Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Jarka Khou, foto: Michal Hančovský Jarka Khou, foto: Michal Hančovský

Ať si každý vybaví byt podle svého vkusu, radí interiérová designérka z IKEA

Pod pokličku kreativních procesů IKEA i k sobě domů nás nechala nahlédnout interiérová designérka Jarka Khou, která působí v IKEA již 19 let. Prozradila, jak designéři pracují, kde berou inspiraci i jak se její práce propsala do vlastního bydlení.

Design je pro švédský nábytkářský řetězec klíčový. Ten se kromě samotného nábytku zrcadlí i v tom, jak vypadají a působí obchodní domy, ať už se nacházejí ve Španělsku nebo v Americe. IKEA designéři nepracují jen ve švédské centrále v Älmhultu, ale v každé zemi, kde se věnují převážně navrhování interiérů a ukázkových pokojů, tzv. roomsetů. Ty běžný návštěvník vidí hned při příchodu do obchodního domu. Aby byly vždy trendy, neotřelé a nové, řídí se kreativním procesem, který má svoje specifika a zákonitosti. S interiérovou designérkou Jarkou Khou, působící v českém týmu obchodního domu IKEA Černý Most, jsme se bavili o tom, proč kreativní proces vznikl, jak probíhá, i o tom, jaké nástroje při navrhování designéři používají.

Kreativní proces využívají IKEA pobočky po celém světě. Postřehy, novinky a trendy sdílejí na blogu IKEA Today. Zdroj: ikea.comKreativní proces využívají IKEA pobočky po celém světě. Postřehy, novinky a trendy sdílejí na blogu IKEA Today. Zdroj: ikea.com

Mohla by jsi čtenářům popsat, jak vypadá váš kreativní proces tvoření a realizace nápadů v IKEA?

Kreativní proces vzniknul ve švédské centrále z potřeby IKEA nabídnout zákazníkům více inspirace a posunout dál způsob, jak produkty zákazníkům prezentujeme. Je to asi týdenní proces diskuzí, společných brainstormingů a inspirace.

Vzhledem k tomu, že je IKEA na trhu už velmi dlouho (od roku 1943, pozn. redakce), v České republice to je víc jak 25 let, logicky potřebuje inovovat produkty i způsob komunikace. Navíc, když má člověk něco dlouho před sebou, na věc si zvykne, přestává vnímat její zajímavost a zájem o ni opadá.

Cílem kreativního procesu je dát větší hloubku i šířku nápadům, jak vytvářet jednotlivé ukázkové pokoje (roomsety) a ukázat, že i z omezeného sortimentu je možné sestavit netradiční řešení, které by v IKEA nikdo nečekal. Například aktuálně oblíbeného vintage nebo industriálního stylu lze docílit drobnou úpravou výrobků třeba tím, že se natřou.

Obývací pokoj je propojený s jídelnou a kuchyní, foto: Michal HančovskýObývací pokoj je propojený s jídelnou a kuchyní, foto: Michal Hančovský

Jak tedy konkrétně proces probíhá? Začínáte nějakým specifickým zadáním?

Právě že ne. Na začátku je pouze řečeno, kdo v pokoji bydlí a v jakém bude pokoj stylu. 

Přichází na řadu tvorba velkého pracovního moodboardu, který vzniká na papír. Využíváme různé časopisy, Pinterest, hledáme na internetu adekvátní obrázky, které by navozovaly atmosféru, kterou chceme vyjádřit. Všechny diskuze, které v této fázi probíhají jsou na úrovni atmosféry a pocitů. Tvorba takových moodboardů trvá celý týden. Důležitá je ohromná kreativní svoboda a volnost.

Moodboard obsahuje obecné pocitové obrázky i konkrétní materiály, barvy nebo produkty. Tím, že tvoříme roomsety pro celé oddělení, tak si pak jednotlivé moodboardy věšíme vedle sebe, aby roomsety nebyly stejné, ale přesto sjednocené. 

Teprve ve chvíli kdy máme jasno, jak jednotlivé roomsety uchopíme, se dozvídáme, jaký konkrétní nábytek ze sortimentu musíme do pokoje zařadit. Návrhy pokojů se snažíme maximálně přiblížit tomu, jak lidé opravdu bydlí. Některé dispozice proto připomínají pokoje ve starých domech včetně různých nik, krbů a komínů, jiné zase panelákový byt. V této fázi vznikají finální moodboardy v počítači, produktová koláž – námi vybrané výrobky a tzv. rodný list každého pokoje, což je příběh o tom, kdo v pokoji bydlí, co dělá, co má rád, jaké jsou jeho vášně a potřeby, jak se chová a rozhoduje.  

Po odsouhlasení top managementem a obchodním oddělením sedáme k počítačům a začínáme plánovat a spojovat naše nápady s konkrétními omezeními od produktů a půdorysu, přes typ podlahy a nátěru po různé materiály, barvy, doplňky atd. Každý designér si pro realizaci vybere jeden roomset, který mu nejvíce sedí, ať už jejich naturelem nebo vkusem. A přestože už pracujeme spíš sami, máme denně nastavené odpolední schůzky, kde si vzájemně ukazujeme, kam jsme se posunuli, nebo naopak zasekli, abychom si vzájemně pomohli.

Cílem kreativního procesu je dát větší hloubku i šířku nápadům, jak vytvářet jednotlivé ukázkové pokoje (roomsety) a ukázat, že i z omezeného sortimentu je možné sestavit netradiční řešení, které by v IKEA nikdo nečekal.. foto: Michal HančovskýCílem kreativního procesu je dát větší hloubku i šířku nápadům, jak vytvářet jednotlivé ukázkové pokoje (roomsety) a ukázat, že i z omezeného sortimentu je možné sestavit netradiční řešení, které by v IKEA nikdo nečekal.. foto: Michal Hančovský

Můžeš srovnat, jak jste pracovali předtím a v čem je kreativní proces jiný?

Je to hodně o společné diskuzi – bavíme se o stylech, barvách, materiálech, pocitech, atmosféře. Jeden navazuje svými nápady na druhého, až je nápad společný. Dřív jsme většinou dostali konkrétní zadání na konkrétní pokoj a pracovali jsme každý sám. Tím, že svoje nápady probíráte s jinými, rychleji vám proudí myšlenky a napadají vás nové věci. Zabraňuje to taky zacyklení nebo různým slepým uličkám, což se právě stává častěji, pokud pracujete sami. Našemu týmu na Černém mostě tento způsob práce pomohl pojmenovat věci, které jsme vnímali jen pocitově a intuitivně.

Jak tvoříte ukázkové pokoje, kterými návštěvník prochází, když prochází horním patrem obchodního domu?

Roomsety mají zákazníka inspirovat a ukázat mu, co vše je možné. Díky internetu, televizi a médiím už jsme všichni všude byli, všechno viděli, všechno zažili a je těžké něčím šokovat. Proto někdy záměrně styl pokoje sami přeženeme. Spíš než aby to vedlo k tomu, že si pak zákazník koupí konkrétní křeslo nebo stolek, je důležitější, že zákazníka překvapíme a naši značku vnímá jako netradiční a odvážnou.

Roomsety navíc ukazují produkty v kontextu jiných produktů a celkové atmosféře pokoje. Zákazníci si tak snadněji představí, jak konkrétní produkt funguje a představu dokáží přenést do svých bytů. Pokud by viděli jednotlivé kusy vyskládané samostatně vedle sebe, buď by se jim ani nelíbily nebo by je přehlédli.

Vše začíná hledáním - na Pinterestu, v různých magazínech, po okolí a první nápady vznikají na papíře. Zdroj: ikea.todayVše začíná hledáním - na Pinterestu, v různých magazínech, po okolí a první nápady vznikají na papíře. Zdroj: ikea.today

Co děláte proto, abyste zůstali stále kreativní, neopakovali se, ale přesto byly vaše návrhy pro lidi užitečné a adresovaly jejich potřebu?

Základem naší inspirace je Pinterest, blogy, magazíny, internet obecně, také výstavy, zajímavé kavárny nebo akce typu Designblok. 

Abychom se neoddálili zákazníkům, pořádáme tzv. home visits – návštěvy domácností našich zákazníků. Jdeme k nim na návštěvu, bavíme se s nimi o tom, jak žijí, jaké mají potřeby, co by potřebovali změnit, ale třeba neví jak, kde mají například málo úložného prostoru nebo co jim nefunguje. Tím můžeme lépe pochopit skutečné podmínky bydlení. Vznikají tím také zadání pro nás, například jak se v malém prostoru lépe vypořádat s nedostatkem úložného prostoru tak, aby se člověk necítil stísněně.

Jednotliví interiéroví designéři rovněž cestují mezi obchodními domy v rámci regionu Česko, Slovensko a Maďarsko nebo vyjíždíme do zahraničí na inspiraci do různých obchodních domů. Díky tomu vidíme nejen, co vzniká, ale jakým způsobem pracují kolegové jinde a získáváme čerstvý pohled na to, co děláme my a jak.

Jsme u Tebe doma, jak se Tvoje práce propsala do Tvého uvažování, když jsi byt vybavovala?

Maximálně (smích). Navíc jsme se s manželem rozhodli, že si vše uděláme sami – od probourávání jednotlivých zdí, přes pokládání podlahy po sestavení kuchyňské linky. Zpětně bych udělala věci trochu jinak, ubourala bych třeba víc předělové zdi mezi obývákem a kuchyní, ale to jsou ty chyby, kterými se člověk učí. Je tu opravdu znát můj a manželův rukopis a je nám tu dobře. To je nejdůležitější.

Pohled do hlavního prostoru - obývacího pokoje, foto: MIchal HančovskýPohled do hlavního prostoru - obývacího pokoje, foto: MIchal Hančovský

S jakými nejčastějšími chybami, které lidi dělají při vybavování interiéru, ses během své praxe setkala?

Často zbytečně zastavují prostor nábytkem, zaplňují ho různýma kupičkami věcí a dekoracemi a shromažďují věci. To pak vede k tomu, že se můžou v bytě cítit sklíčeně. Nepochybně by se asi každému hodil nějaký prostor na uložení navíc. Nás to alespoň vede k tomu, že pravidelně probíráme, co máme a nenecháváme si věci, které už nepotřebujeme nebo stejně nepoužíváme. Takže je pak posíláme dál.

Jakou bys dala radu těm, kteří si prostor vybavují sami?

Nejdůležitější je, aby si každý vybavil prostor tak, aby se v něm cítil dobře a byl podle jeho vkusu. Pokud tedy něco sbírám, tak by tato vášeň měla být v bytě poznat. Ať už to znamená vystavit si hrníčky do vitríny, mít velkou knihovnu, nebo plnou stěnu s fotografiemi a trofejemi z cestování po světě. Tato tématika "Více místa na život" byla ostatně hlavním tématem tohoho roku.

Vybavit si byt podle svého vkusu umožnila IKEA i paní Elišce a panu Jaroslavovi v rámci pořadu České televize Bydlet jako v salonu. O proměně vršovického bytu, zdroj: ikea-family.czVybavit si byt podle svého vkusu umožnila IKEA i paní Elišce a panu Jaroslavovi v rámci pořadu České televize Bydlet jako v salonu. O proměně vršovického bytu, zdroj: ikea-family.cz

Jaké jsou to Tvoje oblíbené IKEA produkty?

Celkově se mi moc líbí celá kolekce IKEA PS, i když to pokaždé není úplně vše z nabídky. Velmi oblíbenou mám třeba bílou lampičku z PS2012, která se dá posunout na stranu a vůbec nepřekáží, skoro až splývá se stěnou. Pak je to křeslo Strandmon, tzv. Ingvarovo křeslo, které má velmi propracovanou ergonomii, je extrémně pohodlné a stále stylové, přestože je na trhu více jak 60 let. Dali jsme ho rodičům a při návštěvě se celá rodina pře, kdo na něm bude sedět nejdéle. (smích) 

Ušák Strandmon je oblíbený u všech v rodině, foto: IKEA Česká republikaUšák Strandmon je oblíbený u všech v rodině, foto: IKEA Česká republika

Další články