Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Nádrž legendární motorky ČZ, zdroj: Wikimedia Commons Nádrž legendární motorky ČZ, zdroj: Wikimedia Commons

Alkohol, boty a motorky – to nejlepší přetrvává věky. Vybrali jsme loga, která nestárnou

Máloco je ve světě firemních log tak osvežující, jako jejich úplná absence. Jsou firmy, a nebude náhoda, že prevážně z kreativních odvětví, které se rozhodly, že pro své podnikání logo nepotřebují. Potom jsou ty, které změny loga a náklady s tím spojené každých pár let berou jako samozřejmost (a platí za něj často právě těm, kteří sami logo nemají). A nakonec třetí skupina. Tu reprezentují loga, kterým i po několika desítkách let účes stále drží. Nejpůvabnější příklady nadčasovosti přináší překvapivě výrobci aut a alkoholu.

Baťa

U Bati mluvíme při založení "značky" roku 1824 spíše než o logu o vývěsním štítu ševcovského krámku. Skutečné první logo vzniklo až po mohutném rozmachu Baťova zlínského podnikání o několik let později.

Vlevo: krabička s krémem na boty a verzí loga Baťa z roku 1928, vpravo: aktuální podoba loga zdroj: Antik Zlín a BaťaVlevo: krabička s krémem na boty a verzí loga Baťa z roku 1928, vpravo: aktuální podoba loga zdroj: Antik Zlín a Baťa

Autorem loga, které v pozměněné podobě známe dodnes, byl Jan Kobzáň, původně dělník v Baťove továrně.

Favorit

Ve srovnání s Baťovým minimálně měněným logem můžeme o favoritu říct, že chrlil verze loga jako Baťa cvičky. Má hned 2. Při svém znovuzrození roku 2012 oslovila firma studio Toman Design, které navrhlo redesign obou logotypů a všech dalších grafických prvků objevujících se na kolech.

Nahoře: nejčastěji používaná verze s dvojitým nápisem, dole: logo modelu Supersport, zdroj: Jiří Toman, Toman DesignNahoře: nejčastěji používaná verze s dvojitým nápisem, dole: logo modelu Supersport, zdroj: Jiří Toman, Toman Design

Hlavní logotyp vychází z dvojitého nápisu favorit objevujícího se na kolech v 80. letech a firma si ho také zvolila na hlavičku své webové stránky. Verze pro typ kola Supersport je zase moderní podobou původního loga z 50. let, kdy značka favorit vznikla.

Ukázka z grafického manuálu pro nakládání s logem a grafickými prvky umístěnými na kolech, zdroj: Jiří Toman, Toman DesignUkázka z grafického manuálu pro nakládání s logem a grafickými prvky umístěnými na kolech, zdroj: Jiří Toman, Toman Design

Becherovka

Poslední verzi vzhledu české Becherovky vytvořil britský designer Martin Blunt v roce 2003. Vycházel přitom z její tradiční modrožluté etikety, která se na lahvi Becherovky objevuje už od dob, kdy se původní čirá láhev změnila na tmavě zelenou.

Aktuální logo Becherovky z roku 2003 a záhadný kryptogram, zdroj: BecherovkaAktuální logo Becherovky z roku 2003 a záhadný kryptogram, zdroj: Becherovka

Původního autora nápisu Becherovka neznáme, stejně jako autora kryptogramu s iniciály Jana Bechera, který se na sudech s likérem objevuje od roku 1901, a jehož význam nebyl dodnes uspokojivě rozluštěn.

Zleva: láhev ještě v čirém skle, datace po roce 1878, uprostřed: láhev s již tradiční etiketou, výroba mezi lety 1907 a 1918, vpravo: láhev po roce 1930, zdroj: Jan Becher MuzeumZleva: láhev ještě v čirém skle, datace po roce 1878, uprostřed: láhev s již tradiční etiketou, výroba mezi lety 1907 a 1918, vpravo: láhev po roce 1930, zdroj: Jan Becher Muzeum

Tatra

První nápis TATRA se na nákladních vozech téže značky objevil v roce 1919, ještě jako produkt firmy Kopřivnická vozovka, a.s. V názvu samotné firmy je ale TATRA až od roku 1936, kdy se přejmenuje na Ringhoffer TATRA, a. s.

Vlevo: původní verze loga, vpravo: redesign studia Kafka, zdroj: Kafka DesignVlevo: původní verze loga, vpravo: redesign studia Kafka, zdroj: Kafka Design

Aktuání podobu čitelněji zkonstruovaného loga a rozsáhlý grafický manuál sjednocující celou výrobu TATRA z roku 2010 má na svědomí pražské studio Kafka design.

Ukázka z rozsáhlého grafického manuálu pro používání nového loga a grafických prvků značky TATRA, zdroj: Kafka DesignUkázka z rozsáhlého grafického manuálu pro používání nového loga a grafických prvků značky TATRA, zdroj: Kafka Design

ČZ/Čezeta

Moje srdce z celé šestice bije nejvíce pro strakonickou zbrojovku ČZ. Ač své krásné kulaté logo používá dodnes, věnuje se ČZ už jinému strojírenskému odvětví než proslaveným motorkám. Její nejpopulárnější model 506 “Čezeta”, zvaný lidově Prase, se ale v roce 2017 vrací díky prodeji licence britskému investorovi v podobě prvního českého elektromotocyklu.

Vlevo: logo Čezety ve vektorové podobě a umístěné na legendárním Praseti, vpravo: logo ČZ Strakonice, jejího původního výrobce, zdroj: Čezeta, ČZ StrakoniceVlevo: logo Čezety ve vektorové podobě a umístěné na legendárním Praseti, vpravo: logo ČZ Strakonice, jejího původního výrobce, zdroj: Čezeta, ČZ Strakonice

Značka se podle zatím jediného modelu jmenuje Čezeta a logo je převzaté z původního nápisu na kapotě strakonického Prasete, navrženého v roce 1957.

KOH-I-NOOR WALDES

Stejně jako u Becherovky je i historie vzniku loga KOH-I-NOOR WALDES spíše mýtem. Roku 1912 firma expandovala na americký trh a traduje se, že logo vzniklo na základě fotografie neznámé dívky (miss K-I-N), kterou pořídil sám zakladatel firmy Jindřich Waldes na palubě zaoceánského parníku. Fotografii s dívkou, která si k oku přiložila Waldesův knoflík zpracovali do loga Vojtěch Preissig a František Kupka.

Dobová a aktuální verze loga KOH-I-NOOR Waldes, zdroj: iDnes, KOH-I-NOOR WaldesDobová a aktuální verze loga KOH-I-NOOR Waldes, zdroj: iDnes, KOH-I-NOOR Waldes

Při veškeré snaze najít v příkladech jednotící pravidlo, které jim dodalo nadčasovost, se mi to nedaří. Při pohledu na secesní K-I-N nebo favorita, který by snad nemohl být osmdesátkovější, nelze úspěšně tvrdit, že nadčasovosti lze dosáhnout jen rezignací na aktuální grafické trendy. Majitelé značek se buď šťastně trefili, anebo logo zkrátka nechali tak dlouho plavat, že po čase zase začalo být dobré. Nejjistější cestou k nestárnoucímu logu však zůstává cesta zmíněná hned na začátku: žádné logo = věčně dobré logo.

Další články