Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Bělorusko 2020 | Zdroj: Rufina Bazlova Bělorusko 2020 | Zdroj: Rufina Bazlova

Angažované obrázky ilustrátorky Rufiny Bazlové obletěly svět. Grafické výšivky přibližují nepokoje v jejím rodném Bělorusku

O její práci ví díky projektu Bělorusko 2020 celý svět. Rufina Bazlova se k ilustraci vrátila po letech působení u divadla, tematické obrázky ale oslovily masy už během prvních dnů od zveřejnění a dnes jsou mimo jiné součástí virtuální výstavy na Yaleské univerzitě. Autorka pracuje s národními barvami a skrze modernizovanou historickou techniku grafických výšivek reflektuje nepokoje ve své rodné zemi. S multižánrovou umělkyní, která do Česka přišla v roce 2008 právě z Běloruska, tentokrát hovoříme o ilustraci, divadle, ale i tradiční výšivce nebo koloběhu života.

Začněme od začátku – narodila ses v Bělorusku, kde jsi do dospělosti žila. Dění v této zemi také reflektuješ ve svém nejnovějším projektu Bělorusko 2020. Proč sis tedy v roce 2008 vybrala k svému dalšímu působení Českou republiku?

RUFINA: V Česku jsem se objevila náhodou. V Bělorusku studují zadarmo vždy jen tři kandidáti s nejlepšími výsledky z přijímacích zkoušek. Já se tak bohužel dostala pouze na placený program, ale neměla jsem tehdy finance na to, abych si studium mohla dovolit. Myslela jsem, že se zkusím znovu hlásit za rok, v Čechách už tehdy ale studovala moje kamarádka ze střední a dala mi vědět, že se zde zrovna otevírá stipendijní program pro cizince. A tak jsme se s celou partou kamarádů spontánně rozhodli, že se vydáme na umělecké zkoušky do Plzně. K našemu překvapení nás všechny přijali, a tak jsme se od září 2008 ocitli v Plzni na studiích.

Rufina Bazlová ve vyšívaných šatech Ženokol. Komiks vyšitý na šatech vypráví mýtickou pověst o zrodu žen. | Foto: Veronika KonturováRufina Bazlová ve vyšívaných šatech Ženokol. Komiks vyšitý na šatech vypráví mýtickou pověst o zrodu žen. | Foto: Veronika Konturová


Věděla jsi hned, že chceš studovat ilustraci?

RUFINA: Vůbec! Věděla jsem, že chci tvořit, malovat, kreslit, ale neměla jsem příliš konkrétní představu o tom, jaký obor by byl ten pravý. V době, kdy jsem se do Plzně hlásila, se jednalo o menší ústav, teď už je to renomovaná fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, ale v roce 2008, kdy jsem nastupovala, obory ještě nebyly tak úplně vyhraněné a ustálené. Poslala jsem portfolio a tehdejší vedoucí ústavu Josef Mištera, který je sám ilustrátorem, říkal, jestli nechci zkusit ilustraci. Tak to celé začalo. Ilustraci jsem nakonec studovala u Mikoláše Axmanna a toto období vnímám pro svou tvorbu jako velmi důležité.

Projekt Bělorusko 2020 - Václavák | Zdroj: Rufina BazlovaProjekt Bělorusko 2020 - Václavák | Zdroj: Rufina Bazlova

Ty jsi ale u ilustrace nezůstala po celou dobu studia, že?

RUFINA: Přesně tak. Na magisterském studiu jsem se věnovala soše a prostoru v ateliéru Jiřího Beránka. Nevím, jestli je to moje výhoda, nebo naopak nevýhoda, ale jsem poměrně široce zaměřená, ráda kombinuji techniky, nespokojím se s jednou praktikou. Byl to právě pan profesor Axmann, který mi často tvrdil, že jednou musím skončit u divadla. Když jsem tedy odjela na Erasmus do Řecka, opravdu jsem začala nad působením u divadla přemýšlet. Celé se to ale vlastně dalo do pohybu díky bazénu!  

Rufina Bazlová je multižánrovou umělkyní, mimo divadla a ilustrace vystudovala také sochařství. | Zdroj: Rufina BazlovaRufina Bazlová je multižánrovou umělkyní, mimo divadla a ilustrace vystudovala také sochařství. | Zdroj: Rufina Bazlova

Co mají bazény společného s divadlem?

RUFINA: V Řecku z nějakého důvodu nejsou bazény – asi proto, že mají moře. Tak jsem pár měsíců myslela na to, že se mi hrozně stýská po bazénu, a že až se vrátím do Čech, půjdu plavat. Zároveň jsem měla dost času přemýšlet o sobě a o tom, co chci dělat, a pořád ve mně hlodalo to několikrát skloňované divadlo. Těšila jsem se, že až přijedu, koupím si permanentku do bazénu a možná se zapíšu i do nějakého divadelního kroužku, pro zábavu. Když jsem přijela, opravdu jsem šla plavat, a v bazénu náhodou potkala kamarádku, která mi řekla o tom, že Blanka Luňáková, loutkařka z Alfy, otevírá roční projekt pro lidi, kteří by chtěli dělat divadlo a zároveň mají kořeny v zahraničí. Tak jsem začala s divadlem, kde jsem se taky dostala ke tvorbě loutek, scény, nebo samotných scénářů. A jelikož mě to bavilo, rozhodla jsem se, že vystuduji DAMU.

A tak ses dostala ke scénografii a kostýmům?

RUFINA: I to byla velká náhoda. Já jsem se hlásila na všechny obory na katedru alternativního a loutkového divadla. Na režii, scénografii, herectví – divadlo mě zajímalo z mnoha úhlů a pozic. Nakonec jsem vybrala scénografii, ale na katedře alternativního a loutkového divadla se hodně experimentuje, a tak se i scénograf nebo herec může dostat k režii a naopak, to mi vyhovovalo.  

Do letošního léta se autorka věnovala především tvorbě v oblasti divadla. | Foto: Světlana MalinováDo letošního léta se autorka věnovala především tvorbě v oblasti divadla. | Foto: Světlana Malinová

Nějakou dobu teď tedy působíš především jako divadelní tvůrce?

RUFINA: Je to tak. Letos v létě jsem se ale rozhodla, že se alespoň částečně vrátím k ilustraci. Chtěla jsem pracovat na projektu, kde budu sama svým pánem, kde nebudu muset komunikovat svoje nápady, ale budu moct dělat všechno podle sebe. Během mého divadelního období šla ilustrace stranou a já se k ní chtěla navrátit, u ilustrace se totiž domlouvám jen já sama se sebou.  

V posledním projektu Bělorusko 2020 využíváš ilustraci ve stylu výšivky, proč právě výšivka?

RUFINA: Vzpomněla jsem si, že jsem kdysi v roce 2012 vyšívala šaty, takovou knížku na šatech, komiks, a věděla jsem, že mě to bavilo, že mám ráda tu estetiku a styl. Výšivky jsou symbolickým kódem, způsobem, kterým žena, jež obrazec vyšívá, nějakým způsobem zapisuje život kolem sebe. Je to národní, ač nepsaný text. Ženy, které v minulosti vyšívaly, často neuměly číst nebo psát. A tak vyšívaly a tkaly symboly toho, co se kolem nich dělo.

Plakát na podporu opoziční kandidátky Svjatlany Cichanouské | Zdroj: Rufina Bazlova Plakát na podporu opoziční kandidátky Svjatlany Cichanouské | Zdroj: Rufina Bazlova

Jedná se o vymyšlené vzory, nebo kombinuješ moderní témata se vzory tradičními, například běloruskými?

RUFINA: V této sérii jsou to spíš piktogramy, ilustrace toho, co se děje okolo, ale nejedná se o tradiční symboly. Zůstala však idea zapsaného kódu. Výšivka je lidová historie zapsaná lidovým způsobem.

Objevuje se tedy výšivka napříč tvojí tvorbou?

RUFINA: K výšivce jsem se ve své tvorbě několikrát vrátila. Když jsem ještě studovala v Plzni, vytvořila jsem knížku, pověst o vzniku světa, která byla umístěná do dřevěného vejce, neboť se celý vesmír zrodil z vejce. Dohledávala jsem tradiční vzory a symboly a snažila se z nich seskládat příběh, jednalo se o text v ornamentu, v češtině a v ruštině. To byl první projekt s tímto tématem, hodně mě bavila rešerše, bylo ale velmi komplikované dohledat tradiční vzory a jejich významy. U dalšího projektu jsem se tak rozhodla vystoupit z tradičních vzorů a vyšít komiks. Ten jsem umístila na šaty, které jsou ženskou výsadou, jedná se o jakousi zásobárnu zemské ženské energie.

Autorka pracovala s metodou výšivky již dříve – na obrázku komiksové šaty Ženokol. | Zdroj: Rufina BazlovaAutorka pracovala s metodou výšivky již dříve – na obrázku komiksové šaty Ženokol. | Zdroj: Rufina Bazlova

Nositelkou těchto šatů měla být žena – matka, která během procházky s dítětem potká kamarádku. Když se zapovídá, dítě, které by se jinak mohlo nudit, nebo hůř ztratit z dosahu matky, se tak může držet sukně a zabavit se louskáním komiksu. Projekt nese název Ženokol a je v něm vyobrazená smyšlená pověst o tom, jak se rodí ženy, koloběh žen v přírodě.

Ženy líbají člena ozbrojených sil, který odložil ochranný štít. | Zdroj: Rufina BazlovaŽeny líbají člena ozbrojených sil, který odložil ochranný štít. | Zdroj: Rufina Bazlova

A pak přišlo Bělorusko 2020.

RUFINA: Přesně tak, hledala jsem téma, které bych zobrazila, ale ideu ilustrace a výšivky jsem si v sobě nesla už nějakou dobu. A pak přišly volby v Bělorusku, které se mě samozřejmě dotýkaly, a cítila jsem, že musím vyšít tohle. Chtěla jsem zase dělat komiks, času bylo málo a měla jsem velkou chuť na projektu pracovat, a tak jsem sice první obrázek vyšila, ale pak jsem se rozhodla, že nebudu vyšívat, ale že se bude jednat o graficky zpracovanou výšivku. Původně zamýšlená technika je totiž poměrně složitá – nejdřív je nutné obraz vyšít, pak naskenovat a následně upravit do grafiky. A tak jsem se rozhodla, že to budu dělat graficky rovnou.  

Jedná se o první politicky laděný projekt?

RUFINA: Vytvořila jsem několik projektů s ekologickou tématikou, ale rozhodně to není tak, že bych se jeden den rozhodla, že budu aktivistka a o tom bude celá moje tvorba. Tato situace ve mně však nějakým způsobem rezonuje, a tak cítím potřebu se k ní vyjádřit.

Projekt Lost On The Beach, kde autorka pracuje s odpadem nalezeným na řeckých plážích | Zdroj: Rufina BazlovaProjekt Lost On The Beach, kde autorka pracuje s odpadem nalezeným na řeckých plážích | Zdroj: Rufina Bazlova

Je nějaké téma, ke kterému se v pracích opakovaně vracíš?

RUFINA: Je to právě koloběh života, nejen lidského, ale také věcí. Často pracuji s tématem recyklace, revoluce, reinkarnace, ale třeba i smrti, jako součásti kruhu.

Tvá díla byla i součástí výstavy CZECHDESIGN, jedná se ale o první exhibici, kde svá díla?

RUFINA: S Ženokolem jsem vystavovala několikrát, nejen v Česku, ale například také v Norsku. S projektem Bělorusko 2020 teď plánujeme výstavu v Polsku, kde se jedná o dobročinnou akci. Součástí bude prodej autorských tisků, a všechny získané peníze následně poputují na podporu do Běloruska. V Česku budu v blízké době vystavovat na festivalu 4 + 4 dny v pohybu. S výstavami je ale hodně práce, a tak nevystavuji tak často, jak bych chtěla. Mé oblíbené jsou tak stejně ty, kdy ke mně někdo přijde domů na návštěvu a já vytahuji věci z krabice a společně to procházíme.  

Vyšívanky s motivy nepokojů v Bělorusku zaplavily internet už během prvních dnů od zveřejnění. | Zdroj: Rufina BazlovaVyšívanky s motivy nepokojů v Bělorusku zaplavily internet už během prvních dnů od zveřejnění. | Zdroj: Rufina Bazlova

Galerie

Další články