Až když jsem si řekla, že na všechno kašlu a budu tvořit podle sebe, začalo se mi dařit, říká šperkařka tvořící pod značkou Dick Wolf

Šperkařka ve svém ateliéru / detail náušnic MROŽ | Foto: Jakub Boháč / Maxim Stano Šperkařka ve svém ateliéru / detail náušnic MROŽ | Foto: Jakub Boháč / Maxim Stano

Volná mysl i řemeslo. Dick Wolf vyrábí šperky v surové kráse, která je ovšem charakteristická svou originalitou a nedokonalostmi. Její náušnice, prsteny a náhrdelníky nosí české a slovenské celebrity i běžní smrtelníci a na Novém Světě v domě Jana Švankmajera má kromě showroomu i malou dílnu na kurzy šperku, které vede. Jak vznikají její šperky s originálním rukopisem a jakým životním etapám dnes vděčí za svůj úspěch?

Volná ruka

Kdybyste měla třemi slovy popsat, jaké jsou vaše šperky značky Dick Wolf, která by to byla?

DICK WOLF: Výrazné, snové a odvážné.

Kdy jste vyrobila svůj první šperk a jak vypadal?

DICK WOLF: Byl to jednoduchý prstýnek pro kamaráda. Chtěl požádat svou přítelkyni o ruku a poprosil mě, abych vyrobila prsten. Byla jsem ráda, ale moc jsem to tehdy ještě neuměla, jenom základy pájkování. Šperk jsem studovala jenom na magistru a technologii výroby se věnovali spíše v dřívějších ročnících. Nedostatky v technice jsem si dostudovala po škole. Díky této první „zakázce“ jsem ale zjistila, že mě to baví.

Co vedlo k tomu, že jste se rozhodla na UMPRUM studovat šperk?

DICK WOLF: Předtím jsem byla v Ateliéru produktového designu u Olgoj Chorchoj. Tam to bylo super. Ale celý design byl postaven především na práci ve 3D než v ruce, v dílně. A já na počítačovou práci vůbec nejsem. Hledala jsme proto alternativu. Šperk jsem šla studovat, protože se mi líbil ateliér a volnost v tvorbě. Říkala jsem si, že než vyjdu ze školy a budu vést dospělý život, bylo by fajn ještě si dva roky užívat volnou tvorbu.

Momentka z rozhovoru | Foto: Jakub BoháčMomentka z rozhovoru | Foto: Jakub Boháč

Cesta k maximalismu

Dalo vám studium šperku to, co jste od něj očekávala?

DICK WOLF: Dalo mi to dva roky, kdy jsem se mohla rozhodnout, kam chci dál v životě směřovat. Do té doby jsme si myslela, že se budu věnovat produktovému designu. Pak jsem si ale uvědomila, že to bude jinak. Studium mě nakoplo k jinému přemýšlení.

Kdy se to změnilo?

DICK WOLF: Asi to šlo postupně, život se měnil. Nebyl to jeden moment.

Jaký vliv mělo studium produktového designu a šperku na vaši značku dnes?

DICK WOLF: V průběhu celého studia jsem se držela minimalismu. Tehdy to byla v ateliéru norma. A i když jsem možná chtěla jít jiným směrem, ateliér a projekty mě ovlivnily jinak. Všichni jsme tvořili čistý a subtilní design. Když jsem ze školy odešla a začala pracovat na svých věcech, překvapivě jsem zjistila, že nejsem minimalista.

Odjakživa se mi líbily i tvarově složitější věci. Když jsem si nechala volnou hlavu a nedělala při práci žádné rešerše, protože mě ve škole svazovaly, začaly vznikat mé věci. Vliv na to mělo i to, že nejsem vystudovaný zlatník, ale učila jsem se techniku sama. Dost se to v estetice odráží. Jakmile začnete zkoušet svobodně, primitivně, klepat, tavit, dělat pokusy, na výsledku to bude vidět.

Tepané kříže a náušnice | Foto: Jakub BoháčTepané kříže a náušnice | Foto: Jakub Boháč

Nebát se zeptat

Vnímáte to jako výhodu, že jste techniku předtím neznala?

DICK WOLF: Esteticky to mé šperky odlišuje, ale dost jsem se natrápila. I nejjednodušší úkon byl složitý. Když jsem začínala, brala jsem všechny zakázky. Přitom jsem netušila, jak na to. Ale nemohla jsme si to dovolit odmítnout z finančního hlediska. Koukala jsem proto na tutoriály, ptala se zlatníka, hodně jsem se toho naučila.

Kolekce VON na herečce Denise Barešové | Foto: Maxim StanoKolekce VON na herečce Denise Barešové | Foto: Maxim Stano

Šperk with a twist!

Pamatujete si na první šperk, který vystihoval váš styl, kdy jste si řekla: To je ono?

DICK WOLF: Asi to tak bylo hned od začátku. Šperky s tepanými kříži. Ty mám i v nejnovější kolekci, v náušnicích MROŽ. Tato technika mi zůstala. Klepání a osekávání jsou, myslím, moje charakteristika. Ze začátku jsem tvořila jemnější šperky, aby se víc líbily a byla vetší šance, že je prodám. Když už jsem měla svou klientelu a mohla si dovolit experimentovat, tvorba se mi formovala do maximalismu.

Kdyby si někdo přál opět jemnější šperky, šla byste do toho?

DICK WOLF: Ano. Možná ale s nějakým twistem. Dnes dělám hlavně custom šperky, takže je role zákazníka ve výsledku výrazná. Cokoliv jde.

Portrét šperkařky a detaily prstenů z kolekce VON | Foto: Maxim StanoPortrét šperkařky a detaily prstenů z kolekce VON | Foto: Maxim Stano

Materiál určuje směr

Tvoříte tedy šperky na míru, ale máte i své kolekce?

DICK WOLF: V kolekcích ARIEL a VON jsou struktury klepané, v STONEAGE jsou osekávané. Dá se to nazvat kolekce, ale nikdy nevznikl stejný kus dvakrát. ARIEL jsou esteticky moc podobné, ale nemám žádné formy, takže stejné dva kousky nejsou. Víc mě to i baví. Někdo chce srdíčko větší, menší, dělala jsem i varianty s jinými tvary, aby to zákazníkovi sedělo. Baví mě to obměňovat, ani kruhy nejsou dvakrát stejně veliké, každému sluší něco jiného.

Jsou vaše inspirace osobního rázu, nebo je jejich původ jiný?

DICK WOLF: Občas ano, i poslední kolekce je celkem vzpomínková. Většina kolekcí ale vznikala při zkoušení nových věcí. Osekávané náušnice a prsteny byly jenom o svobodě projevu, že nemám mantinely, jednoduše jsem osekávala materiál. Mělo to energii, bavilo mě to.

Stejně to mám i u jiných kolekcí. Do ničeho se nenutím. Odblokovala jsem se, neomezuji se pravidly a nějak se to děje a jde ven. Je to moc fajn. Nezamýšlím se nad hranicemi, představami.

Ve škole každý krok musíte odůvodnit, musíte mít argumenty. Ale často jsem obhajobu vymýšlela deset minut před, napsala úvahy. V realitě to byly omáčky, jenom aby to znělo seriózně a aby to prošlo. Často jsme si to přikrášlovali.

V malebném ateliéru, který sdílí se Scent Roche | Foto: Jakub BoháčV malebném ateliéru, který sdílí se Scent Roche | Foto: Jakub Boháč

Změna myšlení

Takže když jste se oprostila od pravidel, šlo to lehce?

DICK WOLF: Ano. Byla to neskutečná úleva. Vše se pak začalo měnit. A ovlivnilo to i můj osobní život a vše ostatní. Před čtyřmi lety jsem byla neustále vystresovaný člověk, na kterého se lepila smůla a bizarnosti. Přitahovala jsem je. Pořád se něco zlého dělo a kazilo.

A jak se to změnilo?

DICK WOLF: Když jsem se rozhodla, že se vykašlu na nároky na sebe být úspěšná, někam to dotáhnout. Kamarádi kolem byli úspěšní, dokázali se prosadit a já jsem pořád tápala a nevěděla, jak dál, hrozně mě to svazovalo. Když jsem si řekla, že na to všechno kašlu a budu tvořit podle sebe, vše se změnilo. Hodně lidí jsem odstřihla, zůstalo mi pár kamarádů, ale bylo to příjemnější a začaly se dít hezké věci.

Musel se stát zlom. Na chvíli jsem se přestěhovala s bývalým přítelem na Moravu, a protože tam nebyla žádná práce, musela jsem se věnovat šperku. Jiná možnost nebyla. I rozchod byl pro mě transformační. Říkala jsem si, že mám ářed třicítkou, stěhuju se, nevím, co dělat, čemu se věnovat, kde bydlet. Naštěstí stálo za to to vydržet, i když to bylo těžké.

Kdyby to nebylo tak náročné, v cizím městě, nenakopla bych svou práci na špercích tak rychle. Do té doby jsem v Praze pořád měla jiné práce, které mě držely finančně, a říkala jsem si, že ten šperk překlenu nějak pak.

Denisa Barešová se šperky Dick Wolf / detail ze showroomu | Foto: Maxim Stano / Jakub BoháčDenisa Barešová se šperky Dick Wolf / detail ze showroomu | Foto: Maxim Stano / Jakub Boháč

Nenechat se ovlivnit

Design šperku často podléhá jistým trendům a tendencím. Kterým se snažíte naopak nejvíc vyhnout?

DICK WOLF: Vlastně jsem se nad tím nikdy nezamýšlela. Sleduji trendy, ale nechci se jimi ovlivňovat. Nechci kopírovat, takže rozhled je důležitý, ale stejně je někdy ve vzduchu jistá vlna, móda se mění. 

V současnosti pracujete i s kůží. Narazila jste na překážky z hlediska materiálů při tvorbě šperků?

DICK WOLF: Dělala jsem i se dřevem. Mám vystudovanou střední školu truhlářskou a v diplomce jsem dělala ze dřeva, skla a kůže masivní náhrdelníky. Brala jsem to jako experiment, co jsem s materiálem schopná udělat. Samozřejmě mé předpoklady byly jiné než realita. Ale výsledek se vyvinul zajímavě.

Šperkařka má svůj showroom i dílnu na Novém Světě | Foto: Jakub BoháčŠperkařka má svůj showroom i dílnu na Novém Světě | Foto: Jakub Boháč

Rozvoněný šperk

Jak vznikl kožený náhrdelník z kolekce VON?

DICK WOLF: Techniku zaplétání jsem používala už v diplomce. Odjakživa jsem ráda materiály zaplétala, vlasy, střapce na oděvu, byla to nejjednodušší forma, jak něco odlišit. A perly používám ráda. Základ jsem chtěla postavit na kůži, která dobře absorbuje vůni. Zapínaní jsem pak řešila intuitivně.

Kůže se tedy do parfému namáčí?

DICK WOLF: Nejdříve jsme náhrdelník napustili parfémem Scent Roche. Namíchala jsem si ho sama. Vůně vydrží asi měsíc a pulzující místa na krku vůni uvolňují. Pak ho lze reaplikovat, nebo změnit. Obsahuje geranium, mořskou řasu, kanadskou borovici. Náhrdelník lze koupit s vůní, nebo používat svůj parfém.

Detaily náhrdelníku z kolekce VON | Foto: Maxim StanoDetaily náhrdelníku z kolekce VON | Foto: Maxim Stano

V bulváru

Na festivalu v Karlových Varech se na červeném koberci objevila spisovatelka Radka Třeštíková v outfitu, který vyvolal vlnu různých reakcí. Jeho součástí byl i váš náhrdelník. Jak došlo k tomu, že si ho spisovatelka vzala na sebe?

DICK WOLF: Oslovila mě Veronika Mušková, která tvoří pod značkou WeConcept. Měla na starosti její styling, a protože se známe a spolupracujeme spolu, zeptala se mě, jestli by byla možnost si náhrdelník půjčit.

Jak jste vnímala reakce, které její styling vyvolal? Hodně lidí ji odsuzovalo za nevhodně zvolený outfit k příležitosti a příliš mladistvý styl.

DICK WOLF: Přiznám se, že na začátku jsem vůbec nevěděla, že to vyvolalo takové reakce. V první řadě proto, že tento druh obsahu jde mimo mě. Za druhé, outfit jsem nevnímala jako něco nevhodného. Myslela jsem si, že jsme jako společnost už někde jinde. Když to porovnám například s módou v zahraničí. Každopádně nijak mě neurazilo, že někdo nazve můj náhrdelník psím obojkem, spíš se na tom bavím a celou situaci zpětně hodnotím pozitivně.

Šperkařka se při své tvorbě nechává inspirovat samotným procesem a technikou výroby šperků. | Foto: Jakub BoháčŠperkařka se při své tvorbě nechává inspirovat samotným procesem a technikou výroby šperků. | Foto: Jakub Boháč

Šperk pomáhá

Jako šperkařka máte i projekt Šperk pomáhá. Jak vznikl a o čem je?  

DICK WOLF: Je to čistě můj projekt. Myslím si, že člověk by měl společnosti pomáhat, pokud má tu možnost. Nejdříve jsem se domluvila s organizací Život 90, která seniorům vytváří aktivity na volný čas. Pak sem začala oslovovat známé osobnosti. Fotografku Mariku Tonbo, spisovatelku Tamaru Heribanovou, Annet X a další, se kterými se ztotožňuji v názorech a hodnotách. Každá měla svůj šperk, ze kterého výtěžek šel na organizaci nebo člověku, kterého si ony vybraly. V procesu je spolupráce se zpěvačkou Janou Kirschner, herečkou Jenovéfou Bokovou a iniciativou Konsent. Zvažuji i dražby dražších kousků.

Kromě projektu a tvorby pod značkou Dick Wolf se věnujete i vedení kurzů na výrobu šperků. Jaká byla vaše motivace učit ostatní vyrábět šperky?

DICK WOLF: Začalo to, když jsem žila na Moravě. Neměla jsem tehdy žádné klienty a moc se tam toho nedělo. Kamarádovi se tam celkem dařilo organizovat koncerty na vlastní náklady, tak jsem zkusila své kurzy. Většinou mám jednoho nebo dva lidi, a je to fajn. Pokaždé přijdou se svou představou a já mám jenom chvíli na přemýšlení, jak ji zrealizovat. Cvičím si tak i svou hlavu a setkávám se s fajn lidmi.

Zpěvačka Annet X se šperky Dick Wolf | Foto: Katarina BellZpěvačka Annet X se šperky Dick Wolf | Foto: Katarina Bell

Odvaha experimentovat

Čemu se pod značkou Dick Wolf aktuálně věnujete?

DICK WOLF: Nyní pracuji na úplně nové kolekci, která je pro mě možná až syrovou výpovědí. Je to experiment, který vůbec netuším, jak skončí, jestli to někoho vůbec zaujme, protože je to v určitých případech dost na hraně. Ale muselo to jít ven a já jsem to nechtěla vůbec kontrolovat hodnotícími myšlenkami.

Projekt poprvé představím na letošním Designbloku, kde budeme opět spolu se Scent Roche. Další novinkou jsou šperkovnice, které vznikají v rámci Dick Wolf ve spolupráci se sklářem Johanem Pertlem. Na ně se moc těším.

Kolekce VON | Foto: Maxim StanoKolekce VON | Foto: Maxim Stano

Inspirace mořem

Přineslo s sebou léto nové inspirace nebo projekty?

DICK WOLF: Určitě, inspirace bylo možná až moc, někdy mě z toho bolela hlava. (smích) Ale je to určitě lepší případ, než když člověka nic nenapadá. Poprvé jsem si zkusila sbalit celou dílnu a jet na měsíc k moři, kde to zbožňuji. Občas jsem pracovala přímo na pláži. Bylo to v některých momentech obtížné a silné zároveň. Nové projekty se pomalu rýsují a budou skvělé, ale zatím nechci prozrazovat víc.

Dick Wolf své nové šperky představí na letošním Designbloku. | Foto: Jakub BoháčDick Wolf své nové šperky představí na letošním Designbloku. | Foto: Jakub Boháč

Související

Sport, špína a sídliště. Ondřej Stára je zářivá a nekonvenční hvězda současného šperku
Móda a šperk

Sport, špína a sídliště. Ondřej Stára je zářivá a nekonvenční hvězda současného šperku

Kateřina Michálková - 22. 7. 2020

Šperkařka Nastassia Aleinikava: Doufám, že nejlepší kolekci mám ještě před sebou
Móda a šperk

Šperkařka Nastassia Aleinikava: Doufám, že nejlepší kolekci mám ještě před sebou

Šárka Bláhová - 17. 1. 2017

SHOP 2023
lab job archi
KRUH 2023/12
GG 2023