Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
66 Gallery, Zdroj: A1 Architects 66 Gallery, Zdroj: A1 Architects

66 Gallery: Obchod naruby

Když přijdete do běžného obchodu, uvědomujete si, že zboží není jen v regálech, které máte přímo na očích, ale že musí být i někde uskladněno. Většinou ale ani netušíte kde. A1 Architects ve svém návrhu „concept storu“ 66 Gallery provedli přesný opak. Uskladněné krabice vystavili doprostřed a nechali je vyniknout jako hlavní vizuální prvek celého prostoru. Výsledek byl skvělý! V roce 2011 bohužel zanikl, přesto stojí za to, si ho - jako vynikající inspiraci - připomenout.

Mladí designéři, Jakub KoroušJan Kloss, kteří na základě své školní práce obnovili tradiční „botasky“Radoslav Kuba, majitel společnosti artport, si přáli prostor, kde by mohli prodávat svou obuv. Oslovili proto mladé, a tehdy ještě poměrně neznámé, studio A1 Architects, aby jejich přání splnili. Na pouhých 52 m2 se mělo uskladnit zhruba 1000 párů a zároveň uchovat prostor pro malou galerii současného umění a designu.

Vznikl návrh, který daný prostor přirozeně rozdělil na dvě nezávislé oblasti – přímo na vstup navazující prodejní část, přes kterou se prochází do výstavního prostoru. Architekti sami svou tvorbu popisují následující větou:

„Výjimečnost našeho života utvářejí na první pohled nepodstatné detaily. Při své práci hledáme kouzlo těchto maličkostí v obyčejných věcech kolem nás, které nás inspirují...“

O nás, web A1 Architects

66 Gallery, Zdroj: A1 Architects66 Gallery, Zdroj: A1 Architects

Svou filosofii prokázali i zde. Z pro většinu lidí zcela obyčejné věci, jakou je krabice od bot, vytvořili klíčový vizuální prvek celého prostoru. Do obchodní místnosti vestavěli černý kruhový regál, do něhož umístili jasně žluté krabice s logem značky. Ve vertikálách jsou umístěn jednotlivé typy obuvi a zákazník i personál tak mají jasný přehled o nabídce dostupných velikostí i stavu zásob. Jen v rovině očí je po celém obvodu umístěna osvětlená police s modely vytaženými z krabic. Nakupování je tak převedeno do prostorového algoritmu – vodorovně vybírám typ, svisle vybírám velikost. Nic víc. Návštěvník je tak obuví naprosto obklopen a jistě na něj působí pocit, že musí podlehnout, musí si udělat radost, musí koupit. Napomáhá tomu i černý strop a výrazné osvětlení.

66 Gallery, Zdroj: A1 Architects66 Gallery, Zdroj: A1 Architects

Volně v prostoru stojí tři funkční prvky – pult prodavače, vitrína s drobnými autorskými prvky a sedák ke zkoušení. I v jejich podobě se odráží vizuál značky. Jsou to dvě šestky a jedno písmeno „g“. V prostoru mezi regály a stěnami místnosti je pak umístěna zkušební kabinka a menší příruční sklad.

Pokud mezi botami projdete dále, do další místnosti, zasáhne vás absolutní kontrast. Černý prostor vystřídá čistě bílá galerie. Je zde jen několik „šestek“, které jsme již viděli, zde jsou však i ony provedeny v bílé barvě.

66 Gallery, Zdroj: A1 Architects66 Gallery, Zdroj: A1 Architects

Je jen škoda, že fungování tohoto místa již skončilo. Galerie zanikla úplně a prostor se proměnil v Botas Concept Store, který se zaměřuje výhradně na prodej. V roce 2011 tak za své vzal i žlutočerný válec, prostorový graf, od Lenky Křemenové a Davida Maštálky. Bohužel!

A1 Architects se v případě 66 Gallery pokusili o experiment. A hned ve dvou rovinách. Nabourali klasickou prostorovou organizaci obchodu – co je obvykle skryto v útrobách, vytáhli na povrch a udělali z toho tahák. Obvykle podřadný obal nechali vyniknout a ten tak pomyslně ovládá celý interiér. Nic neschovávali, naopak, obslužná „střeva“ obchodu vytáhli napovrch. Pokud bychom chtěli hledat historické paralely, pravděpodobně bychom skončili u high-tech tvorby minulého století. Napadli by nás tvůrci Richard RogersRenzo Piano, kteří v případě pařížského Centre Pompidou vytáhli veškerou technologii, chceme-li opět „střeva“ budovy na povrch a udělali z nich hlavní vizuální prvek stavby. Nechci tyto projekty srovnávat, jejich princip, ať už záměrně nebo nezáměrně, je však takřka identický.

Zároveň bychom Lenku Křemenovou a Davida Maštálku mohli „obvinit“, a zde je druhá rovina experimentu, ze snahy přenést nástroje obchodních shopping mallů do malého obchůdku v historickém centru Prahy, na Starém Městě. Cílem těchto komplexů je zabránit návštěvníkovi ve vnímání času a přimět ho tak, aby nakupoval déle, než by sám chtěl. Není zde žádný kontakt s exteriérem, přirozené světlo je nahrazeno silným umělým osvětlením konstantní intenzity. I v Gallery 66 vstoupíte do černého prostoru bez oken, bez kontaktu s exteriérem. V umělém světle ještě více vyznívá výrazná žluť krabic a vy si můžete zkoušet jiné a jiné druhy a lépe a lépe padnoucí velikosti. A že se venku setmělo nebo že prší si ani nevšimnete.

Ani jedna ze zmíněných myšlenek není výtkou či kritikou. Ani si nemyslím, že cokoliv ze zmíněného bylo v hlavách autorů. Je však cenné podívat se na kvalitní realizaci i z jiných pohledů a uvědomit si tak, že co někde působí brutálně a nepřátelsky, může mít lidské a dokonce trochu poetické měřítko jinde.

66 Gallery, Zdroj: A1 Architects66 Gallery, Zdroj: A1 Architects

Když si nakonec prohlédneme celé portfolio prací ateliéru A1 Architects, přijdeme na fakt, že jsou to tvůrci malých měřítek. V tom nejlepším slova smyslu! Zabývali se mnoha realizacemi relativně nevelkých rozměrů – od slavných a oceňovaných čajových domků, až po milé rodinné bydlení. Bylo by nepochybně zajímavé, kdyby svou filosofii mohli uplatnit i ve větším. Případ 66 Gallery dokazuje, že například pasáž, obchodní dům či celé nákupní středisko by na základě návrhu z jejich pera jistě budilo mnoho pozornosti a mohli bychom se dočkat nejednoho kvalitního řešení dnes ne vždy dobře zpracovávaných zadání!

KLIENT Radoslav Kuba I artport s.r.o. PROJEKT A1 Architects AUTOŘI MgA. Lenka Křemenová + MgA. David Maštálka SPOLUPRÁCE Jakub Korouš + Jan Kloss PLOCHA cca 52 m2 REALIZACE 2009

OCENĚNÍ Grand Prix 2010 národní cena za architekturu - zvláštní uznání v kategorii interiér, Top shelf New stores with X factor, Nominace do užšího kola soutěže Young Architect Award 2010

A1 Architects

Architektonické studio A1 Architects stojí především na dvou jménech – Lenka KřemenováDavid Maštálka. Oba začali svá studia architektury na Fakultě architektury ČVUT, ale potkali se až na své druhé „štaci“, v ateliéru A1 na pražské UMPRUM. Odtud si do své praxe přinesli i název své kanceláře. Rádi se vydávají na hranice architektury s jinými obory, rádi je i překračují a hledají tak unikátní řešení svých úkolů. To jen potvrzuje častá spolupráce s Davidovou sestrou, grafickou designérkou Martou Maštálkovou.

Během více než 10 let společné práce si A1 Architects odnesli mnoho významných nominací a ocenění v rámci Designbloku, Czech Grand Design, Grand Prix – národní ceny za architekturu i Mies van der Rohe Award – Evropské ceny za současnou architekturu. Dnes v ateliéru pracují tři další architekti - Tereza Schneiderová, Pavla Krásová a Matěj Žaloudek. Kancelář spolupracuje i s celou řadou specialistů.

BOTAS 66

I projekt BOTAS 66 má svůj původ na pražské UMPRUM. Jan KlossJakub Korouš na základě svého školního projektu iniciovali obnovu legendy českých sportovců. Cílem studentské práce byl redesign modelové řady a návrh nového vizuálního stylu tradiční české značky. Obdrželi za ni první cenu v soutěži European Design Awards (ED-Awards) a nakonec navázali profesionální spolupráci s firmou Botas. V roce 2009 vše vyvrcholilo vznikem vlastní kolekce BOTAS 66. Model Classic je i v rámci „remaku“ BOTAS 66 hlavním produktem. Postupně ho však doplnily řady MID, kotníčkový typ, RUN, inspirovaný běžeckou obuví, a URBAN. Všechny produkty jsou vyráběny výhradně v České republice.

Galerie

Další články