Baví Langmajerovo kafe, nový Znovín i omlazení Ravaku. Vybíráme povedená loga letošního podzimu

Český antidoping | Zdroj: NMDS / Ravak | Zdroj: Marvil / Znovín | Zdroj: B tým / 3666 | Zdroj: Studio Najbrt / Žďár nad Sázavou | Zdroj: Žďár nad Sázavou Český antidoping | Zdroj: NMDS / Ravak | Zdroj: Marvil / Znovín | Zdroj: B tým / 3666 | Zdroj: Studio Najbrt / Žďár nad Sázavou | Zdroj: Žďár nad Sázavou

Čím dál tím více veřejných institucí a soukromých firem si uvědomuje důležitost jednotného vizuálního stylu a silného loga. Efektivní logo by mělo danou instituci odlišovat od ostatních, vytvářet identitu celé značky a být ideálně dobrým základním kamenem pro celkový vizuální styl. Další díl seriálu Grafická sklizeň představuje pět nových redesignů, jež spatřily světlo světa v posledních měsících minulého roku. Obstojí do budoucna?

Český antidoping 

Do sytě modré se oblékla identita Českého antidopingu. Kromě toho také změnila název z dřívějšího označení Český antidopingový výbor. Vedení také sází na změnu tónu hlasu a strategii. Nesnaží se totiž sportovce zastrašit, nýbrž je svými aktivitami motivovat, vzdělávat, ale i podporovat všechny, kteří sportují čistě. Autorem nové identity je agentura NMDS, která se zaměřila na to, aby se výbor více blížil právě roli partnera pro všechny. Pro agenturu to nebyl první grafický zářez ve světě sportu. Na svém kontě mají mimo jiné také vizuální identitu pro Sporten, Festku, redesign vizuálního stylu Českého lyžařského svazu nebo aktuální převzetí marketingových aktivit sítě sportovních prodejen Endorphin Republic. 

Český antidopingový výbor zásadním způsobem mění nejen logo, vizuální styl a komunikační kanály, ale zejména tón hlasu a strategii. | Zdroj: NMDSČeský antidopingový výbor zásadním způsobem mění nejen logo, vizuální styl a komunikační kanály, ale zejména tón hlasu a strategii. | Zdroj: NMDS

Koruna NMDS je konstruována  z pěti kruhů, které odkazují na olympijské hry. | Zdroj: NMDSKoruna NMDS je konstruována z pěti kruhů, které odkazují na olympijské hry. | Zdroj: NMDS

Nové logo Českého antidopingu tvoří zlatá koruna z hlavy lva na modrém poli královské modři. Autoři vycházeli ze symboliky znaků státní moci a z erbu dvouocasého lva, který používá Národní sportovní agentura, zřizovatel Českého antidopingového výboru. Pěti kruhy, ze kterých je koruna zkonstruována, navíc odkazují na olympijské hry. Výsledek je funkční a srozumitelný. „Změnu názvu na Český antidoping a nové logo považuji za velmi podařené, odpovídají současným standardům vizualizace firem a státních orgánů. Chceme motivovat a vzdělávat sportovce a nový směr komunikace antidopingu bude hrát klíčovou roli v podpoře tohoto cíle,“ komentoval Ondřej Šebek, předseda Národní sportovní agentury. Pro změnu vizuálního stylu se rozhodlo vedení vůbec poprvé od roku 1999. 

Autorem loga je agentura NMDS. | Zdroj: NMDSAutorem loga je agentura NMDS. | Zdroj: NMDS

Použité hlavní písmo: PP Mori, Caio Kondo, Pangram Pangram | Zdroj: NMDSPoužité hlavní písmo: PP Mori, Caio Kondo, Pangram Pangram | Zdroj: NMDS

3666

Herec Jiří Langmajer má svou kávu. A ne ledajakou. Spojil síly s českou pražírnou Michael Caffe a grafickým studiem Najbrt. Tahle poněkud překvapivá kombinace dala vzniknout opravdu kvalitním kávovým zrnům v cool a hravém obalu. Inspirací pro jeho zpracování bylo hercovo datum narození 3. 6. 1966, které dalo i jméno všem třem nabízeným edicím – 3666 Arabica blend, 3666 Colombia, 3666 Tanzania. Na obalu se vyjímá Langmajerova podobizna, která vyniká na třech barevných variantách podkladu – od černé přes jasně žlutou zkombinovanou se sytě oranžovou po temně zelenou, která opět dobře funguje s oranžovou ilustrací. Jeho autorem je Jonatan Kuna, grafický designér studia Najbrt. 

Autorem designu obalu kávy 3666 je Jonatan Kuna, grafický designér studia Najbrt. | Zdroj: NajbrtAutorem designu obalu kávy 3666 je Jonatan Kuna, grafický designér studia Najbrt. | Zdroj: Najbrt

Jiří Langmajer, pražírna Michael Caffe a grafický designér Aleš Najbrt. | Zdroj: archiv autorůJiří Langmajer, pražírna Michael Caffe a grafický designér Aleš Najbrt. | Zdroj: archiv autorů

„Káva mě provází celým hereckým životem, a když jsem před pár lety poznal pana Michaela Dubna z Michael Caffe, tak jsem se do světa kávy doslova ponořil,“ vysvětluje herec, který k vytvoření grafiky oslovil sám Aleše Najbrta, jakožto svého kamaráda. „Studio Najbrt vytvořilo úžasný a čistý design s inspirací mého data narození,“ chválí si autor a my chválíme výsledek. 

Design obalu kávy 3666 pochází ze studia Najbrt. | Zdroj: Michael CaffeDesign obalu kávy 3666 pochází ze studia Najbrt. | Zdroj: Michael Caffe

Žďár nad Sázavou 

V našem výčtu povedených vizuálních identit nesmí chybět ani logo města. Nového a dobře zvládnutého se dočkali obyvatelé ve Žďáru nad Sázavou. Ostatně na kvalitní zpracování jsou místní zvyklí už od studia Najbrt, které si vzalo před osmi lety do parády vizuální styl zámku Žďáru nad Sázavou. Vedení radnice se v hledání nového vizuálního stylu pro město však rozhodlo přizvat místního rodáka. Namísto uskutečnění soutěže pro grafické designéry napřímo oslovili Lukáše Jocha ze Studia Joch a Jana Janečka z jihlavského studia Dizen design. Ze spolupráce vzešla nová značka města v podobě minimalistického motivu hvězdičky.

Lukáš Joch (Studio Joch) a Jan Janeček (Dizen design) vytvořili minimalistický motiv hvězdičky, kterým se bude Ždár nad Sázavou od nynějška prezentovat. | Zdroj: Žďár nad Sázavou Lukáš Joch (Studio Joch) a Jan Janeček (Dizen design) vytvořili minimalistický motiv hvězdičky, kterým se bude Ždár nad Sázavou od nynějška prezentovat. | Zdroj: Žďár nad Sázavou

Dosavadní náklady na novou vizuální identitu města činí 249 tisíc korun bez DPH. | Zdroj: Žďár nad Sázavou Dosavadní náklady na novou vizuální identitu města činí 249 tisíc korun bez DPH. | Zdroj: Žďár nad Sázavou

Použitím hvězdičky autoři propojují dva konce Žďáru. „Na jedné straně je úžasný Santiniho kostel, kde v půdorysu tu hvězdu najdete, a druhá strana Žďáru je zase ta technologická, inovativní, pokroková, kde se již několik dekád točí stroje,“ popisuje propojení historie a současnosti Lukáš Joch. Další výklad pěticípého symbolu přibližuje i druhý z autorů loga. „Je to takový základní kámen, který funguje nejen jako odkaz na kostel na Zelené hoře, ale i jako hvězdička jakožto odkaz na běžně používanou poznámku pod čarou. Můžeme tak prostřednictvím těchto odkazů jednoduše rozvádět, co vše je Žďár nad Sázavou. Je to architektura, je to příroda, je to celá řada dalších věcí,“ vysvětluje Jan Janeček. S podobným nápadem přišel ale už před dvěma lety grafický designér Jakub Gruber. Osmicípou hvězdu použil v logu Benešova a symbolu přisoudil nový rozměr. Tedy funkci na stejném principu jako Joch s Janečkem. 

Předchozí logo města fungovalo od roku 2009, v roce 2016 došlo k drobnému omlazení – redesignu typografie. | Zdroj: Žďár nad Sázavou Předchozí logo města fungovalo od roku 2009, v roce 2016 došlo k drobnému omlazení – redesignu typografie. | Zdroj: Žďár nad Sázavou

Znovín 

Jedno z největších českých vinařství Znovín Znojmo, které minulý rok oslavilo 30 let, podstoupilo zásadní změnu vizuálního stylu a obsahu své komunikace. Původní podobu vizuální identity jsme v redakci příliš neopěvovali, právě naopak. Za novou proměnu, do které se pustilo brněnské studio B tým, dostává však Znovín čestné místo v grafické sklizni. „Přistoupit k uchopení takto tradiční a velké značky, kterou milují tisíce lidí, vyžaduje opravdovou dávku jemnocitu a pokory. Jsme přesvědčeni, že se nám Znovín podařilo zmodernizovat a přiblížit mladším generacím,“ vysvětluje Radoslav Cichý z brandingového studia B tým, které novou komunikaci značky navrhlo. 

Znovín představuje novou podobu své značky a komunikace | Zdroj: B tým Znovín představuje novou podobu své značky a komunikace | Zdroj: B tým

Názvy znovínských vín také nově doplňují specifikace oblasti, odkud pochází, převážně přímo viniční tratě. | Zdroj: B tým Názvy znovínských vín také nově doplňují specifikace oblasti, odkud pochází, převážně přímo viniční tratě. | Zdroj: B tým

Novinkou je zkrácení původního názvu na Znovín, podoba zjednodušeného loga, ale také nový vzhled etiket a veškerých jiných propagačních materiálů. Na etiketách se objevují motivy inspirované krajinou Znojemska, a to například různé rostliny z herbáře, viniční tratě nebo typický symbol Znovínu ještěrka. Ruku v ruce s rebrandingem jde i změna celkové komunikace. Znovín patří k propagátorům moderních vinařských technologií a každoročně přináší do kraje vinařský turistický program. To vše se propsalo do komunikace značky. Například názvy jednotlivých řad vín zlidověly, a tak můžete ochutnat Rýňák, Vlašák nebo třeba Vavřinec. 

Komunikace Znovínu pracuje s novým pojmenováním jednotlivých vín. | Zdroj: B tým Komunikace Znovínu pracuje s novým pojmenováním jednotlivých vín. | Zdroj: B tým

Znovín na jaře představí další novinky ve své nabídce služeb a produktů. | Zdroj: B tým Znovín na jaře představí další novinky ve své nabídce služeb a produktů. | Zdroj: B tým

Ravak 

Český výrobce koupelnového vybavení Ravak prochází svěží etapou příjemných změn, které odstartovalo duo Vrtiška & Žák jakožto noví kreativní ředitelé. Proto je nová vizuální identita dalším logickým krokem. Za jeho omlazenou podobou stojí grafické studio Marvil. „Měnit značku zavedené společnosti je jako leštit rodinné stříbro. Je žádoucí citlivý přístup, ale zároveň je potřeba nebát se někde trochu přitlačit. Při redesignu značky jsme měli stále na paměti, že nová podoba musí být v plném souladu jak se stávajícími produkty, tak hlavně s těmi, které teprve přijdou,“ vysvětluje Jiří Karásek ze studia Marvil. 

Za omlazenou podobou loga Ravak stojí grafické studio Marvil. | Zdroj: MarvilZa omlazenou podobou loga Ravak stojí grafické studio Marvil. | Zdroj: Marvil

K novinkám z hlediska vizuálního stylu se řadí i nová podoba prezentace na sociálních sítích, postupný rebranding obalů pro výrobky, nový styl firemních prezentací a další oblasti, do kterých se nový styl postupně promítne. | Zdroj: MarvilK novinkám z hlediska vizuálního stylu se řadí i nová podoba prezentace na sociálních sítích, postupný rebranding obalů pro výrobky, nový styl firemních prezentací a další oblasti, do kterých se nový styl postupně promítne. | Zdroj: Marvil

Logo bylo celkově odlehčeno od verzálkového R a nahrazeno tím minuskovým. To je odvozeno od typického rádiusu objevujícího se na různých produktech, kterých se může dotknout lidská ruka. Výsledkem je velmi vzdušný a dobře čitelný logotyp. Dalším bodem proměny byly webové stránky. U nich byla hlavním cílem přehlednost, uživatelská příjemnost a dynamika. K vystavění nového webu pozval Ravak svého tradičního dodavatele, firmu Top Info, ve spolupráci se studiem Marvil. S novým logem se začnou objevovat postupně i nové výrobky ve všech hlavních sortimentních skupinách, které budou v nejbližší době představeny. A my se moc těšíme! 

Vycizelovaná podoba nového minuskového r. | Zdroj: MarvilVycizelovaná podoba nového minuskového r. | Zdroj: Marvil

K vystavění nového webu pozval Ravak svého tradičního dodavatele, firmu Top Info, ve spolupráci se studiem Marvil. | Zdroj: MarvilK vystavění nového webu pozval Ravak svého tradičního dodavatele, firmu Top Info, ve spolupráci se studiem Marvil. | Zdroj: Marvil

Související

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály letošního jara
Grafický design

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály letošního jara

Eduard Špička - 20. 7. 2023 - 9 min.

Grafická sklizeň. Vybíráme zajímavá a povedená loga léta 2022
Grafický design

Grafická sklizeň. Vybíráme zajímavá a povedená loga léta 2022

Tereza Bíbová - 5. 9. 2022 - 9 min.

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály jara 2021
Grafický design

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály jara 2021

Tereza Urban - 29. 4. 2021 - 6 min.

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály konce roku 2020
Grafický design

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály konce roku 2020

Tereza Urban - 12. 1. 2021 - 7 min.

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály letošního léta
Grafický design

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály letošního léta

Tereza Urban - 1. 9. 2020 - 7 min.

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály letošního jara
Grafický design

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály letošního jara

Tereza Urban - 11. 6. 2020 - 6 min.

jelínek
MYP 2024