jim zajišťovali podporu v technologickém provedení. Pracovali s původními přírodními materiály (dřevo, hlína, přírodní pletiva, kůže či textilní vlákna), které se pojí s činnostmi, jež se mnohdy již neprovozují. Výstava si tedy klade za cíl přiblížit tyto techniky dnešnímu způsobu života. Vznikly předměty jednoduchých, moderních, a přesto rustikálních forem.
O projektu a dílech, jež jsou v rámci něj vystavena, jsme již psali podrobněji v tomto článkuSamotná iniciativa Krásná práce už ale běží přes pět let a od samého počátku se věnuje navrácení pozornosti právě českým řemeslníkům.

Dokumentace výstavy Krásná práce, která probíhala v listopadu 2022 v Praze | Zdroj: Krásná práceDokumentace výstavy Krásná práce, která probíhala v listopadu 2022 v Praze | Zdroj: Krásná práce

UMPRUM

Studentky a studenti z ateliéru Michala Froňka a Jana Němečka pracovali s materiály, jako je sláma, orobinec, proutí, keramika, kůže, kov nebo třeba i rybí šupiny. Vznikly rozmanité práce různých charakterů a využití – například sada na pečení chleba od Iva Jedličky, Jan Lechner aplikoval techniku pasířství pro své svítidlo z tepané mosazi, Adam Kvaček upletl kabelu z orobince a Sofia Amarteva zabrouzdala do „hlubin“ šperkařství a vytvořila šperky a doplňky z již zmíněných rybích šupin.

Kabela z orobince Adama Kvačka / Šperky z rybích šupin od Sofie Amartevy | Zdroj: UMPRUMKabela z orobince Adama Kvačka / Šperky z rybích šupin od Sofie Amartevy | Zdroj: UMPRUM

FaVU

I v brněnském Ateliéru produktového designu pod vedením Ondřeje Toboly a Jana Mikošky vznikaly zajímavé projekty. Mezi nimi lze narazit například na soustružené panenky od Terezie Krísové či na limitovanou edici bot značky PÁR od Klaudie Ďugelové. Také se vyprodukovaly neobvyklé designérské kousky jako modrotisková forma od Lucie Ulehlové, urna Laury Pavelkové, Patrícia Paulovičová se pustila do výtvarnického nože a Zuzana Pavlíčková zase do krojové vesty.

PÁR Prague LIMITED od Klaudie Ďugelové / Panenky od Terezie Krísové | Zdroj: favu.designPÁR Prague LIMITED od Klaudie Ďugelové / Panenky od Terezie Krísové | Zdroj: favu.design

FUD UJEP

Na severu Čech tvořili studenti a studentky produkty rozmanitých charakterů a využití. Měli také možnost pracovat s různými druhy materiálů – Petra Kmošťálová například ve své kolekci váz / / | / / | konfrontovala 3D tisk s technikou pletení z orobince, Anastasia Mazur se zabývala tím, jak netradičně pojmout košíkářství. Vytvořila proto sérii zrcadel neotřelého tvaru i rozměrů. Vedle těchto prací se v Českém domě představí například dřevěné hodiny Markéty Masnicové, skleněná mísa od Zuzany Markesové či soubor jídelních talířů a batoh vytvořené Markem Hanákem. 

Série atypických zrcadel od Anastasie Mazur / Kolekce váz / /   | / / |  Petry Kmošťálové | Foto: Anželika Rybak / Lilia GutiérrezSérie atypických zrcadel od Anastasie Mazur / Kolekce váz / / | / / | Petry Kmošťálové | Foto: Anželika Rybak / Lilia Gutiérrez

UTB Zlín

Ve Zlíně také nezaháleli a z dílny ateliéru produktového designu, který je veden Vladimírem Kovaříkem, vzešel například projekt Richarda Štětky ve spolupráci s bednářstvím Bařina. Richard vytvořil květináč, jehož tvar vychází ze stupně výroby sudu před jeho ohýbáním. Daniela Kačieraková pracovala s telecí kůží a vytvořila důmyslné a elegantní víceúčelové pouzdro. 

Květináč Richarda Štětky obepnutý obručemi / Kožený obal na notebook či tablet Daniely Kačierakové | Zdroj: showcase.fmk.utbKvětináč Richarda Štětky obepnutý obručemi / Kožený obal na notebook či tablet Daniely Kačierakové | Zdroj: showcase.fmk.utb

Výstavní projekt Krásné práce zapadá do evropské iniciativy New European Bauhaus (NEB), která si zakládá na znovuobrození uměleckého řemesla. Celá iniciativa Krásné práce byla podpořena grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Fondů EHP 2014-21, z programu Kultura. 

Czech it Out a další projekty

Někteří designéři či instituce vystavují na letošním Salone del Mobile samostatně. Zastřešuje je ale z většiny heslo Czech it Out, jelikož i tito čeští tvůrci rozhodně stojí za pozornost. 

BOMMA

Přední česká sklářská firma BOMMA se na letošním Euroluce 2023 představí v interiérech italského studia Solaris. Vystaví čtyři nové kolekce – Buoy, Ama, Divina a jeden produkt ve speciální edici De Castelli x Pyrite. Rozmanité barvy, odvážný design a výrazná atmosféra – to jsou hlavní hesla letošní expozice.

„Chtěli jsme vytvořit výrazný dojem pomocí zajímavých barev, které podtrhnou naše osvětlení a dají mu vyniknout. To byl jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli spojit se se Studiem Solaris jako designéry stánku. Líbí se nám jejich estetika a cit pro detail. Koncept vychází z našeho BOMMA Atelieru, jedinečného showroomu v srdci Prahy,“ popisuje Václav Mlynář, kreativní ředitel BOMMA.

Rozmanité barvy, odvážný design a výrazná atmosféra – hesla letošní expozice společnosti BOMMA | Zdroj: BOMMARozmanité barvy, odvážný design a výrazná atmosféra – hesla letošní expozice společnosti BOMMA | Zdroj: BOMMA

BROKIS

Na výstavní ploše cca 300 m² bude možné zhlédnout více než dvacet kolekcí svítidel od této značky. Expozice navržená studiem VRTIŠKA & ŽÁK bude díky velkorysým rozměrům rozdělená tak, aby každá kolekce měla svůj prostor. BROKIS zde představí své jarní produkty, jedním z nich je i exkluzivní konceptuální publikace nazvaná Materiality. Studio je známo kombinováním různých materiálů do svých ručně foukaných produktů, využívá například lisovaný kov či dřevo. Nejen to je v publikaci představeno uměleckou ředitelkou Lucií Koldovou. 

Vizualizace expozice BROKIS – díky velkorysým rozměrům bude mít každá kolekce svůj prostor. | Zdroj: BROKIS studioVizualizace expozice BROKIS – díky velkorysým rozměrům bude mít každá kolekce svůj prostor. | Zdroj: BROKIS studio

DECHEM

Dvojice Michaela Tomišková a Jakub Janďourek stojící za tímto studiem se letos představí jak v rámci výstavy Made by Fire, tak také samostatně s několika kolekcemi. K vidění bude stůl Messier M81 vyrobený částečně ze surového železa, lustr Tésera a také atypické, organicky tvořené vázy The Heat Vase a Roura Vase. 

Lustr Tésera a stůl Messier M81 | Foto: Vojtěch VeškrnaLustr Tésera a stůl Messier M81 | Foto: Vojtěch Veškrna

Michal Cimala

Ve spolupráci s Trafo Gallery, kterou Cimala spoluzaložil, bude v Českém centru vystaveno jeho dílo s názvem Chodec. Zajímavostí této sochy je použitý materiál, který byl původně součástí mostní konstrukce vedle autorova ateliéru v Praze a světelná část pochází z rozebraného nápisu jedné nejmenované pojišťovny.

Michal Cimala na svou sochu Chodec použil materiály, které našel v blízkosti svého ateliéru. | Zdroj: Michal CimalaMichal Cimala na svou sochu Chodec použil materiály, které našel v blízkosti svého ateliéru. | Zdroj: Michal Cimala

Sans Souci – The Harmony of Constrast 

Sans Souci předvede v galerii Mimmo Scognamiglio Artecontemporanea patnáct nových produktů. Bude se jednat především o světelné instalace, přičemž na jedné z nich studio spolupracovalo s designéry Williamem Sawayou a Karimem Rashidem. Vystavené designy akcentují protichůdná témata, jako je udržitelnost versus výroba či řemeslo versus technologie. 

Produkty FLUX & PARTICLES, které budou součástí expozice i na design weeku | Zdroj: Sans SouciProdukty FLUX & PARTICLES, které budou součástí expozice i na design weeku | Zdroj: Sans Souci

TON

Proslulý výrobce židlí ani letos nebude v Miláně chybět. Představí se hned na dvou místech, jak v hale Fiera, tak také v centru Milána v ulici Tortona 31, kde je součástí projektu Terra. Autorem je platforma Archiproducts a kurátorem je milánská agentura Studiopepe. TON bude vystavovat své letošní novinky vytvořené ve spolupráci se studii Claesson Koivisto Rune – kolekce 822 – a německým Kaschkasch – kolekce p.o.v. Také bude k vidění kolekce 811 vytvořená ve spolupráci s Josefem Hoffmannem, letos rozšířená o čalouněnou verzi. 

Kolekce p.o.v. & 822, obě letos k vidění na milánském design weeku | Zdroj: TONKolekce p.o.v. & 822, obě letos k vidění na milánském design weeku | Zdroj: TON

Jiří Krejčiřík 

Tento multidisciplinární designér letos představí novou kolekci atypického nábytku s názvem Roots. Tvořil ji ve spolupráci s českou řemeslnou značkou Futuro, společně propojili řemeslnou zručnost s autorskou estetikou. Krejčiřík se také nechal inspirovat svým dětstvím – například kabinet Anne's Altar v sobě skrývá jeho vzpomínku na kabinet jeho matky. 

Anne's Altar plný vzpomínek z Krejčiříkova dětství | Foto: Gabriela KnýblováAnne's Altar plný vzpomínek z Krejčiříkova dětství | Foto: Gabriela Knýblová

Kabinet Anne's Altar na International Prague Design Weeku | Zdroj: Jiří Krejčiřík Kabinet Anne's Altar na International Prague Design Weeku | Zdroj: Jiří Krejčiřík

UMPRUM.wav

Letos se tato přední umělecká instituce na design weeku představí s interaktivní instalací nesoucí název UMPRUM.wav. Jak už koncovka názvu napovídá, hlavním tématem a médiem je hudba a práce se zvukem. Tvorbě projektu předcházela řada workshopů s odborníky, ve kterých se studenti a studentky zaměřili na akustickou, analogovou i digitální produkci a propojení designu. V Miláně se škola prezentuje pěti vybranými studentskými pracemi, které jsou jak designovými objekty, tak zároveň funkčními instrumenty. Výstavní prostor navozuje dojem zvukové laboratoře a návštěvníci mají možnost si nástroje vyzkoušet. 

Celý projekt také spolupracuje s novou výukovou aplikací Melodize, díky které je možné experimentovat se samotným zvukem. Atmosféru dokresluje interaktivní projekce vytvořená studenty a studentkami z Ateliéru designu a digitálních technologií, kteří na projektu spolupracují s Ateliérem produktového designu.

Hudební nástroje, které si návštěvníci design Weeku mohou vyzkoušet | Foto: Markéta SlanáHudební nástroje, které si návštěvníci design Weeku mohou vyzkoušet | Foto: Markéta Slaná

Hudební nástroje vystavené na UMPRUM.wav | Foto: Markéta SlanáHudební nástroje vystavené na UMPRUM.wav | Foto: Markéta Slaná

Dokumentace výstavy UMPRUM.wav | Foto: Klára VlachováDokumentace výstavy UMPRUM.wav | Foto: Klára Vlachová

Maxim Velčovský & Lasvit

Maxim Velčovský na letošním design weeku opravdu nezahálí. Na výstavě Made by Fire se podílí jak produkčně, tak zde vystavuje své dílo. V hale Fiera pak vystavuje čtyřmetrovou skleněnou plastiku s názvem Cloud. Spolupracoval na ní s firmou Lasvit, jíž je i kreativním ředitelem. Ta se zde představí s expozicí Inspirace přichází shůry, jejíž je Cloud součástí a je jejím ústředním prvkem. Velčovský se inspiroval noční oblohou a světlem procházejícím skrze mraky. Objekt je hravou interpretací tradičního lustru, avšak konstrukce tradiční opravdu není – použity na ni byly stovky metrů optických vláken. 

Portrét M. Velčovského / instalace Cloud | Foto: Michaela Karásek Čejková / LasvitPortrét M. Velčovského / instalace Cloud | Foto: Michaela Karásek Čejková / Lasvit

Evans Atelier

Jako další český zástupce se v Miláně představí Evans Atelier, rodinná sklářská firma sídlící v Liberci. Ve své tvorbě se zaměřují mimo jiné na výrobu mís, svícnů, talířů a nástěnných dekorací. Jejich výrobky jsou tvořeny ručně pomocí technologie tzv. lehaného skla, také využívají unikátní postup vrstvení barev, což tvoří v produktech prostorový efekt. 

Ukázka z dílny Evans Atelier | Zdroj: web Evans AtelierUkázka z dílny Evans Atelier | Zdroj: web Evans Atelier

Preciosa – Crystal Beat

Společnost, jejíž historie se píše již od roku 1724, samozřejmě na letošním Salone del Mobile nesmí chybět. Pro letošní ročník si připravila instalaci nesoucí název Crystal Beat. Byla navržena s cílem propojení inovací s úctou ke staleté tradici, vyrobena z českého ručně vyráběného křišťálu, s nímž je Preciosa neodmyslitelně spjata.

Crystal Beat z českého křišťálu | Zdroj: PreciosaCrystal Beat z českého křišťálu | Zdroj: Preciosa

Vlastimil Šenkýř – RoGuiltlessplastic

Na letošním milánského veletrhu probíhá i výstava RoGuiltlessplastic. Jejími pořadatelkami jsou galeristka Rossana Orlandi a její dcera Nicoletta Orlandi Brugnoni. V rámci výstavy byla vyhlášena soutěž Ro Plastic Prize, zaměřená na tři kategorie – Umění a sběratelský design, Nové technologie, Inspirace pro studijní projekty. Vlastimil Šenkýř, který se ve své tvorbě zaměřuje především na práci se sklem, šperky a keramikou, byl vybrán jako jeden z finalistů v kategorii Umění a sběratelský design. Uspěl zde se svým projektem The Lovas Mist and Dragon Egg – kolekcí váz a objektů, ve kterých se zaměřil na tvorbu vrstevnic z plexiskla. Výsledné objekty mají podobné hrubé struktury jako horniny nalezené v přírodě, avšak jejich vznik není podmíněn časem a přírodními procesy.

The Lovas Mist and Dragon Egg tvořené z vrstevnic z plexiskla | Foto: Tomáš SlavíkThe Lovas Mist and Dragon Egg tvořené z vrstevnic z plexiskla | Foto: Tomáš Slavík

Objekty Vlastimila Šenkýře připomínají struktury hornin. | Foto: Tomáš SlavíkObjekty Vlastimila Šenkýře připomínají struktury hornin. | Foto: Tomáš Slavík

Salone del Mobile
Milano 18.–23. dubna 2023
www.salonemilano.it

Související

Projekt Made by Fire je naprosto nevídaný, říká kurátorka ambiciózní výstavy, která přiveze do Milána stovky produktů vzniklých v českých pecích
Produktový design

Projekt Made by Fire je naprosto nevídaný, říká kurátorka ambiciózní výstavy, která přiveze do Milána stovky produktů vzniklých v českých pecích

Redakce Czechdesign - 6. 4. 2023 - 13 min.

Studenti zachraňují staré tradice. Jak se mladá generace dokáže inspirovat košíkářstvím nebo řezbářstvím?
Ostatní

Studenti zachraňují staré tradice. Jak se mladá generace dokáže inspirovat košíkářstvím nebo řezbářstvím?

Lilia Gutiérrez - 16. 12. 2022 - 15 min.

Ať dál žijí tradiční řemesla! Výstava Krásná práce připomíná původní lidové umění, které ani dnes neztrácí nic ze svého kouzla
Ostatní

Ať dál žijí tradiční řemesla! Výstava Krásná práce připomíná původní lidové umění, které ani dnes neztrácí nic ze svého kouzla

Redakce Czechdesign - 20. 11. 2021 - 4 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení