Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

6 prezentací, které hrály prim na letošním veletrhu v Miláně. V první lize jsou i Češi

Jestli někde na světe existuje akce, která je zosobněním designu, je to milánský veletrh Salone del Mobile. Událost, která vznikla v 60. letech s cílem vytvořit platformu pro prezentaci novinek nábytkářských firem v Itálii, se od té doby rozrostla do obřích rozměrů. Nabalilo se na ni několik dalších aktivit, a to alternativních i komerčních. Každopádně vznikl festival, který trendy nejen prezentuje, ale sám určuje. Vítejte v Miláně.

Pro milovníky designu a umění je dubnový výlet do lombardské metropole každoroční příjemnou povinností. Vydali jsme se tam také a opět jsme museli zkroušeně konstatovat, že nelze stihnout si prohlédnout úplně všechny expozice. Přesto se nám podařilo navštívit ty zásadní a nejpovedenější. Pojďte se na ně podívat s námi.

Módní značky sází na design

Možná to zní překvapivě, ale prim už několik sezón hrají v Miláně značky, které jsme byli zvyklí vídat spíše na módních přehlídkách.  Hermés, Swarowski, BVLGARI nebo Louis Vuitton - to vše byly okázalé, působivé a honosné prezentace, na které se stály dlouhé fronty.

Hermés a Louis Vuitton se po dobu veletrhu nastěhovali do nádherných paláců v centru města, které pamatují ty nejbohatší časy severní Itálie. Hermés představil především svoji zemitou kolekci stolních doplňků, váziček, keramických dóziček a tkaných látek. Tlumené odstíny bordó, hnědé a modré v kombinaci s klasickým tvaroslovím často budily dojem, že je člověk v muzeu a prohlíží si předměty z doby mykénské. A to je pro značku, sázející na kvalitu a tradici, jistě dobrá zpráva. Malé pokojíky, tlumené světlo a čisté podstavce z keramických dlaždiček, přesně tak vypadala tato expozice, pod kterou se podepsal Hervé Sauvage.

Zdroj: Hermès.Zdroj: Hermès.

Zdroj: Hermès.Zdroj: Hermès.

Francouzský label známý díky svým všudypřítomným ikonickým kabelkám s monogramem LV byl o poznání rafinovanější. Prezentace v paláci Bocconi byla romantickou podívanou plnou rudých kožených okvětních lístků. Dojem vyladil luxusní sortiment doplňků, jako byly kožené obaly na pokojové květiny nebo propracovaná kožená křesla, na jejichž designu se podílela třeba slavná španělská návrhářka Patricia Urquiola. Design většiny produktů byl plný sofistikované střídmosti, která absolutně konvenovala majestátním interiérům starobylého paláce. Přesto není těžké si barevný, kožený květináč představit i minimalistickém loftu na předměstí Prahy.

Zdroj: Louis Vuitton.Zdroj: Louis Vuitton.

Tajuplný svět rostlin v podání Mooi

Barevný svět rostlin, zvířat, vzorů a působivého mystéria. To je holandská značka Mooi, která pravidelně okupuje obrovskou halu na Via Tortona. I letos se ji podařilo zabydlet víc než útulně. Zásluhu na tom má trend, který designéři razí - minimum minimalismu a maximum fantazie. Zásadním poznávacím prvkem jejich instalace bývají divoké tapety plné roztodivné fauny a flory. Ty pak doplňuje nábytek, který se nebojí výrazných barev i dezénů. Rudé křeslo ze sametu s vyšitým obrázkem tygříka bychom brali domů hned! Hlavní hvězdou této expozice bylo amsterdamské studio Rive Boshan, které pro Mooi navrhlo unikátní vzor tapety s tajuplným obrazem bájné zebry. Studio se dlouhodobě zaměřuje na prolínání starých obrazů s moderní grafikou. A tentokrát se jim to povedlo na sto procent.

Zdroj: Moooi.Zdroj: Moooi.

Lasvit a jejich velká výhra

Hvězda, která letos sklidila největší uznání od odborné veřejnosti i návštěvníků, je pro našince obzvlášť potěšující. Stala se jí česká značka Lasvit. Jejich prezentace v prostorách starého a krásně zachovalého divadla Gerolamo byla opulentní oslavou skla a české zručnosti. Přes široké a pestré spektrum produktů, které Lasvit pro prezentaci zvolil, nepůsobila expozice chaoticky ani přehnaně sebevědomě. Naopak divák si mohl velmi jednoduše uvědomit, jak variabilní možnosti práce se sklem nabízí a jak dokonale umí Lasvit zpracovat nápady designérů. Právem si tak firma, kterou řídí Leon Jakimič, odnesla cenu Milano Design Award, udělovanou tamními organizacemi specializovanými na design a přezdívanou „designový Oscar“. Nutno dodat, že porota vybírala výherce z více než 1500 vystavovatelů, úspěch je tak o to větší.

Zdroj: Lasvit.Zdroj: Lasvit.

Lasvit představil celou šíři svého portfolia, od drobnějších skleněných plastik, až po mohutný totem z díly Maxima Velčovského. Gró celé expozice pak byl koncept s názvem Kabaret Monster, představující skleněné instalace s objekty s tématikou monster, strašidel či bubáků. Celý nápad je výsledkem spolupráce uznávaných designérů a českých řemeslníků. Nás ovšem opět pobavily lustry od dvojice Plecháč a Wieglus, kterou jsou reminiscencí na svítidla z významných operních domů a přestože jsou již starší realizací, fungují stále skvěle!

Zdroj: Lasvit.Zdroj: Lasvit.

Zdroj: Lasvit.Zdroj: Lasvit.

Japonský vizionář

Nejdelší fronty se letos ale stály na jiné jméno. Japonská značka Nendo, kterou vede designér Oki Sato, vzbuzuje v Miláne nadšení vždy. Tento rok však byla očekávání snad ještě větší. Nendo umístil svoji výstavu do velkorysých, ale zároveň strohých prostor ve čtvrti Tortona, která je plná industriálních budov a bývalých továren. Japonský čtyřicátník vsadil na koncept a většina vystavených objektů tak spíš vzbuzovala otázky, k čemu mohou sloužit. Netradiční zkroucené židle, poličky, na které nejde nic položit, ale i dechberoucí skleněné objekty. Nendo opět potvrdil, že design je především proces a cesta.

  

Zdroj: Nendo.Zdroj: Nendo.

Po stopách naší historie

České barvy na Salone byly letos vidět také díky Českému Centru, které sídlí v krásné, funkcionalistické vile. Na výstavy i design zde můžete narazit během celého roku, v době trvání veletrhu ale vsadili na edukativní prezentaci, která představila velká jména českého designu od Libuše Niklové po Maxima Velčovského. Reprezentativní výběr vycházel z významné publikace Design v českých zemích 1900–2000, kterou vydalo Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze ve spolupráci s nakladatelstvím Academia.  Zahrnoval vše od keramiky, po prototypy kol až po obal na kondomy Primeros. Koncept projektu vymyslelo Studio Qubus, (Jakub Berdych Karpelis, Josef Tomšej), Iva Knobloch, Štěpán Malovec a Sandra Karáscony.

Jitka ForejtováJitka Forejtová

Miláno je vkusem a krásou prosycené celoročně. Během Salone del Mobile však vláda designu a estetiky kulminuje. Samozřejmě zde uvidíte obrovské spektrum produktů a zjistíte, jaké trendy budou v nejbližší době dominovat. Především ale pochopíte, že obklopovat se řemeslně dokonale zpracovanými věcmi, které jsou zároveň na pohled nádherné, je přirozenou součástí života. Takže „Ciao“ v dubnu 2019. 

Salone del Mobile. Milano 
17. - 22. duben 2018
www.salonemilano.it

Cesta redakce CZECHDESIGN do Milána byla letos možná díky podpoře Českých Center. 

Další články