Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Ateliér Keramika a porcelán, UMPRUM, Foto: Jan Hromádko Ateliér Keramika a porcelán, UMPRUM, Foto: Jan Hromádko

ARTSEMESTR UMPRUM 2016: Reportáž z Ateliéru keramiky a porcelánu

Schránky na zubní protézy, držáky na mýdlo ve tvaru pásového jeřábu, obklady inspirované nečistotami v koupelnách či porcelánoví zajíci, na něž je možné odkládat šperky. Klauzurní a semestrální práce studentů Ateliéru keramiky a porcelánu vedeného Maximem Velčovským jsou k vidění do 10. 2. na pražské UMPRUM.

Vysoká škola uměleckoprůmyslová klade již od dob svého založení důraz na propojování studentů s průmyslovou sférou. Pod vedením Maxima Velčovského a za asistence Milana Pekaře studenti směřují k vývoji neotřelých autorských řešení a zároveň ke spolupráci s předními českými i zahraničními výrobci. Absolventi Ateliéru keramiky a porcelánu často spolupracují s řadou výrobců, pro něž navrhují porcelánové či keramické užité předměty. V roce 2012 Prokop Chludil navrhl pro předního karlovarského producenta hotelového porcelánu G. Benedikt talíře pro seniory se sníženou motorikou, které jsou součástí prodejní kolekce Active. Při studiích na UMPRUM navrhla o rok později Barbora Vinařová pro společnost Laufen umyvadlo Škopek, které se stalo součástí sortimentu společnosti. V rámci zimního semestru se studenti věnovali dvěma zadáním. Pro společnost Laufen vznikly návrhy koupelnových doplňků a ve spolupráci s firmou Lasselsberger designy keramických obkladů.

Koupelnové doplňky

Výrobce sanitárního zařízení Laufen spolupracuje se světově proslulými italskými designérskými společnostmi AlessiKartell. Produkty švýcarské společnosti jsou progresivní ideově, designově i technologicky a díky své kvalitě zaujímají v oblasti sanitární keramiky přední postavení. Zadání pro studenty Ateliéru keramiky a porcelánu UMPRUM bylo vytvořit koupelnový doplněk. Mnohé z navržených objektů jsou užité, ať se jedná o stojánky na zubní kartáčky, držáky na mýdlo, schránky na zubní protézy či držáky na toaletní papír. I přes to, že se náměty v několika případech opakovaly, studenti přistupovali k realizacím zcela odlišně. Adéla Chorá navrhla hygienický držák na zubní kartáčky ve tvaru koruny, kterého se těla kartáčků dotýkají pouze ve dvou bodech.

Adéla Chorá, Koruna představuje praktický, a zároveň vkusný držák na zubní kartáčky. Do kelímků, které běžně slouží jako stojánky na zubní kartáčky, stéká voda a usazuje se na dně. Koruna je hygienický i estetický držák zároveň. Zubní kartáček se dotýká objektu pouze ve dvou bodech, čímž je minimalizován kontakt s držákem a tím i prostředí pro výskyt bakterií.Kartáček zůstává vždy suchý a čistý, tedy připravený pro každodenní ústní hygienu; foto: Jan HromádkoAdéla Chorá, Koruna představuje praktický, a zároveň vkusný držák na zubní kartáčky. Do kelímků, které běžně slouží jako stojánky na zubní kartáčky, stéká voda a usazuje se na dně. Koruna je hygienický i estetický držák zároveň. Zubní kartáček se dotýká objektu pouze ve dvou bodech, čímž je minimalizován kontakt s držákem a tím i prostředí pro výskyt bakterií.Kartáček zůstává vždy suchý a čistý, tedy připravený pro každodenní ústní hygienu; foto: Jan Hromádko

Studentka navazujícího magisterského programu Jana Štefková vytvořila sérii porcelánových schránek na zubní protézy, neboť solidně a vkusně provedený druh tohoto sortimentu na trhu výrazně postrádá.

Jana Štefková, Solidně provedená schránka na zubní protézu se trhu s koupelnovými doplňky se de facto nevyskytuje. Při odkládání protézy jsou senioři mnohdy nuceni uchylovat se k nedůstojným improvizacím. Výsledná porcelánová schránka s jemným a decentním dekorem vznikla pro společnost Laufen, předního výrobce sanitárního zařízení a koupelnových doplňků; foto: Jan HromádkoJana Štefková, Solidně provedená schránka na zubní protézu se trhu s koupelnovými doplňky se de facto nevyskytuje. Při odkládání protézy jsou senioři mnohdy nuceni uchylovat se k nedůstojným improvizacím. Výsledná porcelánová schránka s jemným a decentním dekorem vznikla pro společnost Laufen, předního výrobce sanitárního zařízení a koupelnových doplňků; foto: Jan Hromádko

Stážistka z ateliéru Architektura 4 Elena Fialková navrhla porcelánové poklopy na věci každodenní potřeby, s nimiž se v koupelně nechceme setkávat. Přiklopením drobných předmětů se alespoň dočasně vyhneme jejich nežádoucí přítomnosti.

Elena Fialková, Poklop na věci, které nechceš vidět - Mamka a taťka. V koupelně je celá řada předmětů běžného užití, na něž se neradi díváme. Ať se jedná o kosmetické přípravky určené k líčení, které v ranním spěchu zůstávají bez ladu a skladu na poličce v koupelně, oslizlé mýdlo položené na keramickém tácku na umyvadle či zubní protézy ve sklenici s vodou. Porcelánové poklopy vyhotovené ve dvou velikostech a tvarech jsou určeny k rychlému skrytí věcí každodenní potřeby, které v interiéru působí rušivě. Poklopy jsou tvarově komplementární a doplňují se stejně tak, jako dlouhodobí partneři. Drobná úchytka umístěna na vrcholu poklopu je inspirována tvaroslovím mosazných vodovodních kohoutků s jemným dekorem v podobě kobaltově modrého a jasně červeného kroužku; foto: Jan HromádkoElena Fialková, Poklop na věci, které nechceš vidět - Mamka a taťka. V koupelně je celá řada předmětů běžného užití, na něž se neradi díváme. Ať se jedná o kosmetické přípravky určené k líčení, které v ranním spěchu zůstávají bez ladu a skladu na poličce v koupelně, oslizlé mýdlo položené na keramickém tácku na umyvadle či zubní protézy ve sklenici s vodou. Porcelánové poklopy vyhotovené ve dvou velikostech a tvarech jsou určeny k rychlému skrytí věcí každodenní potřeby, které v interiéru působí rušivě. Poklopy jsou tvarově komplementární a doplňují se stejně tak, jako dlouhodobí partneři. Drobná úchytka umístěna na vrcholu poklopu je inspirována tvaroslovím mosazných vodovodních kohoutků s jemným dekorem v podobě kobaltově modrého a jasně červeného kroužku; foto: Jan Hromádko

Mezi další užité artefakty patří magnetický držák na mýdlo ve tvaru pásového jeřábu určený především malým dětem, jehož autorem je Tomáš Bárta.

Tomáš Bárta, Mejeme si ručičky je magnetický držák na mýdlo v podobě pásového jeřábu. Mýdlo vznášející se ve vzduchu vysychá a na omak není nepříjemně mokré; foto: Jan HromádkoTomáš Bárta, Mejeme si ručičky je magnetický držák na mýdlo v podobě pásového jeřábu. Mýdlo vznášející se ve vzduchu vysychá a na omak není nepříjemně mokré; foto: Jan Hromádko

Jiné artefakty balancují na hranici užitého a dekorativního předmětu. Tereza Hrušková navrhla stylizovaného porcelánového králíka, který je primárně určen k odkládání šperků, či může zůstat objektem bez praktického účelu.

Tereza Hrušková, Králík zasazený do koupelny je koncipován jako objekt na odkládání šperků. Na dlouhé uši je  možné zavěsit kratší i delší řetízky či náramky, případně na jejich špičky umístit prsteny. Sepjaté tlapky je možné využít pro odklad drobných náušnic. Stylizovaný porcelánový králík může být stejně tak volným objektem bez praktického účelu; foto: Jan HromádkoTereza Hrušková, Králík zasazený do koupelny je koncipován jako objekt na odkládání šperků. Na dlouhé uši je možné zavěsit kratší i delší řetízky či náramky, případně na jejich špičky umístit prsteny. Sepjaté tlapky je možné využít pro odklad drobných náušnic. Stylizovaný porcelánový králík může být stejně tak volným objektem bez praktického účelu; foto: Jan Hromádko

Student prvního ročníku bakalářského programu David Střeleček vyhotovil keramické zátiší, které svou strukturou reaguje na povrch vodní hladiny a tvarosloví plodů moře.

David Střeleček, Fluid XP1 je keramické zátiší, které svou strukturou reaguje na povrch vodní hladiny a tvarosloví plodů moře. Jedná se o artefakt určený do prostoru koupelen, jehož účelnost a dispozice jsou určeny výhradně  samotnou estetikou objektu; foto: Jan HromádkoDavid Střeleček, Fluid XP1 je keramické zátiší, které svou strukturou reaguje na povrch vodní hladiny a tvarosloví plodů moře. Jedná se o artefakt určený do prostoru koupelen, jehož účelnost a dispozice jsou určeny výhradně samotnou estetikou objektu; foto: Jan Hromádko

Autorkou mísy s hlubokým reliéfem pražmy, odkazující k pravěkým fosiliím, je Volha Safronava. Mísa slouží k odkládání předmětů denní potřeby, ale díky důmyslnému dekoru může zůstat volným objektem ozvláštňujícím prostor koupelny.

Volha Safronava, Mísa Pražma je navržena jako doplněk do koupelny s možností širokého využití.Otisk těla ryby odkazuje k pravěkým fosíliím, ale svou podobou pražma jasně sděluje, že se jedná o živočicha naší doby, ; foto: Jan HromádkoVolha Safronava, Mísa Pražma je navržena jako doplněk do koupelny s možností širokého využití.Otisk těla ryby odkazuje k pravěkým fosíliím, ale svou podobou pražma jasně sděluje, že se jedná o živočicha naší doby, ; foto: Jan Hromádko

Porcelánová plastika inspirovaná komiksem Aquaman je dílem Dávida Valoviče, který akcentuje především estetickou a meditativní funkci skulptury.

Dávid Valovič, Plastika inspirovaná Aquamanem či Poseiodnem představuje sílu a nespoutanost vodních živlů.  Objekt má meditativní a estetickou funkci; foto: Jan HromádkoDávid Valovič, Plastika inspirovaná Aquamanem či Poseiodnem představuje sílu a nespoutanost vodních živlů. Objekt má meditativní a estetickou funkci; foto: Jan Hromádko

KERAMICKÉ OBKLADY

V rámci ateliérové instalace je možné setkat se s experimentálnějšími návrhy i těmi, které jsou uzpůsobeny k průmyslové replikaci. Klauzurní práce v podobě návrhů obkladů pro výrobce dlažeb a obkladů Lasselsberger studenti pojali rozličnými způsoby. Prostory mezi obklady, tedy spárami, se ve svých návrzích zaobírali Elena Fialková a Marek Šesták.

Elena Fialková, Prostor mezi obkládačkami,v analogii na jednu z nejslavnějších knih o veřejném prostoru Jana Gehla s názvem Prostor mezi budovami se autorka věnuje prostoru mezi obklady; foto: Jan HromádkoElena Fialková, Prostor mezi obkládačkami,v analogii na jednu z nejslavnějších knih o veřejném prostoru Jana Gehla s názvem Prostor mezi budovami se autorka věnuje prostoru mezi obklady; foto: Jan Hromádko

Autorkou lehce udržovatelných koupelnových obkladů, které si zachovají stále čistý vzhled, je Veronika Švábeníková. V návrhu se Veronika inspirovala zaschlými stopami stékající vody a dalšími nečistotami, které přeměnila na dekor udávající ráz celé koupelně.

Veronika Švábeníková, Kolekce obkladů Dirty Tricks, cílem bylo vytvořit obklady, které budou co nejsnáze udržovatelné a bez většího úsilí si  zachovají stále čistý vzhled. Autorka zpočátku pozorovala špínu v koupelnách a způsob, jímž se  usazuje. Následně vznikly dvě varianty obkladů s odlišnou technikou nanášení barvy. S konceptem projektu vzniká i otázka: Co se stane, když usazenou špínu přeměníme na dekor,  který udává ráz celé koupelny?; foto: Jan HromádkoVeronika Švábeníková, Kolekce obkladů Dirty Tricks, cílem bylo vytvořit obklady, které budou co nejsnáze udržovatelné a bez většího úsilí si zachovají stále čistý vzhled. Autorka zpočátku pozorovala špínu v koupelnách a způsob, jímž se usazuje. Následně vznikly dvě varianty obkladů s odlišnou technikou nanášení barvy. S konceptem projektu vzniká i otázka: Co se stane, když usazenou špínu přeměníme na dekor, který udává ráz celé koupelny?; foto: Jan Hromádko

Dlaždice inspirované ručně malovanými obklady Azulejos vytvořila Vendula Radostová. Postupnou redukcí dekoru vznikly tři na sebe navazující varianty obkladů s ručně malovanými kobaltově modrými motivy.

Vendula Radostová, dlaždice jsou inspirovány ručně malovanými obklady Azulejos. Postupnou redukcí dekoru vznikly tři na sebe navazující varianty obkladů s ručně malovanými kobaltově modrými motivy. Obklady  jsou volně kombinovatelné s bílými dlaždicemi ozvláštněnými minimálním geometrickým dekorem; foto: Jan HromádkoVendula Radostová, dlaždice jsou inspirovány ručně malovanými obklady Azulejos. Postupnou redukcí dekoru vznikly tři na sebe navazující varianty obkladů s ručně malovanými kobaltově modrými motivy. Obklady jsou volně kombinovatelné s bílými dlaždicemi ozvláštněnými minimálním geometrickým dekorem; foto: Jan Hromádko

Elena Gergová se inspirovala skládáním papíru a navrhla velkoformátové obklady s nízkým i plastickým reliéfem připomínající přeložené archy.

Elena Gergová,povrchová úprava obkladů vychází z formálních i materiálových experimentů tvarování papírové plochy. Výsledkem je několik variant obkladů, které lze v libovolných kombinacích skládat na stěny; foto: Jan HromádkoElena Gergová,povrchová úprava obkladů vychází z formálních i materiálových experimentů tvarování papírové plochy. Výsledkem je několik variant obkladů, které lze v libovolných kombinacích skládat na stěny; foto: Jan Hromádko

Jana Štefková vedle obkladů inspirovaných včelími plástvemi či hřbety knižních vazeb vytvořila motivy vycházející z fotografií starého betonu. Černobílé skvrny zároveň evokují tradiční asijskou krajinomalbu tuší.

Jana Štefková, Betonový obklad, potisky aplikované na obklady byly inspirovány fotografiemi starého oprýskaného betonu. Černobílé skvrny zároveň evokují tradiční asijskou malbu tuší. Podobně jako na obrazech, i na obkladech se rodí unikátní výjevy rozličné krajinné scenérie; foto: Jan HromádkoJana Štefková, Betonový obklad, potisky aplikované na obklady byly inspirovány fotografiemi starého oprýskaného betonu. Černobílé skvrny zároveň evokují tradiční asijskou malbu tuší. Podobně jako na obrazech, i na obkladech se rodí unikátní výjevy rozličné krajinné scenérie; foto: Jan Hromádko

Pojetí mnohých návrhů obkladů i koupelnových doplňků je experimentální a odvážné. Jindy studenti odkazují na tradiční vzory a postupy. Standardizované rozměry obkladů, definovanou hloubku reliéfu i zvolený materiál studenti snoubili s vlastním výtvarným pojetím. Zástupci společnosti Lasselsberger z prezentovaných návrhů vyberou obklady, které zařadí mezi vyráběný sortiment. Při výrobě koupelnových doplňků vznikaly artefakty především z porcelánu nebo žárohlíny. Finálním objektům předcházely materiálové i tvarové studie, na nichž studenti pracovali ve školních dílnách. Koupelnové doplňky budou po skončení ARTSEMESTRu k vidění v showroomu Laufen.

Na první pohled by se mohlo zdát, že zadání týkající se obkladů nebo koupelnových doplňků nenabízí kvůli svým limitům pole pro výrazné výtvarné pojetí. Cílem vedení Ateliéru keramiky a porcelánu je především vybudovat vztah studenta k materiálu. Prostřednictvím konkrétních zadání vynikne individuální a osobitý přístup studenta. Důvtipem a kreativním řešením lze přemostit limity zadání, což se promítlo i do realizací klauzurních a semestrálních prací studentů Ateliéru keramiky a porcelánu UMPRUM.

Jana Štefková, Včelí obklady, tvar a reliéf obkladu vychází z detailu včelí plástve. Šestiúhelníkové objekty jsou lité z porcelánu do  sádrových forem. Exkluzivním dojmem působí solitérní pozlacená verze obkladu, která v kombinaci  s čistě bílými plástvemi vkusně ozvláštňuje celkový interiér; foto: Jan HromádkoJana Štefková, Včelí obklady, tvar a reliéf obkladu vychází z detailu včelí plástve. Šestiúhelníkové objekty jsou lité z porcelánu do sádrových forem. Exkluzivním dojmem působí solitérní pozlacená verze obkladu, která v kombinaci s čistě bílými plástvemi vkusně ozvláštňuje celkový interiér; foto: Jan Hromádko

Galerie

Další články