Výjimečné spojení designového skla Františka Jungvirta a luxusní značky ložního prádla MARIELI zakladatelky Terezie Täubelové je oslavou rituálů, které nás denně obklopují. Svou říši do detailu vyladěného designu přenesli do „interiérového šperku“ pokoje Adiny Mandlové v hotelu Andaz. Synergii této spolupráce zachytila v sérii fotografií Anna Pleslová. Zátiším nechybí rovnováha, ale ani nadsázka a dokonalé materiálové a estetické propojení, které jsou v tvorbě obou autorů akcentovány. Proč je pro ně spojení s lokálními tvůrci důležité a které spolupráci by řekli jasné ne?
Jedinečné spojení skla a textilu
Co obdivujete na práci toho druhého?
TEREZIE: Líbí se mi Františkův styl a jeho schopnost dovést každý svůj výrobek do naprosté preciznosti a propracovanosti. Je vidět, že o své tvorbě přemýšlí do detailu a koncepčně. Dokáže si uhlídat celý proces od návrhu přes výrobu po samotnou prezentaci. Ať už pracuje na jakémkoliv projektu – momentálně finalizuje svůj vlastní showroom-butik a tvoří s velkou energií a oddaností.
FRANTIŠEK: Mně se, Terezie, líbí na tobě to samé. Když jsem si například četl příběh MARIELI, zaujalo mě, že jsi studovala diplomacii a tvoje kariéra se mohla ubírat naprosto jiným směrem. Jenže tebe pohltil společenský fenomén, jakým spánek je, a byla si odhodlaná zlepšit jeho kvalitu i ostatním Čechům a nenechala sis svoje know-how pro sebe. (smích)
Jsem také rád, že se vůbec o otázku životního stylu – co jíme, v čem spíme, jak se oblékáme – zajímáme a tato témata se dostávají mezi naše priority, kam investovat i své peníze. A proto se mi líbí celková osvěta Tereziiny značky. Zároveň nás pojí podobné uvažování o produkci obecně. Máme zájem vyrábět kvalitu, nikoliv kvantitu, a to je i důvod, proč tu společně sedíme.
Je pro vás, Terezie, důležité se spojovat s lokálními tvůrci?
TEREZIE: Rozhodně. Kolaborace s Františkem je pro nás pomyslné odstartování podobných počinů, které máme připravené. Myslím, že je důležité si vzájemně pomáhat.
Napadá vás nějaká podobná kolaborace textilu a skla, která vás inspirovala?
TEREZIE: Na první dobrou mě podobná spolupráce nenapadá, alespoň jsme neměli konkrétní inspiraci.
FRANTIŠEK: V různých médiích zaměřených na umění a design se tyto dva obory potkávají poměrně běžně, ale spolupráce, která by vzešla od samotných takto zaměřených značek, je ojedinělá. Pro mě osobně je to zkušenost velmi obohacující, dostávám zpětnou vazbu od člověka, který se zaobírá na podobné úrovni jiným materiálem. Sílu v obdobných projektech vidím také v tom, že zákazníky vyhledávající kvalitu upozorníme na další značku se stejnými hodnotami.
Co jste se o sobě díky spolupráci naučili?
TEREZIE: Utvrdila jsem se v tom, že je důležité nepodcenit vše, co s produktem souvisí, a přemýšlet v kontextu. Je těžké si udržovat neustálý nadhled a tvůrčí entuziasmus, když musíte řešit veškerou operativu spojenou nejen s prodejem. A spolupráce s Františkem je pro mě dobré připomenutí toho, že pro budování značky jsou klíčové detaily.
FRANTIŠEK: Souhlasím s Terezií. Člověk vystoupí z bubliny, což je prospěšné nejen při tvůrčí činnosti.
Váza od Františka Jungvirta – Garden Basic. | Foto: Anna Pleslová
Probouzet se v obklopení krásou
Své produkty jste fotili v hotelu Andaz a styling jste nechali v rukách šikovné Kláry Tománkové. Co bylo pro vás podstatné vyjádřit?
FRANTIŠEK: Důležité pro oba bylo vybrat stejně hodnotově pojatý interiér. Zvolili jsme pokoj Adiny Mandlové v Andaz hotelu a zakomponovali povlečení s peřinami a ručníky šité s monogramem MARIELI a mé vázy s nedávnou novinkou, kterou jsem uvedl – šperkovnicí VOLCANO. Pokoj vizuálně naprosto odpovídal naší představě o set designu. Jeho exkluzivita nechala dobře vyznít sklo i povlečení.
TEREZIE: Ráda bych dodala, že Klára má neuvěřitelný talent, řekla bych, že je nejlepší v Česku. Při stylingu jsme chtěli, aby šlo o unisex záležitost. Čelo postele je výrazné bordó barvy, což také vytvořilo důstojný, přesto hřejivý a přívětivý dojem. U dřevěného obložení, které lemuje stěny pokoje, je vidět precizní práce řemeslníků a restaurátorů. Podle mě je důležité, aby se člověk probouzel a usínal v něčem, co mu dělá radost, a obklopoval se věcmi, které se mu líbí. Zastávám názor, že ložnice je šperkem, nejintimnějším a zároveň nejdůležitějším místem celé domácnosti, a bohužel je mnohdy místem velmi střídmého zařízení, které je opomíjeno.
Máte nějakou vysněnou spolupráci? A kdy byste naopak řekli ne?
TEREZIE: S nabídkou spolupráce nás oslovuje spoustu influencerů. Pečlivě si ale hlídáme, s kým je naše značka spojovaná, a v tomto ohledu příliš nabídek nepřijímáme. Další spolupráce, která nás v MARIELI čeká, je s českou výtvarnicí Lu Skřivánkovou. Byla i mou vysněnou, jelikož její dílo zkrášluje náš domov. Hypoteticky by se mi líbila i spolupráce s českým výrobcem postelí Johann Malle. Mám v hledáčku celosvětově proslulého návrháře monogramů, jehož práci bych ráda na zakázku nabízela našim zákazníkům k výšivce.
FRANTIŠEK: Mám to dost podobné, mám různé nabídky, ale na spolupráci přistoupím jen tam, kde je filozofie značky v podobném duchu mého brandu. Když Terezie mluvila o tom, že ji doma visí Lu Skřivánková – její tvorba mimochodem zkrášluje i můj domov – rád investuji do lokálních tvůrců, které osobně znám. Musím souznít s jejich tvorbou, ale i na lidské úrovni, a podobné je to i při kolaboracích.
A vysněná spolupráce? Bavilo by mě navrhnout produkt pro zahraniční luxusní značky jako je Hermès, Dior, Baccarat nebo Louis Vuitton. Mimochodem prémiové oděvní značky, které v posledních letech uvedly na trh interiérové doplňky vlastní produkce v sekci „HOME“, mají podle mého názoru poměrně mezery v portfoliu, co se kvality týče. Skleničky jedné nejmenované značky jsem měl v ruce a bylo mi z toho smutno. Mnohdy platíte jen za jméno brandu než za kvalitu. Naopak bych očekával, že značky takových měřítek budou spolupracovat s designéry, kteří o produktech a materiálech uvažují hlouběji. Nebál bych se říct, že podobné to bude i s lůžkovinami.
Směrem ke spolupracím máte jasno. Jakou politiku razíte v klientském servisu například při zakázkové výrobě? Je možné vás v tomto ohledu oslovit?
FRANTIŠEK: Mám třeba řadu váz Garden Basic, kde je barevná škála definovaná už teď široce, váza je dostupná ve 23 variantách. Klientovi ale nemám problém udělat barvu na míru. Je to minimalisticky čistý tvar, který snese každou barvu. Například ale v ručně malované váze, ve které je ukryt romantický příběh – říkanka „má mě ráda, nemá mě ráda“, by malovat něco jiného než luční květiny nedávalo smysl. Je to zkrátka o nějaké diskusi, nicméně jsem radši, když si zákazník koupí, co je už v portfoliu obsažené.
TEREZIE: Naše produkty jsou naopak velmi o funkčnosti a zakázková výroba je pro nás naprosto běžná věc. Ať jde to velikost peřiny, míru vycpávky nebo výšivky na polštářové povlaky – vše řešíme individuálně a přesně na míru přáním našich zákazníků. Vyšívali jsme Skácelovy básně, portréty, monogramy na míru…
Jak na PR své značky?
Oba nad prezentací vlastní značky evidentně hodně přemýšlíte. Co byste poradili mladým tvůrcům, aby dokázali oslovit a zacílit na potencionální zákazníky?
TEREZIE: Naivně jsem si zprvu myslela, že marketing nebudu potřebovat, protože kvalitní výrobek se přece prodá sám. Stejně tak i PR. A potom jsem se naučila, že pro jakoukoliv značku je důležitý příběh – to, proč to děláte. A autentičnost. Překvapilo mě, že příběh mé značky a vlastně mé rodiny takto u lidí rezonuje, jelikož jsem navázala na tradici mé prababičky, která měla obchod s domácím textilem. A právě monogramy na ložní prádlo byly důležitou součástí jejího obchodu. Tedy je důležité vědět, proč tu věc dělám, a umět to lidem vysvětlit.
FRANTIŠEK: Kdybych měl poradit jednu věc, tak je to důslednost. Pokud mám pěkný produkt, ale nemám k němu stejně hodnotné fotografie, tak se to nemusí vůbec dostat té správné cílové skupině. Například Rony Plesl, který mě učil na UMPRUM, nám radil, ať první vydělané peníze investujeme právě do viditelnosti značky, a to jsem také udělal. A v takovém duchu jsem odchovaný. Proto si své výrobky ani nefotím sám, ale oslovím profesionály. Ze začátku jsem si psal tiskové zprávy sám, ale dnes je raději svěřím povolanějším, kteří zase otisknou do popisu mé práce něco ze sebe. Naučte se zkrátka spolupracovat s týmem lidí, kteří svým know-how vybudují kvalitu vašeho brandu, nesnažte se být odborníkem na všechno.
Vy jste, Františku, své produkty zapůjčil například do vily Volman, vaše vázy se objevily v řadě interiérových realizací, proč je podle vás natolik důležitá právě vizuální prezentace?
FRANTIŠEK: Pomůže lidem vidět měřítko mých produktů. Také tím přiblížím, jak nad svou prací uvažuji, do jakých interiérů produkty vkládám a s kým se chci spojovat. Rozhodně je společným jmenovatelem kvalita, odkaz k historii a řemeslu.
Není naopak pro vás, Terezie, klíčová prezentace právě v kamenné prodejně? Přeci jen prodáváte spíše funkční nežli estetickou věc.
TEREZIE: To je otázka velmi aktuální, kterou řešíme intenzivně. Je to také nejčastější dotaz, který nám pokládají zákazníci, tedy zda máme prostor, kde si peřiny nebo povlečení mohou osahat a vyzkoušet na vlastní kůži. Máme již v hledáčku konkrétní prostor, ale nechci nic zakřiknout. Rozhodně je to ale další krok, kterým se chceme v nejbližších měsících vydat. Rádi bychom se spojovali v rámci návrhu interiéru i s dalšími podobně smýšlejícími značkami a samozřejmě bychom rádi měli v showroomu i sklo od Františka, mimo jiné i proto, že jsou pro naši značku signifikantní řezané květiny, které byly nedílnou součástí našich pop-upů a eventů. Ty bychom rádi dále uskutečňovali, chceme z prodejny udělat živé místo.
Františku, jak Terezie na začátku zmínila, před tebou je „meta kamenné prodejny“ skoro zdolána. V jaké fázi příprav se tvůj showroom nachází a s kým jsi spolupracoval při návrhu interiéru?
FRANTIŠEK: Jsem již ve finalizaci a 24. 10. 2023 budu prostor otevírat. Pojmenovávám jej jako butik a na jeho interiéru jsem spolupracoval nejvíc sám se sebou, ale radil jsme se také se svými přáteli, kteří podobné prostory otevírali nebo mají zkušenosti z Pařížské ulice. Měl jsem ale velmi jasnou představu o pojetí a proto jsem se do role architekta tak trochu pasoval sám, nábytek a vybavení zde bude zejména od zahraničních designových a luxusních značek.
Terezie, vy jste nedávno uvedla poměrně neobvyklý produkt – šaty vhodné na domácí nošení, ve kterých si můžete dát šlofíka, ale jít i ven na brunch. Jaké máte na ně ohlasy?
TEREZIE: Ohlasy jsou skvělé a chystáme nové střihy. Takto multifunkční oblečení, které je estetické a pohodlné zároveň, jsem dlouho sama postrádala. Zároveň mám radost i z ručníků, čímž se pomyslně dostáváme i do sekce koupelny, budeme pokračovat jídelním setem, který brzy uvedeme. V MARIELI jsme navíc udělali velký krok a přesouváme veškerou výrobu do Česka, což mě moc těší.
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.