Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Jiří Gajdošík, spolumajitel Asten Hotels, zdroj: Asten Hotels Jiří Gajdošík, spolumajitel Asten Hotels, zdroj: Asten Hotels

Asten Hotels: Design vnímáme jako konkurenční výhodu

O kompromisech mezi estetikou a funkčností, fakturách architektů nebo o tom, proč je složité vybavit hotel českým designem, jsme si povídali s Jiřím Gajdošíkem, spolumajitelem a manažerem sítě Asten Hotels. Patří do ní i zdařile zrekonstruovaný hotel Golden Key v pražské Nerudově ulici, kde se návštěvníci i turisté mohou seznámit s českým designem a odvést si ho domů jako suvenýr.

Jak se v rámci vašeho podnikání díváte na design? Proč ho považujete za důležitý?

Souvisí to s velmi racionálními úvahami. Naší nabídkou oslovujeme střední a vyšší segment zákazníků. Konkurence je velmi silná, a proto musíme přinést něco více než jen bezkoncepční rekonstrukci pokoje. Nejdříve jsme si s mým společníkem Vladanem Hájkem mysleli, že to zvládneme sami. Vlastními silami jsme zařídili vzorový pokoj, ale zjistili jsme, že výsledek není uspokojivý. To nás donutilo k rozhodnutí jít za profesionálem. Pokud chcete nabízet službu na vyšší úrovni, spolupráce s profesionálem je nutností. Trh vám dá jinak velmi rychle najevo, že tady nemáte co dělat. Jestliže budujete dlouhodobý projekt – v našem případě místo, kam chceme, aby se návštěvníci vraceli - musíte vytvořit něco výjimečného. Umím si představit, že to bez profesionální spolupráce funguje v modelu „přijeď, odjeď, zaplať“, ale to není náš byznys.

Považujete tedy design za nástroj konkurenceschopnosti, který v podnikání přináší výhodu?  

Ano, stoprocentně.

Interiér Hotelu Klárov v Praze, zdroj: Asten HotelsInteriér Hotelu Klárov v Praze, zdroj: Asten Hotels

 

Kdy pro vás design hotelu zastarává a je čas na změnu?

O změnách přemýšlíme neustále. Stále musíme řešit, jak se u nás hosté cítí. Interiér hotelových pokojů pocit našich klientů přímo ovlivňuje. Impulsem pro změnu je pak kombinace dvou věcí. Na jedné straně sami interiéry zažíváme, přemýšlíme nad možnostmi zlepšení. Na druhé straně jsou to reakce našich hostů, ať už během jejich pobytu nebo zpětná hodnocení, která nám zasílají. V hotelu Golden Key na pražské Malé Straně jsme například řešili, jak zpříjemnit menší pokoje. Chceme, aby hosté odjížděli s hezkým zážitkem: „je to malé, ale milé“, a v tom může správná volba prvků v interiéru velmi pomoci.

Jaký design je vám osobně nejbližší?

Nejsem člověk, který by sledoval aktuální designérské trendy nebo nové tváře. Získali jsme ale základní přehled o českém designu díky galerii a obchodu s českým designem Designum, který jsme zřídili v prostorách našeho hotelu v Nerudově ulici. Myslím, že má na nás dobrý vliv. Líbí se mi věci od pana Daniela Piršče – 3D tapety jsou skvělý nápad a v interiéru vypadají moc dobře.

Daniel Piršč, 3D tapety, zdroj: galerie DesignumDaniel Piršč, 3D tapety, zdroj: galerie Designum

 

Jak si vybíráte kreativce pro spolupráci?

Na začátku jsme oslovili čtyři architekty, kteří pro nás vytvořili návrhy interiérů. Z nich jsme vybrali Davida Töppera, se kterým spolupracujeme dodnes. Vše zatím funguje velmi dobře a víme, že se na výsledek můžeme spolehnout. Je to vlastně jako s kterýmkoli jiným dodavatelem – dokud jsme spokojení, nemáme důvod nic měnit. 

Galerie Designum v Nerudově ulici, zdroj: galerie DesignumGalerie Designum v Nerudově ulici, zdroj: galerie Designum

 

Jak se vyrovnáváte s věčnou designérskou otázkou, jak sladit estetickou a funkční stránku interiérů vašich hotelů?

To je velmi těžká otázka a složitý proces. Máme takovou zkušenost, že většina architektů nadřazuje estetiku. Já to chápu, je to jejich práce a chtějí z ní mít dobrý pocit. Vždycky jim ale říkám: „Vy už máte fakturu zaplacenou, ale já ještě ne.“ Musíme hledat kompromisy. V místech jako jsou hotely, restaurace či bary, kde je potřeba zajistit plynulý provoz a snadnou údržbu, pak o to více.

Jsme organizace, která podporuje design v praxi. Do jaké míry v rámci svých hotelů zapojujete český design?

Tady vás bohužel asi zklamu. Většinu zařízení pořizujeme ze zahraničí. Například základní porcelán a sklo pořizujeme z Německa, z oblasti Bavorského lesa. Sklo pro slavnostnější příležitosti pak obstaráváme u slovenské sklárny Rona. Přijde mi, že pokud nejste člověk, který má spoustu času řešit, kde nakoupit sklo, k českému výrobci se dostanete těžko. Zároveň jsem u nich nenašel tři důležité věci, které hoteliér od dodavatele vyžaduje, a to je rychlost, flexibilita a kontinuita. Nejsem si jistý, jestli je to otázkou produkce, nebo lidí, kteří české produkty prodávají – nejsme moc dobří prodejci. Naposledy jsem se tím ale zabýval před čtyřmi lety, možná, že teď už je je situace jiná.

Kolekce Tumblers slovenské sklárny Rona, zdroj: RonaKolekce Tumblers slovenské sklárny Rona, zdroj: Rona

 

DESIGN KONZULTACE

Hledáte designérské řešení pro vaše podnikání? Můžeme vám s ním pomoci díky službě design konzultací

Galerie