Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Baťův zázrak v barvách. Jak vypadal Zlín a život v továrnách na začátku minulého století?

Fotografie jako umělecké médium si procházela fázemi, kdy barevná fotografie nebyla dostatečně „umělecká“. Fotografové využívali černobílou estetiku, se kterou se pojila jistá dávka technických znalostí kolem média. Dnes jsme již dospěli do jiného stádia a tento koncept neurčuje výpovědní hodnotu fotografie. Autoři výstavy Gabriela Končitíková a Vladimír Parízek jsou si toho plně vědomi, a tak nám chtěli přiblížit nepředstavitelné vize, které Baťa zhmotnit dokázal, a umně to ilustrovali na dobové nepředstavitelnosti využití barevné fotografie. Výstava je přístupná online.

Tomáš Baťa – podnikatel světového formátu – uměl snít a představovat si. Vše, co dnes na baťovském odkazu obdivujeme, čím se inspirujeme, vzniklo v hlavě chlapce, který měl na začátku sen. Chlapce, který dokázal rozpohybovat představivost tisíců lidí. Učil lidi snít a učil je i to hlavní – plnit si sny. Výstava „Nejde neexistuje!“ je pojmenována známým heslem, odkazujícím na inovace a všeobecný růst společnosti od jednotlivců až ke státní správě.

 Město v zahradách | Zdroj: Nejde neexistuje, Foto: Josef Vaňhara Město v zahradách | Zdroj: Nejde neexistuje, Foto: Josef Vaňhara

Dvacet fotografií známých zlínských fotografů zobrazuje inspirativní proměnu města Zlína. Autoři vybrali podstatné milníky z historie moderní metropole 20. až 40. let. Nejprve se věnovali areálu Baťových továren, přizvukovali nedůvěře, že dosavadní stavitelské zkušenosti nedokážou naplnit vize Tomáše Bati a jsou technologicky nemožné. Jak víme, opak byl pravdou. Dále se věnovali inovacím v přístupu k mladým lidem, tzv. Baťovské výchově. Idea spočívá v tom, že již čtrnáctiletí mladí lidé přebrali odpovědnost za svoji budoucnost – nevyjímaje ženy, což bylo ve 30. letech nemyslitelné. Neopomněli Baťovu kandidaturu na post starosty v roce 1923. V následujících letech byl zvolen ještě dvakrát. Každá z 20 fotografií nese důležitý odkaz doby a vy jej teď můžete prozkoumat.

Kolorovaná verze odkazuje na fakt, že dříve se řemesla dělila na ta, při jejichž výkonu člověk stál a při kterých seděl. Ta, která byla prováděna ve stoje, byla váženější. | Zdroj: Nejde neexistujeKolorovaná verze odkazuje na fakt, že dříve se řemesla dělila na ta, při jejichž výkonu člověk stál a při kterých seděl. Ta, která byla prováděna ve stoje, byla váženější. | Zdroj: Nejde neexistuje

Autor koloritů Vladimír Parízek ukázal svůj cit pro tonalitu. Zdůraznil tak nucenou technickou dokonalost černobílé fotografie a dodal dobovým fotografiím nový, dosud nepoznaný rozměr. Doporučujeme si prvně prohlédnout černobílou fotografii a poté její barevnou verzi. Vaše mysl bude prvně vnímat éru minulou, a poté se rozšíří do přítomnosti.

Základem továrního areálu a později celého města byla dokonalá péče o zeleň a čistotu. | Zdroj: Nejde neexistujeZákladem továrního areálu a později celého města byla dokonalá péče o zeleň a čistotu. | Zdroj: Nejde neexistuje

Výstavu organizuje Nadace Tomáše Bati za podpory města Zlín.

Galerie

Další články