Angažovaný design na triku. Dvojice založila značku, která odkazuje na vyšší princip i sufražetky

Každé tričko má vnitřní imprint v sítotisku a na zádech naše logo. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler Praha Každé tričko má vnitřní imprint v sítotisku a na zádech naše logo. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler Praha

„Umělci u nás mohou mít takový ‚šuplík', kde jejich tvorbu nabídneme a představíme,“ říká Martin Derkač, zakladatel značky Marian_for_president. Do budoucna by chtěl dát prostor mladým umělcům, aby se navzájem inspirovali svou tvorbou. Skrze svou značku, která myslí na ekologii a udržitelnost, mimo jiné upozorňuje na výrazné osobnosti historie jakými byli sufražetky, Harriet Tubman nebo Pontiac a reaguje na dobré i špatné stránky současné společnosti.

Jak vznikl prvotní nápad na založení vaší firmy? Ani jeden z vás se, tuším, módě předtím nevěnoval? 

MARTIN: Důvodů bylo několik. Jednak jsem se toužil dostat z korporátního prostředí, pracovat na vlastních projektech a dělat si věci po svém. Tereza měla náskok, svoji firmu založila už před rokem. Taky se nám měl za chvilku narodit syn a my hledali způsob, jak být oba co nejvíce s ním, spolu. Mě vždycky bavila grafika a fotografie, tato cesta mě hodně lákala. Pár triček jsem si pro sebe nevrhnul už i v minulosti. Teď jsme ale chtěli ta trika zasadit do nějakého kontextu, příběhu. A přitom se zároveň vyvarovat patosu. Název značky je spíš taková nadsázka.

Značka Marian_for_president nabízí trička s názorem. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler PrahaZnačka Marian_for_president nabízí trička s názorem. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler Praha

Zákazník si může vybrat tričko ve čtyřech barvách. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler PrahaZákazník si může vybrat tričko ve čtyřech barvách. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler Praha

Název tedy vznikl podle vašeho syna? 

TEREZA: Přesně tak. Opravdu se ale nejedná o žádnou kampaň (smích). Chceme tím jako kontrast postavit vedle sebe dva úplně rozdílné světy. Na jedné straně čistota dítěte, co se teprve rozkoukává, na druhé straně všechno to, co si v současnosti představíme pod slovy „náš prezident“. Jde nám o to poukázat na současnou společenskou, kulturní i politickou situaci u nás i ve světě a na prostředí, ve kterém dostává čím dál větší prostor agresivita, intolerance a nenávist. Skrze naši značku zviditelníme hodnotné a pozitivní věci kolem nás, na druhou stranu upozorníme na ty podle nás špatné, nějakým způsobem je okomentujeme a zkritizujeme, ať už ve vší vážnosti nebo formou ironie, zasazením do jiného, třeba absurdního kontextu.

MARTIN: Celá ta myšlenka je na tom založena, ale rozvinuli jsme ji různými směry. Od začátku jsme chtěli všechny produkty zasadit do příběhu, kontextu, vše doplňovat texty. Někdy je to myšleno vážně, jindy s nadsázkou, občas jde vyloženě o úlet, srandu. V prvních dnech nebyly některé texty a celková pointa stoprocentně pochopeny. Hlavně ohledně prezidentské fake kampaně. Pro hodně lidí je to nový koncept, navíc zdaleka ne všichni čtou všechno hned. Což ale vůbec nevadí, asi je to i dobře. Koho to zaujme, dostane se do obrazu postupně. Se sociálními sítěmi budeme dál intenzivně pracovat. Nikam nepospícháme, jsme na začátku, časem si to sedne a ty správné lidi si značka nakonec najde, jinak to dopadnout ani nemůže (smích).

Pokud si zakoupíte tričko Marian_for_president, obdržíte ho v ekologickém balení s razítkem. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler PrahaPokud si zakoupíte tričko Marian_for_president, obdržíte ho v ekologickém balení s razítkem. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler Praha

Grafika k triku PONTIAC | Zdroj: marianforpresident.czGrafika k triku PONTIAC | Zdroj: marianforpresident.cz

Váš e-shop je rozdělen do pěti kategorií. Můžete mi je zlehka představit? 

MARTIN: První sekce má název Kampaň. Tam se odráží kritika současné společnosti a poukázání na to, co by mohlo být lepší. Další kategorií jsou Superheroes. Z této kategorie věnujeme veškerý zisk neziskovým organizacím. Z prodeje jen pokryjeme náklady. Každý čtvrt rok bych rád finančně podpořil zajímavé projekty malých lokálních neziskovek i větších organizací. Každá koruna půjde na dobrou věc. V této sekci vyzdvihujeme ty, kteří něco dokázali. Ze začátku jsme se teď hodně ohlíželi do historie. Další sekcí jsou Supertees, což je takový mix všeho, co nezapadne nikam jinam. Řekl jsem si, že se nechci zaměřit jen na jeden styl.

Značka Marian_for_president nabízí trička s názorem. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler PrahaZnačka Marian_for_president nabízí trička s názorem. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler Praha

Podle čeho jste si historické postavy do kategorie Superheroes vybírali? 

MARTIN: Já jsem se soustředil na zásadní zlomy ve společnosti. Například Henry Bergh zakládal ligu na ochranu zvířat. Chtěli jsme také, aby v našem seznamu byly zastoupeni muži i ženy. Aby šlo o zásadní věci, jako je ochrana práv lidí, zvířat nebo životního prostředí. Téma sufražetek jsem například i rozšiřoval. Vznikla z toho série velkých fotografií. 

Tričko SUFFRAGETTES II. ze sekce Superheroes | Zdroj: marianforpresident.czTričko SUFFRAGETTES II. ze sekce Superheroes | Zdroj: marianforpresident.cz

V poslední kategorii chcete dát prostor externím umělcům? 

MARTIN: Ano, chceme. Jde o sekci Koop. V tuto chvíli s námi spolupracují dva nadšenci, Baru BalášováRadek Adámek.

Oslovujete je sami? 

MARTIN: Sami. Umělci u nás mohou mít takový „šuplík“, kde jejich tvorbu nabídneme a představíme. Oni mohou v průběhu času doplňovat další své práce, mají ve všem naprostou svobodu. Mně by se líbilo, kdyby tam časem vznikla určitá komunita, takový rozcestník lidí. Rádi bychom dali prostor mladým a začínajícím umělcům, kteří se chtějí realizovat.

Grafické návrhy od Baru Balášové | Zdroj: marianforpresident.czGrafické návrhy od Baru Balášové | Zdroj: marianforpresident.cz

Grafické návrhy od Radka Adámka | Zdroj: marianforpresident.czGrafické návrhy od Radka Adámka | Zdroj: marianforpresident.cz

Na jaká trička tisknete své návrhy a jak u vás probíhá realizace objednávek?

MARTIN: Jedná se o mladou belgickou značku, která vyrábí certifikované etické a ekologické oblečení. Když dorazí nová várka triček, sítotiskem na všechny předtiskneme imprint za krk a malé logo dolů na bok. Ty hlavní grafiky a motivy řešíme digitálním tiskem nebo flex fólií až na základě konkrétních objednávek. Sítotisk se vyplatí pro větší série, kdy tisknete třeba třicet triček najednou. A nenatisknete jím fotku. Digitální tisk fotky umožňuje a pro kusovou výrobu je ideální, má ale samozřejmě i své mouchy. Je potřeba znát technologická omezení a myslet na ně už při práci na grafických návrzích.

Tričko THE TRUTH IS IN HERE BW ze sekce Supertees | Zdroj: marianforpresident.czTričko THE TRUTH IS IN HERE BW ze sekce Supertees | Zdroj: marianforpresident.cz

Plánujete do budoucna nějaké další řady? 

MARTIN: Určitě. Chceme občas obměnit barvy, černá a bílá ale bude převažovat a zůstane. Na bílou bavlnu se vše tiskne skvěle, u černé je to trochu komplikovanější, u některých barev může být vyloženě problém, je důležité znát možnosti. Do budoucna nechceme zůstat jen u triček, rádi bychom rozšířili nabídku i o další textil. A nejen textil. Ale to už bych opravdu hodně předbíhal.

Ještě jste nezmiňovali vaši sekci Vintage. Jedná se o kousky z druhé ruky, na které necháváte natisknout své návrhy? 

MARTIN: Přesně tak, pokud to jen trochu jde, tak tiskneme. Tímto způsobem se snažíme o upcyklaci. Zdrojů oblečení máme hned několik, jedním z nich je i jedno specifické tržiště v Holandsku. Ohledně nákupů spolupracujeme i s Terezy sestrou, která už rok a půl provozuje vintage secondhand Dvojka. Karolína se zaměřuje na holky, my na kluky. Plánujeme spolu i mnohem širší spolupráci.

Tričko RADIO KILLER ze sekce Supertees | Zdroj: marianforpresident.czTričko RADIO KILLER ze sekce Supertees | Zdroj: marianforpresident.cz

Proč jste se rozhodli využívat secondhandové oblečení? 

TEREZA: Sami ho nosíme. Já například už nenakupuji skoro nikde jinde. Jsou to často opravdu krásné kousky, originální, nikde v nich člověk už nikoho jiného nepotká.

MARTIN: Jedná se o recyklaci, vzhledem k životnímu prostředí je to také víc než prospěšné. Často jde dokonce o nenošené „haute couture“ věci z 80. a 90. let. Neprodané kousky z ukončených kolekcí, rarity. Jsme si jisti, že zájem o tento způsob recyklace a upcyklace dál poroste. Pro originalitu svého šatníku i pro dobro celé věci.

TEREZA: Za posledních 10 let se toho hodně změnilo. Je moc fajn vnímat, že se lidé už dávno nestydí mít něco ze secondhandu. Právě naopak. Lidé při nákupech mnohem víc přemýšlejí a chápou rozdíly mezi slow a fast fashion. A dávají oblečení ze sekáče druhou šanci radši a častěji než kdy dřív.

Značka Marian_for_president nabízí trička s názorem. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler PrahaZnačka Marian_for_president nabízí trička s názorem. | Foto: Anželika Rybak, Lokace: Hotel Adler Praha

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Zmapovala životní cyklus bílého trička. Návrhářka Anna Vácová hledá nejekologičtější variantu oblečení
Móda a šperk

Zmapovala životní cyklus bílého trička. Návrhářka Anna Vácová hledá nejekologičtější variantu oblečení

Petra Boháčová - 16. 4. 2020

shop – provozní
kruh 09/23
SHOP Kolekce 9/2023
fotograf
designblok 2023
LAB – Liberec muzeum