Amazing jen tak trochu. Proč by oblíbený portál zasloužil vylepšit? Prosinec pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Piskáčková Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Piskáčková

Starý rok je nenávratně pryč a řada lidí si úlevně oddechla. Ačkoliv se přihodila spousta dobrých věcí, těch negativních jakoby střelhbitě přibývalo. Jak si vedl poslední měsíc v roce z pohledu designu? Střídavě oblačno sedí nejvíc.  

Design vs. Vánoce

Prosinec je vždy plný vánočního šílenství, ať se ve světě děje cokoliv. Tento rok nebyl jiný a ani pod tlakem negativních zpráv o inflaci, chudobě a globální nejistotě Češi nezapomněli nakupovat, což lokální designéry jistě potěšilo. Vidět to bylo i na akci Lemarket, která se v Praze konala už po desáté. Podobných tržišť, sázejících na oblibu slova „design“, najdeme po celé republice desítky. Až na drobné výjimky jde bohužel spíše o přehlídku amatérských výrobků, co obstojí maximálně na lokální přehlídce ZUŠek. Lemarket se od počátku snaží být precizní v kurátorském výběru participujících značek.

Lemarket v secesních prostorech Národního domu na Smíchově | Zdroj: LemarketLemarket v secesních prostorech Národního domu na Smíchově | Zdroj: Lemarket

A z cesty zatím neuhýbá. I letošní edice, spolupořádaná s Ones Concept Store (který by si také zasloužil metál za propagaci českého designu), vsadila na lokální a často nepříliš „provařená“ studia a značky. Monumentální prostor Národního domu na Smíchově byl reprezentativní volbou a nadšení neskrývali ani designéři. Tentokrát se zapojil i Czechdesign, který poprvé volil tři nejlepší vystavující. A volba to byla opravdu těžká. A to je nakonec pro konec roku ta nejlepší zpráva. Český design se i na úrovni drobných výrobců profesionalizuje a nestagnuje. Snad mu to vydrží i v roce 2024!  

Lemarket, moderní tržiště, které objevuje, představuje a podporuje českou tvorbu, oslavilo minulý rok 10 let. | Zdroj: LEMARKETLemarket, moderní tržiště, které objevuje, představuje a podporuje českou tvorbu, oslavilo minulý rok 10 let. | Zdroj: LEMARKET

Rezervační bolesti

Profesionalizovat by ale rozhodně potřeboval jiný projekt. Je nesmírně populární, na první pohled na vysoké úrovni, a především je doslova všude. Amazing Places. Skvělý nápad, jak podpořit stylová a architektonicky výjimečná místa v Česku, si dokázal vybudovat působivý monopol a na jejich nálepku narazíte téměř v každém pořádném hotelu v Česku. Jenže tahle na první pohled dokonale fungující mašina na podporu zdejších hotýlků, chalup a apartmánů trpí také řadou bolestných neduhů, které v konečném důsledku mohou poškodit i vzrůstající lásku českých turistů k cestování za stylovým ubytováním. Ačkoliv Amazing Places velebí dokonalý design, samotní majitelé bohužel rezignují na service design. Disciplínu, která je sice nesmírně náročná a komplexní, ale bez jejíhož zvládnutí může i sebesympatičtější projekt nakonec pohořet. Zkuste si na jejich webových stránkách nejprve něco vyhledat a pak i rezervovat. Dva základní požadavky, které na rezervační portál máte a které tady s lehkostí opravdu nenaplníte. Své o tom ví i řada zklamaných zákazníků, kteří si stěžují na to stejné – komplikace při uplatnění voucherů a filtr ubytování. A výtky se opakují už dlouhé měsíce. U firmy, která se chlubí, že míří k tržbám 100 milionů korun, je podobný přístup tristní. Snad bude zákazníků, které toto odradí od návštěv českých hotelů, jen minimum. Ty, které vznikají ve spolupráci s českými designéry a architekty, jsou totiž často naprostá špička!  

Projekt Amazing Places si klade za cíl zprostředkovávat ubytování na atraktivních a nevšedních místech po celé České republice i v zahraničí. | Zdroj: www.amazingplaces.czProjekt Amazing Places si klade za cíl zprostředkovávat ubytování na atraktivních a nevšedních místech po celé České republice i v zahraničí. | Zdroj: www.amazingplaces.cz

Odcházení  

Přelom starého a nového roku přinesl také některá překvapivá oznámení. Rozpadly se dvě designérské dvojice, které měly nezanedbatelný vliv na místní scénu. Tou první bylo duo Eduard Herrmann a Matěj Coufal, které se věnovalo produktovému designu. Kamarádi z pražské UMPRUM se výrazně snažili prosazovat odpovědné uvažování o navrhování výrobků a slovo udržitelnost v jejich případě nebylo jen prázdná marketingová nálepka. Deset let společné tvorby dalo vzniknout třeba věšáku Spaghetti pro Master a Master, venkovnímu solitéru/lavičce Satellite nebo městskému mobiliáři Pixel pro mmcité. Důležitý mezník bylo i vydání knihy Matěje Coufala Metr, která se stala cenným příspěvkem k didaktickým učebnicím pro designéry. Jejich oddělené cesty budeme pečlivě sledovat, je totiž velmi pravděpodobné, že jejich talent se ani bez „parťáka“ neumenší.

Eduard Herrmann a Matěj Coufal | Zdroj: Profil MediaEduard Herrmann a Matěj Coufal | Zdroj: Profil Media

Druhý rozpad se odehrál ve světě fashion designu. Anna Tušková a Radka Sirková tvořily pod značkou Chatty už od roku 2005. Etablovaly se jako zdatné, střihově nápadité a hlavně absolutně profesionální autorky. Na první pohled byste stěží rozpoznali, zda se jedná o label založený v Kodani, nebo v Praze. Dlouhodobě dokázaly navrhnout nositelné oděvy s výrazným detailem, který je posunul vždy o několik úrovní nad běžnou konfekci. Vloni pak otevřely snový showroom v Rámové ulici od architekta Jiřího Matury. Dlouho však zákazníkům nesloužil, jeho dveře se letos definitivně zavřou. Vzpomínka na Chatty – sebevědomou a nekonvenční českou značku oblečení – tu ale už zůstane.  

Po téměř dvou dekádách se rozchází cesty módních návrhářek Anny Tuškové a Radky Sirkové, jež tvořily značku CHATTY. | Zdroj: CHATTYPo téměř dvou dekádách se rozchází cesty módních návrhářek Anny Tuškové a Radky Sirkové, jež tvořily značku CHATTY. | Zdroj: CHATTY

Související

Nerušit, nestíháme. Září pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Nerušit, nestíháme. Září pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 19. 10. 2023 - 4 min.

UMPRUM zrušit. Studenti do fabrik. Červen pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

UMPRUM zrušit. Studenti do fabrik. Červen pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 4. 7. 2023 - 5 min.

Falešná hra šikovného PR. Duben pohledem šéfredaktorky
Ostatní

Falešná hra šikovného PR. Duben pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 17. 5. 2023 - 5 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024